حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





بخش 9

قتل

قتل عبارت است از کشتن غیرقانونی یک انسان، جرائم مختلفی وابسته به رکن معنوی متهم و اینکه آیا دفاع خاص در دسترس متهم هست یا خیر وجود دارند.

 

غیر ارادی

سه نوع

1-تلویحی یا ضمنی

2-غفلت شدید

3-بی پروایی

ارادی

رکن معنوی برای قتل عمد لکن برخوردار از یک دفاع خاص:

1-مسئولیت تخفیف یافته

2-تحریک

3-قرارداد خودکشی- قانون قتل مصوب 1975

9-1-رکن مادی قتل

این موضوع عبارت است از کشتن انسان( مخلوق معقول در قید حیات)

  • جرم قتل در خصوص کشتن جنین، نمی تواند مورد اتهام قرار گیرد. با این حال در صورتیکه جنین مصدوم شود و بچه زنده متولد گردد ، لکن پس از تولد در اثر آن ضربه فوت نمایداین موضوع( فعل مرتکب) می تواند رکن مادی ، برای قتل عمد یا غیر عمد تلقی شود.

در تطبیق این مورد با قانون مجازات اسلامی ، تبصره 306 قابل ذکر است که مقرر می دارد " اگر جنین زنده متولد شود و دارای قابلیت ادامه حیاط باشد و جنایت قبل از تولد، منجر به نقص یا مرگ او پس از تولد و یا نقص او بعد از تولد باقی بماند قصاص ثابت است."

 نکته1: با دقت در عبارات تبصره مذکور  و متن انگلیسی سازگاری و تطابق مورد کاملا مشهود است.

نکته 2: در متن انگلیسی صراحتاً به قتل عمد و غیر عمد اشاره گردیده است، این در حالی است که در صدر ماده 306 به جنایت عمدی اشاره گردیده است و تصریحی در مورد جنایت غیر عمدی وجود ندارد، لکن با عنایت به مواد(313-318-370-372-440-448-455-456-477-499-558)که قانونگذار جدید به جنایت غیر عمدی تصریح کرده است، می توان بر این عقیده بود که، مفهوم مخالف ماده 306 دلالت بر قتل غیر عمدی می نماید، با این توضیح که اگر مرتکب در ایراد صدمه به مجنی علیه (زن باردار) عامد نباشد مستوجب قصاص نیست ، لکن حسب مورد  به قتل غیر عمد ،از نوع شبه عمد یا خطای محض محکوم می گردد.در اینصورت حسب مورد ، به پرداخت دیه از طرف خود یا عاقله اش محکوم می گردد. سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود اینست که آیا امکان سقط جنین ، شبه عمدی ناشی از تقصیر وجود دارد یا خیر؟

      لازم به ذکر است که برابر ماده 492 قانون مجازات اسلامی سابق سقط جنین به سه قسم یعنی عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم شده بود، لکن قانون مجازات اسلامی جدید، در بند پ به جنایات ناشی از تقصیر نیز اشاره کرده است، که بنظر می رسد جنایت علیه طفلی که بر اثر ضربه قبل از تولد سقط شده و مدتی در قید حیات بوده و سپس فوت نموده است، مشمول حکم ماده 291 قانون مجازات اسلامی است. با این وصف ، تصور قتل شبه عمدی ناشی از تقصیر نسبت به طفل متولد شده در اثر ضربه که فوت شده است امکان پذیر است.اما آنچه که باید تبیین گردد مجازات مرتکب است که آیا فقط پرداخت دیه است یا تعزیر مورد حکم در ماده 616 نیز قابل اعمال است.

      با حذف عنوان قتل در حکم شبه عمدی  که در نتیجه نسخ ماده 295 سابق حاصل گردید، این شبه ایجاد شده است که آیا قتل ناشی از تقصیر صرفاً مستوجب  پرداخت دیه است و اینکه آیا ماده 616 بقوت خود باقی است ؟ یا اینکه با قرار گرفتن قتل ناشی از تقصیر تحت عنوان ماده 291 که به جنایت شبه عمدی اشاره می کند، دیگر مجازات تعزیری یعنی حبس یک تا سه سال قابل اعمال نیست ؟ همانگونه که مورد اشاره قرار گرفت قانون گذار در بیش از ده ماده در قانون مجازات اسلامی جنایات غیر عمدی را مورد پذیرش قرار داده است، هر چند  وی در ماده 289 به سه نوع جنایت یعنی : عمد، شبه عمد و خطای محض اشاره نموده است اما در سایر مواد به عنوان قتل غیر عمدی تأکید کرده است. شایان ذکر است که عنوان قتل غیر عمدی از قانون مجازات عمومی 52 اقتباس شده و سابقه فقهی از این عنوان وجود ندارد. ماده 177 قانون مجازات عمومی،س قبل از انقلاب به قتل غیرعمدی اشاره کرده بود .علی ای حال به منظور پرهیز از اطاله کلام اجمالاً می گوییم که در قانون سال 1370-1375 طی مباحثی حقوقدانان عنوان قتل شبه عمدی نسبت به برخی از اعمال و رفتار خطرناک که سلامتی افراد جامعه را جداً به خطر می انداخت ناکافی دانسته ، چه اینکه در صدق عنوان جنایت شبه عمدی فقط مجازلات دیه، قابل تصور بود نه چیز دیگر. به عبارت دیگر اگر اعمال و رفتاری موجبات اضرار جدی به سلامتی افراد را فراهم می آورد فقط دیه پرداخت می گردید. برای جبران این نقیصه و برای اعمال مجازات تعزیری، قتل ناشی از تقصیر  در تبصره سه ماده 295 قتل در حکم شبه عمد تلقی شده که ماهیتاً در ذیل عنوان خطای محض قرار می گرفت.اما از آنجائیکه مقنن بر آن بود که دیه از طرف مرتکب پرداخته شود نه از طرف عاقله، عنوان قتل در حکم شبه را بر آن نهاد که این عنوان نیز قابل ایراد بود ، چه اینکه اصطلاح در حکم در جائی بکار برده می شود که قانون گذار سعی بر تسرّی مجازات جرمی بر جرم دیگر داشت که ماهیتاً یکی نبودند هر چند مشابهت هایی داشتند. به عنوان مثال اگر در یک کارگاه چوب بری که دو نفر کارگر در آن مشغول کار بودند به طوریکه یکی از انها اهرم اره برقی را در دست دارد و دیگری چوب را برای بریدن زیر تیغه اره قرار می دهد، در صورت غفلت، اهمال، بی احتیاطی، بی مبالاتی یا به طور کلی مصادیق تقصیر، دست یا انگشتان شخص بریده میشد، مرتکب مطابق ماده 616قانون تعزیرات به مجازات تعزیری علاوه بر دیه پرداخت محکوم می گردید، همین حکم در جنایات ناشی از تقصیر در حوادث رانندگی نیز صادق بود. با این بیان که پیشرفت تکنولوژی  و تکامل روزانه ماشین آلات، مخاطرات عدیده ای را برای سلامتی افراد جامعه ایجاد کرد که صرف پرداخت دیه که آن هم از طرف شرکتهای بیمه پرداخت می گردید کافی نبود. به همین علت علاوه بر دیه در ماده 714 و مواد بعدی، مجازات تعزیری حبس در نظر گرفته شد.

       حال با  توضیحی که گذشت، می توان پرسید که آیا مقنن با قراردادن قتل ناشی از تقصیر در ذیل عنوان قتل شبه عمدی، قصد نسخ ماده 616 را داشته و در حال حاضر مجازات قتل ناشی از تقصیر که در بند پ مورد اشاره قرار گرفته است، صرفاً پرداخت دیه از طرف جانی است ؟اگر اینگونه باشد ، که نیست کلیه اعمال خطرناک و رفتار حاکی از بی احتیاطی  و بی مبالاتی ( تبصره ماده 145 قانون مجازات اسلامی) فقط با پرداخت دیه جبران می شود. قطعاً شرکتها و کارخانه های بزرگ و مؤسسات صنعتی که روزانه به طور مکرر با حوادث خطرناک مواجه هستند  کارگران خود را بیمه کرده و در صورت بروز حادثه، دیه  نیز از طرف بیمه پرداخت شده و مرتکب هم هیچ مجازات تعزیری را تحمل نمی کند. این برداشت ناشی از قتل ناشی از تقصیر نا صحیح و برخلاف رویه تصویب مواد قانون مجازات اسلامی است .اینکه چرا قانون گذار قتل ناشی از تقصیر را ذیل عنوان جنایت شبه عمدی قرار داده است صرفاً رفع اشکال از عنوان قتل در حکم شبه عمد بوده است که اجمالا به آن اشاره شد. لذا تصور قتل طفل متولد شده در اثر ضربه که بعداً فوت نموده است به عنوان قتل ناشی از تقصیر قابل تصور است.

ترجمه:

  • شخصی در مرگ مغزی بسر می برد، یک موجود (مخلوق) معقول در قید حیات تلقی نمی شود این مسأله از آنجا حائز اهمیت است که به پزشکان اجازه می دهد ، ماشین آلات حامی حیات را بدون اینکه مسئول تلقی شوند از او (شخص در حال مرگ مغزی) جدا کنند.

در تطبیق این موضوع با حقوق خودمان قابل ذکر است که قانون پیوند اعضا از عنوان مرگ مغزی استفاده کرده است . هنگامی که به زعم متخصصان ، مرگ مغزی حادث می شود شخص فاقد حیات مستقر محسوب شده  و به هیچ وجه از حیات قابل برگشت برخوردار نیست در این زمان ، اعطای اعضای این شخص به دیگران مجاز بوده  و جرم تلقی نمی شود.حوادث نادری که بعضاً رخ می دهد ، موضوع مرگ مغزی را با چالش جدی مواجه ساخته است به طوری که اخیراً محکوم به قصاص پس از اجرای  مراسم اعدام بصورت حلق آویز، و بودن در سردخانه به مدت طولانی، مجدداً حیات خود را بدست آورده است ، قطعاً اعجاز گونه بون اینگونه حوادث قابل اغماض نیست ، لکن از نظر عملی موضوع مرگ مغزی با این حوادث چگونه توجیه می شود؟

       سؤال دیگری که مطرح می شود ، اینست که آیا «مرگ مغزی » همان عنوان«در حکم مرده» بودن مجنی علیه است که در ماده 217 قانون مجازات اسلامی سابق و 372 قانون فعلی آمده است. به نظر می رسد که« مرگ مغزی» عنوان فنی و تخصصی است با عنوان « در حکم مرده» که یک عنوان فقهی است متفاوت است، چه اینکه برای توصیف در حکم مرده بودن شخص به « آخرین رمق حیات» اشاره شده است که حدو مرز فنی و تخصصی آخرین رمق حیات چندان معین و مشخص نیست. اگر داشتن رمق به معنای داشتن جان باشد که در این صورت شخص مرده محسوب نمی شود و او هنوز زنده است. به هر حال عنوان « در حکم مرده» بودن ، اصطلاح چندان واضح و روشنی نیست و صرف نظر از اثبات این قضیه در مرحله عمل، انتظار این بود که قانون گذار نسبت به اصلاح این عنوان همت گمارد که متأسفانه در ماده 327 مجدداً به آن اشاره نمود است.

3-مرگ باید بوسیله فعل یا ترک فعل متهم ایجاد شده باشد(ص2)

      در تطبیق این موضوع ، قابل ذکر است که رکن مادی در قانون ما نیز بصورت فعل و ترک فعل است به عنوان مثال زدن یا کشتن دیگری با مشت، چوب، سنگ، چاقو، هل دادن از بلندی مانند ساختمان مرتفع ، هل دادن شخص به دورن استخر عمیق در حالی که شنا بلد نیست  وغیره.... همه این  مصادیق حسب مورد می توانند رکن مادی قتل عمد یا غیر عمد محسوب گردند. قانون گذار در ماده 295 قانون مجازات اسلامی به ترک فعل ناشی از تعهد و ترک فعل ناشی از قانون اشاره کرده است ، مانند مادری که شیر دادن به کودک را عهده دار شده است یا پرستاری تزریق آمپول به بیماری را مطابق قانون پذیرفته است، همچنین پزشکی که مثلا عمل جراحی را قبول نموده است. مثالهای دیگری از قبیل تعهد ناجی برای نجات افرادی که در استخر  در حال شنا هستند یا سوزن بان راه آهن که در ساعات معین باید نسبت به پایین یا بالا بردن اهرم تقاطع اقدام نماید یا مأمور برج مراقبت از فرود و صعود هواپیما. که همه این مثالها  نمونه بارزی از تعهدات قراردادی یا قانونی تلقی می شوند که در صورت ترک آن توسط متعهد قانونی و قراردادی موجب مسئولیت است.حال اگر یک شناگر ماهر بطور اتفاقی کنار دریا یا رودخانه یا استخر ناظر غرق شدن کسی باشد، او را به عنوان قاتل نمی توان مورد تعقیب قرار داد زیرا هیچ وظیفه قانونی یا قراردادی در قبال آن شخص نداشته است . یا اینکه شخصی در هنگام عبور از جاده ای شاهد تصادفی بوده که افراد مصدوم در خطر جانی شدیدی بسر می برند، ناظر بدون هیچ اقدام مؤثری صحنه را ترک نماید نمی توان او را به عنوان قاتل تحت تعقیب قرار داد، چه اینکه تارک صحنه تصادف هیچ وظیفه ای را به عهده نداشته است. هرچند این شخص  به عنوان جرم مستقلی طبق ماده واحد قانون خودداری از کمک به مصدومین قابل تعقیب و محاکمه است، لکن به عنوان قاتل قابل پی گرد نیست.

       ممکن است سؤال شود که ، یکی از مصادیق ترک فعل قانونی ، خود ماده واحده قانون خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی است در پاسخ به این پرسش لازم است مقدمتاً به احراز رابطه سببیت اشاره شود ، چه اینکه اثبات و احراز رابطه سببیت در این خصوص از اهمیت فراوانی برخوردار است.

      همانگونه که مورد اشاره قرار گرفت شناگری که بطور اتفاقی و بدون هیچ گونه وظیفه قانونی یا قراردادی شاهد غرق شدن شخصی بوده و هیچ اقدام مؤثری برای نجات وی انجام نمی دهد، نمی توان او را به عنوان قاتلی که قتل را، به صورت ترک فعل انجام داده است تحت تعقیب قرار داد، زیرا هیچگونه رابطه سببیتی بین نتیجه حاصله  و ترک فعل مرتکب وجود ندارد، به عبارت دیگر نمی توان گفت علت غرق شدن غریق ،شناگر مذکور بوده است. مثلاً اگر سوال شود که آیا شناگر غریق را کُشت هیچ فرد عاقل و منطقی نمی گوید بله بلکه می گوید علت مرگ غریق عدم آشنایی با فن شنا و بی احتاطی او در رفتن به قسمت عمیق دریا یا رودخانه بوده است. رابطه سببیت بین مرگ غریق و ترک فعل اخلاقی شناگر قابل احراز و اثبات نیست، مگر اینکه قبل از اینکه غریق وارد قسمت عمیق استخر شود، شناگر بگوید نترس من مواظب تو هستم، با این جمله شناگر متعهد به یک وظیفه قراردادی شده است- در غیر اینصورت مسئولیتی از لحاظ جرم قتل متوجه او نیست.

        با این وصف ، آنچه که موجب برقراری رابطه ی سببیت بین ترک فعل مرتکب و نتیجه مجرمانه می گردد، وظیفه قانونی و قراردادی است، حال در پاسخ به سوالی که مطرح شد، با این عنوان که ماده 295 قانون مجازات اسلامی که رکن مادی قتل را ترک فعل قانونی می داند، ناظر به ماده واحده قانون خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی دانسته و بر این عقیده باشیم که اگر کسی با صحنه تصادفی مواجه گردد و با این حال بدون هیچگونه مساعدتی صحنه را ترک گوید، به عنوان قاتل قابل تعقیب و محاکمه باشد، این عقیده قطعاً محکوم به رد است، چه اینکه هیچگونه رابطه سببیتی بین فعل مرتکب و نتیجه مجرمانه قابل استناد نیست. همانگونه  که قبلاً نیز مورد اشاره قرار گرفت آنچه که موجب ایجاد رابطه علیت بین عمل جانی و جرم حاصله می گردد، پذیرش وظیفه از طرف مرتکب است، و تا زمانی که وظیفه ای ، خواه قانونی، خواه قراردادی از سوی جانی پذیرفته نشود، رابطه ی علیت  و یا سببیت بین مرتکب  و نتیجه احتمالی بوجود نخواهد آمد. به عنوان مثال ، شخصی که در جاده ای با یک صحنه تصادف مواجه می شود  و افرادی را در معرض خطر ملاحظه کند، چه بسا این حادثه مثلاً نیم ساعت قبل به وقوع پیوسته باشد یعنی درست زمانی که شخص ناظر صحنه تصادف حدوداً  40کیلومتر با اتفاق مذکور فاصله داشته است چگونه می توان این حادثه  و ناظری که پس از نیم ساعت از حدوث تصادف به محل واقعه رسیده است رابطه سببیت برقرار نموده و در صورتیکه او صحنه تصادف را ترک کند به عنوان قاتل تحت تعقیب قرار گیرد.لکن اگر شخصی که پس از مشاهده صحنه جرم  بدون هیچگونه اقدام مؤثری برای کمک و مساعدت به آسیب دیدگان ، محل را ترک نماید، می توان او را به عنوان جرم خود داری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی، طبق ماده واحده مورد پی گرد قرار داد، زیرا در این خصوص ، بین فعل مرتکب و عدم کمک و مساعدت به آسیب دیدگان می توان رابطه سببیت برقرار کرد  و گفت که ترک کننده صحنه تصادف  با ترک محل وقوع تصادف به آسیب دیدگان کمک مؤثری که ممکن بود جان ایشان را نجات دهد ، ننموده است.

        با این اوصاف در صورتی که ترک فعل به عنوان رکن مادی قتل محسوب نشود ، موضوع خارج از حکم 131 قانون مجازات اسلامی بوده و مشمول فعل واحدی که دارای دو عنوان مجرمانه باشد ، تلقی نمی شود.در نتیجه موضوع تحمیل مجازات اشد نیز منتفی است ، زیرا همانگونه که توضیح داده شد بدلیل فقدان رابطه سببیت ، جرم قتل ناشی از ترک فعل منتفی است  و صرفاً طبق ماده واحده قانون خودداری از کمک به مصدومین قابل تعقیب کیفری است.

       همچنین باید یادآوری کرد که جرم انگاری قانون گذار گاهی به صورت امر و گاهی بصورت نهی است.مانند سرقت ، تخریب  ، کلاهبرداری ، قتل و اکثر جرائم که جرم انگاری آنها به صورت نهی است ، یعنی در خطاب به افراد جامعه، مقنن می گوید سرقت نکن، تخریب نکن، کلاهبرداری نکن، نَکُش. لکن گاهی جرم انگارئی که از سوی قانونگذار صورت می گیرد امر به یک کار است که در این حالت یک وظیفه ای را متوجه شخص می گرداند. با این وصف، در مواردی که نهی قانونی وجود دارد، رکن مادی بصورت فعل بروز و ظهور پیدا می کند و در مواردی که امر قانونی یا قراردادی وجود دارد رکن مادی به صورت ترک فعل ظاهر می شود. با این مقدمه باید گفت که جرم انگاری قانون گذار در ماده 295 بصورت امر است مانند امر به شیر دادن طفل بوسیله مادر یا رسیدگی به بیمار توسط پزشک که در صورت عدم انجام وظیفه هر یک از افراد مذکور ، رکن مادی جرم به صورت ترک فعل رخ می نماید. همچنین جرم انگاری ماده واحده قانون خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی بصورت امر قانونی است و رکن مادی جرم با ترک فعل محقق می شود.با این وصف اگر ماده 295 قانون مجازات اسلامی را ناظر بر ماده واحده قانون خودداری از کمک به مصدومین بدانیم رکن مادی جرم مورد حکم در ماده 295 که به صورت ترک فعل است بجای اینکه به امر قانونگذارتعلق گیرد به نهی او تعلق می گیرد که با منطق مذکور در بالا سازگار نیست.زیرا گفته شد که در صورتی قانونگذار به حکمی امر کند، رکن مادی بصورت ترک فعل رخ نمایی می کند.حال چگونه ممکن است که رکن مادی که به صورت ترک فعل است به نهی قانونگذار تعلق گیرد . به عبارت روشن تر نهی بر نهی دور منطبق حقوقی است. با این استدلال برابر ماده 295 قانون مجازات اسلامی نمی توان ترک فعل ناشی از عدم کمک رسانی به مصدومین را رکن مادی قتل محسوب نموده و مرتکب را به عنوان جرم قتل تحت تعقیب قرار داد.

      علاوه بر دو استدلال مطرح شده، مطابق اصول مسلم حقوق جزا از جمله اصل تفسیر مضیق و اصل تفسیر به نفع متهم نیاید ترک فعل مورد حکم در ماده 295 را به جرم خودداری از کمک به مصدومین مخاطرات جانی ناظر دانست.

9-2-

1-    هیچ تعریف مبتنی بر قانون از قتل عمد وجود ندارد

2-    تعریف مورد قبول بر اساس چیزی است که در مؤسسه لُرد کوک مطرح شده است.

بر اساس این تعریف قتل عمدی عبارت است از کشتن غیر قانونی شخص معقول که تحت صلح پادشاه بوده با سوء نیت قبلی، به طور صریح یا ضمنی( با سوء نیت صریح یا ضمنی)   

     درمقام مقایسه با حقوق ایران ، لازم به ذکر است که هیچ تعریف قانونی از قتل عمدی وجود ندارد و هریک از اساتید حقوق کیفری ، با توجه به استنباط خود از شرایط و ارکان قتل عمد، نسبت به تعریف آن مبادرت ورزیده اند، اما تعریف فقهی قتل عمدی، مورد استناد بسیاری از حقوقدانان کیفری، قرارگرفته است که برای تطبیق با تعریف انگلیسی از قتل عمدی مورد اشاره قرار می گیرد.

اِزهاقِ النَّفسِ المَعصوُتهِ المُکافِئهِ عمداً و عُدواً

 یعنی قتل عمد عبارتست از اخراج جان انسان بی گناه، برابر، به طور عمدی، بدون مجوز قانونی

1-    کشتن در حقوق انگلستان با اخراج جان قابل انطباق است

2-    کلمه ی دیگری که عیناً در هر دو تعریف مذکور افتاده است «بدون مجوز قانونی» و «غیر قانونی» است

3-    با اندکی مسامحه در خصوص عبارت شخص معقول می توان آنرا در برابر لفظ مکافئه قرار داد.

4-    عبارت تحت صلح پادشاه بودن در برابر ، اصطلاح مهدورالدم قرار می گیرد ، هرچند این عنوان در فقه اسلامی و قانون ، مفهوم نسبتاً گسترده ای دارد.

5-    کلمه عمد که حاکی از سوء نیت است با سوء نیت قبلی قابل مقایسه است.

      آنچه درباره ی مهدورالدم باید یادآوری شود این است که تبصره ماده 302حکم جدیدی بیان می کند که اجمالاً مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

تبصره مذکور بیان میدارد:

« اقدام در مورد بندهای الف) (ب)(پ) این ماده بدون اجازه دادگاه جرم است و مرتکب به تعزیر مقرر در کتاب پنجم «تغزیرات» محکوم می شود.

       به عنوان مثال در خصوص محکوم به قصاص ، در صورتی که از زندان فرار کرده باشد و اولیاء دم قصد اجرای قصاص را داشته باشند، لازم است از دادگاه مجوز لازم را کسب نمایند در غیر اینصورت به حبس از سه تا ده سال مورد حکم در ماده 612قانون تعزیرات محکوم خواهند شد.

      بند پ ماده 302 بیان میدارد« مستحق قصاص نفس یا عضو فقط نسبت به صاحب حق قصاص به مقدار آن قصاص نمی شود»

       با دقت در عبارت«مستحق قصاص» روشن می گردد که حکم قصاص باید قطعی شده باشد زیرا تا هنگامی که حکم قطعی نشده باشد استحقاق قصاص در مورد متهم معنا و مفهومی نخواهد داشت . مضاف بر اینکه دریافت اجازه از دادگاه مبین این معناست که حتماً باید حکم قطعی  و لازم الاجرا شده باشد، در غیر اینصورت دادگاه صلاحیت اعطای مجوز را نخواهد داشت . چه اینکه دادگاه کیفری استان که به جرم قتل عمدی رسیدگی می کند، تا زمانی که حکم قطعی و لازم الاجرا نشده باشد، نمی تواند نسبت به اجرای حکم از طریق اجرای احکام اقدام کند.

حال این سؤال مطرح می شود که چگونه ممکن است بدون قطعیت حکم مجوز اعمال قصاص را به صاحب حق قصاص اعطا نماید. با این وصف موضوع مهم دیگری مطرح می شود و آن اینکه در صورتی که اولیاء دم قبل از قطعیت حکم و بدون اجازه دادگاه، قاتل فراری (محکوم به قصاص) را به قتل برسانند، ایشان مستوجب قصاص تلقی می شوند، زیرا همانگونه که اشاره شد از عبارت «مستحق قصاص» قطعیت حکم اثبات می گردد.به عبارت دیگر مرجع تشخیص مستحق قصاص ، تنها دادگاه  می باشد  و لاغیر، تا زمانی که جرم متهم به قتل رسیدگی نشود  و جرم او اثبات نگردد، نمی توان او را « مستحق قصاص» دانست.

     باید دید وضعیت در خصوص مهدورالدم مطلق به چه منوال است، به عنوان مثال مطابق فتوای حضرت امام خمینی(ره) حکم قتل سلمان رشدی به دلیل ارتداد او به خاطر نوشتن کتاب آیات شیطانی صادر گردید، برابر آخرین اطلاعات هنوز کسی قادر به اجرای این حکم نگردیده است . حال یکی از اتباع جمهوری اسلامی ایران ، موفق به اجرای حکم مذکور نموده و در ایران شناسایی شود، تبصره یک ماده302 درباره وی چه حالتی پیدا می کند. به نظر می رسد، کلیه قضات جمهوری اسلامی ایران در دستگاه قضایی قاضی مأدون محسوب می شوند الا کسانیکه خود ایشان مجتهد تلقی می شوند به عبارت دیگر قضات در سیستم قضایی ایران یا مجتهد هستند یا غیر مجتهد. اکثر قضات ،دستگاه قضایی از دسته ی دوم ، یعنی کسانی هستند که مجتهد تلقی نمی شوند این دسته از قضات ،  قاضی مادون محسوب می شوند، بدین معنا که در نظام اسلامی بالذات قاضی نیستند بلکه بالعرض قاضی محسوب می شوند یعنی قاضی غیر مجتهد. در نظام اسلامی صلاحیت قضاوت ندارد، لکن بدلیل ضرورت و فقدان قضات واجد شرایط که اجتهاد در احکام شرط اصلی آن است، قاضی مأدون می باشند، یعنی حکم قضایی از طرف رئیس قوه قضاییه به قضاوت او مشروعیت می بخشد و رئیس قوه ی قضاییه نیز از طرف ولی فقیه انتخاب شده ، علاوه بر اینکه خود نیز مجتهد است، تعیین او از طرف رهبر  و ولی فقیه به او مشروعیت می بخشد. با این توضیح چون قضات از طرف ولی فقیه مشروعیت کسب می کنند در صورت که کسی حکم قتل شخصی مانند سلمان رشدی را اجرا نماید ، برابر حکم شرع و قانون اقدام نموده  و هیچگونه تعزیری نسبت به او قابل اعمال نیست . زیرا حضرت امام (ره) در هنگام حیات ولی فقیه بوده  و حکم او نسبت به تمامی قضاتی که در سیستم قضایی به شغل قضاوت مشغول هستند ترجیح دارد.سوالات مشکل دیگری قابل طرح است، از جمله اینکه اگر فتوی از طرف مجتهد یا مرجع تقلید غیر ولی فقیه صادر شده باشد و ضعیف چگونه است، به دلیل 0اطاله کلام که مجال آن نیست از اینگونه سؤالات می گذریم.

3-از ص 2-صلاحیت نسبت به قتل عمد به هر نوع قتل عمدی که توسط شهروند بریتانیایی در هر کشوری (ارتکاب یابد) گسترش پیدا می کند، این مسأله بدین معناست که حتی اگر جرم ادعایی در کشور دیگر ارتکاب یافته باشد متهم می تواند بخاطر جرم قتل عمدی در دادگاه انگلستان محاکمه شود.

      در مقایسه با حقوق ایران می توان گفت، مطابق رأی وحدت رویه، در صورتی که اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب جرم قتل عمد گردند، حتی اگر در محل وقوع جرم محاکمه و محکوم به حبس شوند در صورتی که به ایران برگردند باید به جرم او رسیدگی نموده و در صورت اثبات اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شوند، صرف نظر از صحت و سقم رأی وحدت رویه ، بنظر می رسد بند ب ماده 7 قانون مجازات اسلامی نیز مفاد رأی مذکور  را بیان میکند. ماده مذکور مقرر میدارد" در صورتیکه جرم ارتکابی از جرائم موجب تعزیر باشد متهم در محل وقوع جرم محاکمه و تبرئه نشده و یا در صورت محکومیت ،مجازات کلاً یا بعضاً درباره او اجرا نشده باشد ....."از مفهوم مخالف این حکم قانونی ، چنین استنباط می شود که  در صورتی که جرم ارتکابی از جرائم موجب تعزیر نباشد علی رغم تبرئه یا محکومیت متهم ، مجددا به اتهام او باید رسیدگی شود». حال اینکه چه مسائل و مشکلاتی در عمل پیش می آید خدا می داند، چرا که، محل وقوع جرم ، خارج از کشور ، دلائل اثبات جرم ، بسیار دور از محاکم ایران می باشند  و اینکه پس از گذشت مدتی که محکوم علیه در خارج از کشور ، در حال تحمل کیفر بوده است، چگونه اتهام قابل اثبات است واینکه آیا محکومیت دو باره عادلانه است ؟ موضوعاتی است که با عقل و منطق سازگار نیست . باید دید آئین دادرسی کیفری جدید در این خصوص چه حکمی به ارمغان آورده است.

9-2-1- از ص 3: رکن مادی قتل عمدی

1-    برای قواعد کلی قسمت 109 را ملاحظه نمائید.

2-   به علاوه مرگ می تواند بوسیله فعل یا ترک فعل ، ایجاد شود0 قبلاً در تطبیق موضوعف مطالبی ذکر شد)

3-    تحت سلح پادشاه 0 یا ملکه) بدین معناست که قتل دشمن در جریان جنگ ، قتل عمدی نیست  با این بوجود قتل اسیر جنگی برای رکن مادی قتل عمدی کافی خواهد بود( در این خصوص قبلا توضیح داده شده است)

9-2-2-از ص 3عنصر معنوی قتل عمدی

1-   این(0عنصر معنوی) عبارت است از سوء نیت قبلی، بطور صریح یا ضمنی، صریح عبارت است از قصد کشتن و ضمنی عبارت است از قصد ایراد صدمه بدنی شدید.

2-   هر یک از ایندو کافی خواهند بود، این موضوع بدین معناست که شخص می تواند مقصر به قتل عمدی باشد حتی اگر قصد قتل نداشته باشد.

3-   با این حال در  AGR مجلس اعیان قصد ضمنی را به عنوان امر خلاف قاعده آشکار توصیف کرد.

4-   صدمه بدنی شدید از معنای صدمه جدی واقعی برخوردار است، با این وجود ارشاد هیئت منصفه ای که کلمه واقعاً را از قلم انداخته بوده است، عدم هدایت و گمراهی محسوب نمی شود(پرونده DPP علیهS)

5-    قصد به عنوان تصمیم برای اقدام توصیف شده است تا آنجائیکه در محدوده قدرت متهم قرار می گیرد( نتیجه ممنوعه) دیگر مهم نیست که متهم نتیجه عملش را می خواسته یا خیر.

در مقایسه موضوع فوق با حقوق ایران می گوئیم که بر اساس عقیده حقوقدانان ، قصد دو قسم است

1-   قصد اصلی یا اولی، 2-قصد تبعی یا ثانوی

1-قصد اصلی یا اولی: عبارت است از قصد کشتن و قصد سلب حیات از کسی . به عبارت دیگر قصد نتیجه که در بند الف ماده 290 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در حکم قانونی مذکور آنچه که کانون توجه مقنن واقع شده است، قصد محض است و هیچگونه توجهی به فعل مرتکب نشده است، خواه اینکه فعل نوعاً کشنده( نوعاً سبب جنایت شود) باشد یا خیر. در این معنا قاتل در صورتی که قصد سلب حیات از کسی را داشته باشد با کمترین و ضعیف ترین عمل می تواند مرتکب قتل عمدی شود. به عنوان مثال: مرتکبی که قصد قتل طرف مقابل را دارد ، هنگام مشاجره او را هُل می دهد و قربانی روی زمین افتاده  و سرش به کف انجا برخورد نموده  و فوت نماید، این نوع از قتل مطابق بند الف ماده 290ذ بدون شک عمدی است.

 

1-    قصد تبعی یا ثانوی، این قصد عبارت است از قصد بالعرض ، یعنی قصدی که ذاتاً قصد محسوب نمی شود بلکه قصد بالعرض قصد میباشد ، قصد اولی قصد بالذات است زیرا قصد سلب حیات در ان وجود دارد.در حالیکه در قصد تبعی ، قصد کشتن وجود ندارد. لکن فقط فعل، نوعاً ( غالباً) کشنده است . به عبارت دیگر قصد فعل نوعا کشنده ، هم سنگ قصد کشتن تلقی می شود.به عنوان مثال نمی توان گفت : کسی که از ساختمان مرتفع به پایین انداخته می شود، کشتن او مفروض نبوده است، یا کسی که با فن شنا آشنایی ندارد به دریا، رودخانه یا استخر عمیق هُل داده شود یا با چاقو به شکم شخص به قصد شوخی زده شود.در تمامی این مثالها قصد فعل نوعاً کشنده برابر با قصد قتل محسوب می شود. مطابق بند ب ماده 290 آنچه که کانون توجه قانون گذار واقع شده است فعل مرتکب است و قصد وی که عبارت است از سلب حیات وجود ندارد، به عقیده اساتید حقوق کیفری، برای تمایز قتل ناشی از قصد اولی و قصد ثانوی بهتر است ، اولی را قتل عمد محض و دومی را در حکم قتل عمد بنامیم.با این کار علی رغم اینکه مجازات یکسانی را نسبت به قتل عمد تحمیل می نماییم در عین حال تفاوت ماهوی این دو نوع قتل را از نظر دورنداشته ایم، اینکه در حقوق انگلستان قصد تبعی و ثانوی به عنوان قصد تلویحی یا ضمنی تلقی شده است دور از واقعیت نیست. چه اینکه صدمه بدنی شدید در بردارنده قصد کشتن است ،مانند اینکه ، مرتکب علی رغم اینکه قصد تیر اندازی به مجنی علیه داشته مدعی شود که به هیچ وجه قصد کشتن او را نداشته است.در مقایسه قصد اولی و اصلی می توان گفت: با قصد صریح مطروحه در حقوق کیفری انگلستان کاملاً منطبق است .

     سؤال مهمی که در خصوص بحث می توان مطرح کرد این است که قصد فعل نوعا کشنده در مقایسه با قصد ایراد صدمه بدنی شدید، کاملتر است یا خیر. به عبارت روشنتر گفته می شود فعل نوعاً کشنده از لحاظ دایره شمول نسبت به صدمه بدنی شدید ، وسیع تر، محدودتر یا تقریبا بطور برابر منطبق است. در پاسخ به این سؤال لازم است مثالهایی مطرح کنیم تا حدود و ثغور بحث تعیین گردد:

1-    کسی قصد تیراندازی به پای مجنی علیه دارد

2-    مرتکب قصد انداختن مجنی علیه به قسمت عمیق استخر را اراده نموده است.

3-    ضارب مشتی را حواله­ی گیج گاه مجنی علیه نموده است

4-    جانی قصد بریدن دست قربانی را دارد

5-    مرتکب قصد خورانیدن سم به قربانی را دارد

6-    آلوده کردن مجنی علیه به ویروس ایدز با علم و آگاهی

     در مثال اول می توان بر این عقیده بود که اصابت تیر به پای قربانی در حالی که صدمه بدنی شدید تلقی می شود فعل نوعا کشنده محسوب نمی گردد.مگر در شرایط خاص مانند اینکه در یک صحرای دور افتاده ای که محل تردد نبوده و امکانات درمانی در دسترس نباشد. اما در شرایط عادی اصابت گلوله به پای کسی نوعاً کشنده نیست. در حالی که می توان گفت صدمه شدید بدنی است. مثال دوم حاکی از اینست که کسی که با فن شنا آشنایی ندارد ، در صورتیکه به استخر عمیق انداخته شود، عمل نوعا کشنده است در حالیکه هیچگونه صدمه شدید بدنی به مجنی علیه وارد نشده است. در مثال سوم 0می توان گفت که ضربه به گیجگاه بزه دیده با مشت که ممکن است نوعاً کشنده باشد، هیچگونه اثری که بیانگر صدمه بدنی شدید باشد، نداشته است . همچنین مثال چهارم که مصداق بارز صدمه بدنی شدید است ، ضرورتاً کشنده نیست. خورانیدن سم اثر بدنی ظاهری ندارد در صورتیکه قطعاً فعل کشنده به حساب می آید. مثال آخر که به عنوان مصداق بارز فعل نوعاً کشنده تلقی می شود مسلماً صدمه بدنی شدید قلمداد نمی گردد.

 با عنایت به مثالهای فوق لازم است تعریفی از صدمه بدنی شدید و فعل نوعاً کشنده ارائه گردد.

صدمه بدنی شدید عبارت است از آثاری از قبیل بریدگی و زخمهای عمیق و شکستگی استخوان که در جسم قربانی قابل مشاهده است.

فعل نوعاً کشنده عبارت است از فعلی که ممکن است با وسیله یا بی وسیله استعداد فراهم آوردن فوت مجنی علیه را به همراه داشته باشد.

      با مقایسه ی این دو تعریف می توان استدلال کرد که کانون توجه معیار صدمه بدنی شدید مجنی علیه  و نقطه تمرکز فعل نوعاً کشنده جانی است . مسلماً جانی به عنوان فاعل جرم می تواند از تنوع رفتاری بیشتری برخوردار باشد، اما مجنی علیه به عنوان مفعول از تنوع رفتاری برخوردار نیست لذا به نظر می رسد، معنا و مفهوم معیار فعل نوعاً کشنده ( غالباً کشنده)جامع تر و کاملتر و در نتیجه با منطق حقوقی سازگار تر است . تذکر این نکته ضروری می نماید که فقهای اسلامی در بیان جزئیات مباحث قتل اعم از عمد ، شبه عمد و خطای محض از دقت نظر قابل ستایشی برخوردار بوده و ژرف نگری ایشان در موضوعات مختلف فقهی غیر قابل اغماض است.

 

9-3 از صفحه 4قتل غیر عمد ارادی

 

9-3-(4)مسئولیت تخفیف یافته

1-   جایی که یک شخص ، نسبت به قتل یا شرکت در قتل دیگری اقدام می کند.او به قتل عمد محکوم نخواهد شددرصورتیکه از چنان اختلال روانی رنج می برده است ، بطوریکه مسئولیت روانی او برای فعل یا تر ک فعل  بطور اساسی آسیب دیده است ، در اقدام به قتل یا شرکت در قتل ( بند ی ماده 2 قانون قتل)

 

2-   اختلال روانی می تواند از شرایط ، توسعه روانی ، متوقف شده  و عقب ماندگی یا هرگونه عمل ارثی یا حاصل از بیماری یا صدمه ناشی شود( بند یک ماده قانون قتل مصوب 1975)

 

اختلال روانی

1-   دلیل پزشکی اختلال روانی بایداز علل خاصی ناشی شود

2-   اختلال روانی حوزه وسیعی از موقعیتها را در بر می گیرد، در پرونده بایرن(1960) به عنوان وضعیت ذهنی آن چنان متفاوت  از یک فرد عادی است که یک شخص معقول (متعارف) آن را غیر عادی می داند.

3-   به اندازه کافی است تا در بر بگیرد.

الف: ادراک اعمال و موضوعات فیزیکی

ب: توان تشکیل یک قضاوت منطقی در خصوص اینکه عملی درست است یا نادرست و

ج:توان اعمال اراده برای کنترل افعال فیزیکی در انطباق با قضاوت منطقی . این موضوع فشار غیر قابل مقاومت را هم در بر میگیرد.

               لازم به ذکر است که در حقوق کیفری انگلستان بین اختلال روانی و جنون تفاوت وجود دارد با این توضیح که اختلال روانی مسئولیت مرتکب قتل عمدی را کاهش داده  و به جرم قتل غیرعمدی ارادی تبدیل می نماید.در حالیکه جنون  insunty یکی از دفاعیات مطروحه در حقوق انگلستان است . دفاعیات عبارت از عنوانی است که با عنوان موانع مسئولیت کیفری حقوق ماقابل مقایسه است. با این توضیح که در صورتیکه در حقوق انگلستان محرز شود که مرتکب جرم ، مجنون بوده است از مسئولیت کیفری مبری میشود ، همانگونه که در موانع مسئولیت کیفری از جمله جنون در حقوق ایران مطرح است و لکن در صورتی که در حقوق انگلستان احراز گردد، مرتکب از یک نوع اختلال روانی رنج می برده است و جرم ارتکابی قتل عمدی باشد، با جمع شرایط مربوط قتل از لحاظ مجازات به قتل غیر عمد تبدیل می شود. اما در خصوص این موضوع که نسبت به آنچه که در حقوق انگلستان به عنوان اختلال روانی مطرح می باشد در حقوق ایران مشابهی وجود دارد یا خیر. بنظر می رسد تنها موردی که می توان به آن اشاره کرد ماده 18قانون مجازات اسلامی است که بیان می دارد«.....در مقررات مربوط به تخفیف........ دادگاه در صدور حکم تعزیری، با رعایت مقررات قانونی موارد زیر را مورد توجه قرار می دهد: الف.............................. وضعیت ذهنی و روانی وی حین ارتکاب جرم..............»در قسمت دوم بند الف ماده 18 قانون مجازات اسلامی ، به عبارت « وضعیت ذهنی و روانی مرتکب در حین ارتکاب جرم » اشاره شده است. در مورد این عبارت نکات ذیل قابل اشاره است:

اولاً: مورد توجه قرار دادن وضعیت روانی مرتکب در این ماده صرفاً مربوط به مجازات تعزیری است در نتیجه مجازات حدی و قصاص از شمول حکم خارج می گردد، با این وصف به عنوان مثال ، پدری مشاهده می کند غریبه ای سعی دارد دختر او را با قهر و اجبار  و تهدید سوار  خودرو کند، مسلماً با دیدن این صحنه وضعیت روانی پدر ، به هم ریخته و آشفته می شود، ممکن است شخص متعدی را مورد ضرب و شتم قرار دهد ، حاصل این ضرب ممکن است قتل یا صدماتی مانند شکستگی استخوان و غیره باشد. در فرض اول در صورتی که عمل پدر دختر موجب مرگ شود دو حالت رخ می دهد، حالت اول ممکن است پدر از دفاع مشروع برخوردار گشته و از عوامل موجهه جرم به نفع خود بهره مند گردیده و از جرم و مجازات رهایی یابد.حالت دوم،  اینکه شاید با توجه به اوضاع و احوال قضیه شرایط دفاع مشروع در آن صدق نکند و قاضی مرتکب ( پدر دختر) را به قصاص محکوم نماید. بنظر می رسد در این حالت  مرتکب نمی نمی تواند از بند الف به نفع خویش استفاده کند زیرا مجازات قصاص  خارج از بحث تعزیر است، حالت دیگر این است که مجنی علیه فوت نکرده و صرفاً مصدوم گردد، در این موقعیت قاضی در تعیین مجازات تعزیری ، علاوه بر  دیه ، می تواند به بند الف ماده 18 استناده کرده و بدلیل آشفتگی ذهنی و وضعیت روانی در مجازات مرتکب تخفیف قائل شود.

 ثانیاً: اختلال روانی مطروحه در حقوق انگلستان ، باید از سوی پزشک متخصص که در این امر پزشکی قانونی است تعیین گردد، به عبارت دیگر یک امر فنی و تخصصی بوده و خارج از اختیار قاضی دادگاه است؛ در صورتیکه وضعیت روانی مذکور در ماده 18 یک امر قضایی است نه فنی و تخصصی ، یعنی قاضی با توجه با توجه به شرایط و اوضاع و احوال و و ضعیت ذهنی و روانی مرتکب نسبت به تخفیف  و یا حتی تشدید مجازات مرتکب مبادرت به اتخاذ تصمیم می نماید.

ثالثاً: اختلال روانی، در حقوق کیفری انگلستان تنها در قتل غیر عمد ارادی مطرح است  و مشمول سایر جرائم مثلاً ایراد صدمه بدنی شدید نمی شوددر حالیکه در حقوق ایران در کلیه جرائم تعزیری قابل اعمال است. زیرا دامنه جرائم تعزیری در قانون مجازات اسلامی وسیع است.بویژه اینکه مجازات بازدارنده از قانون مجازات اسلامی سابق حذف و در قانون مجازات اسلامی جدید در تعزیرات ادغام گردید و عبارت « مقررات حکومتی» در ماده 18 قانون مجازات اسلامی جدید اشاره به مجاراتهای بازدارنده سابق دارد ، چه اینکه در مجازات بازدارنده در ماده 17 قانون سابق آمده بود« تأدیب یا عقوبتی است که از طرف حکومت  به منظور حفظ نظم و مراعات مصلحت اجتماع در قبال تخلف از مقررات  و نظامات حکومتی تعیین می گردد» با دقت در عبارات ماده 17 قانون سابق روشن می گردد که مقنن در متن ماده 18 قانون جدید به عبارت« مقررات حکومتی» اکتفاء  و نقض مقررات حکومتی را نیز به عنوان یکی از مصادیق تعزیرات بحساب آورده است . با این توضیح دایره شمول تعزیرات نسبت به قانون سابق توسعه پیدا کرده است( برای دانشجویان کارشناسی ارشد موضوع خوبی برای پایان نامه است)

 ترجمه (ص5) مسئولیت تخفیف یافته و مستی

1-   در جائی که متهم دفاع مسئولیت تخفیف یافته مطرح می کند، مشکلاتی بروز کرده است هنگامی که او در ارتکاب جرم مست هم بوده است.

2-    در پرونده  D-D  (1959) دادگاه تجدید نظر تصمیم گرفت که تأثیرات فوری مصرف الکل و مواد مخدر حتی اگر بر روی مغز تأثیر داشته باشد، یک صدمه محسوب نمی گردد، چنین موقعیت مستی زودگذر اختلال روانی محسوب نمی گردد.

 بندهای 3-4-5-6-7-8 حذف شده است.

 ص 6- قلمرو دفاع( مسئولیت تخفیف یافته)

1-   دفاع مسئولیت تخفیف یافته صرفاً در جایی در دسترس متهم است که او به قتل عمد متهم بوده و صرفاً یک دفاع جرئی (ناقص) محسوب شده و اتهام قتل عمد را به قتل غیر عمد تقلیل می دهد.

2-   مطابق بند دوم ماده 2 قانون قتل سال    1957بار اثبات دفاع به عهده متهم است. لکن متهم نیازمند اثبات فقط بر اساس توازن احتمالات است.

3-     دفاع مسئولیت تخفیف یافته معمولاً از طرف متهم مطرح است هر چند دادگاه ممکن است تصمیم بگیرد که حتی اگر متهم  بطور خاص آنرا مطرح نکرده باشد، در صورتی که دلیلی بر وجود مسئولیت تخفیف یافته وجود داشته باشد، مطرح نماید.

درباره ی بار اثبات جرم ،  باید گفت که اصل برائت که در حقوق انگلستان به فرض بی گناه معروف است، بیانگر این حقیقت است که همه افراد بی گناه و بری از جرم محسوب می شوند مگر اینکه جرم او به موجب قانون در دادگاه صالح به اثبات برسد، در این حالت بار اثبات به عهده دادستان و در جرائم قابل گذشت مطلق مثل ترک انفاق و چک پرداخت نشدنی به عهده ی شاکی خصوصی است. به عبارت دیگر در کلیه موارد بار اثبات به دوش کسی است که خلاف اصل را ادعا می کند. چه اینکه اصل این است که همه افراد جامعه مبری از ارتکاب به جرم  و فاقد مسئولیت کیفری هستند . پس کسی که بر خلاف این اصل و فرض بی گناهی ادعایی داشته باشد باید ادعای خود را به اثبات برساند، در غیر اینصورت اصل برائت و فرض بی گناهی در مورد شخص مورد اتهام جاری گشته و تبرئه می گردد. لکن همیشه وضعیت به این منوال نیست و ممکن است در شرایطی باراثبات به عهده خود متهم انتقال یابد.  به عنوان مثال  مسأله جنون از این موارد است.اگر وکیل مجنون یا قیم او بر این ادعا باشد که مرتکب در حین ارتکاب جرم اختلال روانی (جنون) داشته است، بار اثبات به عهده متهم بوده و در مواردی مثل جنون و صغر به عهده قیم یا وکیل وی می باشد.دلیل این مسأله همانطور که به آن اشاره کردیم این است که بار اثبات به عهده کسی که خلاف اصل ادعا می کند در مورد جنون باید گفت  اصل عدم جنون و عاقل بودن افراد جامعه است، یعنی اگر فردی از افراد جامعه مرتکب جرم شود فرض اینست که مرتکب از  عقل، درک و شعوربرخوردار بوده است ، چه اینکه غیر از این نمی توان تصور کرد ، یعنی نمی توان فرض کرد که کلیه افراد جامعه فاقد عقل و شعور هستند . پس می توان بر این عقیده بود که ادعای جنون خلاف اصل بوده و نیازمند اثبات از طرف ادعا کننده است. به این ترتیب در این موارد بار اثبات از عهده دادستان به عهده مدعی منتقل می شود . مثال دیگری که تا مدتها مورد بحث و بررسی اساتید حقوق کیفری بود تا اینکه قانون مجازات اسلامی سال 92 آنرا مورد حکم خود قرار داد فرض علم مرتکب در بند ب ماده 290 قانون مجازات اسلامی فعلی و بند ب ماده 206 قانون سابق بود. با این توضیح که در مورد بند ب فرض بر علم و آگاهی مرتکب به فعل نوعاً کشنده است یا خیر ، که اگثر اساتید قائل به علم مرتکب به نوعاً کشنده بدون فعل  بودند چه اینکه اگر این فرض مورد قبول قرار نمی گرفت.برخی از مرتکبین قتل عمد می توانستند با ادعای عدم علم از مجازات قتل عمد رهایی پیدا کنند. بدین بیان که مطابق تبصره یک ماده 290 قانون مجازات اسلامی، فرض این است که مرتکب به کشنده بودن عمل خویش آگاهی داشته است.در صورتی که مدعی شود که  بر کشنده بودن عمل علم و آگاهی نداشته است ادعای او خلاف اصل بوده باید اثبات کند . پس اگر بتواند ادعای خود را مبنی بر عدم علم و اطلاع خویش بر فعل نوعاً کشنده به اثبات برساند از مجازات قتل عمد رهایی می یابد، کما اینکه در بند پ ماده 290 عکس قضیه مطرح است. یعنی فرض بر عدم علم و آگاهی مرتکب به فعل نوعاً کشنده است. چرا که ، فرض این است که افراد جامعه از سلامتی برخوردار هستند. پس اگرمنجی علیه ادعا کند  که سلامت نبوده بلکه بیمار بوده است چون ادعای او خلاف است باید ثابت کند که مرتکب از بیماری وی آگاه بوده است، در صورتیکه بتواند ادعای خود را مبنی بر آگاهی مرتکب از بیماری مجنی علیه را ثابت کند، قتل ارتکابی مرتکب در بند پ  قتل عمد خواهد (تبصره 2 ماده 290 قانون مجازات اسلامی)

 موضوع دیگری که در بند سوم متن انگلیسی تحت عنوان قلمرو دفاع مطرح شده است، اینکه بهره مندی از یک دفاع به تعبیر انگلیسی  و مانع مسئولیت کیفری به

: مرتبه
[ شنبه 24 خرداد 1393برچسب:, ] [ 17:46 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

نگاهی موشکافانه به پرونده مرگ مشکوک قهرمان کشتی فرنگی

”ولی اکبر” و بررسی ابعاد حقوقی آن


دوستان گرامی شاید شنیده باشید که در تاریخ کشورمان بسیاری از مرگ ها به صورت مشکوکی اتفاق افتاده است به طوری که حتی تاریخ دانان بزرگ نیز نتوانسته اند پی به علت آن ببرند و معمای این نوع مرگ ها را حل کنند. مهم اینکه یکی از این مرگ های مشکوک در تاریخ و زمان ما اتفاق افتاده است و نباید طوری مبهم ماند که به دست تاریخ سپرده شود، به صورتی که دیگران نتوان آن را حل کرد. چه اینکه اکنون ما در یک کشور اسلامی که مهمترین شعار و هدف آن تحقق بهترین وجه عدالت است زندگی می کنیم.علی ایحال ما پرونده مرگ مشکوک این قهرمان بزرگ ایران را در چهار قسمت و از نگاه حقوقی بررسی می کنیم:


اول: خلاصه ای درباره پرونده


یکی از خبرهایی که در زمستان سال گذشته در فضای رسانه‌ای پیچید، مرگ مشکوک یکی از قهرمانان تیم ملی کشتی فرنگی ایران بود. مرحوم “ولی اکبر” نزدیک به دو دهه عضو تیم ملی کشتی فرنگی ایران و از پیشکسوتان این رشته بوده است و افتخارات فراوانی برای کشور ما به بار آورده است.تاریخ ۲۲/۸/۹۲ بود که نامبرده”مرحوم ولی اکبر” به اتفاق همسرش به ویلای شخصی اش در نمک آبرود رفته بود. در آن زمان به علت سردی هوا وی همراه همسرش از یکی از همسایگان یک دستگاه بخاری گازی برای استفاده چند ساعته به امانت می‌گیرد. “و بخاری را بدون دودکش از همان روز نصب می کند که همین علت در ادامه باعث ابهام در پرونده می شود”.پس از آین قضیه دیگر از وی و همسرش خبری نمی‌شود که چند روز بعد همسایه از حال وی نگران شده و از تاریخ فوق بارها به درب منزل مشارالیه جهت جویای حال وی مراجعه می‌کند(بنا به گفته و اظهارات همسایه مرحوم)


اما نهایتا در تاریخ ۳۰/۸/۹۲ به دلیل بوی تعفن شدید همسایگان به درب منزل وی مراجعه کرده و مشاهده می‌کنند که قهرمان ملی “ولی اکبر” با صورت در کف اشپزخانه غرق در خون افتاده و جسد وی متلاشی شده است. البته در طی هشت روز همسر وی نیز با وی در ویلا حضور داشته اما خوشبختانه با وجود گاز گرفتی در طی این روزها سالم مانده است. پس از این ماجرا مراتب به پلیس اطلاع داده می‌شود. خانواده مرحوم ولی اکبر در این زمینه بیان داشته‌اند که بر اساس برگ معاینه جسد قسمتی از عانه تا چانه مورد بریدگی قرار گرفته شده است.


دوم: پرونده اکنون در کدام مرحله است؟


به گفته والدین قهرمان کشتی فرنگی جهان(مرحوم ولی اکبر) این پرونده قهرمان کشتی فرنگی در دادسرای شهرستان چالوس در شعبه دوم بازپرسی تشکیل که بنا بر اظهارات پدر و برادرش آقای” قاسم اکبر” به غیر از یک جلسه آنها نتوانسته‌اند در جلسه بازپرسی حضور پیدا کنند(بدون استماع اظهارات آنها) و قاضی محترم پرونده قرار منع تقیب زده است و متعاقبا در اردیبهشت ماه امسال والدین وی به این قرار اعتراض می کنند که اکنون پرونده وی در شعبه ۳ بازپرسی چالوس دایر است.


سوم: اظهارات والدین مرحوم


با توجه به اما و اگرهایی که در جامعه مخصوصا جامعه ورزشی نسبت به این پرونده وجود دارد به گفته والدین تا کنون حمایت خاصی از خانواده و نحوه رسیدگی به پرونده وی نشده است البته بنابر بیانات والدین مرحوم، آنها جهت احقاق حق از مسئولان محترم قوه قضاییه تقاضای تحقیقات و پیگیری‌های علمی و کارشناسی‌های لازم را نموده‌اند که امید است با این بیانات نکات مبهم پرونده گشایش یابد.


چهارم: بررسی نکات مبهم پرونده

سوالات و نکات مبهم این پرونده شامل موارد ذیل است:


یکی از بزرگترین سوالاتی که در مورد این پرونده مطرح می شود این است که چگونه بر اثر گاز گرفتی خون زیادی از انسان بیرون می رود؟ چرا که بر اساس تحقیقات علمی و پزشکی قاننی گاز گرفتی باعث فساد نعشی می شود اما باعث خون ریزی گسترده خیر.در این پرونده مشکوک “مرحوم ولی اکبر” با صورت در کف آشپزخانه میافتد و خون زیادی از صورت وی می رود. در تصاویر و عکس های گرفته شده و بر اساس اظهارات والدین و برادر مرحوم ولی اکبر پارگی صورت از قسمت عانه تا چانه نیز وجود داشته است.
قسمت دیگر مبهم بودن این پرونده این است که به فرض گازگرفتی مرحوم، چرا وی در کف آشپزخانه به صورت افتاده است و چرا با صورت و با داشتن پارگی. آیا ممکن نیست که وی از پشست سر ضربه خورده باشد؟یکی از مواردی که لازم به ذکر است و آن اینکه با توجه به سلامت جسمانی و ورزشکار بودن مرحوم ولی اکبر چرا تنها برای وی این اتفاق افتاده است؟


بنابر بر اظهارات برادر مرحوم و عکس های موجود در دو متری جسد مرحوم ولی اکبر لکه های خون و دستمال آغشته به خون وجود داشته و این در پزشکی قانونی نشانه ای مهم برای پیش بردن تحقیقات است و لازم بوده که در مرحله رسیدگی به این نکته توجه می شد.یکی از موارد مبهم دیگر به گفته برادر مرحوم عدم تلاش قاضی پرونده برای تحقیقات گسترده و کارشناسی از اطرافیان بوده و بدون توجه به این تحقیقات و استماع نظرات اظهارات والدین و توجه به برخی استعلامات و تحقیق از متهمین و اظهارات همسایگان و اطرافیان مرحوم بوده است. کما اینکه به گفته والدین این قهرمان کشتی “مرحوم ولی اکبر” قبل از مرگش خبر از یک سری اختلافات به والدین داده بوده و این نکته باید مورد توجه قاضی پرونده قرار می گرفته است.

 

منبع : http://ptsearch1.com


برچسب‌ها: قتل, پرونده قتل, بررسی مرگ کشکوک, قهرمان کشتی فرنگی, ولی اکبر

نويسنده : مسعود عرفانیان|شنبه 1393/03/17| موضوع: حقوق جزا و جرم شناسی|لينک مطلب|(1)ديدگاه
: مرتبه
[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:57 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

آغاز ثبت ‌نام آزمون فراگير ارشد حقوق پيام نور


 ثبت‌نام در آزمون دوره‌هاي فراگير ارشد سال 93 دانشگاه پيام نور آغاز شد و تا روز چهارشنبه 21 خردادماه ادامه مي‌يابد.
 
به گزارش ايسنا، ثبت‌نام آزمون دوره‌هاي فراگير ارشد دانشگاه پيام نور منحصرا از طريق سايت سازمان سنجش کشور به نشاني www.sanjesh.org
انجام مي‌شود و داوطلبان در مهلت اعلامي مي‌توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش و پرداخت اينترنتي 575 هزار ريال نسبت به خريد کارت اعتباري و ثبت‌نام خود اقدام کنند.


برچسب‌ها: ارشد, ثبت نام ارشد حقوق, فراگیر, حقوق پیام نور

: مرتبه
[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:56 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
وکیل آن زمان دیو یا اژدهاست!

چو شخصی گرفتار گردد به بند
وکیل مدافع به نزدش خداست
چو گردد خطر اندکی مرتفع
بگوید وکیل هم یکی زاولیاست
چو گردد ز بند بلاها رها
بگوید وکیل هم یکی مثل ماست
چو نوبت به حق الوکاله رسد
وکیل آن زمان دیو یا اژدهاست!

 

(منبع شعر نامشخص)


برچسب‌ها: طنز حقوقی, وکیل, موکل, شعر طنز, شعر حقوقی

نويسنده : مسعود عرفانیان|جمعه 1393/03/16| موضوع: مطالب عمومی|لينک مطلب|(0) ديدگاه
: مرتبه
[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:55 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

برگزاری کارگاه آموزشی حقوق کودک با مشارکت یونیسف
 
به گزارش ایسنا، مظفر الوندی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در این رابطه گفت: این کارگاه از روز یکشنبه - 18 خرداد ماه - به مدت 3 روز و در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار می شود. 
 وی افزود: در این کارگاه سه روزه شرکت کنندگان با شیوه های گزارش نویسی بین المللی آشنا می شوند و یکی از اساتید حوزه حقوق کودک از کشور انگلستان به دعوت یونیسف در این کارگاه حضور دارد و سایر مباحث توسط اساتید و صاحبنظران ایرانی ارایه می شود.
 
الوندی از ارایه مباحثی چون تاریخچه کنوانسیون حقوق کودک، آشنایی با ساختار کمیته حقوق کودک سازمان ملل، بررسی توصیه های کلی کمیته حقوق کودک در مورد گزارشهای ارسالی ایران و روشهای گردآوری اطلاعات مورد نیاز در این کارگاه سه روزه خبر داد.


برچسب‌ها: حقوق کودک, یونیسف, کارگاه آموزشی حقوق کودک

: مرتبه
[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:52 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

کارنامه آزمون مرکز امور مشاوران قوۀ قضائیه1392

برای خیلی از متقاضیان سوال بود که چرا کارنامه و درصد آزمون مخفی مانده است که بالاخره مرکز امور مشاوران  کارنامه داوطلبان آزمون مشاوران را نیز منتشر کرد.

برای دریافت کارنامه کلیک کنید(اینجا) 


برچسب‌ها: کارنامه آزمون, کانامه مشاوران, نایج مشاوران, کارنامه مشاوران حقوقی 92

: مرتبه
[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:52 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

استخدام کارشناس حقوقی در سازمان اموال و املاک ستاد

استخدام کارشناس حقوق

 

سازمان اموال و املاک ستاد به منظور تکمیل کادر واحدهای تابعه خود در سراسر کشور ، از بین داوطلبان مرد واجد شرایط از طریق برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه و طی مراحل گزینش به شرح ذیل دعوت به همکاری می نماید.

عناوین شغلی در در قالب فایلpdf به شرح ذیل قابل دانلود و مشاهده می باشد:

الف : شرایط عمومی

۱- اعتقاد به دین مبین اسلام و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه .

۲- داشتن تابعیت ایران .

۳- دارا بودن حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۳۵ سال (سابقه خدمت نظام وظیفه به این مدت اضافه می گردد .)

۴- دارا بودن دانش تخصصی ، مهارت ها و توانایی های ذهنی و جسمی لازم برای انجام وظایف و مسؤولیت های شغل مورد نظر .

۵- انجام خدمت یا معافیت قانونی برای مشمولین خدمت نظام وظیفه .

۶- عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر .

۷- نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر .

۸- نداشتن سابقه محکومیت کیفری که موجب محرومیت از استخدام در دستگاه های دولتی و نهادها باشد.

تبصره ۱: خانواده شهدا و ایثارگران در شرایط مساوی از اولویت استخدام برخوردارند.

تبصره ۲: ورود به خدمت کلیه افراد در ابتدا به صورت موقت خواهد بود .

تبصره ۳: سابقه خدمت به صورت تمام وقت یا سوابق قابل قبول در صندوق های بازنشستگی به حداکثر سن استخدام اضافه می شود ، مشروط بر آنکه حداکثر سن در زمان جذب از ۴۰ سال بیشتر نباشد .

ب) شرایط اختصاصی:

سازمان اموال و املاک:

۱- مدرک تحصیلی کارشناسی و به بالا (دانشنامه پایان تحصیلات) معتبر و مرتبط با جایگاه شغلی مورد نظر مطابق رشته های شغلی معرفی شده با شرط حداقل معدل ۱۴٫

۲- عدم اشتغال و همچنین نداشتن تعهد انجام کاردر دستگاه های دولتی و غیر دولتی به هنگام انعقاد قرارداد و شروع بکار در سازمان الزامی می باشد.

۳- داوطلبان بومی در مقایسه با داوطلبان غیر بومی در شرایط مساوی از اولویت همکاری برخوردار خواهند بود.

بنیاد برکت :

۱٫ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد (دانشنامه پایان تحصیلات) معتبر ومرتبط با رشته های شغلی مورد نظر .

۲٫ لزوم داشتن حداقل میانگین معدل ۱۵ در مقاطع تحصیلی(کارشناسی و کارشناسی ارشد) .

۳٫ ارایه مدارک مثبته از مؤسسات آموزشی مجاز و معتبر مبنی بر طی کامل وموفقیت آمیز دوره مهارتهای هفتگانه کامپیوتر (ICDL) .

4. ارایه مدارک مثبته از مؤسسات آموزشی معتبر ومجاز متضمن تعیین سطح میزان آشنایی با زبان انگلیسی حداقل در سطح intermediate.

5. مسلط به نرم افزارهای تحلیل اقتصادی و مالی بروز و توانایی بکارگیری آن مانند کامفار و … .

 

 

ج- مواد آزمون:

- آزمون عمومی :

ردیف

رشته های شغلی

موارد آزمون عمومی

ضرایب

۱

کلیه رشته های شغلی

معارف اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی

۱

ریاضی و آمار مقدماتی

۱

این درس برای رشته حقوق با ضریب صفر لحاظ می شود.

زبان انگلیسی عمومی

۱

زبان و ادبیات فارسی

۱

فن آوری اطلاعات

۱

- آزمون تخصصی :

 

ردیف

رشته های شغلی

موارد آزمون تخصصی

ضرایب

رشته های تحصیلی

۱

حقوقی

حقوق مدنی

۲

حقوق (کلیه گرایش ها)

علوم قضایی

آیین دادرسی مدنی

۲

حقوق تجارت

۲

آیین دادرسی کیفری

۱

حقوق جزای اختصاصی

۱

۲

مالی

حسابداری میانه

۳

حسابداری

مدیریت مالی

مدیریت صنعتی

مدیریت بازرگانی

حسابرسی

حسابداری پیشرفته

۲

حسابرسی

۲

حسابداری مالیاتی

۱

۳

فن آوری اطلاعات

سیستم های عامل

بدون ضریب

مهندسی کامپیوتر (کلیه گرایش ها)

علوم کامپیوتر

مدیریت IT

زبانهای برنامه نویسی

پایگاه داده ها

شبکه های کامپیوتری

مهندسی نرم افزار

۴ سایر (اموال و داراییها)

بازاریابی و فروش

بدون ضریب

-

مبانی حقوقی (امور ثبتی، روابط موجر و مستاجر، انواع بیع و…)

مبانی نقشه برداری (آشنایی با سیستم GPS، سیستم GIS ، نقشه های هوایی و نحوه جانمایی یا انطباق محل وقوع املاک با مستغلات و …)

عوامل موثر بر ارزیابی ملک (نحوه تحقیق میدانی پیرامون قیمت ساختمان، اراضی، اجاره بهاء، سرقفلی و …)

قوانین مرتبط با شهرداری ها (آشنایی با طرح های تفصیلی، کمیسیون های مرتبط با املاک از جمله ماده ۵ ، ماده ۱۰۰، ماده ۷ و …)

تعاریف و قوانین مربوط به افراز و تفکیک ، اراضی ملی ، موات و …)

۵ بنیاد برکت ارزیابی طرح های اقتصادی (اقتصاد مهندسی) بدون ضریب

اقتصاد (کلیه گرایش ها)

حسابداری

مدیریت مالی

مهندسی صنایع

مدیریت صنعتی

مدیریت بازرگانی

توسعه اقتصادی

مدیریت مالی ۱

اقتصاد خرد وکلان

حقوق تجارت

اصول حسابداری

د ) نحوه ثبت نام

1- تاریخ و محل برگزاری آزمون و همچنین نحوه دریافت کارت ورود به جلسه متعاقباً از طریق همین سایت و با کد رهگیری ثبت نام قابل پیگیری خواهد بود.

۲- نتایج اولیه آزمون به میزان سه برابر ظرفیت در همین سایت اعلام می گرددو پذیرفته شدگان نهایی پس ازطی مراحل مصاحبه تخصصی و گزینش اعلام خواهد گردید.

ردیف مراحل آزمون  زمان
۱ مدت ثبت نام از ۰۳/۰۳/۱۳۹۳ تا ۱۶/۰۳/۱۳۹۳
۲ تاریخ دریافت کارت یب از ۱۸/۰۳/۱۳۹۳ تا ۱۹/۰۳/۱۳۹۳
۳ زمان برگزاری آزمون ۱۳۹۳/۰۳/۲۳

توضیحات:

آندسته از متقاضیانی که در تعداد پذیرفته شدگان آزمون استخدامی کتبی به میزان سه برابر ظرفیت مجوزهای صادره در عناوین شغلی مربوط پذیرفته شده اند می بایست نسبت به ارائه مدارک مشروحه ذیل حسب اعلام مؤسسه در موعد مقرر قبل ازبرگزاری آزمون مصاحبه اقدام نمایند.

- اصل وتصویر تمام صفحات شناسنامه .

- اصل وتصویر آخرین مدرک تحصیلی .

- اصل وتصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (تصویر پشت وروی کارت)

- اصل گواهی صادره از مراجع ذیصلاح در خصوصداوطلبان مشمول تبصره ۱ و ۳ از شرایط عمومی بند الف

- سایر مدارک و مستندات لازم حسب مورد

- معرفی نامه نمایندگی ذیربط یا سازمان اموال و املاک.

 

جهت ثبت نام در آزمون استخدامی کلیک کنید (اینجا)

 


برچسب‌ها: استخدام نماینده حقوقی, استخدام, کارشناس حقوق, مشاغل حقوق, استخدام حقوقی

: مرتبه
[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:50 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

استخدام بیمه ملت در سال  ۹۳

بیمه ملت از فارغ التحصیلان ذیل دعوت به همکاری می کند.

استخدام کارشناس حقوق

ردیفعنوان شغلیمقطع تحصیلیرشته تحصیلیجنسیتتوضیحات
۱ کارشناس بیمه های اتکایی لیسانس و بالاتر مدیریت بیمه ، اکچوئری آقا تسلط به زبان انگلیسی
۲ کارشناس بازار سرمایه لیسانس و بالاتر مدیریت مالی ، حسابداری ، اقتصاد ، مهندسی صنایع  آقا یک سال سابقه کار در زمینه تحلیل بازار سرمایه
۳ امورمالی لیسانس مدیریت مالی ، حسابداری آقا یک سال سابقه کا رمفید و مرتبط
۴ کارشناس بیمه لیسانس و بالاتر مدیریت بیمه ، اکچوئری آقا یک سال سابقه کار مفید و مرتبط
۵ پزشک متعهد دکتری پزشکی عمومی آقا به منظور ساماندهی شبکه پزشکان و رسیدگی به امور پزشکی پرونده های صدور و خسارت بیمه نامه ها
۶ کارشناس حقوقی لیسانس و بالاتر حقوق ، علوم قضایی آقا یک سال سابقه کار مفید و مرتبط
۷ مسئول دبیرخانه فوق دیپلم - آقا یک سال سابقه کار مفید و مرتبط
۸ مسئول دفتر فوق دیپلم کامپیوتر، حسابداری و … آقا یک سال سابقه کار مفید و مرتبط

واجدین شرایط با مراجعه به آدرس سایت www.melat.ir فرم دعوت به همکاری را تکمیل فرمایند .

فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و آزاد تهران جنوب – تهران شمال و تهران مرکز در الویت هستند.

جهت ثبت نام کلیک کنید (اینجا)


برچسب‌ها: استخدام 93, کارشناس حقوق, استخدام حقوقی 93, استخدام در بیمه ملت 93

: مرتبه
[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:48 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
با صدور پیامی؛
رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت الاسلام و المسلمین زرندی را تسلیت گفتند (۱۳۹۳/۰۳/۰۷ - ۱۳:۴۰)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسین معصومی زرندی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسین معصومی زرندی رحمت الله علیه را به خاندان و بازماندگان محترم و ارادتمندان و شاگردان ایشان و به عموم مردم انقلابی کرمانشاه تسلیت عرض میکنم. این روحانی بزرگوار دورانی طولانی پیش از انقلاب و نیز در دوران دفاع مقدس و پس از آن در خدمت نظام جمهوری اسلامی و اهداف عالیه‌ی اسلامی بوده و متحمل زحماتی در این مسیر نورانی شدند. از خداوند متعال علوّ درجات و رحمت و مغفرتش را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّد علی خامنه ای
7 خرداد 1393

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 22:41 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
حقوق خصوصی:

 

 آقا وحید رتبه 17 ( دانشگاه شهید بهشتی):

مدنی 88-آدم 86-تجارت 65-فقه26

 

سرکار خانم ستاره رضایی رتبه 36 خصوصی-6 مالکیت-57 تجارت بین الملل(خصوصی تربیت مدرس) :

مدنی63- تجارت62 - ادم52 - متون فقه50 - متون حقوقی52 -معدل 16/33

 

 رتبه 55 :

تجارت 85-  آدم - 91 فقه 64-  مدنی 48- معدل 19/17

 

رتبه 65 خصوصی و 45 شرکتهای تجاری و45 خانواده و 79 مالکیت :

مدني68- دادرسي مدني70 -تجارت 91 -فقه 15 -تعهدات 64 -ارث-64 دادرسي خانواده49 -  معدل 18.20

 

رتبه 83  (دانشگاه علوم قضایی):

مدنی 60 - آ د م 93 - متون فقه46 -تجارت 55 -معدل:17:61

 

رتبه 102 (روزانه شیراز):


مدنی 63 -آدم 81 -تجارت 60 -متون فقه 54 - معدل 14/33

 

رتبه 150 :

تجارت 65- ادم 60- مدنی 58 - فقه 48 -متون حقوقی 10

 


(روزانه گیلان و رتبه؟؟؟):


مدنی 51- آیین دادرسی مدنی 69- متون حقوقی 51-حقوق تجارت 37-متون فقه 31-معدل:17/20

 

رتبه 201 (شبانه  دانشگاه تهران محل تحصیل پردیس قم) :

مدنی38- آدم93- تجارت69- متون فقه60

 

سرکار خانم فرناز ابراهیم زاده رتبه 218 (روزانه اصفهان):

مدنی 66.67-تجارت  46.67-   آ.د م 61.90 - متون فقه 36.84- زبان سفید

 

رتبه  249 (روزانه بهشتی مالکیت فکری):

مدنی68.33-  ادم55.56-  تجارت 56- فقه19.33-  زبان 11.11

 

جناب آقای علی باقری، رتبه 260 (شبانه مازندران -بابلسر):

متون فقه48 - مدنی59- آ.د.م58 - تجارت58-معدل 16.30

 

جناب آقای رفیعی رتبه 354 (پیام نور تهران مرکز):

مدنی  60- آ.د.م  85 -  تجارت  26 -  متون فقه  24

 

رتبه 438 خصوصی و 426 مالکیت فکری(مالکیت فکری روزانه قم):

مدنی60 - تجارت63 - آیین دادرسی مدنی45 - متون فقه17

 

رتبه 500

مدنی36- آدم63- فقه73- تجارت46- زبان10

 

 

جزا:

 

رتبه 330  (پردیس خودگردان شهید بهشتی):

جزا عمومي 73- جزاي اختصاصي 66- دادرسي كيفري 75- متون فقه 30-متون حقوقي 7

 

رتبه 438 (پردیس خودگردان دانشگاه شیراز):

جزا عمومی 75 -جزا اختصاصی 71 -کیفری 68 -متون فقه 17- معدل 16.39

 

ثبت:

 

رتبه 470حقوق خصوصی(گرایش ثبت):


مدنی 35%- آ.د.م 75% -  تجارت 68% -  فقه 38%-  زبان5%


تجارت بین الملل:

 

رتبه 240 (مجازی دانشگاه تهران)

مدنی49- تجارت43-بین الملل خصوصی44 - بین الملل عمومی21- متون حقوقی4

 

جناب آقای سید احمد ، رتبه 17 دانشگاه صنعت نفت تهران:


متون فقه 65- اداری 75 -اساسی 70-بین الملل عمومی 45 (وبلاگ )

 

 

(استفاده از نمونه کارنامه ها با ذکر منبع بلا مانع است)


کارنامه و رتبه پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد حقوق در دوره‌های گذشته

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 22:27 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

پيشگيري از جرم اولويت نخست دستگاه قضايي است

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه اقدامات و پيگيريهاي مستمر و پيشگيرانه را از اولويتهاي نخست دستگاه قضايي دانست.

به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، حجت‌الاسلام والمسلمين صدرحسيني در نشستي با اعضاي شوراي قضايي استان چهارمحال و بختياري با تقدير از اقدامات پيشگيرانه در استان، گفت: دستگاه قضايي نيز همانند ساير نهادها و دستگاه‌ها از آسيب مبرا نيست و بايد در درون ساختار خود با اقدامات مؤثر از بروز جرم و آسيب پيشگيري كند.

 وي نقش دادستان‌ها را در زمينه پيشگيري مهم ارزيابي كرد و گفت: بررسي‌ها نشان داده كه در بخشي از پيشگيري‌ها وضعيت به گونه‌اي است كه دادستان بايد دخالت كند و بنابراين حضور دادستان‌ها در امر پيشگيري ضروري و لازم است.

صدرحسيني درخصوص پيشگيري در دستگاه‌هاي اجرايي نيز يادآور شد: برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي ويژه مديران استاني، اولين قدم براي انتقال فرهنگ و ادبيات پيشگيري به مسئولان بوده است، اما چنانچه هر دستگاهي به وظيفه ذاتي خود در امر خدمت‌رساني مطلوب به مردم عمل كند زمينه ارتكاب جرم كاهش مي‌يابد.

 

کد: 84878
گروه: اخبار مسئولان
نویسنده خبر: admin-maava admin-maava
ساعت: 01:05 ق.ظ

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 21:6 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

حرفه پزشكي نوعي عبادت است

رئيس قوه قضائيه بر تقويت جنبههاي اخلاقي و ايماني در رابطه ميان پزشكان و بيماران تأكيد كرد و گفت: با توجه به حساسيت حرفه پزشكي در كنار تقويت نگاه اخلاقي و ايماني در روند معاينه و معالجه پزشكي، بايد حمايتها از پزشكان در قانون مشخص و مصرح باشد.

به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله آملي‌لاريجاني در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي سازمان نظام پزشكي، خدمت به بيماران در جامعه پزشكي را «نوعي عبادت» و موجب رشد و تعالي دانست و گفت: جامعه پزشكي ما جامعه متديني است و بر اين اساس توجه به ابعاد ايماني در رابطه ميان پزشك و بيمار بايد در بستر يك جامعه اسلامي تقويت شود.

 رئيس قوه قضائيه «تعامل با بيمار به عنوان يك انسان» را ملاك حرفه پزشكي در يك جامعه اسلامي و مبناي تفاوت آن با حرفه پزشكي در برخي جوامع غربي توصيف كرد و افزود: برخي انديشمندان غربي اذعان كرده‌اند كه گاهي در غرب نگاه به بيمار به مثابه نگاه به يك انسان نيست و تنها حرفه پزشكي و مناسبات فيزيكي و تخصصي آن مورد توجه است اما در يك جامعه اسلامي رسيدگي به بيماران با يك نگاه اخلاقي و ايماني است. آيت الله آملي لاريجاني خواستار ترويج اخلاق پزشكي مناسب با يك جامعه ايماني از سوي سازمان نظام پزشكي شد و تأكيد كرد: البته در كنار توجه به نگاه انساني و اخلاقي بايد نگاه ويژه و عميق‌تري به بحث پژوهش‌هاي پزشكي صورت گيرد. رئيس قوه قضائيه همچنين خواستار تقويت و توجه به تحقيق و پژوهش‌هاي پزشكي و پرهيز از نگاه آماري به پژوهش شد و گفت: به نظر مي‌رسد كه متوليان امر به وظايف خود در بحث پژوهش به خوبي عمل نكرده‌اند و در مجموع بايد گفت جامعه فرهيخته، دانشگاهي و حوزوي به حمايت قوي‌تري نياز دارد.

 آيت الله آملي‌لاريجاني افزود: قوه قضائيه در عين حمايت از مشاغل و حرفه‌هاي حساس و پرخطري مانند پزشكي چنانكه در بخشنامه اخير هم مشاهده مي‌شود اما معتقد است كه نبايد به مردم طوري القا شود كه پزشكان به دنبال ايجاد حاشيه امن براي خود هستند. رئيس قوه قضائيه همچنين خواستار تلاش و حضور بيشتر سازمان نظام پزشكي در حل و فصل اختلافات و دعاوي صنفي مربوط به اين حرفه شد تا اين اختلافات جنبه قضايي پيدا نكند.

 در اين ديدار رئيس سازمان نظام پزشكي در سخناني از حمايت‌هاي قوه قضائيه از جامعه پزشكي تقدير كرد.

 

 

کد: 84882
گروه: اخباررئيس قوه
نویسنده خبر: admin-maava admin-maava
ساعت: 01:08 ق.ظ

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 21:5 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

 

نکات مهم در مورد وظایف ضابطین دادگستری

مطابق قانون جدید آ د ک ماده ۲۸ که مشعر است ضابطین دادگستری مأمورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله وقوع جرم، شناسایی ،یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم تحقیقات مقدماتی ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی به موجب قانون اقدام می کنند.
نکته: شایان توجه در قانون جدید مصوب در خصوص مشخص بودن ضابطین در ماده ۲۹ قانون آ د ک چنین تصریح شده :
الف: ضابطان عام شامل (فرماندهان، افسران، و درجه داران نیروی انتظامی جکهوری اسلامی ایران که آموزش مربوط دیده باشند.
ب: ضابطان خاص شامل مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در مورد وظایف محول شده ضابط دادگستری محسوب می شوند از قبیل روسا، معاون و مأموران زندان نسبت به امور مربوط به زندانیان، مأموران وزارت اطلاعات و مأموران نیروی مقاومت بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنین سایر نیروهای مسلح در مواردی که به موجب قانون تمام یا برخی از وظایف ضابطین به آنان محول شود، ضابط محسوب می شوند.
و مطابق تبصره آن در مورد سربازان وظیفه چه افسر وظیفه و یا دیپلم وظیفه و یا…………… ضابط دادگستری محسوب نمی شوند، اما تحت ضابطان مربوط در این مورد انجام وظیفه می کنند و مسئولیت اقدامات انجام شده در این رابطه با ضابطان است. این مسئولیت نافی مسئولیت قانونی کارکنان وظیفه نیست. و مطابق ماده ۳۰ قانون جدید (آ د ک) احراز عنوان ضابط دادگستری علاوه بر وثاقت و مورد اعتماد بودن منوط به فراگیری مهارتهای لازم با گذراندن دوره های آموزشی زیر نظر مرجع قضایی مربوط و تحصیل کارت ویژه ضابطان دادگستری است صورت گرفته از سوی اشخاص فاقد این کارت ممنوع و از نظر قانونی بدون اعتبار تحقیقات و اقدامات است.
لازم به ذکر است که مطابق تبصره یک(این ماده:۳۰) دادستان مکلف است بطور مستمر دوره های آموزشی حین خدمت را جهت کسب مهارتهای لازم ایفاء وظایف قانونی برای ضابطان دادگستری برگذار نماید.
البته مطابق تبصره ۲ ماده ۳۰ با این تاریخ ۲۱/۲/۹۳ این قانون برای ضابطین آیین نامه اجرایی آن اعمال نشده است.
زیرا تصویب این قانون مصوب ۴/۱۲/۹۲ می باشد و به طور قطع با کمی وقفه آیین نامه اجرایی آن اعمال خواهد شد چنانچه در تبصره ۲ این ماده قانونی مصوب جدید چنین تصریح شده است.
آیین نامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزیر دادگستری و با همکاری وزرای اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کشور و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.
یکی از نوآوری هایی که در قانون جدید آیین دادرسی کیفری ایجاد شده است ماده ۳۱ است که مشعر است:
به منظور حسن اجرای وظایف ضابطان در مورد اطفال و نوجوانان، پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می شود. وظایف و حدود اختیارات آن به موجب لایحه ای است که توسط رئیس قوه قضاییه تشکیل می شود.
و جالب توجه این است که در قانون جدید مطابق تبصره آن چنین آمده:
ارجاع امر از سویی مقام قضایی به مأموران یا مقاماتی که حسب قانون، ظابط تلقی نمی شوند، موجب محکومیت انتظامی تا درجه ۴ است. و چنانچه ماده ۳۳ این قانون رعایت شود ظابطان دادگستری در تحقیقات سلیقه ای عمل نمی نمایند زیرا این ماده متذکر شده است: دادستان به منظور نظارت بر حسن اجرای وظابف ظابطان، واحدهای مربوط را حداقل هر دو ماه مورد بازرسی قرار می دهد و در هر مورد مراتب را در دفتر مخصوصی که به این منظور تهیه می شود دستورهای لازم را صادر می کند.
و مطابق ماده ۳۴ این مقانون: دستورهای مقام قضایی به صورت کتبی،صریح و با قید مهلت صادر می شود. در موارد فوری که صدور دستور کتبی مقدور نیست،دستور به صورت شفاهی صادر می شود و ضابط دادگستری باید ضمن انجام دستورها و درج مراتب و اقدامات معموله در صورت مجلس، در اسرع وقت و حداکثر ظرف ۲۴ ساعت آن را به امضای مقام قضایی برساند و مطابق ماده ۳۵ این قانون: ضابطان دادگستری مکلفند در اسرع وقت و در مدتی که دادستان با مقام قضایی مربوط تعیین می کند نسبت به انجام دستورها و تکمیل پرونده اقدام نمایند. و در صورت عدم انجام این امر مطابق تبصره ماده ۳۵ چنین اشاره شده است: چنانچه اجرای دستور یا تکمیل پرونده میسر نشود ضابطان باید در پایان مهلت تعیین شده، گزارش آن را با ذکر علت برای دادستان یا مقام قضایی مربوط ارسال کنند و در ماده ۳۶ این قانون در مورد اعتبار گزارش ضابطان چنین آمد است :
گزارش ظابطان در صورتی معتبر است که بر خلاف اوضاع و احوال و قرائن مسلم قضیه نباشد و براساس ضوابط و مقررات قانونی تهیه و تنظیم شود.
نوآوری دیگری در قانون جدید این است که مطابق ماده ۳۷ قانونگذار چنین متذکر شده است:
ضابطان دادگستری موظفند شکایت کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول نمایند شکایت شفاهی در صورت مجلس قید و به امضای شاکی می رسد اگر شاکی نتواند امضاء کند یا سواد نداشته باشد،مراتب در صورت مجلس قید و انطباق شکایت شفاهی با مندرجان صورت مجلس تصدیق می شود. ضابطان دادگستری مکلفند پس از دریافت شکایت، به شاکی رسید تحویل دهند و به فوریت پرونده را نزد دادستان ارسال کنند و مطابق ماده ۳۸ این قانون:ضابطان دادگستری مکلفند شاکی را از حق درخواست جبران خسارت و بهره مندی از خدمات مشاوره ای موجود و سایر معاضدت های حقوقی آگاه سازند
و مطابق ماده ۵۰ این قانون شخص تحت نظر می تواند به وسیله تلفن یا هر وسیله ممکن، افراد خانواده یا آشنایان خود را از تحت نظر بودن آگاه کند و ضابطان نیز مکلفند مساعدت لازم را در این خصوص به عمل آورند، مگر آنکه بنا بر ضرورت تشخیص دهند که شخص تحت نظر نباید از چنین حقی استفاده کند. در این صورت باید مراتب را برای اخذ دستور مقتضی به اطلاع مقام قضائی برسانند.
و همچنین مطابق ماده ۵۵ این قانون ورود به منزل، اماکن تعطیل و بسته و تفتیش آنها، همچنین بازرسی اشخاص و اشیاء در جرائم غیر مشهود با اجازه موردی مقام قضایی است، هر چد وی اجرای تحقیقات را به طور کلی به ضابط ارجاع داده باشد.
 و مطابق ماده ۳۹ ضابطان دادگستری مکلفند اظهارات شاکی در مورد ضرر و زیان وارده را در گزارش خود به مراجع قضایی ذکر کنند و مطابق ماده ۴۰ این قانون افشای اطلاعات مربوط به هویت و محل اقامت بزه دیده، شهود و مطلعان و سایر اشخاص مرتبط با پرونده توسط ضابطان دادگستری، جز در مواردی که قانون معین می کند ممنوع است نوآوری دیگری در این قانون مطابق ماده ۴۲ این است:بازجویی و تحقیقات از زنان و افراد نابالغ در صورت امکان باید توسط ضابطان آموزش دیده زن با رعایت موازین شرعی انجام شود.
: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 21:3 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 21:0 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:58 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
 
 
 
پرسش و پاسخ قضایی

لازم به تذکر است که فقط به سوالات در خصوص نحوه اجرای قانون مبارزه با موادمخدر و  مقررات مربوط، پاسخ داده خواهد شد . در غیر اینصورت برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه مسائل مختلف حقوقی به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه )سامانه 129) به آدرسhttp://www.moshaver129.ir مراجعه نمائید.

 
 
 
 
پرسش و پاسخ های قضایی از معاونت قضایی دادستان کل کشور
 
لطفا قبل از طرح پرسش جدید به مجموعه پرسش ها و پاسخ های مطرح شده قبلی مراجعه نمایید،در صورتیکه پاسخ مورد نظرتان را نیافتید در بخش مطرح نمودن سوال جدید،سوالتان را واضح و خلاصه مطرح نمایید.

جهت دریافت پاسخ می توانید به بخش پیگیری مراجعه کرده و با وارد نمودن کد پیگیری پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

 

* درج موارد ستاره دار الزامی است
   IP سیستم شما:      5.118.135.139    تاریخ ارسال سوال:      1393/3/11
  نام :  *
نام خانوادگی :  *
 شغل:
 تحصیلات:
 شماره تماس:
 آدرس پست الکترونیک:
 فاکس:
   عنوان درخواست:
دارای زیرگروه نمی باشد!  زیرگروه های عنوان درخواست:
 
   متن درخواست *
   
: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:56 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
تاريخ : یکشنبه هفتم آبان 1391 | 18:29 | نويسنده : محمود پورتیموریان

پاسخ به سوال مهدی

سلام میخواستم بدانم جرم خوردن مشروبات الکلی برای کسی که اولین بارش هست چیست

با تشکر از حضور شما در وب عدل و داد 

جواب:

در اینگونه مواقع اگر شخص دستگیر و به دادگاه اعزام شود حکم 74 ضربه شلاق تعزیری می باشد و اگر حکم قطعی باشد می بایست 74 ضربه را متحمل شده یا طی حکم قاضی می تواند آن را به جزای نقدی تبدیل نموده و پرداخت گردد

صورت دومی نیز دارد در حکم اعلام می شود که حکم صادره تعلیقی می باشد که این بدان معنا می باشد مثلا حکم تعلیق برای یک سال است اگر شما در طی این یک سال مجددا مرتکب این جرم شود هم مجازات قبلی را متحمل می شوید و مجازات جرم جدید را

خوشحال می شویم پاسخگوی شما باشیم. 

 سوال آقای سرلک

سلام ممنون از وبلاگ مفیدتون. سال 89 در جاده کمربندی(دوباند) شهرمون با یک پسربچه که ناگهان از بین درختچه های داخل بلوار بیرون دوید تصادف کردم. اون بچه چندروز توی کما بود بعد که بهوش اومد بعلت اسیب نخاعش نمیتونست راه بره و چندتا اسیب دیگه هم دیده بود به همین دلیل تاحالا طول درمان داشته حالاهم موقع دادگاه شده. من موقع رانندگی همه ی قوانین رو رعایت کرده بودم ولی افسر منو بخاطر عدم توجه به جلو مقصر شناخت!!! اینجور که بوش میاد دیه خیلی خیلی زیاد میشه و منم نمیتونم پرداختش کنم. حالا میخوام بدونم ایا میشه طبق قوانین جدید راهنمایی و رانندگی اون بچه مقصر شناخته بشه؟ یااینکه شهرداری رو بخاطر عدم نصب پل عابر پیاده و خط کشی عابر پیاده یا سرعت گیر مقصرکرد؟ یا هر راهی که من مقصر شناخته نشم؟

جواب سوال آقای سرلک:

با سلام خدمت شما دوست عزیز

در ابتدا امیدوارم که هرچه سریعتر مشکل شما حل  شود

در خصوص پاسخ به شما باید عرض نمایم که قانون ما عطف به ماسبق نمی شود منظور اینکه قانون و رای صادر شده به قبل بر نمی گردد

و در خصوص سوال شما مبنی بر قانون جدید راهنمایی و رانندگی باید عرض نمایم که این قانون اعلام نموده اگر خودرویی با عابر پیاده در زیر پل تصادف نماید این تصادف نصف می گردد بین طرفین پس تصادف اگر در زیر پل بود 50 به 50 می گردید.

سئوال 4

سلام
راستش مادر من چند سال پیش ضامن یه نفر شدو اون فرد هم ضامن مادرم. برای یه وام که الان با سودش 20 میلیون شده.آخه طرف همکارش بوده و الان فرار کرده به خارج از کشور.
حالا رئیس بیمارستان میگه چون اون فرار کرده شما باید قسط های وامتون رو با دیرکرد پرداخت کنید.حالا مادرم نامه نوشته که درخواستشون رو تغییر بدن. لطفا راهنمایی می کنید؟

سلام راستش من اطلاعات زیادی ندارم
وام 12میلیون بوده
از بیمارستان گرفته
از وقتی طرف فرار کرده فکر کنم مادرم هم اقساط اونو پرداخت نکرده البته فکر کنم
اصلا اطلاع از اون خانم نداریم از فامیل هاش هم که می پرسیم میگن خبر نداریم
راستش اون اولا که فرار کرده بود داییم از اینتر پل آمارشو دراورد گفتن چنین کسی رو نمیشناسیم.فکر کنم پناهنده شده.البته عموم هم وکیله ولی به دلایلی نمی خوایم ازش کمک بگیریم.میشه بگید چیکار باید کرد؟

پاسخ 4

با سلام خدمت شما دوست عزیز در ابتدا باز هم تشکر می کنم از حضور سبزتون در این وب در قانون ایران ضامن نیز متعهد شناخته می شود و با عنایت به اینکه مادر شما ضمانت همکار خود را نموده است و ایشان اقساط خود را پرداخت ننموده مادر شما متهد بوده و می بایست پرداخت نماید اما می تواند در دادگاه اقامه دعوا نموده و درخواست عسر و حرج دهد تا اقساط را سبک نموده و ایشان پرداخت نماید یعنی در دادگاه بگوید توانای پرداخت را ندارد تا اقساط آن را سبک نمایند و در خصوص همکارشان می تواند در دادگاه نیز اقامه دعوا نموده تا نامبرده را به کشور بازگردانند و مادر شما بتواند طلب خود را دریافت نماید و اگر مادر شما مدرکی از نامبرده مثل چک یا سفته از وی در هنگام ضمانت گرفته باشد بهتر بوده و این سیکل سریعتر انجام و پیگیری می شود.((باز هم درخدمت شما هستیم.))

 

پاسخ 5 خانم سارا:

ضمن تشکر از شما دوست عزیز در خصوص حضورگرمتان در وب ما
بعد از قبولیدر آزمونوکالت می بایست به مدت 18 ماه دوره کارآموزی را پشت سر گذاشته و بعد از آن امتحانی به نام امتحان اختبارشرکت نموده که این امتحان به صورت شفاهی بوده و بعد از قبولی در این آزمون و با توجه به قبولی شما در مرکز آزمونی که امتحان داده اید مشغول به کار می شوید.


برچسب‌ها: سوالات, مشاوره, انجام وکالت, انجام مشاوره, پسخ به سوالات

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:54 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

مهریه یا حکم جلب شوهر؟؟

 

انواع مهریه

مهریه به اتواع مختلفی چون، مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه، مهرالسنه تقسیم می‌گردد.

مهرالمسمی: اصطلاح مهرالمسمی از فقه اسلامی گرفته شده، به این معنا که هرگاه مهر در عقد ازدواج تعیین شده باشد، آن را مهرالمسمی می‌گویند.

مهرالمثل: مهرالمثل مهری است که به موجب قرارداد تعیین نشده، بلکه بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، زیبایی، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی او و غیره و با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان تعیین می‌گردد.

مهرالمتعه: در اصطلاح حقوقی، مالی است که شوهر در صورت وقوع طلاق قبل از نزدیکی و تعیین مهر، به تناسب وضع اقتصادی خود، به زن می‌دهد.

مهرالسنه: به مهریه حضرت زهرا (س) اطلاق می‌شود، این مهریه قیمت زره حضرت علی (ع) بوده که در آن زمان ۵۰۰ درهم بوده است.

طبق قانون مدنی ضروری است که مال مورد مهر، مالیت داشته و قابل تملیک و نقل و انتقال باشد. مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن‌ها بشود معلوم و معین بوده و قدرت بر تسلیم مرد نیز بدان شرط است. در صورتی که مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود و در صورتی که مهرالمسمی تعیین شده ملک غیر باشد، زن مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید.

اما همین مهریه امروزه به یکی از مشکلات ازدواج‏ تبدیل شده است. مهریه‏های سنگین و سرسام‏آور، با این توجیه که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته؟! که در اینجا جای طرح این سوال است که اگر مهریه را کسی نداده و کسی هم نگرفته، پس چرا هر روز آمارهای جدیدی از زندانیان مهریه اعلام می‌شود که شمارشان گاهی از هزاران نفر هم می‌گذرد؟!

باید بدانیم که پرداخت مهریه بر عهده داماد است و جزو بدهی‏‌های او محسوب می‌شود، و حتی بعضی از فق‌ها گفته‌‏اند اگر مرد قصد پرداخت آن را نداشته باشد، اصل عقد باطل خواهد بود.

مهریه‏‌ای که باید موجب مهر و محبت باشد اگر مبلغش زیاد بالا باشد سبب بغض و کینه می‌‏شود. وقتی مهریه سنگینی برای دختر قرار داده شد، خود به خود در کوران زندگی و سختی‏‌ها و عصبانیت‏‌ها به این فکر می‌‏افتد که اگر کار به طلاق هم کشید این مهریه زیاد پشتوانه‌‏ای برایش خواهد بود؛ لذا به راحتی ناسازگاری می‌‏کند و از طلاق و جدایی واهمه‏ای نخواهد داشت.

شوهر هم که می‌‏بیند با طلاق و پرداخت مهریه بالا، هستی و نیستی‏‌اش به باد می‌‏رود، هرگز حاضر به طلاق نمی‌‏شود و هر روز و هر ساعت کینه زن را در دل می‌‏پروراند و آن‏قدر او را می‌‏آزارد تا زن مهریه خود را حلال کند و جانش را آزاد.

اساس زندگی زناشویی علاقه و عشق است نه معامله و کسب و کار. بنابراین مجالسی که برای مهربران تشکیل می‌‏شود و طرفین عقد، گویی در خرید و فروش کالایی نایاب به جدال می‌‏پردازند، ابدا اسلامی نیست؛ چرا که باید به فرمایش رسول خدا(ص) توجه کرد که فرمود: «بهترین زنان امت من زنانی هستند که در عین اینکه زیبارویند، مهرشان کم است».

و امام رضا(ع) می‌‏فرماید: «هنگام ازدواج کوشش کنید بیش از مهر السنه، مهریه قرار ندهید که معادل پانصد درهم است و باید قبل از عروسی، همه یا قسمتی از آن را به همسر خود بپردازید».

آیا تاکنون وجود مهریه سنگین زوجی، مانع فروپاشی زندگیشان شده است؟ بی‌شک خیر، چراکه اگر مانع بود آمار طلاق شناسنامه‌ای و عاطفی زوجین تا این حد بالا نمی‌رفت.

شاید عوام براین باور باشند که بالا بودن مهریه باعث عدم طلاق از سوی مرد است اما چنین نیست زیرا با افزایش میزان مهریه زنان احساس می‌کنند که دارای پشتوانه محکمی هستند و برای حفظ زندگی زناشوئی از هنر زنانگی خود استفاده نکرده و آن را فراموش می‌کنند. لذا مردان در ضمیرناخوداگاه خویش احساس بردگی می‌کنند و برای رهایی از این بند به فکر چاره می‌افتند و چون چاره‌ای پیدا نکنند بصورت ناخواسته عصبی وپرخاشگر شده و فشار وارده از سوی زن را با چندین برابر تقویت به سوی‌‌ همان طرف مقابل برگشت می‌دهند این کنش و واکنش‌ها بطور مداوم تکرار شده و در آخر منجر به عدم سازش می‌گردد که اگر هر دو مقاومت کنند به خانواده ناهنجار تبدیل می‌شود، اما در بسیاری ازموارد زن‌ها چون ازنظر عاطفی حساسند مقاومت خویش را از دست داده و با بخشیدن‌‌ همان اهرم فشار (مهریه) خود را خلاص می‌کنند. یا در مواردی مردان به اصطلاح پی همه چیزرا بر تن خود مالیده و اقدام به جدایی می‌نمایند و تاوان اشتباه خود را با زندان و پرداخت اقساط بلند مدت می‌پردازند. و این می‌شود که داماد‌ها دستبند زده در راهرو‌های دادگاه‌های خانواده، خجل و سرگردان و یا در گوشه زندانند وعروسان برای وصول مبلغ یا مبالغ مهریه خود در دادگاه‌ها در تکاپو هستند.

یکی از آمارهای مربوط به جمعیت کیفری زندان‌ها متعلق به افرادی است که به علت عدم توانایی در پرداخت مهریه و شکایت همسران خود در زندان‌ها به سر می‌برند، که این تعداد حدود ۲۰هزار نفر در سال ۹۰ بوده است.

بی‌سرپرست شدن خانواده، بیکار شدن یک نیرو در جامعه، گسترش ناامنی روانی و اخلاقی در جامعه و زندانیان غیر بزهکار از مهم‌ترین آسیب‌های این اقدام است.

باید فهمید و باید فهماند که دوام زندگی خانوادگی در گروی معیارهای درست انتخاب همسر و پرهیز از ملاک‌های ظاهری و واهی است و نیز باید توانست دل‌ها را به هم پیوند زد که آن هم جز با محبت و عشق، امکانپذیر نمی‌باشد.

بپذیریم و قبول کنیم که زر و سکه قلب‌ها را به هم پیوند نمی‌زند و صلح و صفای خانواده با سنگینی مهریه حاصل نمی‌شود. بلکه عشق و محبت است که نگهدار آن است. از این آرمان اخلاقی و انسانی تا پدیده‌های متعارف جامعه، از جمله معضل زندانیان مهریه، بحران مهریه و از هم گسیختگی خانواده‌ها فرسنگ‌ها فاصله است و هر روز با سنگین‌تر شدن میزان مهریه‌ها این فاصله‌ها را بیشتر می‌کنیم و نتیجه این اقدام ما آن می‌شود که هرساله درصد طلاق در جامعه ما افزایش می‌یابد.

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تنها در شش ماهه نخست سال ۷۶، ۹۲هزار۶۴۴ مورد طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۱، هفت درصد افزایش یافته است. که این آماری تکان دهنده برای بنیان خانواده ایرانی است.

برخی موارد تعیین مهریه سنگین صرفاً به دلیل چشم و هم چشمی و رقابت با دختران دیگر فامیل یا فشار خود خانواده دختر صورت می‌گیرد که مهریه بالا را موجب بالارفتنشان و ارزش دختر می‌دانند که تصور نادرستی ست. اگر تنها کمی تآمل کنیم، درک خواهیم کرد که هیچکدام از این‌ها وجه عقلانی و منطقی ندارند.

امروزه مهریه ابزاری شده است برای گرفتن حقوقی دیگر. مهریه‌های سنگین بنا به دلایل و دغدغه‌هایی تعیین می‌شوند که تا زمانی که این دلایل و دغدغه‌ها از بین نرود این معضل هم از بین نخواهد رفت. شاید این مساله کمی عجیب به نظر برسد که بخواهیم به واسطه یک حق، حقی دیگر را مطالبه کنیم اما متاسفانه این بخشی از واقعیت دعاوی دادگاه‌های خانواده ماست.

مهریه‌های سنگین بازتاب بخشی از نگرانی‌های زنان و دختران جامعه ما برای تضمین آینده است. اما بی‌شک این تضمین بهترین، درست‌ترین و منطقی‌ترین راه برای تضمن آینده نبوده و نخواهد بود، اما متآسفانه برمبنای تصوری اشتباه از منظر آن‌ها این مسیر تنها مسیر است.

تعیین مهریه برای بیشتر زنان و دختران حکم مساله‌ای اعتباری دارد که به واسطه مهریه صاحب پشتوانه‌ای می‌شوند که در مواقع بروز بحران از آن‌ها حمایت می‌کند. چنانچه عروس خانمی مهریه را سنگین قرار می‌دهد تا از استحکام زندگی خود اطمینان حاصل کند باید بداند که شروط ضمن عقد بسیار محکمه پسند‌تر و راهی منطقی‌تر است‌.

بنابر ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج بنمایند، مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوءقصد نماید یا سوء رفتاری نماید که زندگی آن‌ها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.

شکی نیست که شروط ضمن عقد بسیار ارزشمند‌تر است و بهتر است زنان و دختران به جای مهریه‌های سنگین، شروط ضمن عقد محکمی برای همسرانشان بگذارند تا در طول زندگی به استناد آن‌ها بتوانند حقوق نسبتاً برابری با همسر خود داشته باشند

 البته برخی زنان با مهریه‌های اندکی مانند ۵ سکه، ۱۴سکه، ۱ سکه و... به عقد همسر خود در می‌آیند. شاید این تصور پیش بیاید که همسران چنین زنانی می‌توانند با کوچک‌ترین اختلاف با پرداخت مهریه‌ای که حکم پول خرد مردان را دارد، همسر خود را طلاق دهند.

اما قانون در چنین مواردی نحله را پیش بینی کرده است، نحله پولی است که دادگاه در زمانی که مرد قصد تقاضای طلاق همسرش را داشته باشد، تعیین می‌کند و مرد برای طلاق دادن همسر خود باید آن را به همسر خود بپردازد.

تعیین این پول هم به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شأن خانوادگی زن، میزان تحصیلات او، مدت زمان زندگی مشترک، شغل همسر و... اشاره کرد.

فلسفه چنین مساله‌ای هم این است که زن به دلیل صداقت در پذیرش مهریه‌ای اندک، هنگام طلاق ضرر نکند و بتواند پشتوانه‌ای برای آینده خود داشته باشد.

البته قانون برای زنانی که پس از سال‌های طولانی زندگی از سوی همسران خود طلاق داده می‌شوند، پیش‌بینی بحث اجرت‌المثل را هم کرده است. اجرت‌المثل پولی است که به ازای سال‌های زندگی مشترک زن و بابت کارهایی که او در خانه همسر کرده اعم از کارهای خانه، بزرگ کردن بچه‌ها، شیر دادن بچه‌ها و... به وی پرداخت می‌کند. پس بهتر است با شناخت درستی از قوانین، منطقی‌ترین راه را برای تضمین زندگی زناشویی خود انتخاب کنیم.

نویسنده: ساسان سهیلی، وکیل دادگستری

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:47 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

انواع جزوات رشته حقوق

 

 

قواعد فقه1

 

قواعد فقه2

 

 

 

جزوه جرم شناسی

 

 

 

جزوه آیین دادرسی کیفری نموداری (دکترخالقی)

 

 

 

جزوه آیین دادرسی کیفری(دکترآشوری)

 

 

 

مباحثی در علوم جنایی تقریرات (دکتر نجفی ابرند آبادی)

 

 

 

جزوه عنصر معنوی جرم(استاد نوربها)

 

 

 

آیین دادرسی مدنی 1 دکتر شمس

 

آیین دادرسی مدنی 1 دکتر کریمی

 

آیین دادرسی مدنی 2 دکتر شمس

 

آیین دادرسی مدنی 2 دکتر کریمی

 

آیین دادرسی مدنی 3 دکتر شمس

 

آیین دادرسی مدنی 3 دکتر کریمی

 

 

 

جدول سهم الارث طبقات سه گانه وراث(بسیار کاربردی و در عین حال خلاصه و البته شکیل)

 

 

 

دکتر ابراهیم بیگ زاده (تقریرات).......... (جزوه کامل)

 

 

 

جزوه حقوق تطبیقی

 

جزوه حقوق تطبیقی دکتر سید محسن شیخ الاسلامی

 

 

 

حقوق تجارت 1

 

حقوق تجارت 2

 

حقوق تجارت 3

 

حقوق تجارت 4

 

حقوق تجارت 4 نموداری

 

 

 

حقوق اساسی 2 دکتر محمد هادی صادقی

 

 

 

حقوق اداری1

 

حقوق اداری 2

 

 

 

حقوق تجارت 1 کلیات،تاجر و اعمال تجارتی

 

حقوق تجارت 2 شرکتهای تجاری

 

حقوق تجارت 3 اسناد تجاری(برات،سفته،چک)

 

حقوق تجارت 4 ورشکستگی

 

حقوق تجارت 5 اسناد تجاری بر اساس مقررات بین المللی(ارشد)

 

 

 

حقوق بین الملل عمومی2

 

 

 

حقوق بين الملل خصوصي( 1) تابعيت، اقامتگاه و وضعيت بيگانگان دکتر حسین آل کجباف

 

حقوق بین الملل خصوصی(1) تابعیت دکتر سید محسن شیخ الاسلامی

 

خقوق بین الملل خصوصی (1) اقامتگاه دکتر سید محسن شیخ الاسلامی

 

 

 

حقوق بین الملل خصوصی (2) تعارض قوانین- قسمت اول دکتر سید محسن شیخ الاسلامی

 

حقوق بین الملل خصوصی (2) تعارض قوانین-قسمت دوم دکتر سید محسن شیخ الاسلامی

 

حقوق بین الملل خصوصی (2) تعارض صلاحیت و احکام دادگاهها دکتر سید محسن شیخ الاسلامی

 

 

 

اصول فقه 1

 

اصول فقه 2

 

اصول فقه دکتر محمد حسین شهبازی

 

 

 

جزوه ادله اثبات دعوی

 

 

 

متون فقه 1 شرح لمعه دمشقیه شهید ثانی ترجمه دکتر حمید مسجد سرایی

 

متون فقه 2 شرح لمعه دمشقیه شهید ثانی ترجمه دکتر عباس زراعت

 

متون فقه 3 شرح لمعه دمشقیه شهید ثانی ترجمه دکتر عباس زراعت

 

متون فقه 4 شرح لمعه دمشقیه شهید ثانی ترجمه دکتر حمید مسجد سرایی

 

متون فقه 5 شرح لمعه دمشقیه شهید ثانی ترجمه دکتر حمید مسجد سرایی

 

متون فقه 6 شرح لمعه دمشقیه شهید ثانی ترجمه دکتر عباس زراعت

 

 

 

جزوه کامل مبحث دیات

 

 

 

جزوه حقوق تطبیقی

 

جزوه تاریخ تحولات کیفری(دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی)

 

 

 

432نکته از قانون اصلاح تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب

 

 

 

جزوه مقدمه علم حقوق بر اساس کتاب استاد کاتوزیان

 

 

 

مفهوم و اقسام دعوای جعل دکتر ناصر کاتوزیان

 

آرای وحدت رویه درس جزا بر اساس قانون مجازات اسلامی سال 1392.......

 

 

 

مفهوم و اقسام دعوای جعل دکتر ناصر کاتوزیان

 

 

 

آرای وحدت رویه کیفری

 

آرای وحدت رویه حقوقی

 

دانلود قوانین خاص حقوقی

 

دانلود قوانین خاص جزایی

 

 

 

تست حقوق جزای اختصاصی ( 1 )منطبق با قانون جدید مجازات اسلامی

 

 

 

 

 

تست حقوق جزای عمومی منطبق با قانون جدید مجازات اسلامی(ماده 1تا 216)

 

 

 

جزوه آیین دادرسی کیفری بر اساس قانون جدید مجازات

 

 

 

نکات مهم و کلیدی آیین دادرسی مدنی

 

نکات مهم وکلیدی قانون جدید (جزای عمومی)

 

 

 

جزوه آیین دادرسی مدنی دکتر شمس

 

 

 

جزوه اصول فقه (قسمت اول)

 

جزوه اصول فقه (قسمت دوم)

 

 

 

دانلود جزوه‌ی‌خلاصه 4 جلد دکتر اسکینی

 

 

 

دانلود جزوه طبقات ارث

 

فرهنگ لغات حقوقی دکتر کاتوزیان

 

اصطلاحات حقوق (مدنی و کیفری)

 

جزوه ی اصول فقه(نمونه1)

 

جزوه ی اصول فقه(نمونه2)

 

جزوه ی اصول فقه(نمونه3)براساس کتاب دکتر ابوالحسن محمدی

 

 

 

جزوه ی حقوق بین الملل عمومی1

 

جزوه ی حقوق بین الملل عمومی2(نمونه ی 1)

 

جزوه ی حقوق بین الملل عمومی2(نمونه ی 2)

 

جزوه ی حقوق بین الملل خصوصی1

 

جزوه ی حقوق بین الملل خصوصی2

 

 

 

حقوق اداری 1

 

حقوق اداری 2

 

 

 

حقوق اساسی 1

 

حقوق اساسی2(نمونه ی 1)

 

حقوق اساسی2(نمونه ی 2)

 

 

 

جزوه ی حقوق ثبت و امور حسبی

 

جزوه ی اموزشی دعاوی ثبتی و اثناد رسمی لازم الاجرا

 

 

 

جزوه ی کامل مقدمه ی علم حقوق

 

حقوق جزا و جرم شناسی

 

 

 

جزوات جرم شناسی استاد ارجمند و فرزانه جناب آقای دکتر نجفی ابرندآبادی

 

شماره 1شماره 7شماره 13شماره 19شماره 25

 

شماره 2شماره 8شماره 14شماره 20شماره 26

 

شماره 3شماره 9شماره 15شماره 21شماره 27

 

شماره 4شماره 10شماره 16شماره 22شماره 28

 

شماره 5شماره 11شماره 17شماره 23شماره 29

 

شماره 6شماره 12شماره 18شماره 24شماره 30

 

 

 

متن کامل حقوق جزای عمومی استاد گلدوزیان

 

حقوق و جزای عمومی 1(نمونه ی 1)

 

حقوق و جزای عمومی 1(نمونه ی 2)

 

حقوق و جزای عمومی 1(نمونه ی 3)

 

حقوق و جزای عمومی 2(نمونه ی 1)

 

حقوق و جزای عمومی 3(نمونه ی 1)

 

حقوق و جزای عمومی 3(نمونه ی 2)

 

 

 

حقوق و جزای اختصاصی 1

 

حقوق و جزای اختصاصی 2

 

حقوق و جزای اختصاصی 3

 

 

 

جزوه متون فقه شهید ثانی بحث متاجر

 

جزوه متون فقه شهید ثانی بحث ضمان،رهن،حجر،حواله،کفالت،صلح

 

جزوه متون فقه شهید ثانی بحث جعاله،شرکت،مضاربه،مزارعه،ودیعه،شفعه

 

جزوه متون فقه شهید ثانی بحث اجاره،وکالت،لقطه

 

جزوه متون فقه شهید ثانی بحث وصیت،ارث

 

جزوه متون فقه شهید ثانی بحث نکاح ، طلاق

 

 

 

آیین دادرسی مدنی1.2.3 دکتر شمس

 

آیین دادرسی مدنی 1.2.3 دکتر حسینی

 

 

 

ادله اثبات دعوی دکتر شمس

 

ادله ی اثبات دعوی دکتر کریمی

 

 

 

جدول مواعد آیین دادرسی کیفری

 

نکته گویی بخش اول آیین دادرسی کیفری

 

نکته گویی بخش دوم ایین دادرسی کیفری

 

جزوه دلیل در امور کیفری(آخوندی و آشوری)

 

جزوه ی ایین دادرسی کیفری (دکتر اخوندی)

 

جزوه ی ایین دادرسی کیفری(دکتر خالقی)

 

تحلیل 14 ماده قانون آ.د.ک

 

 

 

جزوه ی حقوق تجارت ۱تا۴ از دکتر کاویانی و دکتر حسنی و ستوده تهرانی و ربیعا اسکینی

 

جزوه ی حقوق تجارت 5 دکتر فخاری

 

جزوه ی حقوق تجارت 4 دکتر اسکینی

 

جزوه ی حقوق تجارت 4 دکتر فخاری

 

جزوه ی حقوق تجارت 4 نموداری

 

جزوه ی حقوق تجارت 3 دکتر اسکینی

 

جزوه ی حقوق تجارت 3 دکتر فخاری

 

جزوه ی حقوق تجارت 2 دکتر فخاری

 

جزوه ی حقوق تجارت 1 دکتر فخاری

 

شرکتهای تجاری

 

جزوه ی چک و سفته

 

نکته گویی 10ماده اول حقوق تجارت به همراه ذکر تستهای نمونه

 

 

 

جزوه ی کامل حقوق مدنی 1تا8 دکتر شهبازی

 

جزوات حقوق مدنی 8 دکتر کاتوزیان

 

جزوه ی حقوق مدنی 7 دکتر کاتوزیان

 

جزوه ی حقوق مدنی7 دکتر حسینی

 

[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:44 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
نکات مهم وکلیدی قانون جدید (جزای عمومی) (کلیک کنید)

(برگرفته از وبلاگ حقوقی سعید شاکر)

***********
دوستان عزیز
جناب آقای سعید شاکر در وبلاگ‌شان یک پست بسیار عالیقرارداده‌اند  ( پیش بینی سوالات آزمون وکالت سال 92)  که قطعا با همکاری شما دوستان می‌تواند خیلی خیلی مفید باشد(کلیک کنید)

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:43 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
 

مسئولیت کیفری کودکان در قانون جدید مجازات اسلامی

قانون جدید مجازات اسلامی شدت مجازات را بنا بر سن و جرم ارتکابی کودکان و نوجوانان با هدف تربیت و تادیب مشخص کرده و در ماده ۹۵ تصریح کرده که محکومیت‌های کیفری اطفال و نوجوانان فاقد آثار کیفری است.
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، کودک و جنبه‌های حقوقی مرتبط با وی از نادر موضوعاتی است که عموم کشور‌ها به آن توجه تام داشته‌اند؛ این توجه را می‌توان در متفق القول بودن ملل مختلف در پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک به عنوان یکی از اساسی‌ترین قوانین الزام آور کودکان مشاهده کرد در قوانین کشور ما بالاخص قوانین کیفری به کودک و حقوق وی توجه شده است، به طوری که قانون جدید مجازات اسلامی در جهت ایجاد تناسب هرچه بیشتر قانون گذاری با مقتضیات زمان و نگاهی حقوق بشری تدوین شده و در این زمینه نگاه ویژه‌ای به جرائم کودکان و نوجوانان داشته است.  

 
*مسئولیت کیفری کودکان در قانون جدید مجازات اسلامی
 
در قانون مجازات اسلامی پیشین بنا به ماده ۴۹ اطفال به طور کلی مبرا از مسئولیت کیفری بودند و برای تربیت آنان تنبیه بدنی «مصلحت آمیز» تجویز شده بود. در این قانون ذکر نشده بود که اطفال چه سنی را در بر می‌گیرند و افراد برای آگاهی به کم و کیف ناگزیر به رجوع به قانون مدنی بودند.
در این قانون نیز علاوه بر اینکه سن مسئولیت بین ذکور و اناث تفکیک شده بود، افراد بنا به سن قمری مجازات می‌شدند. همچنین است که قانون گذار به تادیب و تنبیه پلکانی اعتقادی نداشته و برای تنبیه بدنی نیز سعه و ضیق مشخص نکرده بود، اما در قانون مجازات جدید گامی مثبت با تصریح سن مسئولیت و یکسان سازی مسئولیت بدون توجه به جنسیت در جرائم تعزیری برداشته شده است. قانون گذار ثانیا به مجازات پلکانی روی آورده است و برخلاف رویه مبهم قبلی شدت مجازات را بنا بر سن و جرم ارتکابی با هدف تربیت و تادیب مشخص کرده است.  این قانون دوره کودکی و نوجوانی را به چهار دوره تقسیم کرده است. این چهار دوره شامل بدو تولد تا ۹ سالگی، ۹ تا ۱۲ سالگی، ۱۲ تا ۱۵ سالگی، ۱۵ تا ۱۸ سالگی است. بنا به نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه ملاک سن مرتکب در این خصوص و مسئولیت و عدم مسئولیت وی «زمان وقوع جرم» است نه زمان رسیدگی به آن. 
ملاحضه می‌شود که قانون مجازات جدید از حق بر زندگی فرد به عنوان یک شهروند عادی در بزرگسالی غافل نیست و در ماده ۹۵ تصریح کرده که محکومیت‌های کیفری اطفال و نوجوانان فاقد آثار کیفری است.

برچسب‌ها: مسئولیت کیفری کودکان در قانون جدید مجازات اسلامی

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:42 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
 

سوالات ازمون وكالت 90
http://s1.picofile.com/file/7229891177/soalat.pdf.html
جواب ازمون وكالت 90
http://s2.picofile.com/file/7229894187/pasokhname.pdf.html
سوالات و جواب ازمون  مشاوران حقوقي90
http://s2.picofile.com/file/7229899779/mosheveran90.zip.html
سوالات و جواب ازمون قضاوت 90
http://s2.picofile.com/file/7229902903/ghezavat.zip.html
سوالات ازمون وكالت87-88-89 با جواب
http://s1.picofile.com/file/7229911612/vekalat87_88_89.zip.html
دانلود سوالات ازمون ارشد حقوق 86 با جواب
http://s2.picofile.com/file/7229926234/arshad_86_ba_pasokh.zip.html
دانلود سوالات ازمون ارشد حقوق 87 با جواب
http://s1.picofile.com/file/7229938381/arshad_87_ba_pasokh.zip.html
دانلود سوالات ازمون ارشد حقوق88 با جواب
http://s1.picofile.com/file/7229948923/arshad_88_ba_pasokh.zip.html
دانلود سوالات ازمون ارشد حقوق 89 با جواب
http://s1.picofile.com/file/7229954294/arshad_89_ba_pasokh.zip.html
دانلود سوالات ازمون ارشد حقوق90 با جواب
http://s1.picofile.com/file/7229961612/arshad_90_ba_pasokh.zip.html
سوالات ازمون وكالت سال 83
http://s2.picofile.com/file/7236982575/soalat_vekalat_83.zip.html
سوالات تاليفي و كلي حقوق مدني
http://s2.picofile.com/file/7236990000/talifi_madani.zip.html
سوالات تاليفي و كلي حقوق تجارت
http://s2.picofile.com/file/7236991284/talifi_tejarat.zip.html
سوالات حقوق چزای عمومی1و2
http://s1.picofile.com/file/7268790749/jaza1_2.zip.html
سوالات تالیفی آدک
http://s1.picofile.com/file/7268792147/adk_amin.pdf.html

سوالات مربوط به موضوعات حقوق جزا عمومی1 از ساده ساز
http://s2.picofile.com/file/7268793331/soalt_sade_saz.pdf.html 

برچسب‌ها: سوالات مختلف ازمونهاي حقوقي

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:39 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

دانلود شرح  نموداری ماده به ماده بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی طبق قانون جدید

کاری از فرهاد صیادی و امین بخشی زاده اهری

 با توجه به نیاز دانشجویان رشته حقوق ما بر آن شدیم تا مواد قانون مجازات اسلامی را به صورت«شرح نموداری » در بیاوریم.

در مجموعه حاضر با استفاده از دکترین و سیاق مجموعه قوانین سعی بر این است در ارائه مطالب حقوق تغییر روش داده و قانون مجازات اسلامی در آینه عمل نشان داده شود.بدین ترتیب که در ذیل هر ماده عنصر مادی ،عنصر معنوی،مجازات اصلی ،مجازات تبعی و تکمیلی و نکات مهم مربوط به هر ماده را شرح دهیم.

دوستان عزیز می توانند شرح نموداری ماده به ماده بخش تعزیرات قانون مجازات را دریافت کنند .

علاقه مندان می توانند برای دانلود به آدرس زیر مراجعه نمایند :

http://www.mizan2.blogfa.com

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:38 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

تحليف كارآموزان وكالت 8 ارديبهشت ماه 93

برنامه مراسم تحلیف کارآموزان وکالت مورخ 8 ارديبهشت ماه 1393 به همراه اسامی افرادیکه باید در این مراسم حضور یابند به شرح ادامه مطلب می باشد

 

آغاز مراسم ساعت 7:30

سخنرانی جناب آقای مومنی ریاست محترم مرکز

مراسم ادای سوگند

اعطای پروانه وکالت

پاسخگویی به سئوالات توسط مسئول واحد وکلا مرکز

همراه داشتن عکس 4*3 زمینه روشن برای تمام مدعوین و رعایت حجاب کامل اسلامی برای خواهران محترم و همچنین آراستگی پوشش و رعایت لباس فرم برای برادران گرامی الزامی است.

نشانی محل برگزاری مراسم تحلیف : تهران - ساختمان اصلی  مرکز

توجه : افرادي كه نام آنها در ليست ذيل نمي باشد مراجعه ننمايند.

رديف

نام

نام خانوادگی

1.  

اسمعيل

آجرلو

2.  

معصومه

آرميون طاهري

3.  

فاطمه

آقاعلي خاني

4.  

فاطمه

آقاعلي خاني

5.  

سهيلا

آقايي

6.  

حميد

ابراهيمي

7.  

جلال

ابولي

8.  

محمد

احساني

9.  

سكينه

احمدي

10.        

علي

احمدي

11.        

مريم

احمدي

12.        

بهمن

اصغري (فقط تحليف)

13.        

احمد

اكبري

14.        

صونا

انتخابي

15.        

صفيه

ايماني نژاد

16.        

حامد

باباجاني

17.        

محمد

بادامچي

18.        

ميثم

بازوند

19.        

جواد

باقرلوئي

20.        

فرهاد

باقري

21.        

توفيق

بحري

22.        

علي

بختياري

23.        

علي

بخشائي

24.        

محسن

بدري

25.        

خديجه

بهبودي

26.        

فهامه

پاكيزه

27.        

يداله

پوربحريني

28.        

بابك

تربيت

29.        

علي

جعفرپور

30.        

اكرم

جلالي

31.        

نجيمه

جمشيدنيا

32.        

بهزاد

حاجي زاده

33.        

علي

حب علي زاده

34.        

موسي

حسن زاده

35.        

زهرا

حسين زاده

36.        

حوري سادات

حسيني

37.        

سيدمهدي

حسيني

38.        

نادر

حق بيان

39.        

رضا

خسروي

40.        

قاسم

خليلي

41.        

احمد

درگاهي

42.        

علي

دشتي

43.        

مرضيه

دهقان پور

44.        

فرشيد

راعي

45.        

صادق

رستمي راد

46.        

سعيد

رضايي

47.        

سمانه السادات

رضوي

48.        

سميه

رنجبريان

49.        

سيدمحمدتقي

رنگين

50.        

عزت اله

روحي زاده (فقط تحليف)

51.        

مسعود

رونقي

52.        

پريسا

زبردست

53.        

ناهيد

سازگار

54.        

عبداله

سردرودي

55.        

علي

سعادتمندي

56.        

اسمعيل

سهرابي

57.        

زهرا

شادماني

58.        

حسين

شكري

59.        

اميد

شيرواني فر

60.        

علي

صابر

61.        

حسين

صالحي

62.        

اصغر

صفري

63.        

فريبا

ظفري پور

64.        

مجيد

عابديني

65.        

ميثم

عبدالباقي

66.        

علي

عبداللهي

67.        

ابراهيم

عبدي

68.        

رضيه

عزيزي

69.        

زهرا

علي بخشي

70.        

هادي

عليزاده

71.        

مسيح اله

عمادي نيا

72.        

يونس

عيوض زاده

73.        

محمدتقي

غضنفري

74.        

منصور

فخرمحمدي

75.        

اصغر

فرامرزي راد

76.        

اصغر

فراهاني

77.        

بهزاد

فرجي

78.        

نوشين

فردي

79.        

حميد

فرزام

80.        

پريسا

فروغي

81.        

كورش

قائيد رحمتي

82.        

سعيد

قالبي

83.        

سيدمهدي

قديري

84.        

جواد

قرباني

85.        

مصطفي

قمصري

86.        

قربان

قنبري

87.        

اميد

كاكاوندي

88.        

عليرضا

گروسي

89.        

اباذر

لاري

90.        

آناهيتا

مافي

91.        

محمد

متفكريان

92.        

بهروز

محسن آبادي

93.        

نجمه

محمدحسني

94.        

مصطفي

محمدرضائي

95.        

عباسعلي

محمدعلي پور

96.        

اميد

محمدي

97.        

سهيل

محمدي

98.        

نازدار

محمدي

99.        

ناصر

مداح

100.  

گيتي

مدبري

101.  

كامران

مراد خاني

102.  

اسحق

مرادي

103.  

مهناز

مرتضوي (فقط تحليف)

104.  

ليلا

مسعودي

105.  

سميه

معروفي

106.  

مرجان

مقدسي

107.  

سعيد

مقدسي (فقط تحليف)

108.  

سيدعبداله

موسوي

109.  

علي

موسوي

110.  

ناهيد

مهديان

111.  

نوروزعلي

مهري

112.  

حسين

ميرزائي

113.  

مظاهر

ميرزامحمدي

114.  

مصيب

ميرناصري

115.  

سجاد

ناصري

116.  

صادق

نظري

117.  

رحيم

نيك خواه

118.  

مهسا

واله

119.  

مصطفي

وفايي

120.  

مهري

هداوند

121.  

زهرا

هراتي

122.  

مهديه

هويلچ

123.  

ابراهيم

يارمحمدي

124.  

جليل

ياري زاده

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:36 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

آقای دولاح، نایب رییس اسکودا از کلاس‌های موسسه دادآفرین بیان گردید:
نحوه طراحی، گزینش سوالات آزمون کارٖموزی وکالت و برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش

آقای دولاح نایب رییس انحادیه سراسری کانو‌های وکلای دادگستری ایران -اسکودا- در بازدید از کلاس آیین دادرسی مدنی استاد امیر کمالوند جهت آمادگی آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۳ به ایراد سخن پرداختند که در قسمت ذیل متن کامل سخنرانی ایشان قرار دارد. همچنین ایشان به پرسش دانشجویان موسسه دادآفرین نیز پاسخ دادند:

من صمیمانه عرض سلام دارم خدمت یکایک دوستان عزیز.
جا دارد بنده به عنوان یک شهروند ایرانی از موسسه دادآفرین صمیمانه قدردانی کنم. وقتی با دوستی که در سال‌های گذشته در این موسسه درس خوانده بود، صحبت می‌کردم، ایشان به یک نکته زیبا اشاره کردند و گفتند: سیستم آموزش در موسسه دادآفرین به گونه‌ای بود که همانند یک متخصص، من در ذهنم هر کدام از داده‌های علمی را در قفسه‌ای جا گذاشتم و هر وقت به سؤال مراجعه می‌کردم می دانستم که به کدام قفسه باید مراجعه کنم و همان طوری که پزشک داروساز، دارو را بدون دردسر به مراجعه کننده تحویل می‌دهد من هم توانستم این مسیر را دنبال کنم.

در خصوص زمان و نحوه برگزاری آزمون وکالت باید بگویم
آزمون وکالت کانون وکلای کشور هر ساله یا اوایل یا اواسط آذر ماه، و علی‌الاصول نیمه اول آذر ماه برگزار می شود. در خصوص نحوه پذیرش حتماً یا شنیده‌اید یا استحضار دارید که طبق تبصره ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه کمیسیونی متشکل از رئیس کانون هر استان، رئیس دادگستری آن استان و رئیس دادگاه انقلاب، به عنوان کمیسیون نیاز تشکیل می‌شود. و به اقتضای توسعه کار وکالت و یا خدمات حقوقی معیاری از نظر عددی معین می‌کنند. بنابراین ساز و کار معین کردن تعداد پذیرش با این کمیسیون است، اما در خصوص نحوه طرح سؤال 23 کانون کشور با مدیریت اسکودا آمدیم و یک بانک سؤال درست کردیم. نزدیک به فرا رسیدن زمان آزمون از همه کانون‌های سراسر کشور راجع به هر درس به تعداد سؤالی که در آزمون برگزار می‌شود سؤال ارسال می‌شود. مجدداً در مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانون وکلای ایران رأی‌گیری می‌کنیم. معمولاً پنج کانون را متولی گزینش این سؤالات قرار می‌دهیم که معمولاً من خودم یکی دو بار در این مجموعه بوده‌ام. بعد از نهایی شدن به سازمان سنجش ارسال می‌شود. آنها فقط راجع به گزینه 1، 2، 3، 4 و یا جای سؤالات از نظر عددی تغییراتی را اعمال می‌کنند و به این کیفیت آزمون برگزار می‌شود نسبت به این که چه مدت بعد از برگزاری آزمون، پاسخ سؤالات در اختیار شرکت کنندگان در آزمون قرار می گیرد بعضاً به کیفیت قراردادی که با سازمان سنجش منعقد می‌کنیم بر می‌گردد. ولی علی‌الاصول ما در کوتاه‌ترین زمان، یک ماه و یا یک ماه و نیم پس از برگزاری آزمون پاسخ آن را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهیم.

به هر حال همیشه مشکلاتی از این دست وجود دارد، مثلاً نوشته‌ای بین ایران و 1 + 5 در خصوص طرح سؤالات اختلافی در آزمون وکلا بعضاً دانشجویان سؤال دارند، تنظیم می‌شود، با حضور کارشناسان حقوقی تفسیرات مختلفی روی کلمه Right انجام می‌شود، آیا اصلاً حقی وجود دارد؟ اصلاً کلمه Right در این باید وجود داشته باشد و تفاسیر مختلف از این دست...، به هر حال حقوق هم شاخه‌ای از علم انسانی است و شاید شیرینی‌اش به همین اختلاف‌نظرهاست. اگر قرار بود که همه چیز قاطع باشد پس هر آنچه دادگاه بدوی رأی می‌داد به دادگاه تجدیدنظر کشیده نمی‌شد و یا هر آنچه دادگاه تجدیدنظر در مقام قطعیت رأی صادر می‌کرد به مراجع ذی‌صلاح بعدی ارجاع نمی‌شد.

من در پنج سالی که با فضای مجمع عمومی کانون‌های ایران ارتباط مستقیم کاری داشتم به هر نحوه سعی شده است که این اختلافات به حداقل برسد. یک زمانی شاید شمول استدلالات و اختلاف رویه‌ها، مبنای ارزیابی و سنجش دقت و دامنه آگاهی‌های فرد آزمون دهنده قرار می گرفت اما بعدها آمدیم و گفتیم نه، قانون و آرای وحدت رویه ملاک عمل باشد؛ منتها به هر حال آن مجموعه‌ای که عرض کردم می‌آییم طراحان سؤالات را انتخاب می‌کنیم که عموماً از انسان‌های فرهیخته، اندیشمند، صاحب کتاب، صاحب تجربه هستند که البته در خروجی سؤالات بعضا اختلاف نظر پیش می‌آید. ما چه راهکاری برای حل موضوع داریم؟ اول اینکه از طراحان سؤال بخواهیم چرا این سؤال را طرح کردید؟ استدلال شما چیست؟ به نظر می‌رسد 2 و 3 هر دو می‌توانند پاسخ صحیح باشند، و یا پاسخی در این چهار گزینه‌ای که شما اختیار کرده‌اید وجود ندارد. سر جمع ما یک هیأت پنج نفره اسکودا هستم باید جمع شویم اگر نظر استاد را قبول نمی‌کنیم رای گیری شود، نظام حاکم بر اسکودا نظام دموکراتیک است. سؤال را روی میز می‌گذاریم رأی‌گیری می کنیم. حداقل برای اینکه حل اشکال کنیم. ادعا نداریم که حتماً درست است یا نادرست همان طوری که حتماً استحضار دارید در ازمونی که گذشت چند تا از سؤالات را حذف کردیم، چه بسا اعتقاد علمی مان این بود که درست است ولی سعی خواهیم کرد که این دغدغه جوانانی که جویای نام و کسوت وکالت هستند کمترشود و به نمایندگی از شما که نمایندگی بخشی از متقاضیان ایران در حوزه وکالت را دنبال می‌کنید من این قول را می‌دهم که بازهم تأکیداً هم در هیأت رئیسه اسکودا و هم در مجمع عمومی کانون های ایران این موضوع را مطرح و هم اصرار کنم.

یکی از دانشجویان در مورد سهمیه ایثارگران و تأثیر آن بر سهمیه آزاد سؤالی را مطرح کردند، ملاک همه ما برای ارزیابی، قانون است. در مقررات سابق 30 % سهمیه ایثارگران پیش‌بینی شده بود. یعنی اگر یک کانون صد نفر پذیرش می‌کرد 30 % قائل باشیم ، باید 30 نفر از صد نفر ما سهمیه ایثارگران باشد. منتهی از نظر جریان‌سازی علمی که رسالت اسکودا و کانون‌ها بوده و تلقی منزلت یک وکیل و آثار عملکرد او، متعرض این بودند که از نظر علمی شاید صحیح نباشد که ما این سهمیه را اعمال بکنیم. النهایه اسکودا یک مصوبه را گذراند که اگر چه قانون ساکت بود و در تفسیر و در عمل هم، دادگاه انتظامی قضات متفاوت عمل می‌کرد. مصوبه این بود که آخرین نفری که در یک کانون پذیرفته می‌شود، فرض بفرماید ان قانون که صد نفر عرض کردم 30 نفر، نفر آزادش می‌شود نفر هفتادم، اگر ایثارگر 70 درصد نمره نفر هفتادم سهمیه آزاد را کسب کرده باشد می‌تواند جزو قبول شده‌ها قرار بگیرد یعنی این مصوب اسکودا بود. وقتی ما می‌آمدیم اعمال می‌کردیم چه بسا پیش می‌آمد از این 30 نفر، 7 نفر آن هفتاد درصد نمره را می‌آوردند پس ما می‌آمدیم به سهمیه آزاد اضافه می‌کردیم منتها در مقررات سابق و حتی فعلی قانون‌گذار ملاک نمره را نیاورده که ما بگوییم 70 درصد.
بعضی از کانون‌ها می‌گفتند ما مستقل هستم، ما قائل به این هستیم که چون قانون‌گذار تصویب کرده سهمیه ایثارگر اعمال می‌کنیم. پس این 70 % درصد را اعمال نمی‌کنم، 30 نفر را قبول می‌کنیم. این امر موجب می‌شد که کسی که رتبه 71 یا 75 بود قبول نشود. در مقررات فعلی که شده 25 درصد مجدداً اسکودا همان معیار 70درصد را اعمال کرد ولی بعضی از کانون‌ها مثل کانون مرکز و یا مثل کانون فارس گفتند چون ما مستقل هستیم قبول نمی‌کنیم قائل به این هستیم که ایثارگر بیشتری را بپذیریم.
وقتی کارنامه آزمون به دستتان می‌رسد ما یک تراز نمره داریم و یک سیستم معدل‌گیری. کانون مرکز آمد گفت من 70 درصد معدل نفر آخر سهمیه آزاد را ملاک عمل قرار می‌دهم ، 21 کانون دیگر کشور گفتند ما مایل هستیم 70 درصد نمره سهمیه آزاد را ملاک قرار دهیم و بنابراین در مورد این مسأله اختلاف‌نظر وجود دارد آیا اگر کسی که سهمیه آزاد است می‌تواند به دادگاه انتظامی مراجعه کند؟ تحت شرایطی بدین ترتیب که اگر کانون مرکز گفت من 1200 نفر می‌خواهم و بعد 50 نفر اصلاً نیامدن ثبت نام کنند یا کارمند دولت بودن، یا قضاوت را ترجیح دادن یا رفتن دفترخانه منی که پذیرفته نشدم و نزدیک به ان سهمیه هستم می‌توانم به دادگاه انتظامی قضات مراجعه کنم و الزام اون کانون را به صدور پروانه کارآموزی بخواهم. با این استدلال که کمیسیون اعلام نیاز گفتند 1200 نفر، 50 نفر حاضر نیستند ،رتبه من 2 نفر با آن سهمیه فاصله دارد با توجه به اینکه 50 نفر نیامده‌اند این ظرفیت آزاد است چون کانون سیاست‌گذاری را دنبال می‌کنند و علی‌الاصول مایل نیستند تعداد وکلا را زیاد بکنند، بنابراین تحت این ساز و کار می‌توانند به دادگاه انتظامی - اگر این شرایط فراهم باشد - مراجعه و با صدور حکم محکومیت کانون، موفق به کسب پروانه کارآموزی بشوند.

کسانی که در آزمون پذیرفته می‌شوند و از ابتدا شهرستان دیگری را برای کاراموزی انتخاب کرده اند آیا می‌توانند کارآموزیشان را در تهران بگذرانند؟
علی‌الاصول کسانی که می‌خواهند آزاد بشوند سخت‌گیری نمی‌کنند. مثلا منی که کانون اصفهان هستم حاضرم ده نفر از کارآموزانم بار مسولیت آموزششان از دوشم برداشته شوند، مهمترین مشکل، از سوی کانون پذیرنده است. مثلاً تهران، منتها صحبتی که خودم در اسکودا داشته‌ام، نسبت به خانم‌ها به لحاظ معذوریت‌ها و شرایط دیگر قائل به این هستیم که همه کانون‌ها مکلف باشند به موافقت آنها در کانونی که محل زندگیشان باشد. اگر انشاءالله حیاتی باشد و در این مجموعه باشم خودم تعهد می‌دهم که نسبت به جابجایی راجع به مهمان در دوران کارآموزی این موضوع را مطرح و موافقت کنیم.

گزارش تصویری از بازدید آقای دولاح، نایب رییس اسکودا از موسسه دادآفرین
: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:31 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

در بازدید آقای اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی از کلاس‌های موسسه دادآفرین بیان گردید:
آخرین وضعیت قانون آیین دادرسی کیفری و لایحه تجارت




گزارش تصویری آقای اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی از موسسه دادآفرین
: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:23 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

دانلود قانون آیین دادرسی کیفری جدید مصوب 92

برای دانلود روی لینک زیر کلیک نمایید(حجم 902 کیلو بایت، فرمت pdf)

جهت دانلود قانون آیین دادرسی کیفری جدید مصوب 92کلیک کنید (اینجا)


برچسب‌ها: دانلود قانون آیین دادرسی کیفری جدید, دانلود قانون pdf, آیین دادرسی pdf 92

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:21 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

 دانلود دفترچه سوالات آزمون کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه آزاد 93

برای دانلود روی لینک زیر کلیک نمایید(حجم 975 کیلو بایت، فرمت pdf)

جهت دانلود سوالات کلیک کنید (اینجا)


برچسب‌ها: سوالات ارشد حقوق, ارشد آزاد حقوق, آزمون ارشد حقوق 93, سوالات ارشد حقوق 93

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:19 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
استخدام کارشناس و کارشناس ارشد حقوق در آستان قدس رضوی 93 + شرایط ثبت نام + لینک ثبت نام

« آگهی استخدام پیمــانی سازمان مرکزی آستان قدس رضوی »

 استخدام کارشناس حقوق

سازمان مرکزی آستان قدس رضوی به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود، از میان داوطلبان واجد شرایط (مرد و زن) تعداد ۱۷۳  نفر را از طریق برگزاری آزمون، مصاحبه و طی مراحل گزینش به شرح جدول ذیل به صورت پیمانی استخدام می‌نماید.

 

ردیف

عنوان شغل

تعداد و جنسیت  مورد نیاز

رشته تحصیلی

سایر شرایط

مقطع تحصیلی

دروس امتحانی تخصصی

۱

کارشناس طراحی لوستر

۱ نفر مرد

 مهندسی برق

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

-  آشنایی کامل با نرم افزارهایAutoCad، VRAYوD-max3 و نرم افزارهای طراحی-قابلیت طراحی قطعات و آشنایی کامل با نرم افزارهای مربوطه

-  داشتن  توانایی جسمی و مسلط به امور فنی

کارشناسی

دانش عمومی برق و الکترونیک  ریاضیات دانش نرم افزار های طراحی

۲ نفر مرد

طراحی صنعتی

۲

کارشناس فنی و نگهداری (اداره خدمات)

۱ نفر مرد

 مکانیک

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

-  تسلط به نرم افزارهای تخصصی و طراحی Auto cad  ؛Solid work  ؛ catia؛ sap ، ۳D max و قابلیت طراحی قطعات ؛ تسلط به لغات و اصطلاحات فنی زبان انگلیسی

-   داشتن  توانایی جسمی و مسلط به امور فنی

کارشناسی

دانش نرم افزار های طراحی  ریاضیات ساخت و تولید

۳

کارشناس مواد غذایی

۱ نفر مرد

علوم و صنایع غذایی

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

-  دارا بودن سلامت کامل جسمانی

کارشناسی

شیمی مواد غذایی میکروبیولوژی مواد غذایی

۴

کارشناس بهداشت محیط

۲ نفر مرد

بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، بهداشت عمومی

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

-  دارا بودن سلامت کامل جسمانی

کارشناسی-کارشناسی ارشد

اصول بهداشت عمومی-کلیات بهداشت محیط -اصول نگهداری موادغذایی- کلیات بهداشت و ایمنی مواد غذایی

۵

متصدی دفتر امانات / متصدی دفتر اشیاء

۱۱ نفر مرد

ادبیات فارسی ، عربی ، مدیریت ، الهیات و معارف اسلامی، ، علوم اجتماعی ، علوم ارتباطات اجتماعی ، حسابداری

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

-  دارا بودن سلامت کامل جسمانی

-  تعهد به خدمت شفیتی

-   برخورداری از صعه صدر و روابط عمومی

کارشناسی

تئوری های مدیریت – اخلاق  و معارف اسلامی

۶

متصدی کشیک / مامور انتظامات

۷۶  نفر مرد

الهیات و معارف اسلامی، زبان و ادبیات انگلیسی،

زبان و ادبیات عرب ،  علوم اجتماعی ، علوم ارتباطات اجتماعی

-   داوطلب می بایست متاهل باشد.

-   شناخت اجمالی از اماکن متبرکه

-   دارا بودن  قد بالاتر از ۱۷۵ سانتیمتر

-   برخورداری از بیان شیوا  ،  سعة صدر و روابط عمومی

-  سلامت کامل جسمانی

کارشناسی

اخلاق و معارف اسلامیزبان عربی – دانش عمومی ارتباطات اجتماعی

۷

متصدی کشیک / مامور انتظامات

۱۶ نفر زن

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

-   شناخت اجمالی از اماکن متبرکه

-  دارا بودن  قد بالاتر از ۱۷۰ سانتیمتر

-   برخورداری از بیان شیوا  ،  سعة صدر و روابط عمومی

-  سلامت کامل جسمانی

۸

 کارشناس فنی اتاق مانیتورینگ

۱ نفر مرد

 مهندسی برق گرایش الکترونیک

-  سلامت کامل جسمانی

کارشناسی

مدارهای الکتریکی الکترونیک  اندازه گیری الکتریکی اصول میکرو کامپیوترها

۹

اپراتور اتاق مانیتورینگ

۱۷ نفر مرد

علوم انتظامی مدیریت دولتی- حقوقکارشناسی برق گرایش های مخابرات و الکترونیک کارشناسی کامپیوتر کلیه گرایش ها

-  سلامت کامل جسمانی

کارشناسی

دروس GMAT  و دانش مسائل روز با ضریب ۴ خواهد بود

۴ نفر زن

۱۰

کارشناس تاسیسات /تعمیر و نگهداری/ نظارت تاسیسات

۳  نفر مرد

مهندسی مکانیک

-

کارشناسی

 

مبانی برق – ترمودینامیک  سیالات انتقال حرارت

۱۱

کارشناس نظارت برق

 ۱ نفر مرد

مهندسی برق

-

الکترونیک صنعتی تاسیسات الکترونیک اندازه گیری الکتریکی

۱۲

کارشناس عمران

۱ نفر مرد

عمران

-

کارشناسی

 

مکانیک جامدات- مکانیک خاک و پی سازی- مکانیک سیالات و هیدرولیک

۱۳

کارشناس نقشه برداری

۱ نفر مرد

کارشناس  نقشه بردار

-

کارشناسی

نقشه برداری عمومی

۱۴

کارشناس امور اداری

۲ نفر مرد

مدیریت دولتی  کارشناس امور اداری

-

کارشناسی

اصول مدیریت ریاضی و آمار

۱۵

کارشناس نظارت و پیگیری / کارشناس نظارت و ارزیابی

۲ نفر مرد

کارشناس ارشد :

 سطح ۳ حوزه یا معادل کارشناسی ارشد حوزوی – کلیه گرایش های الهیات و حقوق

مهندسی صنایع (گرایش مدیریت سیستم و بهره وری) ، مدیریت اجرایی ، مدیریتMBA ، مدیریت (گرایش های دولتی – بازرگانی – فناوری اطلاعات – منابع انسانی ) ؛ علوم ارتباطات اجتماعی گرایش علوم ارتباطات اجتماعی ) ، علوم تربیتی (گرایش مدیریت آموزشی)

کارشناسی :

 سطح ۲ حوزه یا معادل کارشناسی حوزوی

مهندسی صنایع (گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها ) ، مدیریت (گرایش دولتی – بازرگانی ) ، علوم ارتباطات اجتماعی .

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

 

کارشناسی-کارشناسی ارشد

تئوری های مدیریت و مدیریت استراتژیک-   اصول بودجه­ریزی – آمار و روش تحقیق –  مفاهیم و حوزه های مطالعات فرهنگی

۱۶

کارشناس امور قراردادها

۱  نفر مرد

کارشناسی ارشد:

مدیریت مالی – مدیریت بازرگانی – حسابداری

کارشناسی :

 حسابداری

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

 

کارشناسی-کارشناسی ارشد

اصول حسابداری اصول مدیریت

۱۷

کارشناس آمار و اطلاعات

۱ نفر مرد

کارشناس ارشد :

آمار (گرایش آمار اقتصادی و اجتماعی ) ، مدیریت (گرایش های دولتی – بازرگانی – فناوری اطلاعات – منابع انسانی ) ، پزوهش علوم اجتماعی ، مدیریت اطلاعاتی .

کارشناسی :

آمار – مدیریت (گرایش دولتی – بازرگانی) ، علوم اجتماعی (گرایش پزوهشگری علوم اجتماعی)

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

 

کارشناسی-کارشناسی ارشد

آمار کاربردی – روش تحقیق – علوم اجتماعی و اقتصادی – سیستم­های اطلاعات مدیریت

۱۸

مسئول دفتر

۱ نفر مرد

مدیریت دولتی کارشناس امور اداری

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

-  آشنایی کامل با زبان های انگلیسی و عربی

-  دارای روابط عمومی بالا

کارشناسی

اصول مدیریت ریاضی و آمار

۱۹

سردبیر سایت

۱  نفر مرد

سطح ۳ حوزه یا معادل کارشناسی ارشد حوزوی–

کارشناس ارشد مدیریت رسانه – مدیریت فرهنگی – مهندسی فن آوری اطلاعات (گرایش شبکه های کامپیوتر – فن آوری اطلاعات – نرم افزار )

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

 

کارشناسی-کارشناسی ارشد

اصول روزنامه نگاری- مبانی کلی ارتباط جمعی-  مفاهیم و حوزه های مطالعات فرهنگی – اخلاق و تربیت اسلامی

۲۰

سردبیر مجله

۱ نفر مرد

کارشناس ارشد :

علوم ارتباطات اجتماعی (گرایش علوم ارتباطات اجتماعی ) ، مدیریت رسانه ، روزنامه نگاری ، خبرنگاری .

کارشناسی :

علوم ارتباطات اجتماعی ، روزنامه نگاری ، خبرنگاری .

-  داوطلب می بایست متاهل باشد.

کارشناسی-کارشناسی ارشد

۲۱

مامور حفاظت

۲ نفر مرد

نقشه برداری

-  دارا بودن سلامت کامل جسمانی

-  حداقل قد ۱۷۵ سانتیمتر

-  خدمت دراین شغل به صورت شیفتی و غیر اداری و در سطح اراضی موقوفه حضرت رضا علیه السلام می باشد.

کارشناسی

نقشه برداری عمومی

۲۲

۲ نفر مرد

علوم قضایی  علوم انتظامی

کارشناسی

قانون اجرای احکام-قانون مدنی  حقوق جزا

۲۳

۲ نفر مرد

مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات

کارشناسی

زراعت  اصلاح نباتات

۲۴

۱ نفر مرد

حقوق

کارشناسی

قانون مدنی – قانون ثبتی – آئین دادرسی مدنی – قانون اجرای احکام

۲۵

کارشناس اراضی

۱ نفر مرد

جغرافیا با گرایش برنامه ریزی شهری

-

کارشناسی

برنامه ر یزی شهری جغرافیای شهری

۲۶

حسابدار

۱۶ نفر مرد

حسابداری

-

کارشناسی

اصول حسابداری حسابداری دولتی

۲۷

کارشناس حقوقی

۲ نفر مرد

حقوق – کارشناس حقوق قضایی  فقه و مبانی حقوق اسلامی

از پذیرفته شدگان این ردیف تعهد محضری خدمت در آستان قدس رضوی به مدت حداقل  ۵ سال اخذ خواهد شد.

کارشناسی

قانون مدنی – قانون ثبتی – آئین دادرسی مدنی – قانون اجرای احکام

شرایط عمومی:

  1. متدیّن به دین مبین اسلام.
  2. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
  3. ایمان و اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه.
  4. دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفة عمومی یا معافیت دائم برای آقایان.
  5. عدم سوء پیشینة کیفری و عدم اشتهار به فساد اخلاقی و عدم اعتیاد به مواد مخدر.
  6. داشتن سلامت و توانایی جسمی و روانی متناسب با خدمت مورد نظر.
  7. عدم اشتغال به کار و تعهد خدمت به مؤسسات دولتی و غیردولتی.
  8. آشنایی کامل با مهارت های ICDL
  9. داوطلبان خانم بایستی دارای پوشش کامل اسلامی ( چادر ) باشند .
  10. حداکثر سن برای دارندگان مدرک کارشناسی ۲۸ سال ( تاریخ تولد  از ۰۶/۰۴/۱۳۶۵ به بعد ) و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد ۳۲ سال ( تاریخ تولد از ۰۶/۰۴/۱۳۶۱ به بعد ) می باشد .

تبصره۱: موارد ذیل به شرط ارائه تاییدیه های معتبر به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد.

الف ) افرادی که صرفاً دوره ضرورت نظام وظیفه را انجام داده اند به حداکثر سن آنان دو سال افزوده می شود . ( تاریخ تولد دارندگان مدرک کارشناسی از ۰۶/۰۴/۱۳۶۳ به بعد و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد از ۰۶/۰۴/۱۳۵۹ به بعد )

ب) وابستگان درجه یک شامل  فرزند ،  برادر ، خواهر  خانواده معظم شهداء، آزادگان، مفقود الاثرها و همچنین جانبازان گرامی ( به شرط ارائه مدرک معتبر از کار افتادگی از بنیاد شهیدوامور ایثارگران ) تا میزان ۵ سال به حداکثر سقف سنی آنان افزوده می‌گردد.

ج) داوطلبانی که در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی بصورت حق الزحمه ای مشغول به خدمت می‌باشند، به میزان سوابق تجربی به حداکثر سن مجاز آنان افزوده خواهدشد .ضمناًحداکثرسنمجازایندستهازداوطلبان۳۵سالمیباشد.

تبصره ۲:

خانواده معظم شهداء ، جانبازان ، آزادگان، رزمندگان ، افراد بومی ، متاهلین و متقاضیانی که از مراکز معتبر گواهی سابقه کار ارائه نمایند در شرایط مساوی دارای اولویت استخدام می باشند.(ارائه مدرک در صورت قبولی)

تبصره ۳:

مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی درصورت پذیرفته شدن در آزمون( حداکثر ۲ ماه پس از اعلام نتیجه) بایستی به تایید سازمان مرکزی دانشگاه مذکور برسد.

مدارک مورد نیاز:

  1. تکمیل فرم تقاضا نامه استخدام مندرج در پایگاه اینترنتی آزمون های استخدامی آستان قدس رضوی.
  2. اسکن از کارت ملی.
  3. اسکن از کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم.
  4. اسکن آخرین مدرک تحصیلی (و یا گواهی فراغت از تحصیل) که معدل در آن قید شده باشد الزامی است.
  5. فایل عکس ( حداقل اندازه این عکس بایستی ۴*۳ و با زمینه روشن باشد .)

هزینه ثبت نام :

مبلغ ثبت نام در آزمون ۱۵۰۰۰۰ ریال می باشد و پرداخت آن به صورت اینترنتی در زمان ثبت نام صورت خواهد پذیرفت.

درباره  سوالات  آزمون استخدامی :

مفاد امتحانی به شرح ذیل می باشد :

الف  ( دروس عمومی ) : ۱- معارف اسلامی ، ۲-زبان انگلیسی ۳- دانش فناوری اطلاعات و رایانه ۴ – سیره رضوی  ، هر کدام ۱۵ سوال مجموعا ۶۰ سئوال با ضریب یک می باشد ،

ب :  ۱- سنجش استعداد تحصیلی   GMAT  ۲-   دانش مسائل روز هر کدام ۱۵   سوال با ضریب ۳

ج :  ( دروس تخصصی ) : دروس تخصصی هر رشته شغلی ۶۰ سئوال با ضریب ۳  می باشد که این دروس در ستون دروس امتحانی اختصاصی جدول آگهی استخدامی درج گردیده است  .

توضیح : در رشته شغلی اپراتور مانیتورینگ ردیف ۹ جدول آگهی ضریب دروس GMAT  و دانش مسائل روز ضریب ۴  می باشد.

نحوة ارسال مدارک و ثبت‌نام:

متقاضیان محترم جهت اطلاع از نحوه ارسال ، همچنین تکمیل فرم ثبت نام و اطلاع از دروس تخصصی و عمومی رشته های شغلی مندرج در آگهی می بایست از تاریخ ۱۰/۰۳/۱۳۹۳ به پایگاه آزمون های استخدامی آستان قدس رضوی به آدرس azmoon.aqr.ir   مراجعه نمایند .

توجّــه:

-        به درخواستهایی که مدارک آنان ناقص یا تصاویر اسکن شده ناخوانا  باشد ترتیب اثر داده نخواهد شد.

-        وجوه پرداختی قابل استرداد نمی باشد.

-        داوطلبان دانشجو نبوده و الزاماً فارغ‌التحصیل باشند.

-        به منظور رعایت عدالت استخدامی میان داوطلبان گرامی در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در  مشخصات ثبت شده از سوی داوطلب اعم از سن ، مدرک ، گرایش و …. همچنین اسکن مدارک  ارسالی،  ثبت نام و نتیجه آزمون داوطلب کان لم یکن تلقی و در هر مرحله از گزینش از ادامه روند استخدام وی جداً ممانعت به عمل خواهد آمد . 

** داوطلبان جهت اطلاع از عناوین دروس امتحانی هر رشته شغلی و همچنین آخرین اطلاعیه های مربوط به آگهی استخدامی به پایگاه ثبت نام اینترنتی به آدرس azmoon.aqr.ir   مراجعه نمایند .

زمان و محل توزیع کارت آزمون:

 سوالات رایج در آزمون های استخدامی

-        آغاز ثبت نام اینترنتی از تاریخ ۱۰/۰۳/۱۳۹۳

-        مهلت ثبت نام فقط تا تاریخ  ۲۲/۰۳/۱۳۹۳ می باشد و این تاریخ قابل تمدید نمی باشد .

-        زمان دریافت کارت آزمون:  از ۰۴/۰۴/۱۳۹۳ لغایت ۰۵/۰۴/ ۱۳۹۳  با مراجعه به پایگاه اینترنتی آزمون های استخدامی آستان قدس رضوی .  (ضمناً پس از مدت مذکور امکان دریافت کارت میسر نمی باشد )

-        آزمون استخدامی روز جمعه مورخ ۰۶/۰۴/۱۳۹۳ برگزار می‌شود.

-        محل و ساعت اجرای آزمون استخدامی هنگام صدور کارت آزمون استخدامی در پایگاه اینترنتی آزمون های استخدامی آستان قدس رضوی به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

 

جهت ثبت نام کلیک کنید (اینجا)


برچسب‌ها: استخدام حقوق93, استخدام کارشناس حقوقی93, استخدام کارشناس حقوق آستان قدس رضوی 93

: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:16 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
معرفی كتاب «قانون آيين دادرسي كيفري جدید در پرتو نظرات شوراي نگهبان»

انتشارات پژوهشكده شوراي نگهبان کتاب آیین دادرسی کیفری جدید 92

كتاب «قانون آيين دادرسي كيفري در پرتو نظرات شوراي نگهبان» را منتشر كرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان، اين كتاب با هدف ارائه نظرات شوراي نگهبان در خصوص قانون آئين دادرسي كيفري جديد، به محافل قضايي و دانشگاهي تدوين شده و حاوي تحليل و تفسير مواد اين قانون و سير تحول آن مي باشد.

در اين كتاب متن كامل قانون جديد، و در ذيل هر ماده به صورت زيرنويس، مصوبه اوليه مجلس شوراي اسلامي و اصلاحيه هاي بعدي آن و نيز نظرات شوراي نگهبان آمده تا محققان و پژوهشگران مباحث حقوقي با تحولات اين مصوبه در پرتو نظرات شوراي نگهبان آشنا گردند.


برچسب‌ها: قانون, آیین دادرسی کیفری جدید, آیین دادرسی کیفری مصوب 92, کتاب آیین دادرسی کیفری

: مرتبه
[ سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:, ] [ 17:46 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
[ سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:, ] [ 17:6 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]

اعلام نتایج بررسی متقاضیان دفاتر خدمات قضایی الکترونیکاعلام نتایج خدمات قضایی الکترونیک

به اطلاع کلیه افرادی که جهت دریافت مجوز دفاتر خدمات قضایی اقدام نموده اند می­رساند جهت رویت امتیاز کسب شده خود می­توانند از روز شنبه مورخ 3/3/1393 با استفاده از شماره رهگیری و رمز عبور به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به آدرس  www.adliran.ir قسمت ثبت نام و پیگیری مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند.در صورت عدم دسترسی به شماره رهگیری و رمز عبور با شماره 63974048- 021 تماس حاصل فرمائید.

پیرو اعلام نتایج اولیه اعطای مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، متقاضیان محترم می توانند از تاریخ 4/3/1393 به مدت 20 روز  اعتراض در این خصوص را با ورود به صفحه شخصی خود در قسمت ثبت نام و پیگیری مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و انتخاب گزینه " ارسال شکایت" اعلام نمایند. لازم به ذکر است اعتراض ها صرفاً از این طریق رسیدگی می گردد و از مراجعه حضوری جداً خودداری نمایید.

جهت مشاهده نتایج دفاتر خدمات قضایی الکترونیک کلیک کنید (اینجا)


برچسب‌ها: دفاتر الکترونیک قضایی, متقاضیان, اعلام نتایج دفاتر خدمات قضایی الکترونیک

: مرتبه
[ سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:, ] [ 17:2 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: