حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





  آيا امتياز تلفن جزء اموال منقول است يا خير ؟

 

آزادبخت دادگستري كرج: به نظر اكثريت، امتياز تلفن چون داراي ارزش اقتصادي و قابل ارزش گذاري است مال است اما چون محدوديت هائي در نقل و انتقال آن از شهري به شهر ديگر وجود دارد قابل نقل و انتقال نبوده و نمي توان گفت كه جزء اموال منقول است لذا به جهت عنوان شده جزء اموال غير منقول خواهد بود. به نظر اقليت، امتياز تلفن تا زماني كه با اجراي مقررات اداره مخابرات در قالب يك خط تلفن مورداستفاده در نيامده، مال به معناي خاص نخواهد بود، بلكه حق مالي است مانند حق نفقه، حق كسب و پيشه و غيره پس با اين توضيح نه مال منقول است نه مال غيرمنقول اما در مورد صلاحيت محاكم و مالي يا غير مالي بودن دعوي مي توان گفت تابع مقررات دعاوي اموال منقول است و خواسته در مورد سؤال بايد تفهيم گردد. استدلال اكثريت بر غير منقول بودن امتياز تلفن هيچ مبناي قانوني نداشته و محدوديت هاي اداره مخابرات بر منع انتقال آن از شهري به شهر ديگر كه با توجه به ضوابط خود و رعايت مسائل فني و تخصصي صورت مي گيرد، امتياز تلفن و حتي خط تلفن مورد بهره برداري را داخل در اموال غير منقول نمي داند. وقتي خط تلفن از نقطه اي به نقطه ي ديگر قابل انتقال و بهره برداري است دليل غير منقول بودن آن چيست؟ اگر روزي مقرراتي براي منع نقل و انتقال مال منقولي از شهري به شهر ديگر تصويب شود نمي توان گفت اين مقررات ماهيت مال را تغيير خواهد بود (مانند اتومبيل).

صدقي مجتمع قضائي شهيد محلاتي: با توجه به تعريف مال غير منقول كه مطابق ماده 12 قانون مدني عبارت است از «مال غير منقول آن است كه از محلي به محل ديگر نتوان نقل نمود اعم از اين كه استقرار آن ذاتي باشد يا به واسطه عمل انسان به نحوي كه نقل آن مستلزم خرابي يا نقص خود مال يا محل آن شود»امتياز تلفن جزء اموال غيرمنقول نمي باشد و از طرفي جزء مال منقول هم نيست چه اين كه مال منقول مطابق ماده 19 ق. م «اشيائي كه نقل آن از محلي به محل ديگر ممكن باشد بدون اين كه به خود يا محل آن خرابي وارد آيد. . . » تعريف شده در حالي كه امتياز تلفن جزء اشيائي نيست كه نقل آن از محلي به محل ديگر ممكن باشد بلكه مطابق ملاك ماده 20 ق. م مانند ديون و ديگر حقوق از حيث صلاحيت محاكم در حكم مال منقول است و اصل منقول بودن اموال نيز مؤيد اين استدلال است.

فراهاني مجتمع قضائي قدس: نظربه اتفاق آرأ با توجه به تعريف قانوني مدني در مواد 12 الي 22 قانون مدني از اموال منقول و غيرمنقول و نيز تقسيم بندي غير منقول اعم از ذاتي تبعي حكمي و غير و امتياز تلفن با هيچ يك از مصاديق مالي غيرمنقول مطابقت ندارد و منقول شناخته مي شود لكن بايد توجه داشت چنانچه منظور سؤال حرف امتياز قبل از وصل انشعاب و برقراري ارتباط باشد طبق مقررات شركت مخابرات قابل نقل و انتقال و معارضه و خريد و فروش نمي باشد لذا در ماليت آن جاي ترديد وجود دارد.

نظريه مشورتي كميسيون

نظريه اكثريت (2/12/80)

با عنايت به تعاريفي كه از اموال منقول و غير منقول در مواد 12 الي 22 قانون مدني به عمل آمده و با توجه به اصل منقول بودن اشيأ و اموال امتياز تلفن جزء اموال منقول محسوب مي گردد. (1)

نظريه اقليت:

نظر به اين كه محدوديت هائي در نقل و انتقال امتياز تلفن از يك شهر به شهر ديگر وجود دارد نمي توان امتياز تلفن را مال منقول داشت و با توجه به تعريف غير منقول در ماده 12 قانون مدني جزء اموال غير منقول نيز به حساب نمي آيد بلكه بايد گفت امتياز تلفن حقي است مالي مانند حق نفقه و حق كسب و پيشه و تجارت كه از نظر صلاحيت محاكم در حكم منقول است.

1- نظريه 6297/7-4/7/1380 اداره حقوقي قوه قضائيه:

 « چون طبق ماده 12 قانون مدني و مواد بعدي آن مال غير منقول آن است كه از محلي به محل ديگر نتوان نقل نمود اعم از اينكه استقرار آن ذاتي باشد يا بواسطه عمل انسان به نحوي كه نقل آن مستلزم خرابي يا نقص خود مال يا محل آن بشود و چون نقل و انتقال تلفن اعم از ثابت و سيار و همچنين امتياز آن ممكن است و مستلزم خرابي يا نقص محل نيست لذا انتقال حق امتياز و همچنين گوشي و لوازم آن مشمول مقررات مربوط به اموال منقول است. »

 

منبع :

سایت قضاوت

http://www.ghazavat.com/file/05/Around%20The%20Table.htm


برچسب‌ها: تلفن, منقول, مال, غیرمنقول, نظر حقوقی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ جمعه 7 شهريور 1393برچسب:, ] [ 19:43 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: