حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ريح جزييات آزمون قضاوت سال 91 از زبان رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه

در يك نشست خبري با نمايندگان رسانه‌هاي گروهي مطرح شد:

تشريح جزييات آزمون قضاوت سال 91 از زبان رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه
» سرویس: معارف و حقوق - حقوقي و قضايي
کد خبر: 91070905962
یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
6-399.jpeg

رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه از ثبت‌نام 13 هزار نفر براي جذب عمومي و 600 نفر براي جذب اختصاصي در آزمون قضاوت سال 91 خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عليرضا عالي پناه در نشست خبري با خبرنگاران در معاونت آموزش و تحقيقات قوه قضاييه برگزار شد، در رابطه با ثبت نام داوطلبان براي تصدي امر قضا در سال 91 به ارائه گزارشي پرداخت و اظهار كرد: سيستم جذب اختصاصي به صورت رايانه‌اي را راه‌اندازي كرديم و ثبت‌نام داوطلبان براي جذب اختصاصي آغاز شد وحدودا 4500 نفر ثبت نام كردند كه هزار نفر از اين تعداد فاقد شرايط بودند.

وي تصريح كرد:‌ تعدادي از ثبت‌نام كنندگان براي جذب اختصاصي كه شامل خانم‌ها و آقايان دانشگاهي مي‌شد مجموعا 2876 نفر بودند و تعدادي از ثبت‌نام كنندگان كه مربوط به حوزه‌هاي علميه مي‌شدند در حدود 586 نفر بودند كه در واقع 55 درصد آقايان و 45 درصد خانم‌ها را شامل مي‌شود.

عالي پناه با بيان اينكه از بين ثبت‌نام كنندگان براي جذب اختصاصي در آزمون قضاوت بيش از 500 نفر مصاحبه شده‌اند، گفت: ان‌شاء‌الله بعدا نتايج قبولي‌ها را اعلام مي‌كنيم.

وي افزود: با اين حساب روزانه 50 نفر ثبت‌نام كرده‌اند و نيز بالاترين ثبت‌نام مربوط به روز دوم كه 283 نفر در جذب اختصاصي مي‌شد، بود.

رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه با بيان اينكه 2230 نفر زمان مصاحبه‌شان را دريافت كرد‌ه‌اند، گفت: ما در مركز جذب و آزمون قوه قضاييه، 25 هزار پيامك به ثبت‌نام‌كنندگان ارسال كرديم، يعني روزي پنج پيامك ارسال مي‌كنيم تا آنها از آزمون با خبر شوند.

رييس مركز جذب و آزمون معاونت تحقيقات و آموزش قوه قضاييه با يادآوري اينكه ثبت‌نام در آزمون قضاوت براي جذب عمومي از سوم مهرماه سال جاري آغاز شده است، ادامه داد: تاكنون 13 هزار نفر در جذب عمومي آزمون قضاوت ثبت‌نام كرده‌اند. همچنين از سوم مهرماه تا امروز كه نهم مهرماه است 600 نفر براي جذب اختصاصي در آزمون قضاوت ثبت‌نام كرده‌اند.

عالي پناه ادامه داد: ثبت‌نام در آزمون قضاوت براي جذب عمومي رو به اتمام است و اين كار از سوم تا ده مهرماه ادامه دارد و تا ساعت 24 فردا ثبت‌نام به پايان مي‌رسد و نسبت به تمديد شركت در آزمون قضاوت براي جذب عمومي تصميم‌گيري نشده است.

وي با يادآوري اينكه از تابستان سال گذشته كه روند جذب اعم از عمومي و خصوصي در آزمون قضاوت پيگيري شده است حدودا چهار هزار نفر در مراحل مختلف يعني اعم از جذب عمومي و اختصاصي مصاحبه شده‌اند، گفت: از مجموع اين چهار هزار نفر، 1500 نفر در آزمون قضاوت در سال گذشته قبول شدند و براي مراحل بعدي به اداره كل گزينش قضات معرفي شدند كه اين روند هنوز هم ادامه دارد.

رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه با بيان اينكه در مدت زماني كه روند جذب در آزمون قضاوت آغاز شده تكيه ما بر جذب نخبگان بوده و آمار كنوني حاكي از استقبال نخبگان در اين آزمون است، تصريح كرد: از ثبت‌نام كنندگان براي جذب اختصاصي در آزمون قضاوت، چهار هزار نفر نخبگان دانشگاهي هستند و تعدادي داراي مدارك كارشناسي ارشد و PHD مي‌باشند كه اميدواريم در زماني كه آمار تفكيكي را اعلام مي‌كنيم، مشخص كنيم كه چند نفر از كدام دانشگاه‌‌ها در آزمون قضاوت قبول شده‌اند.

عالي پناه با بيان اينكه سعي كرديم كه روند ثبت‌نام و مصاحبه و همچنين نحوه شركت در آزمون را شفاف‌سازي كنيم،‌ ادامه داد: مجموع مراحلي كه براي جذب قضات صورت مي‌گيرد در يك اتاق شيشه‌اي باحضور متخصصان و اهل فن اين كار انجام مي‌‌شود چرا كه ما بر تخصصي شدن آزمون‌ها تاكيد داريم.

وي با اشاره به اينكه مشخص شده كه سطح مصاحبه براي پذيرفته‌شدگان در آزمون قضاوت با سطح تحصيلات آنها متناسب باشد و تخصص شركت‌كنندگان را لحاظ كرده‌ايم، گفت: حضور سازمان سنجش هم به عنوان ياور ما بسيار موثر است چرا كه سازمان سنجش يكي از تخصصي‌ترين سازمان‌هاي كشور در عرصه آزمون و برگزاري آزمون‌ها است.

رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا خواهراني كه داراي مدرك تحصيلي سطح دو عمومي از حوزه‌هاي علميه هستند مي‌توانند در اين آزمون شركت كنند؟ اظهار كرد: در اطلاعيه‌اي كه در سايت معاونت آمده سطح دو عمومي برادران مشخص شده است و اگر خواهراني كه داراي اين مدرك تحصيلي هستند و مي‌خواهند در اين آزمون شركت كنند فقط سوالاتي كه متناسب با دروس سطح دو عمومي برادران تنظيم شده است را بايد پاسخ بدهند. لذا ملاك براي ما مواد امتحاني است.

عالي پناه درباره نحوه تنظيم سوالات در آزمون قضاوت سال 91، گفت: سوالات طبق روند عمومي در سازمان سنجش طراحي مي‌شود و سطح سوالات نيز متوسط و به بالا است. همچنين مواد امتحاني نيز كه در سايت معاونت آموزش قوه قضاييه هم آمده، مشخص شده است.

وي ادامه داد: دروس حقوقي در آزمون قضاوت براي حوزويان و دانشگاهي‌ها تفاوتي ندارد ولي ضرايب دروس آنها متفاوت است.

رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه با بيان اينكه آزمون قضاوت به صورت متمركز برگزار نخواهد شد، گفت: فقط در بعضي از استان‌ها از جمله تهران، قم، اصفهان، تبريز و مشهد به صورت متمركز آزمون را برگزار خواهيم كرد.

عالي پناه درباره اينكه چه تعداد از پذيرفته‌شدگان خانم يا آقا خواهند بود، اظهار كرد: نيازسنجي در اين رابطه مربوط به اداره كل كارگزيني قضايي است و دستگاه قضايي به تفكيك شهر و استان بايد مشخص كند كه به چه تعداد قاضي خانم نياز دارد و نتايج اين امر در حال بررسي است.

وي تصريح كرد: قانونگذار 800 نفر را در برنامه پنجم براي جذب قضات مشخص كرده است. در واقع اين 800 نفر كساني هستند كه كارآموزي آنها به اتمام رسيده و ابلاغ قضايي مي‌گيرند.

رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه درباره ثبت‌نام كاركنان دستگاه قضايي در آزمون قضاوت نيز گفت: كساني مي‌توانند در اين آزمون چه در اختصاصي و چه در عمومي شركت كنند كه حداكثر 36 سال تمام داشته باشند. البته براي كساني كه داراي مدرك كارشناسي ارشد هستند دو سال و براي دكتري چهار سال و همچنين براي كساني كه سوابق خدمت در جبهه حق عليه باطل را دارند چهار سال اضافه مي‌شود.

عالي پناه اضافه كرد: كاركنان دستگاه قضايي به دو دسته تقسيم مي‌شود كه دسته اول شامل مديران دفاتري مي شود كه اين مديران مستقيما درگير كارهاي قضايي هستند و دسته ديگر كاركناني هستند كه به صورت عادي در كارهاي ستادي در قوه قضاييه مشغول به فعاليت مي‌باشند لذا بين اين دو دسته تفاوت است.

وي تصريح كرد: در رابطه با مديران در حال بررسي با نظر رياست قوه قضاييه هستيم كه براي اين مديران امتياز‌هايي در نظر بگيريم اما اولويت اصلي ما در زمينه جوانتر‌هاست، يعني فارغ‌التحصيلان جواني كه در رشته حقوق فارغ التحصيل شده‌اند و ملاك‌مان اين است كه از اين افراد يعني از جوانتر‌ها يعني كساني كه سوابق كاري غيرمرتبط ندارند استفاده كنيم چرا كه بهتر مي‌توانند در دستگاه قضايي فعاليت كنند.

عالي پناه هم‌چنين گفت: حد نصاب نمره در آزمون قضاوت را در آينده اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه درباره وكلاي مركز امور مشاوران براي شركت در اين آزمون نيز گفت: در جذب عمومي منعي براي ورود اين اشخاص وجود ندارد يعني هم وكلاي كانون مركز و هم وكلاي مركز مشاوران مي‌توانند در اين آزمون شركت كنند اما در رابطه با جذب اختصاصي عبارتي در آيين‌نامه‌اي كه 22 فروردين امسال آمده، عبارت "منصرف از وكلاي مركز امور مشاوران قوه قضاييه" بيان شده است كه اين وكلا نمي‌توانند در جذب اختصاصي در اين آزمون شركت كنند كه ما تقاضاي اصلاح آيين‌نامه را كرديم واين موضوع بستگي به نظر رياست قوه قضاييه دارد.

وي در رابطه با جذب قاضي ويژه شوراي حل اختلاف با بيان اين كه 500 نفر قاضي براي جذب در شوراي حل اختلاف در نظر گرفته شده است، اظهار كرد:‌ آزمون براي جذب قضات ويژه شوراي حل اختلاف در 24 شهريور ماه برگزار شد كه 3500 نفر شركت كردند. ان‌شاء‌الله تا پايان مهرماه اسامي قبول‌شدگان در اين آزمون را اعلام خواهيم كرد. لازم به ذكر است كه حد نصاب براي قبولي در اين آزمون 60 درصد است يعني اگر كسي 60 درصد از كل سوالات را پاسخ دهد قبول خواهد شد.

وي خاطر نشان كرد: از تعداد 3500 نفر شركت‌كننده در آزمون قضاوت ويژه شوراي حل اختلاف، در حدود 1600 نفر آقا و 1400 نفر خانم بود و بنده تا آمار 3 هزار نفر را دارم.

عالي پناه درباره سختي سوالات آزمون قضاوت ويژه شوراي حل اختلاف كه سوال يكي از خبرنگاران بود، گفت: قاضي ويژه شوراي حل اختلاف مقام كمي ندارد و حق هم نبود كه سوالات اين آزمون ساده باشد چرا كه مقامشان با داديار يكي است و ده سال بعد هم آنها به عنوان قاضي هستند و همچنين در كارآموزي مقام حكم كردن را دارند. لذا سختگيري براي اين آزمون لازم است ولي از نظر بنده سوالات اين آزمون متوسط بود.

رييس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه درباره هزينه ثبت‌نام در آزمون قضاوت، تصريح كرد: مبلغ 29 هزار و 300 تومان هزينه‌اي است كه براي ثبت‌نام و برگزاري آزمون كتبي لحاظ شده و هيچ ريالي از اين هزينه به معاونت آموزش قوه و دستگاه قضايي مربوط نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: كيفيت نيروهايي كه در دستگاه قضايي جذب مي‌شوند از هر هزينه‌اي بالاتر است، لذا تكيه ما بر جذب نيروهاي كيفي است.

عالي پناه در پايان با بيان اينكه بسياري از وكلا متقاضي تصدي منصب قضاوت هستند و سوابقشان بيش از دو سال است، گفت: 232 نفر از متقاضيان در آزمون قضاوت مربوط به وكلايي است كه نفر برتر در آزمون وكالت هستند. در واقع با توجه به اينكه ما طبق برنامه پنج ساله بايد چهار هزار نفر قاضي را جذب كنيم، يك هزار نفر از اين تعداد مربوط به وكلا مي‌شود.

انتهاي پيام

: مرتبه
[ دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:, ] [ 23:29 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: