حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مردی که به همسرش شک داشت، نیمه شب او را کشت

روزنامه خراسان: جنایتی هولناک، این بار در یکی از روستاهای تربت حیدریه در نیمه های شب به وقوع پیوست. این قاتل ۳۳ ساله که دختربچه ای ۲ ساله دارد به دنبال مراسم آشتی کنان با همسرش، به منزل خود عزیمت کرد.

وی که نسبت به همسرش دچار بدبینی شده بود، نیمه شب هنگامی که همسرش در خواب عمیق بود با چاقو به وی حمله کرد. وقتی زن جوان سراسیمه از خواب بیدار شد، در مقابل همسرش مقاومت کرد به طوری که تیغه چاقو کف دستش را شکافت. اما تلاش او بی فایده بود و مرد شکاک با ضربات چاقو او را به قتل رساند. متهم خود را به ماموران انتظامی معرفی کرد.
قاضی حسین زردادی بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب تربت حیدریه ضمن تایید این خبر گفت: قاتل اعتراف کرده است که قصد کشتن دختر خردسالش را نیز به دلیل بدبینی نسبت به همسرش داشته اما از این کار منصرف شده است.

: مرتبه
[ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, ] [ 18:10 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

مردی که ۷ سال به دخترش تجاوز می‌کرد!

ایسنا: پلیس عربستان مردی را که طی هفت سال به دخترش تجاوز کرده بود را دستگیر کرد. طبق اعلام پلیس عربستان، این مرد به جرم مصرف موادمخدر و تجاوز به دختر نوجوانش در دادگاه متهم شناخته شده و به ۱۳ سال حبس و ۲۰۸۰ ضربه شلاق در مدت حبسش محکوم شده است.
پلیس پس از تماس همسر این مرد و اطلاع از انجام این جرم متهم را که به دلیل مصرف موادمخدر در وضعیت عادی نبود، دستگیر کرد.

: مرتبه
[ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, ] [ 18:1 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

مجازات ۲ مردی که به زنان کرجی تجاوز می کردند، اعدام و ۵۰ سال حبس

فارس: در حالی که سردسته باند ربودن و تجاوز به زنان کرجی همچنان متواری است، دادگاه کیفری استان تهران ۲ متهم دیگر پرونده را به اعدام و ۵۰ سال حبس محکوم کرد.
بهمن ماه سال ۸۴ زن جوانی به پلیس آگاهی کرج مراجعه کرد و مدعی شد، بعد از اینکه سوار خودرویی شده است،‌ سه مرد که داخل خودرو بودند او را ربوده و بعد از انتقال به مکانی خلوت، مورد آزار و اذیت قرار داده و اموالش را به سرقت بردند. وی ادامه داد: بعد از اینکه متوجه تغییر مسیر راننده شدم خیلی ترسیدم و به راننده گفتم خودرو را متوقف کند اما به حرف‌های من توجهی نکردند و مرا مورد آزار جنسی قرار دادند و به شدت کتکم زدند. هرچه پول و طلا داشتم از من گرفتند و بعد من را وسط بیابان رها کردند.
بررسی ادعای این زن آغاز شده ‌بود که در همین زمان چند زن دیگر هم شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند و از آنجایی که گفته‌های این زنان شبیه به هم بود، پلیس متوجه شد احتمالا کسانی که به این افراد تجاوز کرده‌اند یک باند هستند، چرا که همه این زنان مشخصات پیکانی سفید رنگ را به پلیس می‌دادند که سه مرد جوان سوار بر آن بودند. در حالی‌که بر تعداد شاکیان اضافه می‌شد، متهمان هنوز شناسایی نشده‌ بودند تا اینکه تعداد این شکایت‌ها به ۱۵ فقره رسید و بعد از دو سال ماموران موفق شدند پیکان سفیدرنگی را که شاکیان مشخصاتش را می‌دادند، شناسایی کنند.

۲ نفر از سه مردی که گفته می‌شد با استفاده از پیکان سفید‌رنگ اقدام به آدم‌ربایی کرده‌اند بازداشت شدند و تحقیقات از آنها آغاز ‌شد. دو متهم به نام‌های امید و حسین اتهامات را انکار کردند، اما سرانجام بعد از چندین جلسه بازجویی جرم‌شان را پذیرفتند اما زمانی که مأموران از شاکیان خواستند برای شناسایی متهمان در اداره آگاهی حاضر شوند، فقط هفت نفر از آنها حاضر شدند و مابقی دیگر شکایت خود را پیگیری نکردند. بعد از اینکه هفت نفر از قربانیان دو متهم را شناسایی کردند، آنها پذیرفتند به این زنان تعرض کرده‌اند.
متهمان در اعترافات خود به مأموران گفتند که به همراه یکی دیگر از دوستان خود به نام مهدی زنان جوان را به‌عنوان مسافر سوار ماشین می‌کردیم و بعد به بیابان‌های اطراف کرج می‌رفتیم و آنها را مورد آزار قرار می‌دادیم. سپس پول‌ها و طلاهای این زنان را به سرقت می‌بردیم و آنها را رها می‌کردیم.
با توجه به اینکه گفته می‌شد بیشتر این تجاوزها در ابتدا توسط مهدی متهم فراری پرونده انجام شده تحقیقات برای دستگیری او ادامه یافت اما مأموران نتوانستند وی را بازداشت کنند و پرونده برای رسیدگی به اتهام دو متهم به دادگاه کیفری ‌استان تهران فرستاده شد.
امید و حسین در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری‌ استان تهران بارها مورد بازجویی قرار گرفتند و در مورد همدست فراری آنها از دو متهم سوال شد، اما حسین و امید گفتند نمی‌دانند مهدی کجاست و احتمالاً بعد از اینکه متوجه بازداشت آنها شده خود را مخفی کرده‌است. با توجه به اینکه تلاش‌ها برای شناسایی رئیس باند به جایی نرسید، روز گذشته دو متهم برای محاکمه در برابر قضات حاضر شدند. در ابتدای جلسه محاکمه ۳ شاکی از هفت شاکی پرونده که در دادگاه حاضر شده ‌بودند در جایگاه ایستادند و شکایت خود را مطرح کردند.
یکی از این زنان گفت: من به ‌عنوان مسافر سوار ماشین شدم، در راه متهمان من را به یک بیابان بردند. آنها به شدت مرا کتک زدند و بعد هر سه من را مورد آزار قرار دادند. پول و مقدار زیادی طلا که همراهم بود را به سرقت بردند. گفته‌های این زن و شاکی‌های دیگر در حالی بود که سایر شاکیان هم در جلسات قبلی و در شکایت خود در بازپرسی جزییات تکان دهنده‌ای از این تجاوزات را توضیح داد‌ه‌ بودند.
در ادامه امید در مقابل قاضی محمدی‌کشکولی قرار گرفت و گفت: اتهام آدم‌ربایی را قبول دارم اما من به هیچ کدام از زنان تعرض نکردم. من فقط راننده ‌بودم و حسین و مهدی تعرض کرده و اموال شاکیان را سرقت می‌کردند البته باید بگویم از پول‌ها به من هم چیزی می‌رسید اما اتهام تعرض را قبول ندارم.
در ادامه دیگر متهم پرونده در جایگاه حاضر شد و گفت: من هم فقط اتهام آدم‌ربایی را قبول دارم. به هیچ‌کدام از این زنان تعرض نکردم اما می‌دیدم که امید و مهدی این کار را می‌کردند. من فقط در یک مورد می‌خواستم تعرض کنم که وقتی نزدیک زن جوان رفتم، پشیمان شدم. البته اتهام سرقت را قبول دارم.
بعد از بیان اظهارات متهمان و اخذ آخرین دفاع آنها از سوی دادگاه، قاضی محمدی‌کشکولی ختم جلسه را اعلام و بعد از مشورت با مستشاران دادگاه، متهمان را به اتهام تجاوز به عنف به اعدام و هر کدام از آنها را به اتهام سرقت و آْدم‌ربایی به ترتیب به ۱۰ و ۱۵ سال حبس و مجموعاً ۵۰ سال حبس محکوم کرد.

: مرتبه
[ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, ] [ 18:0 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

حکم اعدام برای عقرب سیاه

حکم اعدام برای عقرب سیاهفارس: عقرب سیاه متهم به ربودن و آزار و اذیت زنان با حکم شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد.

متهم معروف به عقرب سیاه صبح امروز در دادگاه کیفری استان تهران برای سومین بار محاکمه شد که در نهایت و برای دومین بار قضات دادگاه به اتفاق آراء وی را به اعدام محکوم کردند.
محاکمه عقرب سیاه که متهم به ربودن و آزار و اذیت تعدادی زن و دختر تهرانی است، از ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی محمدرضا محمدی‌ کشکولی آغاز شد. عقرب سیاه پیش از این ۲ بار در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شده بود که یک بار به اعدام محکوم و یک بار هم تبرئه شد اما هر ۲ حکم صادره در دیوان عالی کشور به دلایلی نقض شده بود.دیوان عالی کشور تاریخ ۱۱ آبان امسال، حکم صادره از شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران مبنی بر تبرئه عقرب سیاه، جوانی که متهم به آزار و اذیت تعدادی زن و دختر جوان در تهران بود را نقض کرد. با توجه به این رأی، پرونده به دادگاه کیفری ارسال ‌شد تا مجدداً مورد رسیدگی قرار گیرد.

ساعت ۱۰ صبح امروز مأموران زندان متهم را به دادگاه آوردند اما برای آنکه متهم با شاکیان پرونده روبرو نشود و برای جلوگیری از وقوع درگیری احتمالی این فرد با‌ آنها در محل دیگری نگهداری شد. در جلسه قبل محاکمه متهم، تعدادی از شاکیان او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در ساعت ۱۱ صبح تعدادی از شکات این پرونده به داخل دادگاه آمدند که در این حین با برادر متهم درگیر شدند اما مأموران دادگاه به داخل جلسه امدند تا امنیت جلسه بیشتر حفظ شود.

برادر متهم پرونده مدعی بود که تعدادی از شاکیان با او تماس گرفته و درخواست‌های متعددی مبنی بر پرداخت میلیون‌های پول یا تهیه وساییل مورد نیازشان را کرده‌اند.

در مقابل این ادعا، شاکیان هم عقرب سیاه و خانواده او را متهم به تهدید می‌کردند و حتی یکی از آنها مدعی شد که شب گذشته خانواده متهم با او تماس گرفته و به آنها قول پرداخت یک دستگاه خودروی سواری در قبال اعلام رضایت داده‌اند.

حدود ساعت ۱۱:۳۰ متهم را از محل نگهداری به داخل شعبه منتقل کردند و جلسه دادگاه با حضور قضات، شاکیان، متهم و نماینده دادستان آغاز شد.

جلسه محاکمه غیرعلنی بود که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید و در این جلسه، بعد از بیان اظهارات ۴ شاکی پرونده که در غیاب اکثریت شاکیان به دادگاه آمده بودند، متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه فقط اتهام آدم‌ربایی و سرقت را قبول دارد، انگیزه خود از این کار را سرقت عنوان کرد. او همچنین قبول کرد که با طرح دوستی با شاکیان، آنها را ربوده و اموالشان را سرقت کرده است.

ساعت از ۱۴ گذشته بود که سرانجام جلسه محاکمه به پایان رسید و باز هم درگیری لفظی بین متهم و برخی شاکیان رخ داد و نکته جالب در این صحنه اصرار و پافشاری زیاد یکی از شاکیان برای حمله و ضرب و شتم متهم بود و او می‌گفت با علم اینکه ممکن است از سوی مأموران دادگاه دستگیر شود قصد حمله و ضرب و شتم متهم را دارد اما با دخالت و حضور مأموران انتظامی و حفاظت دادگاه وی از این کار باز ماند.

بعد از خروج طرفین پرونده از دادگاه، هیئت رسیدگی کننده به پرونده وارد شور شدند و بعد از مشورت با هم، به اتفاق آراء متهم را به اعدام محکوم کردند.

: مرتبه
[ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, ] [ 17:55 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

منابع وضراب دروس وکالت
در آزمون كارآموزي وكالت شش عنوان درسي از داوطلبان امتحان به عمل مي آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه مي باشد. اين عناوين ، منابع هر يك و ضرايب آنها به شرح زير است :

١ـ حقوق مدني با ضريب ٣
جامع ترين ومعتبرترين منبع مطالعه ي درس حقوق مدني براي آزمون وكالت، كتاب قانون مدني در نظم حقوقي كنوني تأليف دكتر ناصر كاتوزيان مي باشد كه چاپ بیست و پنجم به بعد اين كتاب توصيه مي شود .

٢ ـ آيين دادرسي مدني با ضريب ٣
جديدترين وكامل ترين منبع مطالعه ي درس آيين دادرسي مدني دوره سه جلدي آيين دادرسي مدني تأليف دكتر عبدا..شمس است . همچنين داوطلبان مي بايست مجموعه قانون آيين دادرسي مدني رياست جمهوري را نيز مطالعه نمايند .

٣ ـ حقوق جزا ( عمومي و اختصاصي ) باضريب ٢
منبع مطالعه¬ي درس حقوق جزاي عمومي كتاب زمينه حقوق جزاي عمومي تأليف دكتر رضا نوربها مي باشد . علاوه براين، كتاب محشاي قانون مجازات اسلامي تأليف دكتر ايرج گلدوزيان و نيز مجموعه قانون مجازات اسلامي رياست جمهوري بايد مورد مطالعه داوطلبان قرار گيرد.

٤ ـ آيين دادرسي كيفري با ضريب ٢
منبع مطالعه ي اين درس کتاب دکتر علی خالقی و نيز مجموعه قانون آيين دادرسي كيفري رياست جمهوري است .

٥ ـ حقوق تجارت با ضريب ٢
كاملترين منبع مطالعه ي اين درس دوره پنج جلدي حقوق تجارت تأليف دكتر ربيعا اسكيني مي باشد. علاوه بر اين، متن قانون تجارت نيز بايد به دقت مورد مطالعه قرار گيرد .

٦ ـ اصول فقه با ضريب ١
منبع اصلي اين درس كتاب مباني استنباط حقوق اسلامي يا اصول فقه تأليف دكتر ابوالحسن محمدي است كه چاپ سی ام به بعد اين كتاب توصيه مي شود .

: مرتبه
[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 17:13 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

مردی که ۶ نفر از اعضای خانواده اش را کشت، به ۴ بار قصاص محکوم شد

مهر: مرد جنایتکار که در اقدامی جنون آمیز شش عضو خانواده اش را به رگبار بسته بود، با حکم قضات دادگاه کیفری به چهار بار قصاص محکوم شد.
ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت امسال، ماموران پلیس شیراز از جنایتی هولناک باخبر شدند. با توجه به حساسیت موضوع، چند تیم پلیس به سرپرستی رئیس‌پلیس آگاهی همراه بازپرس ویژه قتل راهی محل جنایت شدند. در نخستین بررسی‌ها مشخص شد سلیمان، پدر ۷۰ ساله همراه عروسش فریده – ۳۲ ساله – و دو نوه‌اش حسن – ۱۴ ساله – و سلیمان – چهار ساله – بر اثر اصابت گلوله به قتل رسیده‌اند. همسر، پسر و یکی دیگر از نوه‌های صاحبخانه نیز با پیکر مجروح به بیمارستان انتقال یافتند. از سوی دیگر کارآگاهان در تحقیقات تخصصی، هویت عامل جنایت – شهرزاد ۴۰ ساله – را شناسایی کردند.

شواهد نشان می‌داد پسر کوچک خانواده از یک سال قبل با پدر و برادرش اختلاف شدید داشته و یک سال قبل هم به خاطر درگیری بر سر تقسیم ارثیه، پدرش را با کارد زخمی کرده بود. سرانجام با تجسس‌های گسترده، مخفیگاه او در یکی از محله‌های حاشیه شهر شناسایی شد و کارآگاهان، جنایتکار مسلح را در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند. وی پس از انتقال به اداره آگاهی لب به اعتراف گشود و به تیراندازی به سوی خانواده‌اش اقرار کرد. او ابتدا مدعی شد به خاطر مسائل ناموسی دست به قتل زده است. اما در بررسی‌های تخصصی مشخص شد او به دروغ این مسائل را پیش کشیده تا مسیر تحقیقات را تغییر دهد.

از سوی دیگر مأموران دریافتند شهرزاد دارای چهار فقره سابقه کیفری به اتهام قاچاق کالا، مواد مخدر و مجروح کردن پدرش است.بازجویی‌ها ادامه داشت که از بیمارستان خبر رسید نازی مادر ۶۰ ساله قاتل و حدیث – برادرزاده هفت ساله مرد جنایتکار – نیز جان باخته‌اند.

وی که هیچ راهی برای فرار نمی‌دید لب به اعتراف گشود و درباره انگیزه‌اش گفت: به دلیل اختلاف‌های خانوادگی با برادرم، تصمیم به قتل او و اعضای خانواده‌اش گرفتم. به همین خاطر روز حادثه اسلحه‌ای که یک سال قبل از برادرم خریده بودم را داخل ساکی گذاشته و راهی خانه پدری‌ در شهرک میانرود شدم. پس از ورود، به بهانه‌ای درگیری لفظی به راه انداخته و ابتدا پدر و مادر را هدف گلوله قرار دادم. سپس برادرم و اعضای خانواده‌اش را به رگبار بستم. شهرزاد پس از اعتراف به جنایت خانوادگی و تشریح صحنه قتل با قرار قانونی روانه زندان شد.

پس از تکمیل تحقیقات مقدماتی در دادسرای شیراز پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه کیفری استان فارس فرستاده شد. در جلسه محاکمه که به ریاست عرفانی زاده –رییس شعبه دوم دادگاه کیفری- و با حضور فارسی، رستگاری، مظفر و سجادی نژاد- چهار قاضی مستشار – برگزار شد در ابتدای جلسه نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست برای متهم درخواست مجازات قانونی کرد. در ادامه اولیای دم با گذشت از خون پدرو مادر خود برای دیگر جنایت های شهرزاد درخواست قصاص کردند. متهم نیز با حضور در جایگاه با قبول اتهامات خود به تشریح جنایت خود می پرداخت.

قضات دادگاه پس از دفاعیات متهم و با توجه به درخواست اولیای دم وارد شور شده و مرد جنایتکار را به چهار بار قصاص محکوم کردند.

: مرتبه
[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 12:19 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

مادری که خود و دو فرزندش را به آتش کشانید

روزنامه ایران: تنها شاهد آتش‌سوزی مرگباری که مادری و دو کودکش را قربانی شکست در شرکت هرمی کرد دختر بچه شیرین زبانی است که در حمام خانه پنهان شده بود. مائده ۸ ساله وقتی مادرش گفت که هر کسی از مرگ می‌ترسد به حیاط خلوت برود با گریه خواست خواهر و برادرش را هم با خودش ببرد اما آنها برای سرنوشت شوم به مادر چسبیده بودند. تراژدی هولناکی بود که ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ظهر سوم بهمن ماه سال جاری در محله زیباشهر زاهدان رخ داد و در آن زنی ۲۸ ساله به نام «فاطمه»،‌ وقتی در عضویت شرکت هرمی ورشکست شد دست به اقدام جنون‌آمیزی زد. وقتی همسایه‌ها از دختر بچه‌ شنیدند که مادرش خانه را به آتش کشیده است پلیس و آتش‌نشانی زاهدان را در جریان قرار دادند. دقایقی بعد آتش مرگبار خاموش شده بود و امدادگران در اتاق کوچکی که از پشت در آن بسته شده بود پیکرهای سوخته مادر خانواده و دو کودک ۷ و ۴ ساله به نام‌های «حنانه» و «علی‌اصغر» را دیدند.
بررسی‌های میدانی نشان داد که آتش‌سوزی عمدی بوده است و زمانی‌که دختر ۸ ساله خانواده به نام «مائده» از حمام حیاط خلوت بیرون آمد همه شنیدند مادر خانواده با ریختن نفت روی اثاثیه و بستن درها آنجا را به آتش کشیده است.
از سوی دیگر پلیس آگاهی زاهدان تحت نظر سرهنگ عطار به تجسس‌های ویژه‌ای پرداخت و پی برد «فاطمه» از مدت‌ها پیش وقتی ۱۲ میلیون تومان همسرش را پنهانی به خواهرش داده است تا در شرکت هرمی عضویت پیدا کند دچار اختلافات شدیدی شده است خصوصاً اینکه در سرمایه‌گذاری غیرقانونی شکست نیز خورده بود.

: مرتبه
[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 12:15 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

رييس سازمان سنجش خبر داد:
انتشار كليد سوالات آزمون كارشناسي ارشد 48 ساعت پس از اتمام آزمون‌ها
رشته‌هاي مديريت، برق و حقوق داراي بيشترين داوطلب

: مرتبه
[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 12:5 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

قانون زكات

 ماده1ـ به منظور تشويق مردم به اداي زكات و سازماندهي امور مربوط در صورت اذن ولي‌فقيه و اعطاء اختيارات در چهارچوب اين قانون، «شوراي مركزي زكات» با عضويت اشخاص زير تشكيل مي‌گردد:
 الف ـ نماينده ولي فقيه در شورا (رئيس شورا)
 ب ـ رئيس كميته امداد امام خميني(ره)، (قائم مقام و دبير شورا)
 پ ـ معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور
 ت ـ وزير كشور
 ث ـ وزير جهاد كشاورزي
 ج ـ وزير امور اقتصادي و دارايي
 چ ـ وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي
 
 ح ـ رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
 خ ـ رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه سراسر كشور
 د ـ رئيس سازمان تبليغات اسلامي
 ذ ـ يك نماينده از كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد كميسيون و انتخاب مجلس به‌عنوان ناظر
 تبصره ـ دبيرخانه شورا در كميته امداد امام خميني (ره) تشكيل مي‌گردد. همچنين وظيفه جمع‌آوري و رساندن زكات به موارد مصرف بر عهده آن نهاد است كه علاوه‌بر ارائه گزارش كار به شورا، بودجه مورد نياز جهت اجراي اين قانون را پيشنهاد مي‌نمايد تا پس از تصويب شورا و با لحاظ ماده (4) اين قانون توسط دولت در بودجه سالانه آن نهاد قرار گيرد و پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي، توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تخصيص اعتبار يابد تا به مصرف برسد.
 ماده2ـ وظايف شوراي مركزي زكات عبارت است از:
 الف ـ تعيين خط‌مشي‌هاي اساسي درخصوص جمع‌آوري و مصرف زكات و تنظيم ضوابط و معيارهاي مربوطه
 ب ـ سياستگذاري امور تبليغي و آموزشي در جهت آشنايي و هدايت مردم به اداي زكات
 پ ـ برنامه‌ريزي جهت ايجاد هماهنگي، نظارت و مشاركت مؤثر استانداران، فرمانداران، بخشداران، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ائمه جمعه و جماعات سراسر كشور در اجراي اين قانون
 ماده3ـ هرگونه اقدام در مورد زكات از قبيل جمع‌آوري و اولويت‌هاي مصرف آن مطابق نظر ولي فقيه و با اذن ايشان انجام مي‌گيرد.
 ماده4ـ دولت مجاز است در جهت اهداف اين قانون و بنا بر پيشنهاد كميته امداد امام خميني(ره) حداقل معادل ريالي زكات جمع‌آوري شده در هر سال را به‌علاوه ده‌درصد (10%) در بودجه سال بعد پيش‌بيني نمايد و در اختيار كميته امداد امام خميني(ره) جهت مصارف اهداف اين قانون قرار دهد.
 تبصره1ـ كمـيته امـداد امام خمينـي (ره) موظـف است مـعادل ريـالي زكـات جمع‌آوري شده در هر محل را به همراه كمك‌هاي دولت درصورت اذن ولي‌فقيه به مصرف همان محل برساند.
 تبصره2ـ كميته امداد امام خميني(ره) با ايجاد بانك اطلاعات ملي زكات، گزارش عملكرد ميزان زكوات جمع‌آوري شده در مناطق كشور، كمك‌هاي دولت و اقدامات رفع فقر و عمراني و خدماتي انجام شده را به صورت دوره‌اي به شوراي مركزي زكات و كميسيونهاي اقتصادي و اجتماعي مجلس‌شوراي‌اسلامي منعكس نمايد.
 ماده5 ـ شوراهاي زكات در استان، شهرستان و بخش در صورت اذن ولي فقيه يا نماينده مأذون از سوي ايشان به‌شرح ذيل تعيين مي‌گردند:
 1ـ شوراي استان عبارتند از امام جمعه مركز استان به‌عنوان رئيس شورا، مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان به‌عنوان دبير، استاندار، مديران كل جهاد كشاورزي، اموراقتصادي و دارايي، بهزيستي، مدير صدا و سيما و رئيس‌سازمان تبليغات اسلامي
 2ـ شوراي شهرستان عبارتند از امام جمعه به‌عنوان رئيس، رئيس شاخه كميته امداد امام خميني (ره) به‌عنوان دبير، فرماندار، رئيس اداره بهزيستي، مدير جهادكشاورزي، رئيس اداره امور مالياتي و رئيس سازمان تبليغات اسلامي
 3ـ شوراي بخش عبارتند از امام جمعه به‌عنوان رئيس، رئيس ‌شاخه كميته امداد امام خميني(ره) به‌عنوان دبير و دو نفر معتمد محلي به انتخاب امام جمعه
 ماده6 ـ سياستهاي تبليغي و تشويقي در جهت ترغيب مردم به اداي زكات
از قبيل اختصاص يارانه به كشاورزان و دامداران و نحوه اداره شوراهاي استان، شهرستان و بخش و چگونگي تعيين معتمدان محلي در آيين‌نامه اجرائي اين قانون پيش‌بيني مي‌گردد.
هزينه‌هاي ناشي از اجراي اين قانون تا حداكثر ده‌درصد(10%)، از محل وصولي‌هاي مربوطه تأمين مي‌گردد.
مسؤول امور زكات و شوراهاي آن در مراكز دهستانها و روستاهاي تابع، شوراي بخش است و در موارد استثناء به دليل گسترش امر زكات شوراي شهرستان به تشكيل شوراي مركز دهستان و روستا اقدام مي‌كند.
 ماده 7ـ آيين‌نامه اجرائي اين قانون ظرف سه ماه پس از تصويب اين قانون توسط دبيرخانه شورا تهيه مي‌شود و پس از تأييد شوراي مركزي به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.
 قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و سه تبصره درجلسه علني روز يكشنبه مورخ هشتم آبان‌ماه يكهزار و سيصد و نود مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 18/8/1390 به تأييد شوراي نگهبان رسيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني

: مرتبه
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, ] [ 12:44 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

مهرهای عجیب و غریب

 
عجیب ‌و غریب ترین مهریه‌ ها در ایران !

مهریه های عجیب و غریب گاهی شگفت انگیزتر از آن هستند که بتوانید آنها را باور کنید. مهریه هایی که اگر عاقبتشان به شکایت و دادگاه نرسد، شاید هیچ وقت از وجودشان با خبر نشوید! با این حال، خیلی از کسانی که در گوشه و کنار این کشور ازدواج می کنند، با هزار و یک دلیل سراغ این مهریه ها می روند؛ ترس از آینده، خلاقیت یا حتی علاقه های عجیب شخصی! 

بال مگس 

یکی از عجیب ترین مهریه های تاریخ ایران چهار سال قبل در شعبه 264 دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شد: یک کیلو بال مگس! سال 86 بود که زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت تنها در صورتی حاضر به طلاق می شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او را بپردازد! او که سومین ازدواج خود را شکست خورده می دید، دلیل جدایی از همسرش را فریبکاری او عنوان کرد و گفت: «همسرم علی رغم متاهل بودن، با من ازدواج کرده و حالا من تا مهریه ام را نگیرم از زندگی اش بیرون نمی روم.» 


دست چپ داماد 

اما عجیب تر از بال مگس، مهریه زن جوان دیگری بود که 6سال قبل در شعبه 263دادگاه خانواده تهران به اجرا گذاشته شد. این زن که دست‌ چپ‌ هـمسـرش‌ را به عنوان مهریه خود انتخـاب‌ كـرده‌ بـود، بـا مـراجعـه‌ بـه‌ دادگـاه‌ خانواده گفت: "من‌ از بچگی‌ با دختران‌ فامیل‌ در رقابت‌ بودم‌ و می خواستم مهریه ای متفاوت داشته باشم. از طرفی خانواده همسرم بسیار ثروتمند هستند و هر تعداد سكه‌ كه‌ مهرم می کردند می توانستند بپردازند. بنابراین تصمیم گرفتم برای‌ محكم‌ كاری‌ دست‌ شوهرم را به همراه 700 سكه‌ مهریه‌ام‌ قرار دهم و آنها هم پذیرفتند." 

اما سه سال بعد که زن جوان متوجه شد همسرش پایبند اخلاقیات نیست، به دادگاه خانواده رفت تا با اجرا گذاشتن مهریه اش، همسرش را ادب کند! 
زن جوان می گفت دلش می‌خواهد مهریه‌اش آنقدر خاص و تعهد‌آور باشد که شوهرش هیچ‌گاه نتواند از قید و بند آن خودش را رها کند. بنابراین یک ماه بعد از عقد به دفترخانه رفتند و قرار گذاشتند بدون اطلاع خانواده ها، یک بند دیگر به مهریه اضافه کنند: چشم های آقای داماد! 

چشم هایش! 

سال گذشته، زن دیگری به دادگاه رفت و چشم های شوهرش را از دادگاه خواست! او عروس یک خانواده ثروتمند شده بود که 5هزار سکه مهرش کرده بودند اما کابوس تکرار زندگی خواهر مطلقه اش دست از سر او بر نمی داشت. بنابراین بعد از عقد از همسرش خواست تا چشم هایش را مهر او کند. زن جوان می گفت دلش می‌خواهد مهریه‌اش آنقدر خاص و تعهد‌آور باشد که شوهرش هیچ‌گاه نتواند از قید و بند آن خودش را رها کند. بنابراین یک ماه بعد از عقد به دفترخانه رفتند و قرار گذاشتند بدون اطلاع خانواده ها، یک بند دیگر به مهریه اضافه کنند: چشم هایی آقای داماد! 

اما چند ماه بعد ورق برگشت و اختلافات آن دو شروع شد تا جایی که چاره ای جز طلاق نماند. البته قاضی دادگاه اعلام کرد که طبق قانون شرع اعضای اصلی بدن قابل جدا کردن نیست و تعهد مالی ایجاد نمی‌کند، چون چشم زمانی که زنده و قابل استفاده برای فرد باشد، باارزش است و نمی‌تواند مورد رهن و گرو قرار بگیرد. 

ضمن آنکه مهریه همان است که عقد براساس آن صورت گرفته و داماد فقط محکوم به پرداخت پنج هزار سکه طلا است. 


1978 توپ ورزشی! 

سال87 زوج دیگری در شعبه 268 دادگاه خانواده از هم جدا شدند، آن هم با یک مهریه عجیب! 1978توپ ورزشی که البته زن آنها را بخشید تا جانش را بردارد و فرار کند. 

این زن جوان که تنیس باز موفقی هم هست، می خواست نشان دهد مادیات برایش اهمیتی ندارد. به همین دلیل مهریه اش را 1978 توپ ورزشی قرار داد اما بعد از 7سال از ازدواج، به دادگاه رفت تا با بخشیدن مهرش طلاق بگیرد. چون همسرش اصرار داشت به کانادا مهاجرت کنند، اما او دوست نداشت از ایران برود. به همین دلیل این زوج به صورت توافقی جدا شدند. 


آهوی وحشی 

پرونده شکایت زنی با مهریه 10 آهوی وحشی هم یکی از عجیب ترین پرونده هایی بود که دو سه سال قبل در دادگاه خانواده به جریان افتاد. مهناز 26ساله که با یکی از آشنایان خود در شهر مادری اش ازدواج کرده بود، به دلیل علاقه ای که به طبیعت داشت این مهریه را انتخاب کرد. او چند ماه بعد از ازدواج به خاطر شغل همسرش به تهران آمد اما آنقدر تنهایی و غربت آزارش داد تا تصمیم گرفت مهریه اش را اجرا بگذارد و شوهرش را مجبور کند تا زمانی که 10 راس آهوی وحشی را شخصا از دشت های شهرستان محل سکونتشان شکار نکرده، به تهران برنگردند! 


مهریه گریه دار 

البته مهریه های عجیب همیشه به همین خنده داری نیستند. سال 88 یک خبر دیگر در دادگاه های خانواده پیچید که مصداق عینی مهریه عندالمطالبه بود: «زن جوانی که 6 ماه از عقدش می گذشت به دادگاه رفت و مهریه میلیاردی اش را به اجرا گذاشت! او به قاضی گفت: همسرم خیلی مهربان است. اما مهریه حق من است و اگر همسرم من را دوست دارد باید حقم را بپردازد. اگر هم توان مالی اش را ندارد مشکل خودش است!» 

آشنایی این زوج جوان از دانشگاه شروع شد و آنقدر برای به هم رسیدن دردسر کشیدند که داماد عاشق حاضر شد همه شرط های پدر عروس را برای ازدواج بپذیرد. خانواده عروس از پسر خواسته بود 24 کیلو شمش طلا و 1364 سکه مهر دخترشان کنند. در روز بله بران، مادر بزرگ دختر گفت سکه رسم امروزی ها است و مهر عروس باید پول باشد. به همین دلیل پدرعروس به احترام مادرش یک میلیارد تومان وجه نقد هم به مهریه اضافه کرد! 

داماد هم که فکر می کرد مهریه را کی داده و کی گرفته، برای این که عقب نماند گفت: من هم 1364 شاخه رز سیاه به این مهریه اضافه می کنم! 

به گزارش سلامت نیوز،چند ماه بعد سمیه با مهریه 24 کیلو شمش طلا، 1364 سکه تمام بهار آزادی، یک میلیارد تومان پول نقد و 1364 شاخه رز سیاه به عقد محسن در آمد و زندگی آنها زیر یک سقف شروع شد. اما بعد از مدت کوتاهی از ازدواج شان، عروس خانم همسرش را با نامه ای از دادگاه غافلگیر کرد گفت که مهرش را می خواهد! استدلالش هم این بود: «مگر هر وقت مشکل پیدا شد باید حقم را از تو بگیرم؟ مهریه حق من است و اگر دوستم داری باید مهرم را بپردازی تا با تو زندگی کنم!»

دراخربه عرض میرساند که این گونه مهریه هاخلاف شرع بوده واگردردفتر خانه ثبت گردیده سردفترتخلف نموده وقابل مجازات....(حیدریان)

: مرتبه
[ یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, ] [ 20:14 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

»  جدول زمان بندی کنکورهای سراسری، آزاد و علمی کاربردی

 
  دانشگاه مقطع تاریخ ثبت نام تاریخ آزمون اعلام نتایج اولیه اعلام نتایج نهایی
  سراسری کارشناسی ناپیوسته 89/12/03 90/05/06 90/06/05 90/06/29
  سراسری کاردانی پیوسته 90/02/17 90/05/07 ندارد 90/07/03
  سراسری کارشناسی ارشد 90/08/19 90/11/26 خرداد ماه شهریور ماه
  علمی کاربردی کارشناسی ترمی 90/08/11 90/10/02 ندارد 90/11/19
  علمی کاربردی کاردانی ترمی 90/06/16 90/07/22 ندارد اواسط آبان
  علمی کاربردی کارشناسی پودمانی 90/10/20 91/02/29 ندارد تیر ماه
  علمی کاربردی کاردانی پودمانی 90/10/27 ندارد ندارد بهمن ماه
  دانشگاه آزاد کارشناسی ناپیوسته 90/08/18 90/09/25 ندارد 90/10/29
  دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد 90/11/05 91/02/21 ندارد شهریور 91
  دانشگاه آزاد کاردانی پیوسته 90/02/31 90/05/01 ندارد 90/06/14
  جدول بالا به محض اعلام رسمی تاریخ های نهایی از طرف سازمان سنجش و دانشگاه آزاد به روز رسانی میگردد

: مرتبه
[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 20:12 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

آغاز توزیع کارت کنکور ارشد 91 از فردا/ برگزاری آزمون از 26 بهمن
کنکور کارشناسی ارشد 91 از روز چهارشنبه 26 بهمن ماه به مدت 3 روز آغاز می شود و یک میلیون و 17 هزار و 486 کارت این آزمون از روز یکشنبه 23 بهمن ماه توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، 137 کد رشته امتحانی در 7 گروه ارائه شده است که گروه علوم انسانی دارای 50 کد رشته، گروه علوم پایه با 15 کد رشته، گروه فنی - مهندسی با 29 کد رشته، گروه کشاورزی با 25 کد رشته، گروه هنر با 12 کد رشته و گروه دامپزشکی با 6 کد رشته هستند.

930 هزار و 172 نفر تقاضانامه ثبت نام الکترونیکی را تکمیل کردند که از این تعداد 472 هزار و 869 نفر زن و 457 هزار و 303 نفر مرد هستند. همچنین 87 هزار و 314 نفر داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد 91 علاقمندی خود برای شرکت در 64 کدرشته امتحانی شناور اعلام کرده اند. 

در مجموع 1 میلیون و 17 هزار و 486 کارت آزمون کارشناسی ارشد صادر شده است که 510 هزار و 317 کارت متعلق به زنان و 507 هزار و 169 کارت متعلق به مردان است.

توزیع اینترنتی کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد از روز 23 تا 25 بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org  آغاز و آزمون در روزهای 26، 27 و 28 بهمن برگزار می شود.

: مرتبه
[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:30 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

نتایج آزمون دوره‌های ترمی علمی کاربردی منتشر شد/ اعلام زمان ثبت نام
فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی کدرشته‌محل‌های‌متمرکز و معرفی شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته محل‌های نیمه‌متمرکز آزمون مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دوره‌های ترمی سال 90 دانشگاه جامع علمی - کاربردی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس ضوابط مربوط به گزینش متمرکز هر یک از رشته‌های تحصیلی گروه‌های آموزشی مختلف مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته علمی - کاربردی سال 1390 از بین داوطلبانی که حدنصاب نمره علمی لازم را احراز کرده‌اند، بر اساس اولویت کدرشته محل‌های انتخابی و ظرفیت‌های تخصیص داده شده به هر سهمیه، گزینش انجام و فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان در هر کدرشته محل استخراج شده است.

کلیه پذیرفته‌شدگان لازم است در یکی از روزهای شنبه 29 بهمن تا چهارشنبه 3 اسفند با در دست داشتن مدارک اعلام شده و با توجه به کدرشته محل قبولی، به نشانی تعیین شده در جدول دفترچه راهنمای آزمون مربوط مراجعه کنند. زمان شروع کلاس‌ها متعاقباً از طریق مرکز آموزشی مربوط به اطلاع خواهد رسید.

براساس ضوابط مربوط به گزینش رشته‌های نیمه‌متمرکز برای رشته‌هایی که نیاز به اقداماتی نظیر مصاحبه و یا آزمون عملی دارند، لازم است برای شرکت در مراحل مذکور از تاریخ شنبه 29 بهمن تا چهارشنبه 3 اسفند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به مرکز آموزشی ذیربط به نشانی تعیین شده مراجعه کنند

: مرتبه
[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:28 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

 


چگونه یک دانشجو می تواند با استاد خود روابط بهتری برقرار کند؟

۱) به کلاس بروید! حضور منظم نه تنها برای ایجاد یک رابطه خوب با استاد مهم است، بلکه از این نظر نیز مهم است که موجب می‌شود شما چیزی از مطالب کلاس را از دست ندهید. ممکن است اساتید بگویند که توجهی به حضور در کلاس ندارند. شما آن را باور نکنید، آنها متوجه می‌شوند که چه کسی هست و چه کسی نیست.  

 ۲) اگر مسئله‌ای ضروری پیش آمد که موجب غیبت شما از کلاس گردید؛ حتماً جزوات را از دوستانی که به آنها اطمینان دارید، بگیرید. برای اطمینان بیشتر از اینکه تاریخ امتحان و غیره را از دست نداده‌اید؛ موضوعات مطرح شده را  با دوستان خود دوباره چک کنید. برای غیبت خود دلیل تراشی نکنید،‌ احتمالاً‌ استاد دلیل شما را قبلاً نیز شنیده است! 

۳) تأخیر نکنید. چند دقیقه اول کلاس اغلب به اعلام امتحانات مهم آینده یا تعیین تاریخ امتحان و غیره صرف می‌گردد.  

 ضرب المثل دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است معمولاً یک قانون خوب تجربی است اما نه همیشه. به واکنش استاد نسبت به تأخیر دانشجویان توجه کنید، سپس عمل خود را به درستی مطابقت دهید. اگر او از تأخیر دانشجویان چشم‌پوشی می‌کند، به معنای درست بودن این عمل دانشجویان نیست. هر چند که تأخیر نسبت به از دست دادن کل کلاس بهتر است، لیکن چنانچه عکس‌العمل استاد نسبت به تأخیر، نسبتاً‌ تند است شاید از دست دادن کلاس بهتر از ورود با تأخیر باشد.!!!!

۵)  قبل از ملاقات  با استاد موضوعات یا نظریاتی را که متوجه نشده اید را یادداشت نمائید متن خود را مرور کنیدتا هنگام پرسش دچار سرگردانی نشوید!

6) اطمینان حاصل کنید که لقب استاد دکتر، پروفسور، مهندس و ... است!

 7) شناخت اساتید مزایای دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. اکثریت آنان افرادی دوست‌داشتنی و صاحب دانش درباره بسیاری از موضوعات ورای رشته خود هستند. ممکن است شما کشف کنید که با استاد خود علایق مشترکی دارید که این خود می‌تواند پایه خوبی برای ارتباطات طولانی بعد از فارغ‌التحصیلی شما باشد.

همچنین ممکن است شما دریابید که به یک حوزه ویژه بیشتر از آنچه که قبلاً‌در موردش فکر می‌کردید، علاقه‌مند هستید. ایجاد یک ارتباط خوب استاد ـ شاگردی با اساتید دانشکده مسئله‌ای غیر عادی نیست( برخلاف نظر بعضی اساتید و دانشجویان مغرض)نهایتاً‌ اینکه اساتید ممکن است اطلاعاتی درباره فرصت‌های ویژه‌ای داشته باشند که برای شما مفید است مثل کارورزی‌های تابستانی، مسابقات، کنفرانس های علمی، مقالات، ادامه تحصیل و غیره . استادی که شما را می‌شناسد ممکن است به عنوان کلیدی در افزایش آگاهیشما در باب این فرصت‌ها عمل نماید. 

8) به موقع سر جلسه امتحان حاضر شوید. تنها زلزله، آتش‌سوزی، سیل و بیماریهای وحشتناک دلیلی معتبر برای دیر حاضر شدن در سر جلسه امتحان می‌تواند باشد. زیرا شما نیز مانند دیگران 24 ساعت در شبانه‌روز دارید. ولی با این حال شما از استاد می‌خواهید که دلیل شما را موجه بداند.


 ارتباط مشخصی بین دانشجویانی که در امتحان بصورت ضعیفی عمل می‌کنند و  نمره کمتری در امتحان نهایی می‌گیرند یا اینکه از آن درس می‌افتند و کسانی که سرجلسه امتحان دیر حاضر می‌شوند وجود دارد. 

9) مؤدب بودن شما در کلاس به معنای موافقت شما با هر چیزی که در کلاس گفته می‌شود، نیست.
 هنگامی که سوالی می پرسید یا تقاضایی دارید، خصمانه برخورد نکنید و یا در گوشه کلاس به استاد پشت نکنید. هنگامی که با مطلبی موافق نیستید و یا اینکه آن را نفهمیده‌اید، با مقدمه‌ای مثبت صحبت خود را شروع کنید از قبیل:
استاد امکان دارد چگونگی.. یا اینکه ممکنه لطف کنید دوباره یا اینکه استاد محبت کنید یک بار دیگر... 

10) نمره از دیگر مسائلی است که بیشتر اوقات استاد و دانشجو درباره آن با یکدیگر توافق ندارند. هرگز وقتی که عصبانی هستید درباره نمره بحث نکنید. ممکن است امتحان به نظر شما غیرمنصفانه بوده باشد، لیکن با این عنوان با استاد صحبت نکنید. هنگامی که نکات خود را مطرح می‌کنید؛ موارد را بصورت ویژه و مؤدبانه مطرح کنید.
به خاطر داشته باشید که علیرغم اعتراض و مهارت شما در استدلال، احتمال دارد که نمره شما در یک آزمون ویژه تغییر نکند. لیکن اگر شما مطالب خود را بخوبی مطرح ‌کنید، آزمون بعدی ممکن است ساختار بسیار بهتری داشته باشد و به نظر شما یک ارزیابی مناسب از دانش شما باشد. 

(نظر بنده: اصولا بسیاری از اساتید از اینکه دانشجو در مورد نمره بالا و مخصوصا ۲۰ با استاد بحث میکنند دلخوشی ندارند توصیه میکنم برای ۲۰ نخونید درس رو فقط بخاطر خود درسش بخونید منظورم اینکه درس یاد بگیرید حتی اگه نمره شما ۵ نمره کمتر از ۲۰باشد یا کمتر! معمولا هم کسی که درس رو واقعا میخونه نمره اش خود بخود خوب میشه!

11) بهبود یافتن تدریس اغلب به بازخوردی که اساتید از دانشجویان دریافت می‌دارند، بستگی دارد. از برخورد منفی در پیشنهادات خود پرهیز کنید. بازخورد سازمان یافته، مثبت و ویژه واقعاً می‌تواند موقعیت یادگیری را بهبود بخشد.


 

: مرتبه
[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:24 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

دخالت دولت در تعيين ميزان اجاره به كدامين مجوز قانوني ؟
نويسنده : محمدرضا سماواتي پور وكيل دادگستري - نقل از سایت اتحادیه کانون های وکلای دادگستری
حسب اعلام رسانه از يكم تيرماه طرحي از طرف دولت و اتحاديه مشاورين املاك با حمايت سازمان تعزيرات حكومتي به اجرا در خواهد آمد كه بر اساس آن موجرين مجاز نيستند بيشتر از ۹ درصد به ميزان اجاره بهاي سال قبل بيافزايند . البته متن اصلي طرح و و نحوه اجراي ان مداركي در دست نيست لكن به نظر مي رسد به لحاظ قانوني اشكالاتي بر آن بار باشد :
اولا : برابر مقررات قانوني تعيين ميزان اجاره بها با اراده موجر و مستاجر بوده و دولت مجوزي براي دخالت در تعيين اجاره بها نداشته و ندارد مگر اينكه در مجلس قانوني دراين مورد تصويب گردد .در توضيح مطلب بايد گفته شود تعيين ميزان اجاره بها به لحاظ حقوقي مانند تعيين مهريه در عقد ازدواج است كه برابر مقررات شرعي و قانوني كسي جز طرفين عقد مجاز به دخالت در ميزان آن و تعيين محدوده بر آن نمي باشد .
ثانيا : با فرض محال اينكه مشاورين املاك[ بنگاهها ] با ترس از اتحاديه خودرا ملزم به اجراي اين طرح بنمايند ، طولي نخواهد پاييد كه با توجه به عدم الزام عملي به ثبت كد رهگيري براي قراردادهاي اجاره ، موجرين نسبت به تنظيم قراردادهاي اجاره خارج از اين مراكز اقدام خواهند نمود و اين موضوع سبب خواهد شد تا كنترل اوضاع اجاره و اجاره بها از دست دولت و اتحاديه خارج گردد .
ثالثا : بازهم با فرض موجود با توجه به اينكه ظاهرا طرح حاضر شامل قراردادهاي اجاره قبلي است و قراردادهاي جديد را دربر نمي گيرد ، با اجراي اين طرح موجرين تمايلي بر تمديد قرارداد با مستاجرين سابق نداشته و در آتيه نزديك قوه قضائيه بايد پاسخگوي سيل دادخواست هاي تخليه موجرين باشد .ضمن اينكه اجراي چنين طرح هايي در نهايت موجب كمبود عرضه املاك استيجاري بوده و سر آخر با توجه به تقاضاي بيشتر در جامعه و كمبود عرضه ،عملا شاهد افزايش اجاره بها خواهيم بود .
علي هذا به نظر مي رسد دولت محترم بايد به جاي اين اقدامات فرا قانوني مانند طرح فعلي و يا بسته حمايتي سابق كه مدت اجاره را برخلاف مقررات قانوني دو سال اعلام كرده بود و عملا هيچكسي از آن تبعيت نكرده و حتي دادگاهها نيز به درستي آنرا قابل اجرا نمي دانند ، فكري براي مشكل مسكن نموده و از ارائه طرح هايي كه هيچ پشتوانه علمي و قانوني ندارد ، امتناع ورزد
 

: مرتبه
[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 13:2 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

ماجرای جنایتِ دسته جمعیِ خانوادگی / مصطفی عباسی

مقدمه:

    برخی صحنه های جنایت به جهت وضعیت صحنه و نوع و شدت ارتکاب جنایت، خواه ناخواه تاثیرات شدیدی بر روح و روان اشخاص حاضر و ناظر در محل _ در کوتاه مدت و بلند مدت _ می گذارد، خاطره ای که در اینجا نقل می کنم مربوط به قتل دسته جمعی اعضای یک خانواده است، که تصور نمی کنم صحنه آن جنایت را هرگز فراموش کنم.

شرح ماجرای جنایت:

    اواخر سال ۸۸ در یکی از روزهای سرد زمستان، اوایل شب از یکی از کلانتری های داخل شهر خبر کشف اجساد اعضای یک خانواده در منزلی در یکی محله های شهر را به اطلاع بنده رساندند. بلافاصله در معیت رئیس اداره مبارزه با جرایم جنایی آگاهی استان و رئیس شعبه قتل آگاهی و دو نفر دیگر از افسران شعبه قتل خود را به محل اعلام شده رساندیم، افراد زیادی در درب منزل محل کشف اجساد تجمع کرده بودند. صحنه به خوبی توسط مرجع انتظامی حفظ شده بود. ابتدا وارد حیاط منزل شدیم سپس درب ورودی قسمت داخلی منزل را باز کردیم بوی تعفن کاملاً احساس می شد، به محض باز کردن درب با جسد دختر و پسری به ترتیب حدوداً ۸ و ۱۱ ساله – که به نظر می رسید خواهر و برادرند - مواجه شدیم که مابین هال منزل و اتاق پذیرایی در کنار هم و به رو افتاده بودند و دستشان در دست هم بود به طوری که سرشان داخل هال و پاهایشان داخل اتاق پذیرایی قرار گرفته بود. هر دو خواهر و برادر از ناحیه پشت بدن مورد اصابت گلوله های متعدد گلوله قرار گرفته بودند. وارد اتاق پذیرایی منزل شدیم در گوشه ای از اتاق، جسد زن خانواده قرار داشت که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، به طوریکه جمجمه وی متلاشی و مغزش بر روی زمین و دیوار پاشیده شده بود. در فاصله کمی از زن جسد مردی قرار داشت که اسلحه کلاشینکفی در دستش بود و از قسمت زیر چانه مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود به طوریکه در اثر شدت اصابت گلوله جمجمه وی متلاشی و مغز وی به سقف اتاق پاشیده شده بود. در قسمتی از همان اتاق پذیرایی _ که تنها اتاق منزل هم بود _ سفره ای پهن شده بود که با توجه به مواد غذایی موجود از جمله؛ لقمه های کوچک نان و پنیر معلوم بود برای صرف صبحانه پهن شده است. در کنار سفره دو عدد کیف مدرسه قرار داشت که مشخص بود متعلق به دختر و پسر بچه مقتول است. از صحنه و جزئیات آن و نیز تحقیقات تکمیلی مشخص شد که جنایت در اوایل روز و قبل از رفتن بچه ها به مدرسه اتفاق افتاده است، بدین صورت که ابتدا مرد خانواده _ به دنبال مشاجره لفظی با همسرش _ با اسلحه زنش را مورد اصابت گلوله قرار داده و در این حین دو فرزند خانواده با دیدن صحنه قتل مادرشان بلافاصله از کنار سفره بلند شده و قصد فرار و خروج از منزل را داشته اند که قبل از خروج از اتاق، مورد اصابت گلوله های متعدد پدرشان قرار می گیرند و در حالیکه دست در دست یکدیگر داشته اند، کشته می شوند.

    با جستجوی کامل قسمتهای مختلف منزل به دست نوشته ای از مرد خانواده برخورد کردیم که _ علی رغم آشفتگی در نگارش _ در آن ذکر کرده بود؛ به خاطر فقر و نداری و بدهکاری و نیز روابط مشکوک زنش از زندگیش خسته شده است.

    در همان لحظات اولیه مشخص گردید که مرد خانواده از لحاظ اعتقادی پیرو فرقه ای است که یکی از اعتقادات مسلم پیروان آن "تناسخ ارواح" است و به تجربه ثابت شده است، در میان پیروان فرقی که چنین اعتقادی دارند خودکشی و قتل رواج بیشتری دارد.

"پایان"

: مرتبه
[ جمعه 21 بهمن 1390برچسب:, ] [ 20:1 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]


   شوخی های زن متاهل کار دستش داد        

 


ایسنا: زوجی جوان در دادگاه خانواده حضور یافتند و درخواست طلاق توافقی‌شان را به قاضی دادگاه ارائه دادند. مرد جوان که گویی مدت‌ها منتظر ثابت کردن ادعاهایش است، لب به سخن گشود و خطاب به قاضی گفت: رفتارهای همسرم به قدری غیرقابل توجیه است که گاهی اوقات به خود شک می‌کنم که چگونه چنین فردی را به همسری انتخاب کرده‌ام، رفتارهای او به دور از شان یک زن متاهل است.

وی در اثبات ادعاهایش افزود: در خانواده مذهبی بزرگ نشدم اما در خانواده یاد گرفتم که چگونه باید رفتار کرد، اما همسرم هیچگاه به این مسائل اهمیتی نمی‌دهد و برخلاف میل من، هر طور که خود لازم بداند با هر کسی رفتار می‌کند، بدون اینکه نسبت طرف مقابل را در نظر بگیرد.

مرد جوان که 27 سال داشت، بیان کرد: زمانی که با همسرم ازدواج کردم چند تن از دوستان من و او جزیی از خانواده ما شدند طوری که تمامی سفرهای‌مان با همراهی یکدیگر صورت می‌گرفت و متاسفانه شوخی‌های نابجای همسرم از همان ابتدا من را نگران آینده زندگی‌مان کرد و بعد از مدت نه چندان طولانی رفتارهای همسرم به مهمترین معضل زندگی‌مان تبدیل شد.

وی ادامه داد: اوایل زمانی که شاهد رفتارهای همسرم بودم تنها از او می‌خواستم که هم شان و شخصیت خود با هر کسی شوخی کند تا شخصیتش با پاسخ‌های شوخی دیگران جریحه‌دار نشود اما او نگرانی من را بی‌مورد تلقی می‌کرد و معتقد بود که فرد باجنبه‌ای است و می‌تواند پاسخ شوخی‌هایش را تحمل کند در صورتی که نگرانی من چیز دیگری بود اما با همه این موارد سکوت کردم و فکر می‌کردم زمان بهترین حل کننده مشکل است.

مرد جوان یادآور شد: شوخی‌های نابجای همسرم تنها به برخورد با دوستان ختم نشد و به درون خانواده نیز کشیده شد و این مساله به مراتب برای من که در خانواده‌ای بزرگ شده بودم که مهمترین اصل احترام به بزرگتر است بسیار شکننده بود اما باز هم سعی کردم با استفاده از صحبت کردن مشکل را برطرف کنم اما متاسفانه همسرم با لج‌ کردن اجازه نداد ستون‌های زندگی مشترک‌مان استحکام خود را از دست ندهد و فرو نریزد.

زن جوان که سر به زیر داشت در ادامه گفت: [/color]همسرم همیشه تصور می‌کرد که جای پدربزرگ من است و می‌تواند همیشه من را نصیحت کند، بله او درست می‌گوید، من با او لج کردم اما هیچ‌گاه از خود نپرسید که دلیل لج‌بازی‌های من چیست؟ هیچ‌گاه از خود نپرسید که آیا من همسر او هستم یا فردی که نیازمند پند و موعظه است.

وی عنوان کرد: از سه سال گذشته که به عقد او درآمدم احساس کردم که بزرگترین هدفش تربیت دوباره من است و سعی دارد فرد دیگری از من بسازد زیرا من را همان‌طور که بودم قبول نداشت. من ادعا نمی‌کنم که فرد کاملی هستم زیرا همه آدمیان دچار ضعف‌هایی هستند اما او ضعف‌های من را لاینحل تصور می‌کرد.
زن جوان که 25 ساله بود، در حالی که به آرامی گریه می‌کرد، یادآور شد: همسرم مدعی است که رفتارهای من در شان یک زن متاهل نیست در حالی که من ادعای وی را تکذیب می‌کنم. من قبل از دوران تاهل دختر بازی‌گوشی بودم و همسرم به خوبی به این مساله آگاه است و به گفته خودش، او شیفته همین رفتارهای من شده بود و اکنون رفتارهای من ناشایست و باعث آزردگی شوهرم شده است.

وی بیان کرد: با صداقت تمام می‌گویم که رفتارهای همسرم باعث تشدید رفتارهای من شده است، بدین معنی که او اگر همانند پدربزرگ‌ها با من رفتار نمی‌کرد من قطعا در رفتارم که البته به نظر خودم درست اما از دیدگاه همسرم نادرست بود، تجدیدنظر می‌کردم اما اکنون خواهان جدایی هستم زیرا همسرم من را همانگونه که هستم نمی‌خواهد و سعی در تغییر من دارد.

قاضی دادگاه بعد از شنیدن اظهارات طرفین حکمی مبنی بر طلاق برای این زوج جوان صادر نکرد و آنها را به ادامه زندگی دعوت کرد

 

: مرتبه
[ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, ] [ 19:8 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

    سالها پیش در اوایلِ خدمت قضایی به عنوان دادیار در یکی از شهرستانها، مشغولِ خدمت بودم. در یکی از روزهای تابستان خبر دادند؛ تعداد ۳۶ نفر از محکومین دادگاههای انقلاب سیستان و بلوچستان که با یک دستگاه اتوبوس از زندان مرکزی زاهدان در حال انتقال به زندان مرکزیِ استان محل خدمت ما(۱) بوده اند، در مسیر راه و در نزدیکی شهرستان محل خدمت، ضمن خلع سلاح مأمورین مراقب نیروی انتظامی _ ۲ افسر و ۴ سرباز وظیفه _ فرار کرده اند.

    اطلاعات اولیه از این حکایت داشت که اکثر این زندانیان فراری، دارای محکومیت به حبس ابد یا اعدام در جرایم مواد مخدر بوده و اسلحه های مامورین مراقب را که عبارت بودند از؛ ۴ قبضه اسلحه کلاش(متعلق به ۴ سرباز وظیفه مراقب) و دو قبضه اسلحه کمری(متعلق به دو افسر مراقب) را نیز با خود به سرقت برده بودند.

    خبر این اتفاق در مدت زمان کوتاهی در شهر پیچید، با توجه به فرار محکومان در نزدیکی شهر و بیم حضورآنها _ که بعضاً هم( با اسلحه هایی که از مامورین با خود برده بودند) مسلح بودند _ در شهر و روستاهای اطراف باعث ایجاد رعب و وحشت بی سابقه ای در میان مردم شد.

    پرونده بلافاصله از سوی دادستان شهرستان به بنده ارجاع شد. پرونده ای که تا آن زمان، با آن اهمیت، مورد رسیدگی قرار نداده بودم و در شهرستان محل خدمت نیز چنین پرونده های کیفریِ مهمّی، کمتر مطرح رسیدگی بود.

    در بدو امر، کلیۀ نیروهای انتظامی، بسیج شده و دستورات قاطعی جهت دستگیری محکومان فراری صادر شد. که خوشبختانه و به لطف خدا در کمتر از ۲۴ ساعت أکثر این محکومان  _ جز دو نفر(۲) که یکی از آنها حامل اسلحه کمری یکی از افسران مراقب بود _ در نقاط مختلفی از شهر و روستاهای اطراف به همراه  ۵ قبضه از اسلحه های به سرقت رفته، دستگیر شدند.(۳)

    موضوع آنجا حساسیت بیشتری پیدا کرد که در زمان دستگیری محکومان، از یک نفر از آنها دو بستۀ یک کیلوگرمی تریاک(جمعاً دو کیلوگرم) و از چهار نفر دیگر هر کدام یک بستۀ یک کیلوگرمی تریاک(جمعاً ۴ کیلوگرم) کشف شد. اینکه این محکومان مواد مخدری با این مقدار را از کجا و به چه طریقی بدست آورده بودند، معمای جالب و عجیبی بود.

    تحقیقات وسیع و دقیقی از متهمان، مأمورین مراقب، راننده و کمک راننده اتوبوس به عمل آمد که در نتیجۀ آن مشخص گردید؛ مواد مخدر مکشوفه از محکومان فراری _ ۶ کیلوگرم تریاک _ متعلق به یکی از دو افسر مراقب بوده که در کیف سامسونتش _ برای تحویل به فرد خاصی در مقصد _ جاسازی کرده بود. و بدین نحو به دست محکومان فراری رسیده بود که؛ برخی از محکومان بعد از خلع سلاح مأمورین و قبل از خروج از اتوبوس و فرار، چون احساس کرده بودند برای فرار نیازمند پول هستند، به سراغ کیف سامسونت افسر مراقب رفته و پس از شکسستن کیف، متوجه مواد مخدر موجود در آن می شوند که آنها نیز مواد مخدر را بین خود تقسیم کرده و فرار می کنند. جالب اینکه یکی از محکومان که با دیدن آن همه مواد ذوق زده شده بود با دندانهایش چنان گازی به یکی از بسته های مواد مخدر گرفته بوده که حدود ۵۰ گرم از آن را کنده و بلعیده بود، به طوری که این محکوم بعد از دستگیری به جهت وضعیت نامناسب جسمی سریعاً به بیمارستان منتقل و شستشوی معده داده شد.

    تحقیقات مقدماتی پرونده در مدت زمان کوتاهی انجام و قرار نهایی آن صادر گردید. از نکات بحث برانگیز حقوقی پرونده این بود که یکی از اتهاماتی که به همه محکومانی که از اتوبوس فرار کرده بودند _ در کنار اتهامات دیگر _ تفهیم کردم و در آن خصوص قرار مجرمیت صادرنمودم؛ اتهام "فرار از زندان"(موضوع ماده ۵۴۷ ق.م.ا)(۴) بود. هر چند دادگاه نیز استناد ما را پذیرفت و آنها را به همین اتهام نیز مجرم دانسته و تعیین کیفر نمود، ولی در همان زمان و بعدها نیز در این اندیشه بودم؛ آیا چنین برداشتی از ماده ۵۴۷ ق.م.ا موسع نیست؟ آیا اصولاً فرار زندانی، آن هم نه از داخل زندان بلکه در حین جابجایی از زندانی به زندان دیگر یا از زندان به مراکز درمانی خارج از زندان یا از زندان به مراجع قضایی و انتظامی را می توان مشمول ماده ۵۴۷ ق.م.ا دانست و فرار از زندان تلقی کرد؟ و یا آیا اصولاً چنین مصادیقی از فرار _ درباره خود زندانی _  واجد وصف کیفری می باشد یا خیر؟

    ... اما یقین دارم که اگر اکنون به آن پرونده رسیدگی می کردم هرگز این اتهام را به آنها تفهیم نمی کردم و مصداق آن ماده نمی دانستم و در خصوص "فرار" صرفاً به اعمال ماده ۵۴۸ ق.م.ا درباره مأمورین مراقبِ اهمال کار، بسنده می کردم.   

پی نوشت ها:

    ۱ـ انتقال به منظور نزدیک شدن آن محکومان به محل سکونت خانواده هایشان و تسهیل شرایط ملاقات و مرخصی محکومان موردنظر بود.

    ۲ـ سالها بعد یکی از این دو نفر ـ که اسلحه کمری افسر را هم با خود به سرقت برده بود  ـ در بازرسی از منزلی به همراه اسلحه مسروقه دستگیر شد.

    ۳ـ البته نحوه دستگیری برخی از این محکومان نیز با ماجراهای جالبی همراه بود که وصف آن مجال دیگری می طلبد، به عنوان نمونه؛ یکی از آنها در حالیکه در داخل منبر چوبی مسجدی در یکی از روستاهای اطراف شهر مخفی شده بود دستگیر شد. 

    ۴ـ ماده ۵۴۷ قانون مجازات اسلامی: « هر زنداني كه از زندان يا بازداشتگاه فرا ر نمايد به شلاق تا ( ۷۴) ضربه يا سه تا شش ماه حبس محكوم ميشود و اگربراي فرار درب زندان را شكسته يا آن را خراب كرده باشد ، علاوه برتامين خسارت وارده به هر دو مجازات محكوم خواهد شد.»

"پایان" 

نوشته شده توسط بازپرس عباسی  

: مرتبه
[ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, ] [ 18:58 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

    امروز سَری به دوست و همکار بسیار بزرگوار و اندیشمندم _ که رئیس یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر استان است _  زدم. پرونده ای کیفری با موضوع "تخریب کارت سوخت" نظرم را به خود جلب کرد. به دلیل جالب بودن موضوع _ بخصوص استدلالهای دادگاه تجدیدنظر _ مناسب دیدم، آراء صادر شده از سوی محاکم عمومی جزایی و تجدیدنظر استان، در این پرونده را جهت استفاده دوستان در وبلاگ قرار دهم. استدلالهای دادگاه تجدیدنظر به اندازه کافی جامع، دقیق و منطقی می باشد که ما را از هرگونه توضیح و شرحی بی نیاز کند.

شرح مختصر موضوع:

    شاکی پرونده راننده یک آژانس تاکسی تلفنی است، که دارای یک عدد کارت سوخت با سهمیه بنزین یارانه ای مخصوص تاکسی های آژانس می باشد. مدیر آژانس طی گزارش و شرحی به تاکسیرانی شهرداری اعلام می کند که شاکی چون پس از تاریخ خاصی در آژانس فعالیت ندارد، کارت سوخت وی را باطل و افراد دیگری جایگزین شوند. با گزارش مدیر آژانس شهرداری و تاکسیرانی، کارت سوخت شاکی را باطل و سوخت ذخیره موجود در آن را حذف می کنند. به دنبال این اقدام، شاکی علیه مدیر آژانس با عنوان کیفری تخریب عمدی به دادسرا شکایت می کند.

    دادگاه عمومی جزایی شهرستان، به دنبال صدور کیفرخواست از سوی دادسرا ، متهم را به جرم تخریب مستند به ماده 677 قانون مجازات اسلامی(۱) محکوم می کند. در حالیک دادگاه تجدیدنظر موضوع را از وصف مجرمانه تخریب خارج دانسته و حکم به برائت متهم صادر می نماید.

رأی دادگاه عمومی جزایی شهرستان:

    « در خصوص اتهام آقای ... فرزند ... 52 ساله متاهل بی سواد مدیر آژانس ... آزاد با معرفی کفیل و صدور قرار قبولی کفالت با وکالت آقای ... دایر بر تخریب کارت سوخت آقای ... فرزند ... حسب شکایت نامبرده موضوع کیفرخواست شماره 8900318 – 7/12/89 صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ... با توجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده من جمله شکایت شاکی که مفاداً بیان داشته بنده شخصی مستاجر و عیال وار می باشم یک دستگاه ماشین پراید که دارای کارت سوخت آژانس ... بود را از شخصی به نام ... که در آن آژانس فعالیت می نمود با بهای بیشتر از سایر خودروهای همسان به لحاظ دارا بودن کارت سوخت آژانس خریداری نمودم و از آن تاریخ بنده شروع به کار کردن در آن آژانس نمودم و خرج و مخارج خودم و خانواده ام را از آن طریق تهیه می نمودم اما مدیر آژانس با گزارش خلاف واقع به تاکسیرانی اعلام داشته بنده در آن آژانس فعالیت ندارم و تاکسیرانی نیز کارت بنده را ابطال نموده است در حالی که بنده مدام در آژانس کار می کرده ام و دفتر حضور و غیاب و ورود و خروج آژانس ثابت کننده اظهارات بنده می باشد و نامبرده شخصاً یک دستگاه ماشین خریداری و کارت ماشین بنده را به آن اختصاص داده است حال از وی شاکی و تقاضای رسیدگی دارم متهم و وکیل وی نیز بیان داشته اند شخص شاکی در آژانس کار نکرده است و علیرغم تذکرات مکرر وی از سهمیه آژانس استفاده ولی اقدام به حمل مسافر در آژانس ننموده است و به این خاطر اقدام به گزارش علیه وی خطاب به تاکسیرانی و نهایتاً ابطال کارت سوخت وی شده. با توجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده نظر به اینکه اولاً طی استشهادیه های ضمیمه پرونده و گواهی گواهان که بیشتر در آژانس فعالیت می نماید شخص شاکی بصورت مستمر در آژانس فعالیت داشته است ثانیاً مدیر آژانس طی نامه ای خطاب به شهرداری(ص 16 پرونده) بیان داشته چون آقای ... از تاریخ 1/7/89 لغایت 3/9/89 در این آژانس فعالیت ندارد کارت سوخت وی را ابطال و افراد دیگری جایگزین شوند در حالی که طبق دفتر ورود و خروج آژانس صفحه 25 پرونده شاکی تاریخ های 7/8/89 حدود شش بار اقدام به حمل مسافر به داخل شهر و در تاریخ 3/7/89 نیز اقدام به حمل مسافر به خارج از شهر سرپل ذهاب نموده است ثالثاً متهم و وکیل وی دفاع موثری در رد اتهام انتسابی به عمل نیاورده اند و با گزارش خلاف واقع خطاب به شهرداری و تاکسیرانی کارت سوخت در ید و تصرف شاکی را از حیز انتفاع خارج و آن را ابطال نموده است دادگاه بزهکاری وی را محرز و مسلم دانسته و مستنداً به ماده 677 قانون مجازات اسلامی با رعایت بند 5 ماده 22 همان قانون(۲) به لحاظ فقد سابقه کیفری متهم مجازات وی را قابل تخفیف و تبدیل دانسته نامبرده را به پرداخت مبلغ ده میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم و اعلام می دارد رای صادره حضوری و ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان کرمانشاه می باشد.»

 شعبه 101 دادگاه عمومی جزایی ...

رأی دادگاه تجدیدنظر استان:

    «تخریب عبارت است از رفتار فیزیکی که مستقیماً بروی اشیاء منقول یا غیرمنقول که واقع شده و کلاً یا جزعاً سبب تباه کردن، از بین بردن یا از حیز انتفاع ساقط نمودن مال گردد، چنانچه رفتار مادی مزبور عمداً و توام با سوءنیت واقع شود، با اجتماع سایر شرایط مشمول مقررات ماده 677 از قانون مجازات اسلامی خواهد بود، به همین اعتبار گزارش مدیر آژانس ... شهرستان ... به مبادی مربوطه از جمله شهرداری و دایره تاکسیرانی در خصوص غیبت یا استفاده از سهمیه بنزین اختصاص یافته به اموری غیر از جابجایی مسافر در راستای تکالیف محوله بوده است و هرگاه برخلاف واقع بوده باشد و نتیجتاً موجب محرومیت راننده از امتیاز سوخت یارانه ای نیز شده باشد با توجه به ضرورت تفسیر منطقی مطابق با مفاهیم ظاهری الفاظ و التزام به مرعی داشتن تفسیر مضیق متون جزایی و پرهیز از توسیع بلاوجه دامنه ی رفتارهایی که از جانب مقنن توصیف جزایی شده است و با لحاظ دلالت عرفی که راجع به اشیاء و تخریب آنها وجود دارد، نمی توان رفتار مذکور را با عنوان مجرمانه ی تخریب اشیاء متعلق به دیگری منطبق دانست، از این رو تجدیدنظرخواهی آقای ... با وکالت آقای ... نسبت به دادنامه شماره ... صادره از شعبه 101 دادگاه عمومی(جزایی) شهرستان ... وارد تشخیص داده می شود و از آنجا که رای بدوی منطبق با موازین قانونی صادر نگردیده مستنداً به بند ب ماده 240 از قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری  و مواد 241 و 248 و بند یک ذیل شق ب از ماده 257 از قانون مرقوم با اعلام نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته حکم بر برائت تجدیدنظرخواه از اتهام تخریب عمدی صادر و اعلام می گردد، بدیهی است چنانچه عمداً یا در نتیجه بی احتیاطی به هر حقی که بموجب قانون برای افراد ایجاد گردیده به ناروا لطمه ای وارد شود مطابق ماده 1 قانون مسئولیت مدنی و اصول کلی متخذ از قاعده لاضرر مقص یا مسبب در صورت اثبات مراتب مطابق موازین قانونی و از مجاری پیش بینی شده ملزم به جبران آثار ناشی از فعل زیانبار خویش خواهد بود. رای صادره قابل درخواست تجدیدنظر مجدد نیست

شعبه بیستم دادگاه تجدیدنظر استان کرمانشاه

پی نوشت:

۱- ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی: « هركس عمدا" اشياء منقول يا غيرمنقول متعلق به ديگري را تخريب نمايد يا به هر نحو كلا" يا بعضا" تلف نمايد و يا از كاراندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد.»

۲- بند ۵ ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی: «  ۵- وضع خاص متهم يا سابقه او. »

: مرتبه
[ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, ] [ 18:53 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: