حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





زورآزمایی قوه قضائیه با بنگاههای املاک( بنگاه های املاک دلال هستند و نه سردفتر)

بیش از ۵۰ سال است که مردم برای خرید، فروش، رهن و اجاره به بنگاههای املاک مراجعه و اقدام به عقد مبایعه نامه می کنند این در حالی است که کانون سردفتران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این اقدام را مغایر با قانون دانسته و معتقد است دلالها حق عقد هیچگونه مبایعه نامه را نداشته و باید عقد قراردادها را به دفترخانه ها ارجاع دهند.
هفته گذشته سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخشنامه ای صادر کرد که مردم بدون هیچگونه دغدغه ای قراردادهای اجاره مسکن خود را به جای بنگاههای املاک در دفترخانه ها منعقد کنند همچنین رئیس این سازمان اظهار داشت بهتر است بنگاههای املاک زیر نظر قوه قضائیه باشند. این اظهارات به مزاج رئیس اتحادیه بنگاههای املاک خوش نیامده و گفته: اظهارات آقای تویسرکانی تیلیغات انتخاباتی است. انگار می خواهد رئیس جمهور شود!

به گزارش رساله حقوق به نقل از مهر بیش از ۵۰ سال است که مردم برای خرید، فروش، رهن و اجاره به بنگاههای املاک مراجعه و اقدام به عقد مبایعه نامه می کنند این در حالی است که کانون سردفتران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این اقدام را مغایر با قانون دانسته و معتقد است دلالها حق عقد هیچگونه مبایعه نامه را نداشته و باید عقد قراردادها را به دفترخانه ها ارجاع دهند.

چالش میان این دو نهاد تاثیر گذار در معاملات املاک پس از گذشت ۳۴ سال از انقلاب اسلامی کاملا مشهود است به نحوی که امروز به گفته رئیس سازمان ثبت اسناد کشور هیچ بانکی از مدارک و اسناد دفترخانه ها و بنگاههای معاملات املاک در سازمان ثبت اسناد وجود ندارد و بیشتر شکایات مردمی در دادگاهها مربوط به قولنامه ها و مبایعه نامه های دستی در این بنگاهها است. ولی اتحادیه بنگاههای املاک می گوید: کار ما قانونی است و هیچ وقت اطلاعات املاک مردم را در اختیار سازمانی قرار نمی دهیم!

اعتراض اتحادیه بنگاههای املاک به گفته های سازمان ثبت

پس از این اظهار نظرها گفته های رئیس سازمان ثبت که برای مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه بنگاههای املاک خوشایند نبود اظهار داشت: بنگاههای معاملات املاک نوکر دفترخانه ها شده اند به نحوی که تمامی امور مرتبط با خرید و فروش مسکن اعم از استعلام از سازمان ثبت، استعلام از شهرداری، عوارض، پایان کار و… برعهده خریدار و بنگاه معاملات ملکی است و دفترخانه ها تنها با اخذ هزینه ثبت از طرفین سند را ثبت می کنند. یعنی اینکه اگر تنظیم قولنامه ها در دفترخانه انجام شود به دلیل استعلام وقت و پول زیادی از مردم گرفته می شود. وی افزود: در طول روز دهها تخلف در دفترخانه ها صورت می گیرد که مردم و مسئولان بهتر می دانند ولی چون سردفتران زیر چتر حمایتی قوه قضائیه قرار دارند موضوع مسکوت می ماند در حالی که با کوچکترین تخلف بنگاههای املاک تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند.

بخشنامه و سخنرانی که برای بنگاههای املاک گران تمام شد

حالا احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخشنامه ای صادر کرده که بر اساس آن مردم می توانند از مزایای متعدد تنظیم و ثبت آسان و مطمئن اسناد رسمی اجاره ملکشان در دفترخانه ها برخوردار باشند. بر این اساس، فقط تنظیم سند اجاره بیش از سه سال، نیاز به استعلام از اداره ثبت مربوط داشته و برای مدت سه سال و کمتر از آن، نیازی به استعلام ندارد. همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مردم را تشویق کرده برای ثبت معاملات خود به دفترخانه ها مراجعه کنند. همچنین تویسرکانی گفته است: باید بنگاههای املاک زیرمجموعه قوه قضائیه قرار داشته باشند.

رئیس اتحادیه بنگاههای املاک: حرفهای تویسرکانی شعار انتخاباتی است!

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور در واکنش به بخشنامه و صحبتهای احمد توسرکانی معاون قوه قضائیه اظهار داشت: چند روزی است که صحبت از این موضوع به میان آمده که اتحادیه املاک باید از زیر نظر قوه مجریه به زیر نظر قوه قضائیه منتقل شود، در این خصوص هفته گذشته جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس با مسوولان ثبت اسناد واملاک کشور تشکیل شد و در آن صحبت از حذف مبایعه نامه به میان آمد اما تصمیمات اخذ شده در این جلسه مخالفت اتحادیه مسکن را در پی داشت.

به نظر اینجانب به میان آوردن این مباحث توسط معاون قوه قضائیه بدون بررسی های کارشناسی بوده است وایشان با مطرح کردن این موضوع در واقع فعالیت های اتحادیه را زیر سوال برده اند. در حال حاضر با راه اندازی سیستم کد رهگیری، آمار تخلفات به صفر کاهش یافته است و عملا یک ملک قابل فروش به چند نفر نیست، که همین امر باعث کاهش چشمگیر دعوایی حقوقی در این زمینه شده است.

خسروی در خصوص مزایای وجود اتحادیه و تعداد شغل هایی که اتحادیه به صورت مستقیم وغیرمستقیم ایجاد کرده گفت: اتحادیه یک مولد اقتصادی اشتغالزا است، که بدون کوچکترین هزینه ای برای دولت، کلی شغل ایجاد کرده است. برای مثال اگر ۱۰هزارمشاوراملاک در تهران داشته باشیم ودر هر بنگاه ۴ نفر مشغول به کار باشند ۴۰هزارنفر مشغول به کار هستند و بافرض این که هرخانواده ۴نفر جمعیت داشته باشند یکصد و شصت هزار نفر از این طریق فقط در تهران ،امرار معاش می کنند. بنده معتقدم که جناب تویسرکانی کاندیدای ریاست جمهوری است چون حرفهای او بیشتر به شعارهای تبلیغاتی شبیه است.

کانون سردفتران: بنگاههای املاک دلال هستند نه سردفتر

محمد رضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفترداران می گوید: بر اساس ماده دو بند سه قانون دلالی مصوب سال ۱۳۱۷ دلالها باید مدرک ششم ابتدایی و سردفتران دفاتر اسناد رسمی باید لیسانس در رشته حقوق یا مبانی فقه داشته باشند که این نشان از اهمیت جایگاه سردفتران است. همچنین در این قانون ذکر شده که دلالها حق عقد هیچگونه مبایعه نامه را نداشته و باید به دفتر خانه ها ارجاع دهند ولی امروز دلالها جای سردفتران را گرفته اند. حالا سربرگ هم منتشر می کنند و به راحتی با مردم مبایعه نامه منعقد می کنند بدون اینکه وجه قانونی داشته باشد.

محمدرضا دشتی اردکانی با بیان اینکه باید مردم را نسبت به ویژگیهای سندرسمی آگاه کرد تا هنگام نقل و انتقالات و یا عقد قراردادهای اجاره، چه موجر و چه مستاجر از حقوق و آزادی هائی که قانون برایشان قائل شده اطلاع داشته باشند گفت: اگر مردم آگاه باشند کلاهبرداری ها و دبّه کردن در معاملات از بین می رود.

اتحادیه بنگاههای املاک: با قانون زمان رضا خان کار نمی کنیم

مصطفی قلی خسروی در پاسخ به اظهارات کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در دوران تصدی آقای علیزاده “عضو فعلی شورای نگهبان” به عنوان رئیس سازمان ثبت اسناد کشور تفاهم نامه ای میان وزارت بازرگانی و سازمان ثبت منعقد شد که بر اساس آن سربرگ مبایعه نامه های منتشر شده از سوی صنف بنگاههای معاملات املاک کشور با درج نام سازمان ثبت و اتحادیه صنف بنگاههای املاک منتشر شود. در این تفاهمنامه آمده است که کارشناسان سازمان ثبت اسناد نحوه عقد قرارداد و مبایعه نامه های ملکی و استیجاری را به متصدیان بنگاههای معاملات املاک آموزش دهند.

کانون سردفتران و برخی از مسئولان حوزه ثبت بر این عقیده اند که اتحادیه معاملات املاک فقط باید بر اساس قانون ۷۰ سال قبل دوره رضاخان کار کند. وزارت بازرگانی و اتحادیه معاملات املاک کشور بر اساس سیاستهای دولت در الکترونیکی کردن اسناد و خدمات دولتی اقدام به انتشار مبایعه نامه های چاپی کرده اند تا بتوانند اطلاعات مندرج در این قراردادها را در بانک اطلاعاتی اتحادیه ثبت کنند.

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 16:27 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ابلاغ کرد :

با توجه به اینکه مطابق اصول دوازدهم و سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیروان مذاهب اسلامی غیر شیعه و نیز اقلیت های دینی زرتشتی، کلیمی و مسیحی در احوال شخصیه تابع آئین و احکام مذهب و دین خود می‌باشند،‌ در اجرای تبصره ۴ ماده ۲ نظام نامه مربوط به انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق و نقل و انتقال آنها افراد واجد صلاحیت به سردفتری ازدواج و طلاق مختص پیروان دین یا مذهب خود منصوب می‌شوند

تارنمای رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخشنامه نظارت بر اجرای نظام نامه مربوط به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی از سوی معاونت قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک صادر و ابلاغ گردید.

متن بخشنامه بدین شرح است:

ادارات کل ثبت اسناد واملاک استانها

با توجه به اینکه مطابق اصول دوازدهم و سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیروان مذاهب اسلامی غیر شیعه و نیز اقلیت های دینی زرتشتی ، کلیمی و مسیحی در احوال شخصیه تابع آئین و احکام مذهب و دین خود می باشند ،‌در اجرای تبصره ۴ ماده ۲ نظام نامه مربوط به انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق و نقل و انتقال آنها افراد واجد صلاحیت به سردفتری ازدواج و طلاق مختص پیروان دین یا مذهب خود منصوب می شوند . لذا مؤکداً متذکر می شود :

۱- سران دفاتر ازدواج و طلاق اهل تسنن و اقلیت های دینی ، به منظور ثبت وقایع مربوط به هم کیشان خود انتخاب و منصوب شده و این مهم در ابلاغ آنها نیز درج گردیده است . لذا با توجه به محدود بودن اذن آنها ، صرفاً مجاز به ثبت وقایع مربوط به اهل مذهب یا دین خود هستند و نباید در امر ثبت ازدواج و طلاق سایر افراد مداخله نمایند .

۲- ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها به سران دفاتر ازدواج و طلاق غیر شیعه ( اعم از مسلمانان اهل سنت و اقلیت های دینی ) تکلیف نمایند در طرح تابلو و سربرگ دفتر و کاربرد عناوین خود ، عبارت صریح و روشنی که اختصاص دفتر ایشان به مذهب یا اقلیت خاص را گواهی دهد درج نمایند .

۳- عدم رعایت حدود اذن در تنظیم اسناد مربوط به ازدواج و طلاق و نیز عدم اجرای تکلیف مقرر در بند ۲ جهت رسیدگی انتظامی به اداره کل امور اسناد و سردفتران گزارش شود .

احمد تویسرکانی

معاون رئیس قوه قضائیه و

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 16:26 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک: ارتقاء جایگاه سردفتری دغدغه‌ ماست

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: جامعه سردفتری مجموعه ارزشمندی است که کار حاکمیتی انجام می‌دهد و ما حداکثر تلاش خود را برای ارائه بهینه خدمات به مردم شریف و ارتقاء جایگاه و مقبولیت عمومی این مجموعه در جامعه بکار می‌گیریم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تویسرکانی در دیدار با روسای کانون‌ها و جوامع سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی سراسر کشور با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار و فرآیندهای اداری برای رسیدن به سلامت اداری، افزایش بهره وری و خدمت رسانی به مردم گفت: بهتر است منابع و امکانات، با هزینه کمتر و خدمت بهتر و ارزان‌تر به مردم ارائه شود، چرا که برخی از هزینه ها به صورت پنهان بر کشور و مردم تحمیل می شود و این موضوع در برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز ۲۰ ساله و تعابیر مختلف از سوی مقام معظم رهبری نمایان و بر آن تاکید شده است.

وی افزود: برای طی کردن سریع مسیر توسعه باید به تمام این نکات توجه شود؛ چرا که در غیر این صورت به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

معاون رییس قوه قضاییه اظهار کرد: در ابتدای اجرای صدور اسناد به صورت الکترونیکی، مشکلات و مخالفت‌هایی با این طرح ابراز شد ولی با اجرای آن اکنون ده‌ها میلیون کاغذ و اوراق در سیستم دفاتر اسناد رسمی حذف شده که این نشان دهنده فرهنگی است که برای اجرای ثبت الکترونیکی اسناد در سراسر کشور در بین تمامی سران دفاتر ایجاد شده است.

تویسرکانی گفت: با اصلاح فرآیندها و ایجاد سامانه‌های الکترونیکی، تحولات چشمگیری در نحوه خدمت‌رسانی به متقاضیان صورت گرفته و به سمت الکترونیکی کردن تمامی فرآیندهای ثبتی در حرکتیم.

وی بیان کرد: برای اجرای ثبت الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمی نیازمند بهره‌گیری از زیر ساخت‌های موجود در کشور از جمله اینترنت و سامانه‌های برخی دستگاه‌های اجرایی بودیم که در ابتدای امر برخی از این عوامل دچار نواقصی بود که با پیگیری‌های به عمل آمده این مشکلات مرتفع شد و هم اکنون وضعیت فعالیت این سامانه در شرایط مطلوبی قرار دارد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: با الکترونیکی شدن ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی نیز از صدها هزار مراجعه به سازمان ثبت کاسته شد و هم اینک خدمات بهتر، سریع‌تر و بالاتری به مردم ارائه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با فعالیت‌هایی که در حال انجام است بتوان برخی از دعاوی مربوط به اسناد رسمی را در ادارات اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت با فرایند مختصرتری انجام داد تا هم از بار سنگین پرونده‌ها و دعاوی مستند به سند رسمی در دادگستری کاسته و هم خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

تویسرکانی در انتهای سخنان خود بر تعامل هرچه بهتر کانون‌ها و جوامع سردفتری سراسر کشور با این سازمان و تشکیل هرچه سریع‌تر کانون‌های استانی تاکید کرد.

محمد رضا دشتی رییس کانون سردفتران و دفتریاران نیز در این دیدار، اقدامات انجام گرفته در سازمان ثبت در خصوص الکترونیکی شدن فرآیندها و به خصوص اجرای ثبت آنی معاملات را انقلابی بزرگ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد و گفت: تغییراتی که در سازمان ثبت برای حرکت از ثبت سنتی به سوی الکترونیکی شدن کارها انجام شده، با مشکلاتی روبرو بود که با همکاری سران دفاتر اسناد رسمی و بخش های مختلف این سازمان، با موفقیت انجام شد.

وی ابراز امیدواری کرد که در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است سران دفاتر هم بتوانند سهم مهمی در تحقق این امر داشته باشند.

در ابتدای این دیدار، تعدادی از سران دفاتر اسناد رسمی به نمایندگی از روسای کانون ها و جوامع سردفتری سراسر کشور نکاتی را در خصوص تعامل هرچه بهتر کانون‌ها و جوامع سردفتری با سازمان ثبت اسناد و املاک، پرداخت هزینه‌ها به خزانه، حذف دفاتر مطرح کردند.

 

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 16:24 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

الزام به اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک جهت دریافت مفاصاحساب دارایی لغو شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر الزام مالکان و مودیان نسبت به تهیه مبایعه‌نامه و کد رهگیری از مشاورین املاک جهت اخذ مفاصا حساب دارایی را غیر قانونی دانست و آن را ابطال کرد.

در گردش کار این پرونده آمده است که شاکی به موجب دادخواستی ابطال بخشنامه شماره ۱۱۸۳۹- ۷/ ۲/ ۱۳۸۸ سازمان امور مالیاتی کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«با سلام:

احتراماً، جهت نقل و انتقال رسمی موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم، خوانده به مالکان و مؤدیان الزام می‌کند که علاوه از اخذ استعلام از دفترخانه تنظیم‌کننده سند، نسبت به تهیه مبایعه‌نامه و کد رهگیری از مشاورین املاک قیام نمایند. این جانب یا هر مالک دیگری بنا به ضرورتها و مصلحت، شاید الزاماً نخواهیم نسبت به تهیه مبایعه‌نامه و مراجعه به مشاورین املاک اقدام نماییم. صراحت قانونی نیز مبنی بر الزام متعاملین به تنظیم مبایعه‌نامه عادی و اخذ کد رهگیری وجود ندارد.

اقدام خوانده موجبات تحمیل هزینه‌های ناخواسته، کمیسیون بنگاه به طرفین را می‌نماید. در مراجعه به خوانده پس از اخذ استعلام از دفترخانه، خوانده صدور مفاصاحساب را منوط به داشتن کد رهگیری مشاورین املاک می‌داند، این موضوع منافی قواعد آمره در معاملات و به واقع عملاً جلوگیری از اجرای قانون نحوه تسهیل تنظیم اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۸۵ می‌نماید.

لذا تقاضای ابطال بخشنامه شماره ۱۱۸۳۹- ۷/ ۲/ ۱۳۸۸ اعلام غیرقانونی بودن اقدام خوانده مربوطه را می‌نماید.»

متعاقباً در پاسخ به اخطار رفع نقصی که توسط اداره کل هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و در اجرای ماده ۳۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۸۵ برای شاکی ارسال شده بود، وی به موجب لایحه‌ای که به شماره ۵۸۰۱۷۶۹- ۲۱/ ۱۲/ ۱۳۹۰ ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی شده اعلام کرده است که:

« با سلام:

احتراماً، در خصوص پرونده کلاسه ۹۰/ ۱۲۷۰ و شماره پرونده ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۰۰۱۹۸ و عطف به اخطاریه رفع نقص، بدین وسیله در فرجه قانونی معروض می‌دارد:

۱- بخشنامه ۱۱۸۳۹- ۷/ ۲/ ۱۳۸۸ مغایر با قانون نحوه تسهیل تنظیم اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۸۵ است.

۲- بخشنامه فوق‌الذکر مغایر با مواد ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت است. »

متن بخشنامه مورد اعتراض به قرار زیر است:

پیرو بخشنامه شماره ۱۱۶۴۳۸-۱۳۸۷/۱۱/۱۲ در خصوص اجرای بند ۶ تصویب‌نامه شماره ۱۹۰۳۲۸/ت۴۱۶۳۲ک-۱۳۸۷/۱۰/۲۱ کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به برخی مشکلات اجرایی در ارائه کد رهگیری معملات املاک و مستغلات توسط اشخاص و با عنایت به تکالیف دفاتر اسناد رسمی مندرج در بند ۴ تصویب‌نامه یاد شده مقرر می دارد، مادامی که دفاتر اسناد رسمی ذی ربط، کد رهگیری مربوط را در استعلام های موضوع ماده ۱۸۷ قانون درج نمی‌نمایند، در مواردی که انتقال املاک و مستغلات بر اساس احکام قطعی دادگاه‌ها، واگذاری از طریق انتقال قهری(ارث)، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، و یا انتقال از طریق تعاونی های مسکن به اعضای مربوطه صورت می پذیرد، نقل و انتقالات مربوط به شهرداری، اجراییات ثبت و نهادهای عمومی غیر دولتی و همچنین سایر مواردی که با تشخیص رییس امور مالیاتی ذی ربط معاملات آنها بدون مراجعه به دفاتر مشاوران املاک صورت می‌پذیرد، در صورت عدم ارائه کد رهگیری، صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم توسط ادارات مالیاتی بلامانع است.

مدیران کل امور مالیاتی مسئول حسن اجرای این بخشنامه می‌باشند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور»

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، به موجب لایحه شماره ۱۵۳۲۲- ۲۱۲ / د – ۲۱ / ۴ / ۱۳۹۱ توضیح داده است که “موضوع شکایت نام برده ابطال بخشنامه شماره ۱۱۸۳۹ – ۲ / ۷ / ۱۳۸۸ و اعلام غیر قانونی بودن الزام مودیان موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم به تقدیم کد رهگیری مشاورین املاک جهت مفاصا حساب مالیاتی عنوان شده است. با توجه به اینکه تکالیف دفاتر اسناد رسمی مندرج در بند ۴ تصویب‌نامه شماره ۱۹۰۳۲۸ / ت ۴۱۶۳۲ ک – ۲۱ / ۱۰ / ۱۳۸۷ کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت دفاتر اسناد رسمی از ثبت هر گونه معاملاک املاک و مستغلات بدون کد رهگیری منجر به ایجاد مشکلاتی در اجرای بند ۶ همان تصویب‌نامه و ارائه کد رهگیری معاملات مذکور شده است، بخشنامه‌ی مزبور جهت ارائه تسهیلات برای مودیان صادر شده و مادامی که دفاتر اسناد رسمی ذی‌ربط کد رهگیری مربوط را در استعلام‌های موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم درج نمی‌کنند، در مواردی صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۷ قانون یاد شده را بدون ارائه کد رهگیری بلامانع دانسته است، تصویب‌نامه صدرالذکر با توجه به نظر رییس مجلس شورای اسلامی توسط هیات وزیران در جلسه ۲۹ / ۹ / ۱۳۸۸ به موجب تصویب‌نامه شماره ۱۹۷۲۸۴ / ت ۴۳۶۷۲ ه – ۹ / ۱۰ / ۱۳۸۸ اصلاح شد از جمله موارد اصلاح که به موجب بند ب مصوبه اخیر صورت گرفته این است که متن ذیل جایگزین بند ۴ تصویب‌نامه پیشین شده است: “دفاتر اسناد رسمی مکلفند در زمان ثبت معاملات راجع به عین یا منفعت املاک یا مستغلات اعم از بیع، اجاره، وکالت، هبه، صلح و… هویت اشخاص حقیقی و حقوقی را با شماره ملی که به وسیله سازمان ثبت احوال کشور و شناسه اشخاص حقوقی که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیار قرار می‌گیرد، طبق قوانین و مقررات احراز نمایند و اطلاعات معاملات یاد شده را به ترتیبی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اساس ماده ۱۳۱ قانون برنامه چهارم توسعه تعیین کرده و می‌کند در سیستم رایانه‌ای سازمان وارد و ثبت نام نمایند تا از طریق این سیستم به سامانه هوشمند املاک و مستغلات منتقل شود.”

بخشنامه مذکور مغایرتی با قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و مواد ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک ندارد زیرا افراد اجبار به تنظیم سند رسمی نمی‌شوند بلکه زمانی که به هر دلیل (از جمله با توجه به حکم مقرر در ماده ۴۸ قانون اخیر‌الذکر) شخص ذی‌نفع تصمیم به ثبت سند انتقال در دفاتر اسناد رسمی می‌گیرد، اداره امور مالیاتی صلاحیت‌دار در پاسخ به استعلام دفتر اسناد رسمی حسب حکم مقرر در بند ۶ تصویب‌نامه یاد شده برای صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۷ باید کد رهگیری ارائه نماید.

قانون مالیات‌های مستقیم تکلیف به مطالبه کد رهگیری ثبت معامله در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور کرده است و از آنجا که به مقررات معتبر در زمان صدور بخشنامه (تصویب‌نامه شماره ۱۹۰۳۲۸ / ت ۴۱۶۳۲ ک – ۲۱ / ۱۰ / ۱۳۸۷ ) استناد شده و مفاد آن بخشنامه فی‌نفسه متضمن قواعد آمره برای مودیان نیست، بلکه صرفا بازگو کننده مفاد تصویب‌نامه یاد شده است و با توجه به اینکه با اصلاح بند ۴ تصویب‌نامه، شکایت شاکی فاقد محمل قانونی است، به لحاظ عدم مغایرت بخشنامه مذکور با قوانین و مقررات یاد شده، استدعای رسیدگی و رد شکایت شاکی را دارد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی مبادرت به صدور رای شماره ۱۲۱۸ کرده که متن آن به شرح زیر است:

«با توجه به اینکه بخشنامه مورد اعتراض بر مبنای بند ۴ تصویب‌نامه شماره ۱۹۰۳۲۸ / ت ۴۱۶۳۲ ک – ۲۱ / ۱۰ / ۱۳۸۷ کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی صادر شده است و مصوبه مذکور مطابق نظر شماره ۲۵۸۸۲ / ۳۱۱ / ه / ب – ۲ / ۶ / ۱۳۸۸ رییس مجلس شورای اسلامی در اجرای اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی ملغی‌الاثر اعلام شده است ولی از بخشنامه مورد شکایت رفع اثر نشده است و بخشنامه مارالذکر با بند ج ماده ۱ و ماده ۲ قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۸۵ و ماده ۱۸۷ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۸۰ مغایرت دارد، لذا بخشنامه شماره ۱۱۸۳۹ – ۷ / ۲ / ۱۳۸۸ سازمان امور مالیاتی کشور خلاف قوانین فوق‌الذکر و از حدود اختیارات مرجع تصویب آن خارج است و مستند به بند یک ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین‌ دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.»
به نقل از خبرگزاری ایسنا

جدیدترین نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه

متن سوالات به عمل آمده از اداره حقوقی قوه قضاییه و پاسخ به آنها به شرح زیر است:

سؤال

با عنایت به اینکه وفق ماده ۴۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر گردیده است که ضابطین پس از دستگیری متهم، پرونده وی را نزد مرجع صالح ارسال نمایند، لیکن در ماده ۴۲ همان قانون ورود به انبارها و اماکن و مستغلات محل اختفا یا نگهداری کالا و یا ارز قاچاق را منوط به کسب مجوز بازرسی از مرجع قضایی نموده است.

سؤال اینکه در مواردی که موضوع با توجه به ماده ۴۴ همان قانون در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است، آیا اخذ مجوز ورود به اماکن مورد اشاره نیز باید از مرجع قضایی به معنی اخص کلمه به عمل آید یا اینکه با عنایت به قاعده «اذن در شی اذن در لوازم آن نیز است» اجازه ورود به این اماکن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

با توجه به اطلاق ماده ۴۲ قانون قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/ ۱۰/ ۱۳۹۲ چنانچه برابر ماده ۴۴ همان قانون، موضوع رسیدگی به قاچاق کالا و ارز در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی باشد، اخذ مجوز بازرسی از مرجع قضایی مربوط توسط سازمان مزبور الزامی است و لذا سازمان تعزیرات حکومتی حق صدور اجازه ورود به اماکن و مستغلات و انبارهای محل نگهداری و اختفای کالا و ارز قاچاق به ضابطین را ندارد.

سؤال

احتراماً به استحضار می‌رساند وفق تبصره ۲ ماده ۱۳۹ قانون آیین دادرسی کیفری به محض شروع اجرای حکم جزایی قرار تامین ملغی‌الاثر می‌شود. حال چنانچه در خصوص محکوم‌علیه با توجه به نوع جرم ارتکابی در قالب یک حکم مجازات‌های مختلفی اعم از حبس، جزای نقدی، شلاق و رد مال صادر شده باشد، سئوالی که مطرح است این است که چه زمانی قرار تامین صادره ملغی‌الاثر می‌شود؟ (به محض شروع به اجرای هر کدام از مجازات‌های مذکور به عنوان مثال شروع مجازات حبس یا به محض اجرای شلاق و یا مراد قانونگذار از عبارت به محض شروع اجرای حکم تسری بر تک تک بخش‌های حکم صادره دارد و شروع به اجرای یک بخش از حکم مجوز رفع اثر از قرار تأمین صادره نمی‌باشد؟

با عنایت به اعمال رویه‌های متفاوت اعلام پاسخ در راستای اجرای رویه واحد موجب امتنان خواهد بود.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

تبصره ۲ ماده ۱۳۹ قانون آیین دادرسی کیفری را باید با توجه به فلسفه اصلی صدور قرار تأمین یعنی دسترسی به متهم (مذکور در صدر ماده ۱۳۲ قانون مزبور) تفسیر کرد؛ بنابراین هر زمان که شروع به اجرای حکم مستلزم در اختیار قرار گرفتن محکومٌ‌علیه باشد. مانند شروع به اجرای حبس، چون متهم در دسترس است امکان اجرای مجازات‌های دیگری مانند شلاق نیز فراهم می‌شود و حتی با توجه به ماده ۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی امکان اجرای مجازات نقدی نیز فراهم خواهد بود؛ بنابراین تأمین کیفری ملغی‌الاثر خواهد شد، اما مثلاً اگر وی جزای نقدی را به حساب مخصوص واریز نماید، گرچه حکم کیفری شروع به اجراء شده است، اما محکومٌ‌علیه در دسترس نیست و دلیلی ندارد که قرار به کلی ملغی‌الاثر شده باشد.

سؤال

در عرف زمانی سند یا نوشته‌ای را منتسب به فرد می‌دانند که ذیل آن منقش به امضاء مهر یا اثر انگشت شده باشد به عبارت بهتر نوشته‌ها یا قراردادهایی را که فاقد مهر و امضاء و اثر انگشت است را یک قرارداد ناقص و در حد پیش نویس تلقی می‌کنند و به آن ترتیب داده نمی‌شود. در خصوص اسناد تجاری قانونگذار صراحتاً شکل‌گیری سند تجاری را علاوه بر شروط خاص منوط به امضاء یا مهر صادرکننده نموده است و به همین لحاظ به سند تجاری فاقد مهر یا امضاء سند اطلاق نمی‌گردد (ماده ۲۲۳ قانون تجارت) لیکن تعمیم الزام قانون تجارت به سایر اسناد که خروج موضوعی از قانون تجارت دارد با توجه به صراحت ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا بر اساس تعریف قانون مدنی اعتبار سند منوط به امضاء شخص یا اشخاص نگردیده است اگرچه متن سندی که شخصی غیر از متعهد تهیه نموده باشد بدون اینکه به تأیید وی برسد را نمی‌توان علیه وی مورد استفاده قرار داد و تایید این متن مستلزم کشف اراده متعهد است که عرفاً به یکی از طرق امضاء و مهر و اثر انگشت محقق می‌شود، لکن در جایی که شخصی رأساً و با خط خود سند یا قراردادی را تهیه نموده که متضمن فروش ملک به شخص ثالث یا اقرار به دین به نفع ثالث باشد یا ذمه کسی را ابراء نماید، لیکن ذیل آن را امضاء ننماید، آیا این سند در دست ذینفع معتبر قلمداد می‌شود و به عنوان مستند انتقال ملک پرداخت دین یا برائت قابل ارائه می‌باشد یا اینکه سند فاقد امضاء و مهر و اثر انگشت را ولو آنکه توسط فرد و به خط وی تهیه شده باشد را نمی‌توان سند تلقی نمود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

هر چند لزوم امضاء سند در تعریف ماده ۱۲۸۳ قانون مدنی نیامده است، ولی ضرورت امضاء به عنوان رکن اصلی سند از قوانین گوناگون استنباط می‌شود، از جمله ماده ۱۲۹۳ قانون مدنی به این شرح «…… سند مزبور در صورتی که دارای امضاء یا مهر طرف باشد عادی است» و ماده ۱۳۰۱ قانون مدنی به این شرح «امضایی که در روی نوشته یا سندی باشد بر ضرر امضاءکننده دلیل است» همچنین مواد ۱۳۰۲ و۱۳۰۳ همین قانون و مواد ۲۲۳ و ۳۰۷ و ۳۱۱ قانون تجارت راجع به اسناد تجاری (برات، سفته، چک) و مواد ۲۷۸ و ۲۷۹ قانون امور حسبی در مورد وصیت‌نامه و مواد ۶۳ و ۶۵ قانون ثبت که با ملاحظه مواد فوق و تکرار این نوع احکام هیچ تردیدی در لزوم و اهمیت امضای سند به وجود نمی‌آید؛ بنابراین نوشته منتسب به اشخاص فقط در صورتی قابل استناد است که امضاء شده باشد؛ زیرا امضاء نشان تایید مندرجات سند می‌باشد و سند فاقد آن، ناقص بوده و مهمترین رکن اعتبار را ندارد هر چند که ممکن است به عنوان قرینه در کنار سایر ادله مورد استناد قرار گیرد.

سؤال

آیا مکتوم بودن اسناد و مدارک در جریان دادرسی موضوع بند ۷ ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی قابلیت تسری به جریان دادرسی در دیوان محترم عدالت اداری را دارد یا اینکه فقط منظور جریان دادرسی در دادگاه‌های عمومی دادگستری است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

منظور از «جریان دادرسی» در بند ۷ ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ «دادرسی» است که طی آن منتهی به صدور حکم مورد درخواست اعاده دادرسی گردیده است و بند یاد شده منصرف از سایر دادرسی‌های انجام شده در آن دادگاه یا سایر مراجع قضایی می‌باشد. ضمناً قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ به طور مطلق و عام قابل تسری به دادرسی در دیوان عدالت اداری نمی‌باشد.

سؤال

۱ آیا با توجه به مفاد مواد ۶۱ و ۶۳ قانون آیین دادرسی مدنی ایراد به تقویم خواسته در شورای حل اختلاف تا اولین جلسه با توجه به عدم تأثیر آن در مراحل بعدی قابل رسیدگی است؟ چرا؟

۲ آیا آراء شورای حل اختلاف قابل فرجام‌خواهی در دیوان‌ عالی محترم کشور می‌باشد یا خیر؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱ شورای حل اختلاف مرجعی استثنایی و خارج از دادگستری است؛ بنابراین صرف نظر از آن که دادخواست و شرایط شکلی آن و تقویم خواسته به مفهومی که در مورد دادگاه‌ها مطرح است در شوراهای موصوف قابل انطباق نمی‌باشد، شورا برای رسیدگی به دعاوی دارای ارزش واقعی بیش از حدنصاب‌های مقرر صالح نیست. فلذا هرگاه دلیل موجهی وجود داشته باشد که ارزش واقعی خواسته (دعوی) بیش از ارزش مورد ادعای طرفین یا یکی از آن دو باشد، بر اساس مقررات مربوط به صلاحیت ذاتی که اعمال آن نیازمند ایراد و اعتراض طرفین نیست، در این صورت قاضی شورای حل اختلاف قانوناً نمی‌تواند به موضوع رسیدگی کند.

۲ مستفاد از تبصره ۲ ماده ۲۱ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۸۷ و ماده ۳۱ این قانون با لحاظ مواد ۳۶۷ و ۳۶۸ قانون آئین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹، این است که فرجام خواهی از آراء در موارد مقرر قانونی، ناظر به آرای صادره از دادگاهها بوده و به آراء شوراهای حل اختلاف قابل تسری نمی‌باشد.

سؤال

در ماده ۲۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ انواع طلاق ذکر شده است که یا با تقاضای زوج است یا زوجه. سئوال این است در مواردی که طلاق به درخواست زوجه باشد آن هم برای احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق، آیا پس از اتخاذ تصمیم و احراز شرایط اعمال وکالت و صدور حکم، دفاتر اسناد رسمی ثبت طلاق مکلفند با همین حکم صیغه طلاق را جاری کنند یا به روال سابق محاکم می‌بایست گواهی عدم امکان سازش صادر کنند؟

همچنین آیا درچنین پرونده‌هایی مهلت‌های معینه ۳ و ۶ ماهه برای گواهی عدم امکان سازش و طلاق مجری می‌باشد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

در موردی که زوجه به استناد تحقق شرایط اعمال وکالت، متقاضی طلاق است، موضوع متفاوت از موارد صدور حکم طلاق است و دادگاه علاوه بر احراز شرایط اعمال وکالت، مبادرت به صدور گواهی عدم امکان سازش نیز می‌نماید و مدت اعتبار این گواهی، سه ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی است.

سؤال

چنانچه کارمندی مرتکب فعلی شود که هم عنوان تخلف اداری و هم در بر گیرنده عنوان مجرمانه باشد و همزمان با تعقیب و محاکمه وی در مراجع قضائی، در دادگاه تخلفات اداری نیز به تخلف وی رسیدگی شود و به عنوان مثال دادگاه کیفری در دادنامه صادره کارمند را به تحمل ۲ سال کیفر حبس و ۲ سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم نماید و در عین حال دادگاه رسیدگی‌کننده به تخلفات اداری قبل از اتخاذ تصمیم توسط مرجع قضائی وی را محکوم به ۳ سال انفصال موقت از خدمات دولتی نماید و محکوم‌علیه ۲ سال حبس خود را سپری کرده باشد، پاسخ سؤالات ذیل چگونه خواهد بود؟

۱ آیا تحمل حبس به مدت ۲ سال به منزله اجرای انفصال موقت ۲ ساله نیز محسوب می‌گردد؟ به عبارت بهتر، با تحمل کیفر حبس همزمان موضوع انفصال نیز اجرا شده محسوب و کسر می‌گردد یا لزوماً می‌بایست پس از اتمام مدت حبس مجازات انفصال موقت آغاز و لحاظ گردد؟

۲ در مثال فوق چنانچه محکمه قضائی کارمند را به ۲ سال انفصال موقت محکوم کند لیکن دادگاه تخلفات اداری پیش‌تر وی را به سه سال انفصال موقت محکوم نموده و دادنامه قطعی شده است آیا می‌توان زائد بر ۲ سال انفصال اجراء شده یک سال دیگر را نیز به ایام انفصال کارمند اضافه نمود؟

۳ در مثال فوق چنانچه کارمند بر اساس حکم مرجع قضایی صرفاً به زندان محکوم شود و در حکم اداری برای وی انفصال در نظر بگیرند، آیا شروع محاسبه دوران انفصال همزمان با زندانی شدن کارمند جهت تحمل کیفر حبس می‌باشد یا لزوماً پس از اتمام مدت حبس می‌بایست حکم انفصال اجرایی می‌گردد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

۱ چنانچه اجرای توام مجازات‌ها مشکلی ایجاد نکند و اجرای یک مجازات مانع اجرای مجازات دیگر نباشد و اجرای هر دو مجازات در یک زمان ممکن باشد، اجرای هر دو مجازات در یک زمان بلااشکال است و در فرض سؤال، انفصال از خدمت قطع رابطه حقوقی و استخدامی بین محکوم‌علیه و دستگاه است و اجرای حکم انفصال مانع از تحمل کیفر حبس نیست و همزمان با آن قابل اجراء است، مضافاً به اینکه رعایت نفع متهم نیز مقتضی چنین اقدامی می‌باشد.

۲ در فرض سئوال که عمل متهم هم تخلف اداری و هم جنبه مجرمانه دارد، هر دو مجازات انفصال قابل اجراء است (یعنی حکم قطعی صادره از سوی دادگاه و نیز حکم قطعی صادره از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری)

۳ در فرض سئوال، شروع به اجرای حکم انفصال موقت صادره از جانب هیأت رسیدگی به تخلفات اداری همزمان با قطعیت رأی مزبور است و ارتباطی به اجرای حکم کیفری حبس صادره از ناحیه دادگاه کیفری ندارد و همانگونه که در بند ۱ گفته شد اجرای همزمان بلااشکال است.

سؤال

چنانچه خواهان یکی از ادارات دولتی باشد (مانند اداره منابع طبیعی، برق و…) آیا می‌تواند مستنداً به ماده ۵۷ قانون آئین دادرسی مدنی اوراق پیوست دادخواست خود را رأساً برابر اصل نماید یا اینکه برابر اصل نمودن اوراق پیوست دادخواست توسط خود خواهان فاقد وجاهت قانونی بوده و مدیر دفتر دادگاه باید اخطاریه رفع نقص صادر نماید؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

اولاً برابر نص ماده ۵۷ قانون آئین دادرسی مدنی تصدیق رونوشت یا تصویر اسناد توسط بخشدار محل یا یکی از ادارات دولتی در صورتی به عمل می‌آید که هیچ یک از مراجع مذکور در صدر این ماده در آن جا نباشند. ثانیاً اصولاً گواهی توسط اشخاص ثالث صورت می‌گیرد؛ بنابراین خواهان که اداره دولتی است نمی‌تواند برابر با اصل بودن اسناد تقدیمی خود را گواهی نماید.

سؤال

به تقاضای زوجه و احراز تخلف زوج از بندهای ۱ و ۲ سند ازدواج و بذل قسمتی از مهریه گواهی عدم امکان سازش و طلاق خلعی صادر و اجرا شده است اما طبق گواهی دفترخانه رسمی طلاق در ایام عده زوجه از ما بذل و زوج از طلاق رجوع و زوجیت ادامه‌ یافته حال پس از چند ماه مجدداً زوجه به همان جهات قبلی بندهای ۱ و ۲ سند ازدواج و بدون اینکه اتفاق جدیدی افتاده باشد خواستار گواهی عدم امکان سازش شده مستدعی است با توجه به مراتب مذکور و اینکه زوجه یک مرتبه از حق مذکور استفاده و حتی صیغه طلاق هم جاری اما چون خودش از ما بذل عدول و در نتیجه زوج هم از طلاق رجوع کرد می‌تواند مجدداً با استناد به همان جهات خواستار طلاق و گواهی عدم امکان سازش شود یا اینکه اقدام وی در رجوع به ما بذل و ادامه زوجیت فی‌الواقع اسقاط عملی وکالت ایجاد شده برای مشارالیها می‌باشد و فقط در صورت تحقق مجدد شروط مذکور می‌تواند تقاضای صدور گواهی امکان سازش کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

با تحقق رجوع در فرض سؤال نکاح به همان صورت و با همان شرایط قبلی ابقاء می‌شود و بنابراین با تحقق رجوع وکالت هم مانند سایر شرایط نکاح باقی خواهد بود.

سؤال

احتراماً در پرونده‌های اجرایی خصوصاً پرداخت مهریه که بر اساس نرخ شاخص اعلامی از سوی بانک مرکزی محاسبه می‌شود بعد از تقسیط پرداخت محکوم‌ٌبه و پرداخت قسمتی از اقساط در خصوص اینکه آیا نسبت به باقیمانده اقساط مجدداً بر اساس نرخ شاخص اعلامی از سوی بانک مرکزی خسارت تأخیر تأدیه محاسبه و اضافه می‌گردد یا خیر اختلاف نظر وجود دارد. خواهشمند است در این خصوص اعلام نظر فرمایید.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

در خسارت تاخیر تادیه موضوع ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌ها در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، در صورت اثبات اعسار مدیون (محکومٌ‌علیه) و تقسیط محکومٌ‌به،‌ چون وی ممتنع از پرداخت و یا متمکن از پرداخت شناخته نمی‌شود؛ لذا مطالبه خسارت تأخیر تأدیه از وی جایز نیست.

سؤال

با توجه به ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی جدید بفرمایید چنانچه قاضی دادگاه بخواهد مجازات متهمی را که در قانون حبس است تخفیف و به یکی از مجازات‌های تعزیری دیگر تبدیل نماید مخیر است یا خیر؟ به عبارت دیگر چنانچه قاضی محکمه بخواهد مجازات حبس متهمی را تخفیف دهد بایستی حتماً این مجازات به حبس تقلیل داده شود یا اینکه مخیر است به حبس یا یکی از مجازات‌های تعزیری دیگر تبدیل نماید؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

قانونگذار در ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ به دادگاه این اختیار را داده که در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، مجازات تعزیری را به شرح بندهای ذیل همین ماده تقلیل یا تبدیل نماید. در مورد بند الف که صرفاً تقلیل حبس است، دادگاه نمی‌تواند حبس را به مجازات دیگری تبدیل نماید، بلکه یک تا سه درجه حبس را تقلیل می‌دهد، ولی در بند ت ماده ۳۷ قانون مذکور، قانون‌گذار اجازه داده است که سایر مجازات‌های تعزیری را به میزان یک یا دو درجه از همان نوع یا انواع دیگر تقلیل دهد.

سؤال

در خصوص رسیدگی به پرونده‌های قاچاق مواد خوراکی که طبق بند ب ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/ ۱۰/ ۱۳۹۲ غیر قابل مصرف انسانی تشخیص و در حکم کالای قاچاق ممنوع و در زمان رسیدگی نوعاً فاقد ارزش خوراکی است، ولی ارزیابی گمرک یا ضابطین بر مبنای قابلیت مصرف انسانی آن کلاً صورت گرفته است آیا در تعیین میزان جزای نقدی و صدور قرار تأمین کیفری قیمت فعلی این کالاها ملاک است یا قیمت کالا به فرض قابلیت مصرف انسانی؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

در تعیین قیمت کالاهای موضوع سؤال (کالای غیرقابل مصرف انسانی) باید ارزش کالا بر اساس ضوابط تعیین شده قانونی و از جمله بند ح ماده یک و مواد ۴۷ و ۶۲ و ۶۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/ ۱۰/ ۱۳۹۲ و نیز قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/ ۸/ ۱۳۹۰ و آئین‌نامه اجرائی آن مصوب ۶/ ۱۲/ ۱۳۹۱ (حسب مورد) صورت پذیرد و لذا در مورد کالاهای فاسد، تقلبی، موعد گذشته و مضر، به سلامت مردم موضوع قسمت اخیر بند ب ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/ ۱۰/ ۱۳۹۲ با توجه به نظر مقنن در شمول مجازات قاچاق کالاهای ممنوع نسبت به این کالاها و در نتیجه جرم انگاری اعمال شده در ماده، ارزش کالاهای مذکور به لحاظ اینکه مرتکبین جرائم مزبور به منظور استفاده در مصارف انسانی اقدام به ارتکاب این جرائم نموده‌اند؛ بنابراین بدون توجه به عدم قابلیت مصرف انسانی آن‌ها، می‌بایست مورد قیمت‌گذاری واقع شوند؛ زیرا در غیر این صورت اعمال مجازات‌های مقرر قانونی (در ماده ۲۲ قانون صدرالذکر) حسب مورد، منتفی یا بلااثر خواهد بود.

سؤال

نظر به اینکه در اجرای قانون حمایت خانواده مصوب ۱/ ۱۲/ ۱۳۹۱ تاکنون محاکم خانواده تشکیل نشده است آیا گواهی‌های عدم امکان سازش توافقی جهت سازش باید به داوری و یا مراکز مشاوره ارجاع شود یا هیچ کدام؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

بر اساس تبصره ۱ ماده ۱ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، در حوزه قضایی شهرستانهایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده است تا زمان تشکیل آن، دادگاه‌های عمومی حقوقی مستقر در آن حوزه، صلاحیت رسیدگی به دعاوی موضوع ماده ۴ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ را با رعایت سایر مواد و مقررات این قانون دارند. بنابراین با توجه به ماده ۲۵ قانون مذکور، در صورت وجود مراکز مشاوره خانواده موضوع این ماده، پرونده‌های طلاق توافقی به مرجع مزبور ارجاع می‌شود و برابر تبصره ماده ۱۶ همین قانون در مناطقی که مراکز مشاوره خانواده وابسته به سازمان بهزیستی وجود دارد دادگاهها می‌توانند از ظرفیت این مراکز نیز استفاده کنند، ولی با عنایت به ماده ۲۷ قانون یاد شده در طلاق توافقی ارجاع امر به داوری منتفی است.

سؤال

آیا در مواردی که وکیل دادگستری دارای حق توکیل است و در جلسه رسیدگی حاضر نمی‌شود و وکیل دیگری را به استناد حق توکیل انتخاب می‌کند آیا قبول وکیل جدید مستلزم اثبات عذر موجه از جانب وکیل اول است یا اینکه به هر دلیل انتخاب وکیل دوم از جانب وکیل اول برای شرکت در دادرسی بلامانع است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

وکیل رسمی دادگستری که حق توکیل به غیر دارد می‌تواند از این حق استفاده کرده برای شرکت در جلسات دادرسی به وکیل رسمی دیگر وکالت بدهد و قبول وکیل جدید مستلزم اثبات عذر موجه وکیل اول نیست.
به نقل از خبرگزاری ایسنا

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 16:10 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

ارائه لایحه تشدید مجازات اسید پاشی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از ارائه لایحه ای به مجلس برای تشدید مجازات عاملان اسید پاشی خبر داد و گفت: در حال ارسال این لایحه به مجلس هستیم.
ارائه لایحه تشدید مجازات اسید پاشی

به گزارش خبرنگار مهر، شهین‌دخت مولاوردی روز دوشنبه در نشست مشاوران امور زنان دستگاه‌های اجرایی در محل وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی، با اشاره به اینکه روز گذشته در جلسه هیات دولت پیشنهاد تخصیص اعتبار ویژه ای برای درمان قربانیان اسیدپاشی ارائه دادم، گفت: این پیشنهاد به صورت کتبی نیز ارائه شد.

وی از امضای تفاهم نامه ای با کانون وکلا برای ایفای حق قربانیان حوادث اسید پاشی اخیر بزودی خبر داد و افزود: قصد داریم با امضای تفاهم نامه از ظرفیت‌های اداره معاضدت برای استیفای حقوق قربانیان اسیدپاشی بهره مند شویم.

وی گفت: جنایاتی که تحت عنوان اسیدپاشی رواج یافته، امنیت جسمی، روانی دختران و زنان را خدشه‌دار کرده است. در این راستا در جلسه دیروز هیات دولت گزارش عملکردی در مورد اسیدپاشی ارائه شد و دکتر روحانی نیز این عمل را به شدت محکوم کردند.

معاون رئیس‌جمهور به نشست وزرای زن سازمان همکاری‌های اسلامی در باکو اشاره کرد و گفت: محور سخنرانی هیات ایرانی، امنیت بود در این اجلاس عنوان کردیم که پیش‌شرط توسعه برخورداری از امنیت است، اما همزمان اخبار اسیدپاشی منتشر می‌شد و جواب خاصی برای این شرایط ایران نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه زنان و خانواده فرابخشی است و به یک معاونت و حتی یک یا دو سازمان محدود نیست، گفت:در ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه در مورد زنان تقسیم کار شده است و همه وزارتخانه‌ها به نوعی در حوزه زنان و خانواده مسوولیت دارند.

وی از مکاتبه با وزرای دستگاه‌های اجرایی برای اختصاص بودجه لازم برای امور زنان و خانواده خبر داد و گفت: نباید انتظار داشت که معاونت امور زنان و خانواده با بودجه محدود خود همه مسئولیت‌ها را در حوزه زنان و خانواده به عهده گیرد.

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 16:10 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

جایگاه آشنایی با حقوق در سوابق رییس‌جمهور:

میرمحمدصادقی: رییس‌جمهور در درجه اول باید با قانون اساسی آشنا باشد

یک حقوقدان گفت: رییس‌جمهور باید در درجه اول با قانون اساسی و حقوق و وظایف خود در قانون اساسی آشنایی داشته باشد.

حسین میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در همه کشورها معمولا افرادی که در مقام‌های بالای سیاسی به‌ویژه سمت ریاست‌جمهوری قرار دارند، دانش‌آموختگان علم حقوق هستند. این امر قطعا تصادفی و اتفاقی نیست؛ زیرا اداره کشور نیاز به توانمندی‌هایی دارد که معمولا دانش‌آموختگان رشته‌هایی مانند حقوق، این نوع توانمندی‌ها را در حد مطلوبی به‌دست می‌آورند.

وی تصریح کرد: یکی از آن توانمندی‌ها، آشنایی با قوانین و مقررات است که شامل قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی می‌شود؛ بنابراین کشور ما نیز از آن قاعده کلی مستثنی نیست و رییس‌جمهور باید در درجه اول با قانون اساسی و حقوق و وظایف خود در قانون اساسی آشنایی داشته باشد.

این حقوقدان تصریح کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که روسای‌جمهور در اواسط یا اواخر سمت خود از کمبود اختیارات شکوه می‌کنند و تلاش دارند تا به نوعی بر دامنه اختیارات خود اضافه کنند. دلیل این موضوع آن است که قبل از تصدی پست ریاست‌جمهوری این افراد آشنایی کامل با وظایف یک رییس‌جمهور بر اساس مفاد قانون اساسی نداشته و اطلاع ندارند که رییس‌جمهور فعال مایشاء نیست.

وی یادآور شد: اصل تفکیک قوا در کشور ما پذیرفته شده است؛ بنابراین وقتی رییس‌جمهور می‌خواهد کاندیدا شود باید این موضوع را در نظر بگیرد و کاندیدا شود و بداند که در چارچوب اختیارات و وظایف قانون اساسی انتخاب شده و بر اساس همان چارچوب هم باید عمل کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که «رییس‌جمهور نباید حقوق خود را بیش از آنچه که در قانون اساسی تعیین شده بداند» خاطرنشان کرد: در رابطه با مسائل بین‌المللی دو موضوع مطرح است؛ اول آشنایی با حقوق بین‌الملل و دیگری آشنایی با عرف بین‌الملل. گاهی اوقات روسای جمهور اقدامات یا مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که برای کشور تنش‌زا و هزینه‌ساز است و وقتی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد دلیل آن عدم توجه به موازین حقوق و عرف بین‌الملل است.

میرمحمدصادقی، یادآور شد: این موارد ضروری‌ترین مسائل است که رییس‌جمهور باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد و در صورتی که این آگاهی کامل نباشد ممکن است مشکلاتی به وجود آید؛ بنابراین بهتر است در این شرایط افرادی که با این ضوابط آشنایی دارند در کنار رییس‌جمهور بتوانند در اجرای وظایف به او کمک کنند.

 

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 14:48 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

استقلال کانون وکلا نباید مخدوش شود بهمن کشاورز – وکیل دادگستری

با قید اینکه آنچه عرض می‌کنم صرفا نظری شخصی است، زیرا در حال حاضر در کانون وکلای مرکز یا اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری «اسکودا» سمتی ندارم عرض می‌کنم؛ اولا تا آنجا که به یاد دارم در ماده ۲ و ۱ لایحه مورد بحث مسئله ادغام این تشکیلات کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضاییه با هم عنوان شده است. هرچند کانون‌های وکلا و اتحادیه بر این اعتقاد بودند که جذب افراد جدید و برگزاری آزمون به‌وسیله مرکز مشاوران بعد از انقضای مدت اجرای قانون برنامه سوم توسعه غیرقانونی است و این معنا مورد تایید کمیسیون محترم قضایی مجلس نیز قرار گرفت و نتیجه اعلام شد اما از آنجا که مرکز مشاوران تعدادی را جذب کرده بود و ناچار برای این افراد ـ که هیچ گناه و تقصیری ندارند ـ حق مکتسبی ایجاد شده است، کانون‌های وکلا با ادغام مرکز مشاوران در کانون‌ها به طور اصولی و فقط به منظور حفظ حقوق مکتسب افراد مخالفتی نکردند. ثانیا آنچه مسلم است این است که اشخاص دارنده پروانه مشاوره باید به کانون‌های وکلای هر محل ملحق شوند نه بالعکس. زیرا مرکز مشاوران نهادی دولتی و حکومتی است و کانون وکلا ذاتا باید غیردولتی و غیرحکومتی باشد. ثالثا ایراداتی که بر لایحه وارد بود کماکان وارد است و امیدوارم از کمیسیون تخصصی اصلاح شده باشد. از جمله ماده ۲۵ و اینکه دادستان انتظامی وکلا و دادگاه‌های انتظامی دادگاه قضات شاغل، دادگستری باشد و اینکه در خصوص اموال کانون‌ها هیاتی دولتی تعیین تکلیف کنند که این با هیچ معیاری سازگار نیست زیرا اموال کانون‌ها متعلق به تک‌تک ۴۰ هزار وکیل است. رابعا پذیرش ادغام مشاوران در کانون‌ها به لحاظ لزوم قبول یک واقعیت موجود و نیز حفظ حقوق مکتس به افرادی است که در تصویب ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم و همین‌طور ادامه غیرقانونی اجرای آن هیچ نقش و تقصیری نداشته‌اند. اما مخالفت با اصل تفکری که به تصویب این ماده منجر شد به هیچ‌وجه تحقق نیافته است و همچنان باقی است.

همچنین به طریق اولی وکلا با هر قانون و ضابطه‌ای که به هر نحو استقلال کانون وکلا را مخدوش کند به شدت مخالفند و از تمامی طرق قانونی برای ابراز این مخالفت استفاده خواهند کرد. در عین حال دوستانی هم که از مرکز مشاوران پروانه دریافت کرده‌اند به پیوستن به کانون‌های مستقل وکلا و قرار گرفتن در موضعی که وکلا در سراسر دنیا قرار دارند، مشتاق هستند. گمان می‌کنم اگر قرار باشد استقلال کانون‌ها مخدوش شود حرفه وکالت جذابیت خود را برای بسیاری از وکلای دادگستری عضو کانون‌های مستقل از دست خواهد داد. بگذریم از اینکه چنین تحول منفی، اولین لطمه را به اعتبار نظام قضایی ایران خواهد زد.

به نقل از روزنامه قانون

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 14:46 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

تحلیل بهمن کشاورز درباره احضار رییس‌جمهور به دادگاه کیفری

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا (اسکودا)، به ارایه تحلیل حقوقی از احضار رییس‌جمهور به دادگاه کیفری استان تهران پرداخت.

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در مورد احضار آقای رییس‌جمهور به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، با توجه به این‌که نوع اتهام معلوم نیست، ناچار باید به صور مختلف قضایی توجه کرد.

وی گفت: طبق بند ۱۰ اصل ۱۱۰ قانون اساسی رسیدگی به تخلفات رییس‌جمهور از وظایف قانونی، با دیوان عالی کشور است و پس از احراز این تخلف، مقام رهبری با در نظر گرفتن مصالح کشور حکم عزل او را صادر می‌کند؛ بنابراین صلاحیت دیوان عالی کشور به رسیدگی به تخلفات رییس‌جمهور منحصر است به زمانی که تخلف وی از وظایف قانونی مطرح باشد.

وی اضافه کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس این تخلف با شرایطی می‌تواند از جانب قوه مقننه به قوه قضاییه ارجاع شود.

کشاورز اظهار کرد: اصل ۱۴۰ قانون اساسی مقرر می‌دارد «رسیدگی به اتهام رییس‌جمهور و معاونان او و وزیران در مورد جرایم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی در دادگاه‌های عمومی دادگستری انجام می‌شود».

وی به نظریه شماره ۱۰۸۷۰ مورخ ۶۲/۱۲/۲۹ شورای نگهبان، گفت: بر اساس این نظریه «مفاد اصل ۱۴۰ قانون اساسی روشن است و نیازی به تفسیر ندارد و ارتکاب جرم در حین یا به سبب انجام وظیفه وصف عادی آن را از میان نمی‌برد و همان‌طور که در نظر مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری آمده، رسیدگی به جرایم عادی (نه سیاسی، نظامی، مطبوعاتی و …) ارتکابی رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزرا چه در حین یا به سبب انجام وظیفه باشد یا نباشد با اطلاع مجلس شورای اسلامی در دادگاه‌های عمومی دادگستری انجام می‌شود.»

این حقوقدان افزود: با این مقدمات می‌توان نتیجه گرفت آنچه رسیدگی به آن در صلاحیت دیوان عالی کشور است تخلف رییس‌جمهور از وظایف قانونی است که ممکن است به عزل او منجر شود. حال اگر این تخلف وصف کیفری هم داشته باشد رسیدگی به جنبه جزایی آن با توجه به اصل ۱۴۰ قانون اساسی باید در دادگاه‌های عمومی دادگستری انجام شود.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر دیوان عالی کشور صرفا در مورد اینکه رییس‌جمهور از وظایف قانونی‌اش تخلف کرده است یا نه، اظهارنظر خواهد کرد و وارد جنبه کیفری قضیه و تعیین مجازات نخواهد شد و این قسمت از موضوع در صلاحیت دادگاه عمومی است.

کشاورز گفت: رسیدگی به اتهام رییس‌جمهور در جرایم عادی صرفا با اطلاع مجلس شورای اسلامی میسر است. از آنجا که صرف اطلاع با اعلام یا ارسال یک نامه می‌تواند محقق شود و ظاهرا در این مورد پیگیری و رای‌گیری موجبی ندارد، بنابراین چنانچه مرجع قضایی به هر نحوی از انحا این اطلاع دادن را احراز کند مقدمه لازم برای تعقیب فراهم خواهد شد.

وی افزود: نکته‌ای که در این میان از نظر اینجاب مبهم است ارجاع پرونده به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان است؛ زیرا درست است که به موجب تبصره یک ماده ۴ قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، رسیدگی به کلیه اتهامات برخی مقامات مانند اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام یا شورای نگهبان یا استانداران و مدیران کل اطلاعات استان‌ها و نیز رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاه کیفری استان صورت می‌گیرد اما از یک سو رییس‌جمهور جزو مقاماتی که در این تبصره برشمرده شد‌ه‌اند، نیست و از دیگر سو جرم سیاسی که بحمدالله اصلا نداریم و آنچه به رییس‌جمهور نسبت داده شده علی‌القاعده نباید جرم مطبوعاتی باشد.

کشاورز گفت: البته در مورد اخیر شاید بتوان تردید کرد و ممکن است به نحوی از انحا ارتکاب جرم مطبوعاتی به جناب آقای رییس‌جمهور نسبت داده شده باشد.

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 14:45 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

اظهارات رییس کانون مرکز درباره لایحه وکالت

دکتر افتخار جهرمی، رییس کانون وکلای مرکز :
ما تمام تلاشمان را کردیم تا در تغییرات اعمال شده در لایحه جامع وکالت خدشه‌ای به استقلال کانون وکلا و وکلای دادگستری وارد نشود

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در مراسم تحلیف ۱۵۰ نفر از کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز که در اولین اختبار سال ۹۲ پذیرفته شده بودند، به ارائه نکات مهمی در خصوص لایحه جامع وکالت پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گودرز افتخارجهرمی گفت: در سال ۹۰،‌ لایحه‌ای به وسیله قوه قضاییه تهیه و برای ارسال به مجلس به دولت ارائه شد که در سال ۹۱ که بنده به عضویت هیات مدیره کانون مرکز درآمدم این لایحه به دستم رسید.

وی افزود: لایحه مذکور استقلال کانون وکلا و وکیل را به نحوه زیادی خدشه‌دار می‌کرد و از بین می‌برد. لایحه مذکور از طریق دولت به کمیسیون لوایح ارائه شد که در ابتدا هیچ یک از اعضای کانون وکلا در جلسات کمیسیون لوایح دولت حضور نداشتند و پس از بحث و گفت‌وگوهای زیاد سرانجام بنده و‌ آقای فرض‌پور در جلسات حاضر شدیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: در جلسات کمیسیون لوایح دولت تلاش کردیم اصلاحاتی را به نفع استقلال کانون وکلا و وکلای دادگستری اعمال کنیم. بعضی از این تغییرات به نحو بسیار خوبی در لایحه جامع وکلا اعمال شد.

افتخارجهرمی با بر شمردن تغییرات اعمال شده در لایحه جامع وکالت، ادامه داد: یکی از اشکالات مطرح شده در لایحه مذکور این بود که نام کانون وکلا را به عنوان سازمان وکلا مطرح کرده‌ بودند که این اشکال برطرف شد و مجددا به عنوان کانون وکلا تغییر یافت. همچنین در لایحه وکالت مطرح شده بود که علاوه بر اینکه رییس کانون وکلا باید پروانه وکالت را امضا کند،‌ رییس دادگستری هم باید آن را امضا کند که این اشکال هم برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اشکالات وارده به لایحه جامع وکالت‌، ماده ۲۵ این لایحه بود گفت: به موجب این ماده هیات نظارتی متشکل از ۷ نفر از وکلا‌، قضات و حقوقدانان تشکیل می‌شد که همه آنها توسط رییس قوه قضاییه انتخاب می‌شدند و بر این اساس تمام امور کانون وکلا زیر نظر این هیات بود که خوشبختانه این ماده حذف شد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: در لایحه جامع وکالت آمده بود که محرومیت از وکالت و نیز ابطال پروانه وکالت به وسیله مقامات صالحه انجام می‌شود که متاسفانه معلوم نبود مقامات صالحه چه کسانی هستند. پس از بحث و بررسی خوشبختانه این موضوع هم اصلاح شد و بررسی این موارد به عهده دادگاه انتظامی وکلا گذاشته شد.

افتخار جهرمی ادامه داد: در لایحه مذکور ذکر شده بود که در دادگاه انتظامی وکلا یک نفر قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و دو نفر وکیل حضور دارند و وکلا حق مشاور را بر عهده داشته و رای را قاضی صادر می‌کرد که این موضوع نیز اصلاح شد و در دادگاه انتظامی وکلا‌،‌ در نظر گرفته شد که سه نفر وکیل حضور داشته باشند و هر سه این وکلا به وسیله هیات مدیره کانون انتخاب شود. همچنین در لایحه مذکور عنوان شده بود که دادستان انتظامی وکلا باید به وسیله رییس قوه قضاییه انتخاب شود که این موضوع هم تغییرکرد و درنظر گرفته شد که دادستان انتظامی وکلا به وسیله هیات مدیره کانون وکلا انتخاب شود.

وی یادآور شد: لایحه جامع وکالت به نحو مطلوبی تنظیم شد و دولت دهم در آخرین جلسه خود در مشهد لایحه مذکور را تصویب کرد، اما متاسفانه فرصت ارسال به مجلس را نداشت و پس از آن در دولت جدید نیز معاون حقوقی ریاست جمهوری این لایحه را به اطلاع رییس جمهور رساند و گفت که با تایید کانون وکلا لایحه اصلاح شده است، اما متاسفانه پس از مدتی لایحه وکالت به قوه قضاییه بازگردانده شد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور اعلام کرده است که رییس جمهور لایحه وکالت را به وزیر دادگستری ارجاع داده و از وزیر دادگستری خواسته است که این لایحه را مطالعه کند. وزیر دادگستری لایحه مذکور را مطالعه کرده و گفته است که این لایحه،‌ لایحه خوبی است ولی نیاز به ویراستاری دارد. ما تقاضا کردیم که در جلسات ویراستاری از اعضای کانون وکلای دادگستری هم دعوت شود تا خدای نکرده در محتوای این لایحه تغییری اعمال نشود.

افتخار جهرمی تاکید کرد: ما تمام تلاشمان را کردیم تا در تغییرات اعمال شده در لایحه جامع وکالت خدشه‌ای به استقلال کانون وکلا و وکلای دادگستری وارد نشود.

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 14:44 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

 

اطلاعیه دادگستری جمهوری اسلامی‌ایران در خصوص آزمون استخدامی‌سال 93

آزمون کارشناس دادگستری استخدام کارشناس رسمی دادگستری سال 93

مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه ، ‌از بین واجدین شرایط مندرج در این آگهی نسبت به جذب متقاضیان اخذ پروانه کارشناس رسمی از طریق آزمون اقدام به عمل می آورد.

تاریخ اتمام ثبت نام تا روز 25 مهر ماه 1393 تمدید شد

+جهت مشاهده جدول رشته‌ها و شرایط احراز اینجا کلیک نمایید

+جهت مشاهده لیست ظرفیت‌های حوزه‌ها اینجا کلیک نمایید

 

الف) شرایط متقاضیان آزمون کارشناسی رسمی: 
1) تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
2) داشتن حداقل 24 سال تمام شمسی
3) داشتن دانشنامه معتبر کارشناسی از دانشکده‌های معتبر داخلی یا خارجی (در حالت اخیر، به شرط ارزیابی رسمی) در رشته مورد تقاضای کارشناسی در هنگام ثبت نام بشرح مندرج در جدول شماره 3. (مدارک تحصیلی معادل و مدارک دارای ارزش استخدامی پذیرفته نمی شود) ـ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در صورتیکه مدرک کارشناسی غیرمرتبط باشد قابل پذیرش نیست.
4) داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان (معافیت تحصیلی پذیرفته نمی شود)
5) عدم سوء پیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.
6) عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تائید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق.
7) نداشتن سوء شهرت.
8) داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی.
9) عدم محکومیت به انفصال دائم از شغل کارشناسی برای متقاضیان.
10) دارا بودن حداقل 5 سال تجربه مرتبط در رشته مورد تقاضا. (ارائه گواهی اشتغال با مدرک کارشناسی) بعد از دریافت مدرک کارشناسی (ارائه گواهی مذکور بعد از اعلام نتایج در هنگام ثبت نام پذیرفته شدگان الزامی بوده و فقدان ارائه آن به منزله عدم قبولی در آزمون تلقی می گردد)
11) عدم اشتغال به وکالت یا کارشناسی رسمی در رشته‌های دیگر یا اشتغال به کارشناسی رسمی در کانون کارشناسان رسمی دادگستری
12) داوطلبان باید بومی‌استان حوزه قضائی انتخابی باشند.
تبصره : داوطلبان بومی به افرادی اطلاق می شود که دارای یکی از شرایط ذیل باشند:‌
i. مقطع تحصیلی دوره متوسطه را در استان مورد تقاضا گذرانده باشند. (با ارائه گواهی مدرک دیپلم)
ii. افرادی که در پنج سال اخیر در استان مورد تقاضا سکونت داشته باشند. (با ارائه مدارک سکونت)

ب) نحوه ثبت نام:
1) متقاضیان آزمون کارشناسی می بایستی جهت ثبت نام از تاریخ 25/6/93 تا آخر وقت اداری روز 15/7/93 به وب سایت http://www.23055.ir مراجعه و ضمن مطالعه دقیق شرایط مندرج در آگهی ، اقدام نمایند.
2) هزینه آزمون مبلغ 400/000 ریال می‌باشد که فقط از طریق وب سایت مذکور قابل پرداخت می باشد.
3) تا زمانی که کدرهگیری صادر نشده باشد ثبت نام کامل نشده است و کارت ورود به جلسه فقط برای افرادی صادر خواهد شد که کد رهگیری را دریافت نموده باشند.

ج) مدرک مورد نیاز جهت اسکن و ارسال از طریق وب سایت ثبت نام :
یک قطعه عکس 4*3 با زمینه روشن و حداکثر سایز (400 ×300 پیکسل)
داوطلبان میبایستی تصویر فوق را با حداکثر حجم kb100 در هنگام ثبت نام بارگذاری نمایند.
و)زمان آزمون و نحوه اخذ کارت ورود به جلسه : تاریخ توزیع کارت و زمان آزمون متعاقباً از طریق سایت ثبت نام اعلام می گردد.

تذکرات مهم : 
1) وجه پرداختی بابت ثبت نام به هیچ وجه مسترد نخواهد شد .
2) ایثارگران ( شامل رزمندگانی که 6 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه داشته و یا به مدت سه ماه در اسارت دشمن بوده و جانبازان (25%) به بالا و بستگان درجه اول شهدا و مفقودین و جانبازان (50% به بالا) از ایثارگرانی که بیشترین نمره را آورده اند) از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخوردار خواهند بود .

3) مشمولین بند 2 ضروری است گواهی مربوطه را از مراجع ذیصلاح حسب مورد (بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، واحد بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امور جهادگران وزارت جهادکشاورزی) اخذ و بعد از قبولی همراه با مدراک دیگر ارائه نمایند.

4) مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان هیچگونه تعهدی در تامین امکانات رفاهی نظیر خوابگاه و غیره در کلیه مراحل آزمون تا صدور پروانه برای داوطلبان نخواهد داشت.
5) تغییر محل (شهر) خدمت داوطلبان پس از پایان مهلت ثبت نام به هیچ وجه مقدور نمی باشد لذا لازم است متقاضیان در انتخاب حوزه محل خدمت با توجه به شرایط و امکانات خود دقت لازم معمول نمایند.
6) داوطلبان شرکت در رشته‌های کارشناسی می‌توانند حوزه قضائی و رشته مورد نظر خود را صرفاً بر اساس جدول شماره (2) انتخاب نمایند.
7) چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور پروانه و بعد از آن خلاف اظهارات و مدارک ارسالی از سوی داوطلبان ثابت گردد از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان آزمون حذف و در صورت صدور پروانه نیز پروانه آنان باطل خواهد شد .
8) کارشناسان متقاضی تغییر حوزه اشتغال ، در صورتیکه امتیاز لازم برای حوزه مورد تقاضا را کسب نمایند، فارغ از سهمیه تخصیصی استان پذیرش خواهند شد.
9) داوطلبان آزمون‌های کارشناسی رسمی الزاماً می بایستی با در نظر داشتن شرایط مندرج در جدول شماره (3) اقدام به ثبت نام نمایند.

10) امکان تغییر محل کارآموزی به حوزه دیگری غیر از محل پذیرفته شده وجود ندارد و پذیرفته شدگان تا ده سال امکان انتقال به حوزه دیگری را نخواهند داشت.

هـ) نحوه انتخاب و آزمون: 
1) مواد امتحانی برای رشته‌های کارشناسی:
الف) دروس تخصصی مربوط به رشته مورد تقاضا
ب) قوانین و مقررات مربوط به کارشناسی
2) از پذیرفته شدگان در امتحان کتبی مصاحبه شفاهی بعمل می آید.
3) پذیرفته شدگان در آزمون کتبی ، پس از بررسی صحت مدارک و طی مراحل مصاحبه و گزینش ، قبول قطعی محسوب می شوند و قبولی در آزمون کتبی قبول قطعی محسوب نمی گردد.
4) پذیرش متقاضیان رشته‌های کارشناسی بر اساس جدول شماره 2 صورت خواهد پذیرفت.
5) پذیرفته شدگان موظفند مراحل مصاحبه ، کارآموزی و آموزش علمی را در زمانبندی مقرر و بلافاصله پس از ابلاغ طی نمایند. در صورت تاخیر یا عدم حضور در موعد تعیین شده پرونده آنان بایگانی خواهد شد.

 

جهت ثبت نام در آزمون اینجا کلیک نمایید

 دانلود سوالات عمومی‌استخدام کارشناس قوه قضاییه

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 14:43 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

نظررییس مرکز مشاوران درباره ادغام کانون وکلا و مرکز مشاوران و وکلای قوه قضاییه

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه درباره ادغام مرکز مشاوران و کانون وکلای دادگستری، گفت: بهتر است دو مجموعه با هم ادغام شوند و مجموعه جدیدی ایجاد شود؛ زیرا هدف این است که این دو مجموعه با هم یک مجموعه را تشکیل دهند و این نکته مهم نیست که کدام یکی از این دو مجموعه زیر نظر دیگری قرار گیرد.
عبدالرضا مومنی در نشست خبری با اعلام آغاز ثبت‌نام آزمون وکالت این مرکز در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که با توجه به اتمام قانون ۵ ساله پنجم توسعه آیا این مرکز مجاز به برگزاری آزمون است و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد؟، گفت: مرکز مشاوران توانسته برای ۲۰ هزار وکیل پروانه وکالت و برای ۱۰ هزار کارشناس، پروانه کارشناسی صادر کند. همچنین مرکز مشاوران قوه قضاییه باید به مسایلی همچون تمدید پروانه وکالت وکلا، رسیدگی به تخلفات وکلا، نقل و انتقالات یا مرخصی وکلا و … رسیدگی کند؛ بنابراین باید این مرکز وجود داشته باشد تا به این امور رسیدگی کند.
وی افزود: با توجه به این که در جامعه ما فارغ التحصیلان رشته حقوق بی‌شمارند، آیا درست است که از این ظرفیت برای پرورش وکیل استفاده نکنیم؟ در واقع بنای مرکز مشاوران قوه قضاییه مطابق با منطق است و این درست نیست که بعد از اتمام قانون پنج ساله پنجم توسعه این مرکز منحل شود؛ زیرا کارشناسان و وکلای این مرکز دایمی هستند.
مومنی تاکید کرد: تا زمانی که قانون خاصی مشخص نشده است تا تکلیف وکلا و کارشناسان این مرکز را مشخص کند، باید مرکز مشاوران قوه قضاییه وجود داشته باشد.
مومنی اظهار کرد: داوطلبان برای شرکت در آزمون وکالت در مرحله اول فقط یک قطعه عکس اسکن شده را ارسال می‌کنند و پس از آن مدارکی را که در آگهی ثبت نام ذکر شده باید ارایه کنند.
رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه با بیان این که تلاش ما این است که در تمامی حوزه‌های قضایی مرکز مشاوران متقاضیان آزمون وکالت این مرکز را بپذیریم و این پذیرش سراسری است، بیان کرد: البته اولویت اصلی پذیرش متقاضیان مربوط به افراد بومی شهرستان است و اگر ظرفیت تکمیل نشد افراد بومی استانی مورد توجه قرار می‌گیرند؛ زیرا هدف این است که از وجود وکلا در محل سکونتشان استفاده کنیم و وکلا با آشنایی به منطقه خود بهتر بتوانند خدمت کنند.
وی افزود: پس از قبولی داوطلبان در آزمون وکالت، آنها باید مراحلی همچون مصاحبه علمی، گزینش کارآموزی و اختبار را بگذرانند.
مومنی با یادآوری این که در سال ۹۰ آخرین آزمون مرکز مشاوران برگزار شد، ادامه داد: در سال گذشته به دلیل این که تعداد پذیرش بالا بود آزمون برگزار نشد و امسال با موافقت آیت‌الله آملی لاریجانی آزمون مرکز مشاوران را فقط برای وکالت برگزار می‌کنیم.وی تاکید کرد که امسال آزمون برای جذب کارشناس نداریم.
رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه درباره حضور نخبگان در آزمون وکالت این مرکز، گفت: افراد نخبه هم مانند سایر افراد می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و باید در آزمون مرکز مشاوران قبول شوند و تمهیدات خاصی در نظر نگرفته‌ایم.وی با بیان این که متقاضیان شرکت در آزمون مرکز مشاوران باید دارای مدرک لیسانس حقوق باشند، گفت: اگر داوطلبی دارای مدرک فوق لیسانس بود ولی مدرک کارشناسی وی حقوق نباشد، امکان شرکت در آزمون این مرکز را ندارد و اولویت اصلی این است که متقاضیان شرکت در آزمون وکالت این مرکز حتما دارای مدرک لیسانس حقوق باشند.
مومنی اعلام کرد که در پذیرش برای آزمون تفکیک جنسیتی وجود ندارد.
مومنی یادآور شد: دوره کارآموزی مرکز مشاوران قوه قضاییه ۶ ماه تعیین شده است و از زمانی که نتایج آزمون مشخص شد این دوره آغاز می‌شود و طولانی شدن دوره کارآموزی به مسایلی همچون گزینش کارآموزان و … بستگی دارد.
رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه درباره لایحه جامع وکالت، اظهار کرد: این لایحه در کمیسیون لوایح دولت مراحل خود را طی می‌کند ولی هنوز به مجلس ارسال نشده و امیدوارم ظرف یکی دو ماه اخیر به مجلس ارسال شود.
وی افزود: لایحه وکالت، لایحه جامعی است ولی تغییراتی که در کمیسیون لوایح دولت بر روی این لایحه اعمال شده مورد قبول دستگاه قضایی نیست؛ زیرا با دیدگاه‌های خاص دولت گذشته تغییراتی بر روی این لایحه اعمال شده است.

: مرتبه
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 14:9 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

استخدام کارشناس حقوق در بانک دی سال ۹۳  

استخدام بانک دی کارشناس حقوق

بانک دی در راستای تأمین سرمایه انسانی ارزش آفرین ، از میان جوانانِ ارزشمند و پر افتخار میهن اسلامی ،  مبتنی بر مدل شایستگی و پس از کسب موفقیت در مراحل مختلف (آزمون ، مصاحبه ، گزینش و معاینات پزشکی) به صورت قراردادی (مشمول قانون کار) دعوت به همکاری مینماید : 


الف) شرایط عمومی

تابعیت ایران و متعهد و ملتزم به نظام جمهوری اسلامی ایران.
اعتقاد به دین مبین اسلام.
عدم سوء پیشینه کیفری (نداشتن سابقه محکومیت قضایی که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی گردد)، همچنین عدم اشتهار و محکومیت به فساد اخلاقی .
عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر.
توانایی جسمانی و روانی لازم (با تأیید پزشک معتمد بانک).
داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم قانونی به استثنای معافیت پزشکی. (مخصوص آقایان)
عدم اشتغال و یا نداشتن هرگونه تعهد خدمتی به سازمان ها ، نهادها ، مراکز آموزشی و مؤسسات دولتی و وغیر دولتی و نداشتن ممنوعیت استخدام . 


ب ) شرایط سنی – تحصیلات : 


لیــسـانس :  حداقل سن ۲۱ سال ،  حداکثر سن ۲۸  سال     , حداقل معدل    ۱۴  چهارده
فوق لیسانس: حداقل سن ۲۳ سال  ،  حداکثر سن۳۲ سال    , حداقل معدل  ۱۴   چهارده
تنصره : داوطلبین همکاری بازنشسته و یا دارای سابقه کار مدیریتی داشتن حداکثر ۵۵ سال سن
و داوطبین دارای تجربه کار مرتبط بانکی حداکثر سن به شرط احراز شرایط در مصاحبه تخصصی  ۳۵ سال میباشد .خانواده های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران در شرایط یکسان در قیاس با سایر متقاضیان ، از اولویت برخوردار می باشند.در صورت ارائه مدارک معتبر توسط افراد خانواده معظم ( شهدا، جانبازان،آزادگان ومفقودالاثرها) حداکثربه میزان ۵ سال به شرط سنی اضافه خواهد شد . 


داوطلب بومی: بومی به داوطلبی اطلاق می شود که دارای یکی از ویژگی های زیر باشد: 


الف : محل تولد داوطلب با استان مورد تقاضا برای همکاری یکی باشد.
ب: حداقل چهارسال را بهمراه خانواده خود در استان مورد تقاضای همکاری ، سکونت داشته باشد. تایید میزان سنوات سکونت براساس محل صدور شناسنامه ، محل اخذ مدرک تحصیلی ، محل انجام خدمت وظیفه و تایید نهایی کارشناسان بانک ، صورت  می گیرد. 


ب) مدارک موردنیاز :

بارگذاری عکس ۴*۳ تمام رخ جدید با فرمت jpg و حجم کمتر از ۱۰۰kb در سایت بانک
بارگزاری تصویر مدرک تحصیلی
بارگزاری گپی شناسنامه
بارگزاری کپی کارت ملی
ج) ضوابط لازم برای ثبت نام :
داوطلبان عزیز می بایست پس از مطالعه دقیق شرایط و ضوابط همکاری (در صورت دارا بودن شرایط) نسبت به تکمیل فرم ثبت نام الکترونیکی اقدام نمایند.
کلیه متقاضیان می بایست نسبت به ثبت اطلاعات و بارگذاری عکس و کلیه مدارک خواسته شده در فرم ثبت نام  و ارسال موفق آن اطمینان حاصل نموده و کد رهگیری مربوطه را جهت قرار گرفتن در مسیر مراحل استخدام نزد خود نگهداری نمایندکلیه متقاضیان جهت اطلاع از نحوه رسیدگی به درخواست و انجام بقیه مراحل با مراجعه به سایت در قسمت پیگیری می توانند مراحل بعدی را رصد نمایند .
 تبصره:
·  ثبت نام صرفاً از طریق سایت بانک دی  و با مراجعه به گزینه دعوت به همکاری صورت می پذیرد بنابر این به درخواست ها و یا مدارک ارسالی از طریق پست و یا مراجعه حضوری ، هیچگونه ترتیب اثری داده نشده و تعهدی نیز برای بانک ایجاد نخواهد کرد.
پذیرفته شدگان نهایی از طریق سایت و ایمیل اطلاع رسانی خواهند شد . 

 
د) نکات مهم : 


چنانچه متقاضی با مدرک تحصیلی بالاتر در مقطع تحصیلی پایین تر در آزمون شرکت نماید از همکاری و اشتغال وی در هر مرحله ، ممانعت بعمل خواهد آمد.از پذیرفته شدگان تعهد خدمتی اخذ می گردد.صرفاً فارغ التحصیلان رشته های مشخص شده در جدول رشته های مورد نیاز با گرایشهای ذکر شده می توانند در آزمون شرکت نمایند و پذیرش دیگر رشته ها وگرایش ها امکان پذیر نمی باشد.ثبت نام و شرکت در آزمون هیچگونه تعهد استخدامی برای بانک ایجاد نمی نماید.در صورتیکه خلاف هر یک از موارد مندرج در فرم همکاری در مورد هر یک از داوطلبان به اثبات برسد ، از همکاری و اشتغال وی در هر مرحله ممانعت بعمل آمده و برابر ضوابط قانونی با وی برخورد خواهد شد .
مسئولیت هرگونه اشتباه در اطلاعات ارسالی یا تفسیر اشتباه شرایط اعلام شده در آگهی، با متقاضی می باشد. در صورت قبولی در آزمون ، به مدارک ارائه شده فاقد معدل کل و یا گواهی های صادره از سوی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی که مبین گذراندن تعداد واحدهای مقاطع تحصیلی و یا ریز نمرات و یا برگ تسویه حساب باشد تحت هیچ عنوان ترتیب اثر داده نشده و قبولی داوطلب از درجه اعتبار ساقط میشود . 


ه) مواد آزمون:

آزمون بصورت تستی  از طریق سیستم بوده و شامل موارد ذیل میباشد :۱) معارف اسلامی (عقاید – احکام – اخلاق).  ۲) هوش. ۳) شخصیت. ۴) علوم بانکی واقتصادی    ۵) علوم رایانه ای در حد ICDL پیشرفته .  

برای ثبت نام در آزمون استخدامی بانک دی کلیک نمایید (اینجا) 


برچسب‌ها: اسختدام93, بانک, دی, کارشناس حقوق

: مرتبه
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:, ] [ 13:1 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

اصلاح موادی از قانون موجر و مستاجر در کمیسیون قضایی

اعضای کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در جلسه خود به بررسی اصلاح موادی از قانون موجر و مستاجر پرداختند
 
میرهادی قره سید رومیانی در گفت‌ وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ با بیان این مطلب گفت: در این زمینه خوشبختانه خلاء قانونی وجود ندارد لذا ادامه رسیدگی به این اصلاحیه به جلسه بعد موکول شد
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین به بررسی کنوانسیون مرکز منطقه‌ای همکار برای دستگاههای مبارزه با فساد و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) با حضور رئیس سازمان بازرسی کشور پرداخت
 
: مرتبه
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:59 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن سوالات به عمل آمده از اداره حقوقی قوه قضاییه و پاسخ به آنها به شرح زیر است:

 

سؤال

 

با عنایت به اینکه وفق ماده ۴۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر گردیده است که ضابطین پس از دستگیری متهم، پرونده وی را نزد مرجع صالح ارسال نمایند، لیکن در ماده ۴۲ همان قانون ورود به انبارها و اماکن و مستغلات محل اختفا یا نگهداری کالا و یا ارز قاچاق را منوط به کسب مجوز بازرسی از مرجع قضایی نموده است.

 

سؤال اینکه در مواردی که موضوع با توجه به ماده ۴۴ همان قانون در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است، آیا اخذ مجوز ورود به اماکن مورد اشاره نیز باید از مرجع قضایی به معنی اخص کلمه به عمل آید یا اینکه با عنایت به قاعده «اذن در شی اذن در لوازم آن نیز است» اجازه ورود به این اماکن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

با توجه به اطلاق ماده ۴۲ قانون قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/ ۱۰/ ۱۳۹۲ چنانچه برابر ماده ۴۴ همان قانون، موضوع رسیدگی به قاچاق کالا و ارز در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی باشد، اخذ مجوز بازرسی از مرجع قضایی مربوط توسط سازمان مزبور الزامی است و لذا سازمان تعزیرات حکومتی حق صدور اجازه ورود به اماکن و مستغلات و انبارهای محل نگهداری و اختفای کالا و ارز قاچاق به ضابطین را ندارد.

 

سؤال

 

احتراماً به استحضار می‌رساند وفق تبصره ۲ ماده ۱۳۹ قانون آیین دادرسی کیفری به محض شروع اجرای حکم جزایی قرار تامین ملغی‌الاثر می‌شود. حال چنانچه در خصوص محکوم‌علیه با توجه به نوع جرم ارتکابی در قالب یک حکم مجازات‌های مختلفی اعم از حبس، جزای نقدی، شلاق و رد مال صادر شده باشد، سئوالی که مطرح است این است که چه زمانی قرار تامین صادره ملغی‌الاثر می‌شود؟ (به محض شروع به اجرای هر کدام از مجازات‌های مذکور به عنوان مثال شروع مجازات حبس یا به محض اجرای شلاق و یا مراد قانونگذار از عبارت به محض شروع اجرای حکم تسری بر تک تک بخش‌های حکم صادره دارد و شروع به اجرای یک بخش از حکم مجوز رفع اثر از قرار تأمین صادره نمی‌باشد؟

 

با عنایت به اعمال رویه‌های متفاوت اعلام پاسخ در راستای اجرای رویه واحد موجب امتنان خواهد بود.

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

تبصره ۲ ماده ۱۳۹ قانون آیین دادرسی کیفری را باید با توجه به فلسفه اصلی صدور قرار تأمین یعنی دسترسی به متهم (مذکور در صدر ماده ۱۳۲ قانون مزبور) تفسیر کرد؛ بنابراین هر زمان که شروع به اجرای حکم مستلزم در اختیار قرار گرفتن محکومٌ‌علیه باشد. مانند شروع به اجرای حبس، چون متهم در دسترس است امکان اجرای مجازات‌های دیگری مانند شلاق نیز فراهم می‌شود و حتی با توجه به ماده ۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی امکان اجرای مجازات نقدی نیز فراهم خواهد بود؛ بنابراین تأمین کیفری ملغی‌الاثر خواهد شد، اما مثلاً اگر وی جزای نقدی را به حساب مخصوص واریز نماید، گرچه حکم کیفری شروع به اجراء شده است، اما محکومٌ‌علیه در دسترس نیست و دلیلی ندارد که قرار به کلی ملغی‌الاثر شده باشد.

 

سؤال

 

در عرف زمانی سند یا نوشته‌ای را منتسب به فرد می‌دانند که ذیل آن منقش به امضاء مهر یا اثر انگشت شده باشد به عبارت بهتر نوشته‌ها یا قراردادهایی را که فاقد مهر و امضاء و اثر انگشت است را یک قرارداد ناقص و در حد پیش نویس تلقی می‌کنند و به آن ترتیب داده نمی‌شود. در خصوص اسناد تجاری قانونگذار صراحتاً شکل‌گیری سند تجاری را علاوه بر شروط خاص منوط به امضاء یا مهر صادرکننده نموده است و به همین لحاظ به سند تجاری فاقد مهر یا امضاء سند اطلاق نمی‌گردد (ماده ۲۲۳ قانون تجارت) لیکن تعمیم الزام قانون تجارت به سایر اسناد که خروج موضوعی از قانون تجارت دارد با توجه به صراحت ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا بر اساس تعریف قانون مدنی اعتبار سند منوط به امضاء شخص یا اشخاص نگردیده است اگرچه متن سندی که شخصی غیر از متعهد تهیه نموده باشد بدون اینکه به تأیید وی برسد را نمی‌توان علیه وی مورد استفاده قرار داد و تایید این متن مستلزم کشف اراده متعهد است که عرفاً به یکی از طرق امضاء و مهر و اثر انگشت محقق می‌شود، لکن در جایی که شخصی رأساً و با خط خود سند یا قراردادی را تهیه نموده که متضمن فروش ملک به شخص ثالث یا اقرار به دین به نفع ثالث باشد یا ذمه کسی را ابراء نماید، لیکن ذیل آن را امضاء ننماید، آیا این سند در دست ذینفع معتبر قلمداد می‌شود و به عنوان مستند انتقال ملک پرداخت دین یا برائت قابل ارائه می‌باشد یا اینکه سند فاقد امضاء و مهر و اثر انگشت را ولو آنکه توسط فرد و به خط وی تهیه شده باشد را نمی‌توان سند تلقی نمود؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

هر چند لزوم امضاء سند در تعریف ماده ۱۲۸۳ قانون مدنی نیامده است، ولی ضرورت امضاء به عنوان رکن اصلی سند از قوانین گوناگون استنباط می‌شود، از جمله ماده ۱۲۹۳ قانون مدنی به این شرح «...... سند مزبور در صورتی که دارای امضاء یا مهر طرف باشد عادی است» و ماده ۱۳۰۱ قانون مدنی به این شرح «امضایی که در روی نوشته یا سندی باشد بر ضرر امضاءکننده دلیل است» همچنین مواد ۱۳۰۲ و۱۳۰۳ همین قانون و مواد ۲۲۳ و ۳۰۷ و ۳۱۱ قانون تجارت راجع به اسناد تجاری (برات، سفته، چک) و مواد ۲۷۸ و ۲۷۹ قانون امور حسبی در مورد وصیت‌نامه و مواد ۶۳ و ۶۵ قانون ثبت که با ملاحظه مواد فوق و تکرار این نوع احکام هیچ تردیدی در لزوم و اهمیت امضای سند به وجود نمی‌آید؛ بنابراین نوشته منتسب به اشخاص فقط در صورتی قابل استناد است که امضاء شده باشد؛ زیرا امضاء نشان تایید مندرجات سند می‌باشد و سند فاقد آن، ناقص بوده و مهمترین رکن اعتبار را ندارد هر چند که ممکن است به عنوان قرینه در کنار سایر ادله مورد استناد قرار گیرد.

 

سؤال

 

آیا مکتوم بودن اسناد و مدارک در جریان دادرسی موضوع بند ۷ ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی قابلیت تسری به جریان دادرسی در دیوان محترم عدالت اداری را دارد یا اینکه فقط منظور جریان دادرسی در دادگاه‌های عمومی دادگستری است؟

 

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

منظور از «جریان دادرسی» در بند ۷ ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ «دادرسی» است که طی آن منتهی به صدور حکم مورد درخواست اعاده دادرسی گردیده است و بند یاد شده منصرف از سایر دادرسی‌های انجام شده در آن دادگاه یا سایر مراجع قضایی می‌باشد. ضمناً قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ به طور مطلق و عام قابل تسری به دادرسی در دیوان عدالت اداری نمی‌باشد.

 

سؤال

 

۱ آیا با توجه به مفاد مواد ۶۱ و ۶۳ قانون آیین دادرسی مدنی ایراد به تقویم خواسته در شورای حل اختلاف تا اولین جلسه با توجه به عدم تأثیر آن در مراحل بعدی قابل رسیدگی است؟ چرا؟

 

۲ آیا آراء شورای حل اختلاف قابل فرجام‌خواهی در دیوان‌ عالی محترم کشور می‌باشد یا خیر؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

 

۱ شورای حل اختلاف مرجعی استثنایی و خارج از دادگستری است؛ بنابراین صرف نظر از آن که دادخواست و شرایط شکلی آن و تقویم خواسته به مفهومی که در مورد دادگاه‌ها مطرح است در شوراهای موصوف قابل انطباق نمی‌باشد، شورا برای رسیدگی به دعاوی دارای ارزش واقعی بیش از حدنصاب‌های مقرر صالح نیست. فلذا هرگاه دلیل موجهی وجود داشته باشد که ارزش واقعی خواسته (دعوی) بیش از ارزش مورد ادعای طرفین یا یکی از آن دو باشد، بر اساس مقررات مربوط به صلاحیت ذاتی که اعمال آن نیازمند ایراد و اعتراض طرفین نیست، در این صورت قاضی شورای حل اختلاف قانوناً نمی‌تواند به موضوع رسیدگی کند.

 

۲ مستفاد از تبصره ۲ ماده ۲۱ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۸۷ و ماده ۳۱ این قانون با لحاظ مواد ۳۶۷ و ۳۶۸ قانون آئین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹، این است که فرجام خواهی از آراء در موارد مقرر قانونی، ناظر به آرای صادره از دادگاهها بوده و به آراء شوراهای حل اختلاف قابل تسری نمی‌باشد.

 

سؤال

 

در ماده ۲۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ انواع طلاق ذکر شده است که یا با تقاضای زوج است یا زوجه. سئوال این است در مواردی که طلاق به درخواست زوجه باشد آن هم برای احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق، آیا پس از اتخاذ تصمیم و احراز شرایط اعمال وکالت و صدور حکم، دفاتر اسناد رسمی ثبت طلاق مکلفند با همین حکم صیغه طلاق را جاری کنند یا به روال سابق محاکم می‌بایست گواهی عدم امکان سازش صادر کنند؟

همچنین آیا درچنین پرونده‌هایی مهلت‌های معینه ۳ و ۶ ماهه برای گواهی عدم امکان سازش و طلاق مجری می‌باشد؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

در موردی که زوجه به استناد تحقق شرایط اعمال وکالت، متقاضی طلاق است، موضوع متفاوت از موارد صدور حکم طلاق است و دادگاه علاوه بر احراز شرایط اعمال وکالت، مبادرت به صدور گواهی عدم امکان سازش نیز می‌نماید و مدت اعتبار این گواهی، سه ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی است.

 

سؤال

 

چنانچه کارمندی مرتکب فعلی شود که هم عنوان تخلف اداری و هم در بر گیرنده عنوان مجرمانه باشد و همزمان با تعقیب و محاکمه وی در مراجع قضائی، در دادگاه تخلفات اداری نیز به تخلف وی رسیدگی شود و به عنوان مثال دادگاه کیفری در دادنامه صادره کارمند را به تحمل ۲ سال کیفر حبس و ۲ سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم نماید و در عین حال دادگاه رسیدگی‌کننده به تخلفات اداری قبل از اتخاذ تصمیم توسط مرجع قضائی وی را محکوم به ۳ سال انفصال موقت از خدمات دولتی نماید و محکوم‌علیه ۲ سال حبس خود را سپری کرده باشد، پاسخ سؤالات ذیل چگونه خواهد بود؟

 

۱ آیا تحمل حبس به مدت ۲ سال به منزله اجرای انفصال موقت ۲ ساله نیز محسوب می‌گردد؟ به عبارت بهتر، با تحمل کیفر حبس همزمان موضوع انفصال نیز اجرا شده محسوب و کسر می‌گردد یا لزوماً می‌بایست پس از اتمام مدت حبس مجازات انفصال موقت آغاز و لحاظ گردد؟

 

۲ در مثال فوق چنانچه محکمه قضائی کارمند را به ۲ سال انفصال موقت محکوم کند لیکن دادگاه تخلفات اداری پیش‌تر وی را به سه سال انفصال موقت محکوم نموده و دادنامه قطعی شده است آیا می‌توان زائد بر ۲ سال انفصال اجراء شده یک سال دیگر را نیز به ایام انفصال کارمند اضافه نمود؟

 

۳ در مثال فوق چنانچه کارمند بر اساس حکم مرجع قضایی صرفاً به زندان محکوم شود و در حکم اداری برای وی انفصال در نظر بگیرند، آیا شروع محاسبه دوران انفصال همزمان با زندانی شدن کارمند جهت تحمل کیفر حبس می‌باشد یا لزوماً پس از اتمام مدت حبس می‌بایست حکم انفصال اجرایی می‌گردد؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

۱ چنانچه اجرای توام مجازات‌ها مشکلی ایجاد نکند و اجرای یک مجازات مانع اجرای مجازات دیگر نباشد و اجرای هر دو مجازات در یک زمان ممکن باشد، اجرای هر دو مجازات در یک زمان بلااشکال است و در فرض سؤال، انفصال از خدمت قطع رابطه حقوقی و استخدامی بین محکوم‌علیه و دستگاه است و اجرای حکم انفصال مانع از تحمل کیفر حبس نیست و همزمان با آن قابل اجراء است، مضافاً به اینکه رعایت نفع متهم نیز مقتضی چنین اقدامی می‌باشد.

 

۲ در فرض سئوال که عمل متهم هم تخلف اداری و هم جنبه مجرمانه دارد، هر دو مجازات انفصال قابل اجراء است (یعنی حکم قطعی صادره از سوی دادگاه و نیز حکم قطعی صادره از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری)

 

۳ در فرض سئوال، شروع به اجرای حکم انفصال موقت صادره از جانب هیأت رسیدگی به تخلفات اداری همزمان با قطعیت رأی مزبور است و ارتباطی به اجرای حکم کیفری حبس صادره از ناحیه دادگاه کیفری ندارد و همانگونه که در بند ۱ گفته شد اجرای همزمان بلااشکال است.

 

سؤال

 

چنانچه خواهان یکی از ادارات دولتی باشد (مانند اداره منابع طبیعی، برق و...) آیا می‌تواند مستنداً به ماده ۵۷ قانون آئین دادرسی مدنی اوراق پیوست دادخواست خود را رأساً برابر اصل نماید یا اینکه برابر اصل نمودن اوراق پیوست دادخواست توسط خود خواهان فاقد وجاهت قانونی بوده و مدیر دفتر دادگاه باید اخطاریه رفع نقص صادر نماید؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

اولاً برابر نص ماده ۵۷ قانون آئین دادرسی مدنی تصدیق رونوشت یا تصویر اسناد توسط بخشدار محل یا یکی از ادارات دولتی در صورتی به عمل می‌آید که هیچ یک از مراجع مذکور در صدر این ماده در آن جا نباشند. ثانیاً اصولاً گواهی توسط اشخاص ثالث صورت می‌گیرد؛ بنابراین خواهان که اداره دولتی است نمی‌تواند برابر با اصل بودن اسناد تقدیمی خود را گواهی نماید.

 

سؤال

 

به تقاضای زوجه و احراز تخلف زوج از بندهای ۱ و ۲ سند ازدواج و بذل قسمتی از مهریه گواهی عدم امکان سازش و طلاق خلعی صادر و اجرا شده است اما طبق گواهی دفترخانه رسمی طلاق در ایام عده زوجه از ما بذل و زوج از طلاق رجوع و زوجیت ادامه‌ یافته حال پس از چند ماه مجدداً زوجه به همان جهات قبلی بندهای ۱ و ۲ سند ازدواج و بدون اینکه اتفاق جدیدی افتاده باشد خواستار گواهی عدم امکان سازش شده مستدعی است با توجه به مراتب مذکور و اینکه زوجه یک مرتبه از حق مذکور استفاده و حتی صیغه طلاق هم جاری اما چون خودش از ما بذل عدول و در نتیجه زوج هم از طلاق رجوع کرد می‌تواند مجدداً با استناد به همان جهات خواستار طلاق و گواهی عدم امکان سازش شود یا اینکه اقدام وی در رجوع به ما بذل و ادامه زوجیت فی‌الواقع اسقاط عملی وکالت ایجاد شده برای مشارالیها می‌باشد و فقط در صورت تحقق مجدد شروط مذکور می‌تواند تقاضای صدور گواهی امکان سازش کند؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

با تحقق رجوع در فرض سؤال نکاح به همان صورت و با همان شرایط قبلی ابقاء می‌شود و بنابراین با تحقق رجوع وکالت هم مانند سایر شرایط نکاح باقی خواهد بود.

 

سؤال

 

احتراماً در پرونده‌های اجرایی خصوصاً پرداخت مهریه که بر اساس نرخ شاخص اعلامی از سوی بانک مرکزی محاسبه می‌شود بعد از تقسیط پرداخت محکوم‌ٌبه و پرداخت قسمتی از اقساط در خصوص اینکه آیا نسبت به باقیمانده اقساط مجدداً بر اساس نرخ شاخص اعلامی از سوی بانک مرکزی خسارت تأخیر تأدیه محاسبه و اضافه می‌گردد یا خیر اختلاف نظر وجود دارد. خواهشمند است در این خصوص اعلام نظر فرمایید.

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

در خسارت تاخیر تادیه موضوع ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌ها در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، در صورت اثبات اعسار مدیون (محکومٌ‌علیه) و تقسیط محکومٌ‌به،‌ چون وی ممتنع از پرداخت و یا متمکن از پرداخت شناخته نمی‌شود؛ لذا مطالبه خسارت تأخیر تأدیه از وی جایز نیست.

 

سؤال

 

با توجه به ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی جدید بفرمایید چنانچه قاضی دادگاه بخواهد مجازات متهمی را که در قانون حبس است تخفیف و به یکی از مجازات‌های تعزیری دیگر تبدیل نماید مخیر است یا خیر؟ به عبارت دیگر چنانچه قاضی محکمه بخواهد مجازات حبس متهمی را تخفیف دهد بایستی حتماً این مجازات به حبس تقلیل داده شود یا اینکه مخیر است به حبس یا یکی از مجازات‌های تعزیری دیگر تبدیل نماید؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

قانونگذار در ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ به دادگاه این اختیار را داده که در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، مجازات تعزیری را به شرح بندهای ذیل همین ماده تقلیل یا تبدیل نماید. در مورد بند الف که صرفاً تقلیل حبس است، دادگاه نمی‌تواند حبس را به مجازات دیگری تبدیل نماید، بلکه یک تا سه درجه حبس را تقلیل می‌دهد، ولی در بند ت ماده ۳۷ قانون مذکور، قانون‌گذار اجازه داده است که سایر مجازات‌های تعزیری را به میزان یک یا دو درجه از همان نوع یا انواع دیگر تقلیل دهد.

 

سؤال

 

در خصوص رسیدگی به پرونده‌های قاچاق مواد خوراکی که طبق بند ب ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/ ۱۰/ ۱۳۹۲ غیر قابل مصرف انسانی تشخیص و در حکم کالای قاچاق ممنوع و در زمان رسیدگی نوعاً فاقد ارزش خوراکی است، ولی ارزیابی گمرک یا ضابطین بر مبنای قابلیت مصرف انسانی آن کلاً صورت گرفته است آیا در تعیین میزان جزای نقدی و صدور قرار تأمین کیفری قیمت فعلی این کالاها ملاک است یا قیمت کالا به فرض قابلیت مصرف انسانی؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

در تعیین قیمت کالاهای موضوع سؤال (کالای غیرقابل مصرف انسانی) باید ارزش کالا بر اساس ضوابط تعیین شده قانونی و از جمله بند ح ماده یک و مواد ۴۷ و ۶۲ و ۶۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/ ۱۰/ ۱۳۹۲ و نیز قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/ ۸/ ۱۳۹۰ و آئین‌نامه اجرائی آن مصوب ۶/ ۱۲/ ۱۳۹۱ (حسب مورد) صورت پذیرد و لذا در مورد کالاهای فاسد، تقلبی، موعد گذشته و مضر، به سلامت مردم موضوع قسمت اخیر بند ب ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/ ۱۰/ ۱۳۹۲ با توجه به نظر مقنن در شمول مجازات قاچاق کالاهای ممنوع نسبت به این کالاها و در نتیجه جرم انگاری اعمال شده در ماده، ارزش کالاهای مذکور به لحاظ اینکه مرتکبین جرائم مزبور به منظور استفاده در مصارف انسانی اقدام به ارتکاب این جرائم نموده‌اند؛ بنابراین بدون توجه به عدم قابلیت مصرف انسانی آن‌ها، می‌بایست مورد قیمت‌گذاری واقع شوند؛ زیرا در غیر این صورت اعمال مجازات‌های مقرر قانونی (در ماده ۲۲ قانون صدرالذکر) حسب مورد، منتفی یا بلااثر خواهد بود.

 

سؤال

 

نظر به اینکه در اجرای قانون حمایت خانواده مصوب ۱/ ۱۲/ ۱۳۹۱ تاکنون محاکم خانواده تشکیل نشده است آیا گواهی‌های عدم امکان سازش توافقی جهت سازش باید به داوری و یا مراکز مشاوره ارجاع شود یا هیچ کدام؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

بر اساس تبصره ۱ ماده ۱ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، در حوزه قضایی شهرستانهایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده است تا زمان تشکیل آن، دادگاه‌های عمومی حقوقی مستقر در آن حوزه، صلاحیت رسیدگی به دعاوی موضوع ماده ۴ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ را با رعایت سایر مواد و مقررات این قانون دارند. بنابراین با توجه به ماده ۲۵ قانون مذکور، در صورت وجود مراکز مشاوره خانواده موضوع این ماده، پرونده‌های طلاق توافقی به مرجع مزبور ارجاع می‌شود و برابر تبصره ماده ۱۶ همین قانون در مناطقی که مراکز مشاوره خانواده وابسته به سازمان بهزیستی وجود دارد دادگاهها می‌توانند از ظرفیت این مراکز نیز استفاده کنند، ولی با عنایت به ماده ۲۷ قانون یاد شده در طلاق توافقی ارجاع امر به داوری منتفی است.

 

سؤال

 

آیا در مواردی که وکیل دادگستری دارای حق توکیل است و در جلسه رسیدگی حاضر نمی‌شود و وکیل دیگری را به استناد حق توکیل انتخاب می‌کند آیا قبول وکیل جدید مستلزم اثبات عذر موجه از جانب وکیل اول است یا اینکه به هر دلیل انتخاب وکیل دوم از جانب وکیل اول برای شرکت در دادرسی بلامانع است؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

وکیل رسمی دادگستری که حق توکیل به غیر دارد می‌تواند از این حق استفاده کرده برای شرکت در جلسات دادرسی به وکیل رسمی دیگر وکالت بدهد و قبول وکیل جدید مستلزم اثبات عذر موجه وکیل اول نیست.

 

انتهای پیام

: مرتبه
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:41 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور.شماره 733 – 15/7/1393

رأی شماره 733 – 15/7/1393

رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور

به موجب ماده 365 قانون مدنی، بیع فاسد اثری در تملک ندارد، یعنی بیع و ثمن کماکان در مالکیت بایع و مشتری باقی می‌ماند و حسب مواد 390 و 391 قانون مرقوم، اگر بعد از قبض ثمن، مبیع کلا یا جزئاً مستحق للغیر درآید، بایع ضامن است و باید ثمن را مسترد دارد و در صورت جهل مشتری به وجود فساد، از عهده غرامات وارد شده بر مشتری نیز برآید و چون ثمن در اختیار بایع بوده است در صورت کاهش ارزش ثمن و اثبات آن، با توجه به اطلاق عنوان غرامات در ماده 391 قانون مدنی بایع قانوناً ملزم به جبران آن است؛ بنابراین دادنامه شماره 360 مورخ 31/3/1389 شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی د رحدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص می‌گردد.

این رأی طبق ماده 270 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 1378 در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها لازم‌الاتباع ست.

هیأت عمومی دیوان عالی کشور

: مرتبه
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:40 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

اخبار استخدام سازمان تعزیرات حکومتی

13193121438 استخدام سازمان تعزیرات حکومتی سال 93 (جذب 1000 قاضی)
خبر 10 آبان 93:
سازمان تغزیرات ۱۰۰۰ قاضی جذب می‌نماید

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حجت السلام و المسلمین مصطفی پور محمدی صبح امروز در نشست سراسری مدیران کل اجرایی و ستادی در بیستمین سالگرد تاسیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: حوزه کسب و کار از شاخص‌های توسعه و گسترده‌ترین شاخص به شمار می‌آید.

این مقام ارشد وزارت دادگستری در ادامه افزود: از اولویت‌های مهم حاکمیت و دولت تامین مایحتاج‌ مردم و روابط منصفانه در محیط کسب و کار است و سازمان تعزیرات‌ در جهت آرامش در بازار به عنوان یک دستگاه نظارت ایفای نقش می‌کند.
وی عنوان کرد: فعالیت‌ها نشان می‌دهد که رشد پرونده‌ها را داشتیم اما این مطلوب نیست چرا که مطلوبیت آن است که مردم احساس آرامش را در بازار احساس کنند و تخلفات کاهش یابد چرا که دغدغه مردم خرید جنس گران و بی کیفیت است.
وزیر دادگستری اظهار داشت: حجم ورودی و خروجی پرونده‌های قاچاق کماکان بالاست‌ در ضمن برا ساس کانون جدید از بهمن ماه سال گذشته رسیدگی به پرونده‌های قاچاق به سازمان تعزیرات محول شده است و ۸۰ درصد پرونده‌های قاچاق در سازمان تعزیرات رسیدگی می‌شود.
حجت السلام و المسلمین پور محمدی در ادامه به بحث اصلاح امور اشاره کرد و گفت: در اصلاح امور یک بخش مدیریت قانون گذاری است که وظیفه تعزیرات نیست و یک بخش دیگر قاعده گذاری است که نقش تعزیرات در این موضوع کم رنگ نداشت ۲ بخش دیگر که تعزیرات روی آنها مانور می‌دهد نظارت و برخورد است اما برای بهبود بهتر وضعیت تخلفات و جرم می‌بایست با بخش‌های دیگر گشت مشترک برگزار کنیم. بنده گشت‌های مشترک را تشویق می‌کنیم و در همین راستا گشت‌های مشترک را به شکل یک سازمان در خواهیم آورد.
این مقام مسئول اذعان کرد: در گشت‌ها معمولا دستگاه‌ها و سازمان‌های زیادی از جمله شهرداری،اصناف، تعزیرات، نیروی انتظامی‌و ….. حضور دارند. ورمحمدی هدف از گشت‌های مشترک را این گونه یاد و افزود: گشت‌ها می‌بایست با کمک و همراهی جمعی برگزار شود، درست است که سرعت برخورد با تخلف را کند خواهد کرد اما مهم اثر بخشی آن است.
وزیر دادگستری بیان کرد: لحظه به لحظه باید افکاری عمومی‌بررسی شود در این عرصه مسئله پذیرش و مقبولیت مردم به سازمان تعزیرات اصل است.
پورمحمدی اذعان کرد: در دوران بازسازی ساختار و نوسازی سازمان قرار داریم و در این دوران به ۴ رکن نگاه ویژه‌ای شده است البته موضوع ساختار است که تجدید ساختار نیاز بود که بر همین اساس در چارت سازمانی ساختار لحاظ شد و درحوزه تشکیلات استانی نیازمنداست در مناطق، شهرها دفاتر و ادارات تعزیرات شکل بگیرد.
وی ادامه داد: جدی ترین امر به معروف و نهی از منکر اصلاح و بهبود حوزه کسب و کار است.
پورمحمدی بیان کرد: یکی دیگر از ارکان ما در دوران بازسازی نیروی انسانی است که این رکن حرف اول و آخر را می‌زند اگر از نیروی با صداقت و با انگیزه برخوردار باشیم ضریب موفقیت سازمان بالا می‌رود.
لذا در همین خصوص با موافقت دولت مجوز استخدام افزایش قابل توجه نیروی انسانی شامل ۱۰۰۰ قاضی گرفته شد و طی امسال و سال آینده با گزینش اقدام به جذب نیروی انسانی خواهیم کرد.
وزیر دادگستری گفت: یکی از اقدامات مهم افزایش دو برابری شعب در جهت رسیدگی و سرعت بخشیدن به پرونده‌هاست و به زودی شعب تعزیرات ۲ برابر می‌شود.
پورمحمدی اذعان کرد: گزینش برای جذب نیروی انسانی سخت خواهد بود البته این سخت گیری در جهت جذب یک نیرو خوب و با دانش است.
این مقام ارشد وزارت دادگستری در ادامه تصریح کرد:‌جامعه‌ای که از نیروهای توانا برخوردار است چرا باید از دوستان و اطرافیاین برای جذب در یک سیستم استفاده کنیم به کدام حق به خودمان اجازه می‌دهیم به ناروا امتیازات را به افراد خاص بدهیم، این یک ضعف است که به دنبال آن هستیم از راه رابطه وارد شویم.
وزیر دادگستری از این تفکر به عنوان ضعف مفرد فرهنگی جامعه ایران یاد کرد و گفت:‌متاسفانه در بین افراد جامعه این ضعف زیاد هست حتی برای خرید نان هم به واسطه فرد حق دیگران را ضایع و اقدام به خرید نان می‌کنند و این موضوع در زندگی‌ها پر رنگ‌تر شده، لذا ما به دنبال درمان این درد هستیم که این اشتباه تکرار نشود.
وی در ادامه افزود:‌برای ارتقا کارکنانمان می‌بایست ۹۰درصد فعالیت‌هایشان مثبت باشد در صورتی که از ۹۰ درصد کمتر فعالیت‌هایشان مثبت باشد با ارتقای کارکنانمان موافقت نخواهیم کرد.
وزیردادگستری خاطر نشان کرد: هیچ کس از رعایت انصاف و عدل آسیب نخواهد دید.


سایت ایران استخدام در نظر دارد تمامی‌ اخبار و آگهی‌های استخدامی‌ مرتبط با  سازمان تعزیرات حکومتی در طی هر سال را در این صفحه به اطلاع شما عزیزان برساند.

جهت مشاهده شرایط استخدام در  سازمان تعزیرات حکومتی (اخذ شده از آخرین اگهی استخدامی‌مربوطه) اینجا کلیک نمایید

تمامی‌اخبار در رابطه با استخدام  سازمان تعزیرات حکومتی در همین صفحه به اطلاع شما خواهد رسید.

شما کارجویان عزیز می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نظرهای خود ، با ما همراه باشید

با آرزوی موفقیت برای یکایک شما – سایت ایران استخدام

: مرتبه
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:33 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

  تعداد ثبت ‌نام‌کنندگان آزمون وکالت  93

 به تفکیک کانون‌های هر استان

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، تعداد ثبت‌نام کنکانون های وکلاندگان در آزمون وکالت سال 93 را 55 هزار و 519 نفر اعلام کرد. بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: طبق اعلام سازمان سنجش اسامی افرادی که مکررا در آزمون وکالت ثبت‌نام کرده‌اند، حذف نشده است و احتمال دارد که آمار اعلام شده، اندکی تغییر پیدا کند. وی آمار شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت سال 93 را به تفکیک کانون‌ها به شرح زیر ذکر کرد.

 

- کانون وکلای دادگستری مرکز (استان‌های تهران، سمنان، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) 15802 نفر - 8030 زن - 7772 مرد

 

- آذربایجان شرقی 3243 نفر - 1275 زن - 1968 مرد

- فارس و کهگیلویه و بویراحمد 3455 نفر - 1577 زن - 1878 مرد

- اصفهان 2621 نفر- 1436 زن - 1185 مرد

- آذربایجان غربی 1917 نفر - 811 زن - 1106 مرد

- مازندران 1884 نفر - 942 زن - 941 مرد

- خراسان رضوی و شمالی و جنوبی 2385 نفر - 1323 زن - 1062 مرد

- گیلان 1439 نفر - 820 زن - 619 مرد

- قزوین 1724 نفر - 768 زن - 956 مرد

- خوزستان 3840 - 1648 زن - 2192 مرد

- کرمانشاه و ایلام 1054 نفر - 506 زن - 548 مرد

- همدان 858 نفر - 419 زن - 438 مرد

- قم 410 نفر - 158 زن - 252 مرد

- کردستان 833 نفر - 375 زن - 458 مرد

- گلستان 1183 نفر - 576 زن - 607 مرد

- اردبیل 1540 نفر - 575 زن - 965 مرد

- مرکزی (اراک) 607 نفر - 297 زن - 310 مرد

- بوشهر 1586 - 659 زن - 927 مرد

- زنجان 720 نفر - 323 زن - 397 مرد

- لرستان 1413 نفر - 596 زن - 817 مرد

- کرمان 3647 نفر - 1597 زن - 2050 مرد

- البرز 2516 نفر - 1147 زن - 1369 مرد

- چهارمحال بختیاری 843 نفر - 346 زن - 497 مرد

 

 در آزمون ۹۲ نیز آمار به شرح زیر می باشد

59 هزار و 103 نفر در سراسر کشور برای شرکت در آزمون وکالت سال 92 ثبت‌نام کرده‌ بودند که از مجموع این افراد، 2 هزار و 814 نفر پذیرفته می‌شوند. تعداد شرکت‌کنندگان آزمون وکالت سال 92 و تعداد پذیرش کارآموزان وکالت به تفکیک هر کانون به شرح زیر است:

 

ردیف نام کانون زن مرد جمع کل شرکت‌کنندگان ظرفیت پذیرش
1 مرکز(تهران، سمنان،یزد،هرمزگان و سیستان و بلوچستان) 9393 9620 19013 1250
2 آذربایجان شرقی 1419 2368 3787 200
3 فارس 1698 1729 3427 135
4 اصفهان 1610 1253 2863 110
5 آذربایجان غربی 927 1179 2106 75
6 مازندران 795 694 1489 52
7 خراسان 1379 1075 2454 120
8 گیلان 937 722 1659 40
9 قزوین 675 715 1390 64
10 خوزستان 1862 2413 4275 150
11 کرمانشاه 701 773 1474 40
12 همدان 411 474 885 35
13 قم 175 263 438 20
14 کردستان 366 518 884 40
15 گلستان 625 562 1187 40
16 اردبیل 413 630 1043 30
17 مرکزی (اراک) 328 386 714 25
18 بوشهر 487 632 1119 40
19 زنجان 313 321 634 30
20 لرستان 472 504 976 30
21 کرمان 1974 2396 4370 183
22 البرز 1023 1167 2190 80
23 چهارمحال و بختیاری 337 389 726 25
* جمع کل 28320 30783 59103 2814


برچسب‌ها: کانون وکلا93, شرکت کنندگان, تعداد, آزمون وکالت93

: مرتبه
[ پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:, ] [ 11:2 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
اطلاعیه مهم کانون البرز در مورد آزمون وکالت ۹۳

به اطلاع داوطلبان گرامی شرکت در آزمون وکالت سال ۹۳ در استان البـــرز میرساند هنگام ثبت نام جهت آزمون و قبل از انتخاب استان البرز برای کارآموزی لزوما” به نکات ذیل که به تصویب هیئت مدیره کانون رسیده است ، توجه فرمایند :

۱٫این کانون برابر تصمیم کمیسیون موضوع تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه ، تعداد کارآموز مورد نیاز برای استان البرز را ۱۰۰ نفر به شرح ذیل تعیین کرده است :
کرج ۱۵ نفر

فردیس ۲۵ نفر

هشتگرد ۳۰ نفر

نظرآباد ۱۵ نفر

اشتهارد ۸ نفر

طالقان ۷ نفر

۱٫شهر محل کارآموزی و اشتغال به وکالت بر اساس و به ترتیب رتبه اکتسابی در آزمون تعیین خواهد شد .
۲٫امکان انتقال از شهری به شهر دیگر پس از قبولی وجود ندارد و این کانون از پذیرش هر گونه تقاضای انتقال معذور است .
۳٫کانون وکلای البرز از پذیرش کارآموزان فعلی وکالت ( حتی کارآموزان خود استان البرز ) ، معذور است و بر فرض شرکت و قبولی در آزمون ، از پذیرش آنان خودداری خواهد کرد .
۴٫کارآموزانی که در هنگام صدور پروانه کارآموزی سن آنان کمتر از ۲۵ سال تمام باشد ، تنها می توانند نسبت به انجام وظایف کارآموزی و طی دوره اقدام نمایند و با عنایت به بند ۳ ماده ۱۰ لایحه قانونی استقلال مصوب ۱۳۳۳ امکان قبول وکالت را ( تا رسیدن به ۲۵ سالگی ) ندارند .
۵٫سایر شرایط بر اساس مقررات و قوانین جاری و نیز شرایط و ضوابط منعکس شده در آگهی اسکودا خواهد بود .

: مرتبه
[ چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:20 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت که طی یکی دو روز آینده آمار قطعی ثبت‌نام کنندگان در آزمون وکالت سال 93 اعلام خواهد شد.

 بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به اینکه مهلت ثبت‌نام در آزمون وکالت سال 93 پایان یافته است، باید تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در هر کانون را به کانون‌ها اعلام کنیم تا بتوانند نسبت به تدارک و آماده‌سازی محل برگزاری آزمون اقدام کنند.

 وی با بیان این که اعلام تعداد قطعی ثبت‌نام کنندگان در آزمون وکالت سال 93 پس از حذف ثبت نام‌های مکرر داوطلبان امکان‌پذیر است، گفت: طی یکی دو روز آینده آمار قطعی ثبت نام کنندگان اعلام می‌شود.

 کشاورز یادآور شد: در آزمون وکالت سال گذشته نزدیک به 60 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند. طبق آمارهای غیررسمی احتمالا نزدیک به 55 هزار نفر در آزمون وکالت امسال ثبت‌نام کرده‌اند.

 به گزارش ایسنا، متقاضیان آزمون وکالت از 14 تا 25 مهرماه مهلت داشتند تا از طریق اینترنت و سایت سازمان سنجش آموزش کشور برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کنند.

آزمون وکالت 93 روز جمعه هفتم آذرماه سال جاری برگزار می شود.




برچسب ها: آزمون وکالت

: مرتبه
[ چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:19 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

یک وکیل دادگستری:

نمایندگان به نظرات حقوقدانان درباره لایحه وکالت توجه کنند

» سرویس: معارف و حقوق - حقوقي و قضايي

یک وکیل دادگستری اظهار امیدواری کرد که کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در بررسی لایحه وکالت، از نظرات روسای کانون‌های وکلا و حقوقدان‌ها استفاده کنند.

 

عباس برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌با یادآوری اینکه لوایح باید از سوی دولت به مجلس فرستاده شوند، گفت: قوه قضاییه لایحه جامع وکالت را همانطور که قبلا به دولت پیشنهاد داده بود، به صورت مستقل به مجلس فرستاد که این موضوع به نوعی موازی‌کاری با دولت محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: هیات نظارت پیش‌بینی شده در این لایحه از افرادی تشکیل شده که اکثریت‌شان خارج از کانون وکلا فعالیت دارند که این عمل نوعی تعیین تکلیف نهادهای خارج از کانون وکلا برای وکلاست.

 

وی افزود: کانون وکلای دادگستری دارای هیات مدیره، دادگاه، دادسرا و دادستان است که از خود جامعه وکالت هستند و نظارت بر این افراد یا کسانی که حتی برای هیات مدیره کانون وکلا نامزد هستند موجب نقض استقلال کانون وکلا می‌شود.

 

این وکیل دادگستری با اشاره به کانون وکلا به عنوان نهادی بی‌طرف بعد از مشروطه که با محاکم دادگستری سر و کار دارد، گفت: از زمان دکتر مصدق که تشکیلات کانون وکلا و لایحه استقلال کانون وکلا به تصویب رسید، این نهاد تاکنون مستقل بوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه اصل بر جرم‌زدایی از سوی قوه قضاییه است، اظهارکرد: در لایحه وکالت، حق‌الوکاله بیش از 5 برابر میزان قرارداد را به عنوان تحصیل مال نامشروع محسوب کرده‌اند که این امر مخالف اصل آزادی قراردادهاست.

 

وی اضافه کرد: قرارداد خصوصی میان افراد هم در قانون مدنی هم در شرع محترم شمرده شده و اگر کسی به دلیلی بخواهد مال خود را تماما به وکیلش بدهد خلاف شرع و قانون عمل نکرده است.

 

برزگر انتخاب وکیل را یک امر شخصی دانست و گفت: اگر قوه قضاییه راسا وکیل در اختیار مردم بگذارد و مردم هزینه‌ای برای آن پرداخت نکنند متفاوت از این است که افراد آزادانه وکیلی را انتخاب کنند که هزینه‌ای هم برای دولت نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: به طور مثال اگر فردی نیاز به مهندس برای کار کارشناسی داشته باشد به کانون مهندسان مراجعه کرده و فردی را انتخاب می‌کند و این مسئله‌ای شخصی است.

 

برزگر با تاکید بر اینکه در این حوزه نباید قوه قضاییه و دولت دخالت داشته باشند، گفت: استقلال کانون وکلا باید حفظ شود و در این راستا بگذارند وکیل و موکل با آزادی کارهای‌شان را انجام دهند.

 

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه اسکودا، کانون‌های استان‌ها و خود وکلا بارها صحبت‌هایشان را در زمان بررسی این لایحه در دولت قبل مطرح کرده‌اند، افزود: مسکوت ماندن لایحه در دولت قبلی به دلیل رایزنی‌های انجام شده توسط روسای کانون‌های وکلا با مسئولان از جمله رییس قوه مقننه بود تا کار بیشتری روی این لایحه انجام شود.

 

وی معتقد است: علی‌رغم تمام این مسائل آنطور که باید و شاید در جلسات دولت جدید و جلسات بررسی لایحه نه از افراد صاحب نظر دعوت شده و نه از نظرات جامعه وکالت استفاده شده است که به همین دلیل از ریاست محترم جمهوری که حقوقدان هستند و همچنین از معاون حقوقی ایشان و بخش‌هایی که در این زمینه مرتبط هستند انتظار بیشتری می‌رفت.

 

برزگر در پایان این گفت وگو در جواب پرسشی مبنی بر انتظار جامعه وکالت از مجلس گفت: امیدواریم کمیسیون حقوقی قضایی مجلس و کمیسیون‌های مرتبط از نظرات روسای کانون وکلای سراسر کشور و حقوقدان‌ها و نظرات دستگاه قضایی که به این مسائل بیشتر تسلط و اشراف دارند، توجه کنند.

: مرتبه
[ چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:19 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

: مرتبه
[ شنبه 3 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:14 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

کتاب هایی با موضوع محرم

 


به مناسبت دهه محرم کتاب هایی در این زمینه منتشر و باز نشر شده اند که برخی از آن ها از نظرتان می گذرد.

میوه دل امام حسین(ع)

میوه دل امام حسین(ع)

کتاب «میوه دل امام حسین(ع) مختصری از زندگانی حضرت علی‌اکبر(ع)» به قلم سیدمحمدباقر حسینی به تازگی از سوی انتشارات مسیا روانه بازار کتاب شده است. اثر حاضر در شش فصل به مباحثی مانند هویت فردی و نسبی، ازدواج، فضائل، از جنگ تا شهادت، اتفاقات بعد از شهادت و زیارتنامه می‌پردازد.مخاطبان کتاب «میوه دل امام حسین(ع)؛ مختصری از زندگانی حضرت علی‌اکبر(ع)» با مضامینی نظیر لقب، سن، حضرت علی‌اکبر(ع) و مخالفین، اذن برای نبرد، فهرست آیات، فهرست حدیث، محل دفن، قاتل، عاقبت قاتل، آخرین کلام، وداع و جواب دندان‌شکن آشنا می‌شوند. همچنین فصل پایانی این اثر به متن و ترجمه زیارتنامه حضرت علی‌اکبر(ع) اختصاص دارد.در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «بنابر بعضی شواهد تاریخی، حضرت علی‌اکبر(ع) در نزد جد بزرگوارشان امام علی(ع)، در سن حدود شش یا هفت سالگی تعلیم قرآن و حدیث می‌دیده‌اند. متاسفانه باید گفت که هیچ کس مقام علمی آن حضرت را نشناخته است و اکثر افراد جامعه از ایشان به عنوان شخصیت علمی یاد نمی‌کنند، در حالی که در اکثر کتب رجالی نام حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) به عنوان موثق‌ترین راویان حدیث آمده است که در این جهت آنان نه تنها راوی حدیث بودند بلکه از بزرگترین‌ فقهای زمان خود بعد از امام معصوم(ع) محسوب می‌شدند.»نخستین چاپ کتاب «میوه دل امام حسین(ع)؛ مختصری از زندگانی حضرت علی‌اکبر(ع)» با شمارگان پنج هزار نسخه، در 84 صفحه به بهای 25 هزار ریال به تازگی از سوی نشر مسیا راهی بازار کتاب شده است.

انوار حسینی

با فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) انتشارات یوسف زهرا (س) با همکاری روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب کتاب «انوار حسینی» را منتشر کرد.کتاب «انوار حسینی» شامل 140 نور از انوار امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ناب حسینی (ع) در تیراژ 8 هزار جلد در 176 صفحه، تالیف علیرضا احمدی، منتشر و روانه بازار شد.این کتاب با توجه به اینکه در برگیرنده 140 فراز از کلام نورانی امام حسین (ع) می‌باشد می‌توان از آن به عنوان یکی دیگر از کتب ارزشمند شیعی نام برد.

مخاطبان کتاب «میوه دل امام حسین(ع)؛ مختصری از زندگانی حضرت علی‌اکبر(ع)» با مضامینی نظیر لقب، سن، حضرت علی‌اکبر(ع) و مخالفین، اذن برای نبرد، فهرست آیات، فهرست حدیث، محل دفن، قاتل، عاقبت قاتل، آخرین کلام، وداع و جواب دندان‌شکن آشنا می‌شوند.

نمایشنامه‌های عاشورایی دژاکام

کتاب «غزل کفر» مجموعه پنج نمایشنامه جدید از امیر‌ دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر است که به تازگی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.دژاکام که در تمامی متون و نیز اجراهای خود تا پیش از این، نشان داده که دغدغه‌ طرح مسائل دینی را از زوایای گوناگون داشته است؛ در این نمایشنامه‌ها نیز تلاش کرده تا تجربه فرمی تازه‌ای را در حوزه معرفی فرهنگ عاشورا به نمایش بگذارد.در این کتاب؛ پنج نمایش‌نامه با عناوین ساقی، یک دامان ماه و ستاره، غزل کفر، منطق الطیر سلیمانی و دزد آب به چشم می‌خورد که همگی رویکرد زبانی و تصویری تازه‌ای را به تصویر‌سازی دراماتیک از واقعه عاشورا در خود به نمایش گذاشته‌اند.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان

: مرتبه
[ شنبه 3 آبان 1393برچسب:, ] [ 12:13 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: