حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 صلاحیت دادگاه های کیفری

 در قانون جدید آیین دارسی کیفری  

 

صلاحیت در آیین دادرسی کیفری جدید


صلاحیت دادگاه های کیفری در قانون جدید آیین دارسی کیفری چگونه است؟ صلاحیت دادگاه کیفری یک در ماده 302 شامل جرایم موجب مجازات سلب حیات (اعدام – قصاص) که اعدام از باب تعزیری می تواند باشد، جرایم موجب مجازات حبس ابد، جرایم موجب مجازات قطع عضو اعم از حدی مانند سرقت یا قصاص و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی برابر با ثلث دیه کامل و یا بیشتر از آن، جرایم موجب مجازات تعزیری درجه 4 (حبس بیش از 5 تا 10 سال) و یا ...
 
صلاحیت دادگاه کیفری یک در ماده 302 شامل جرایم موجب مجازات سلب حیات (اعدام – قصاص) که اعدام از باب تعزیری می تواند باشد، جرایم موجب مجازات حبس ابد، جرایم موجب مجازات قطع عضو اعم از حدی مانند سرقت یا قصاص و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی برابر با ثلث دیه کامل و یا بیشتر از آن، جرایم موجب مجازات تعزیری درجه چهار (حبس بیش از 5 تا 10 سال) و یا بدتر (یعنی جرایم موجب مجازات درجه یک و دو و سه) حبس تا 5 سال در دادگاه کیفری دو می باشد و بیش از 5 سال در دادگاه کیفری یک می باشد.


به گزارش پایگاه آموزشی مهداد، محمد مصدق معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح در هم اندیشی آموزش مردمی قانون جدید آیین دادرسی کیفری گفت: قانون گذار اصل را در رسیدگی در صلاحیت دادگاه کیفری دو برشمرده است که در ماده 31 بیان می دارد و دادگاه کیفری دو را صالح به رسیدگی تمام جرایم قرار داده است مگر به نص قانون در صلاحیت دادگاه دیگری باشد.

چارچوب صلاحیت ها در دادگاه کیفری یک شامل رسیدگی به جرایم دارای مجازات درجه پنج و شش و هفت و هشت، جرایم عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آنها از ثلث دیه کمتر باشد، کلیه جرایم غیر عمدی با هر میزان، موجب مجازات حد مگر موجب سلب حیات، حبس ابد و یا قطع عضو باشد، می شود.صلاحیت دادگاه انقلاب در ماده 303 احصاء شده است بدون توجه به میزان مجازات و تنها با بررسی جرایم شامل جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه (اقدام مسلحانه تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی احراق و تخریب به منظور مقابله با نظام)، توهین به مقام بنیان گذار جمهوری اسلامی و مقام رهبری، مواد مخدر ، روانگردان و پیش سازهای آن قاچاق اسلحه و مهمات و ... و سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه قرار گرفته است، می شود. باید توجه کنیم که در قانون جدید از صلاحیت دادگاه انقلاب کاسته نشده است.

صلاحیت دادگاه اطفال

رسیدگی به کلیه جرایم مرتکبان کمتر از 18 سال و چنانچه جرایم ارتکابی در صلاحیت دادگاه انقلاب و یا کیفری یک باشد در صلاحیت دادگاه کیفری یک ویژه اطفال و نوجوانان قرار می گیرد.

صلاحیت دادگاه نظامی

طرح آیین دادرسی ویژه جرایم نیروهای مسلح از سوی مجلس در حال بررسی می باشد که اگر تصویب شورای نگهبان را تحصیل کند به قانون آ.د.ک جدید اضافه خواهد شد و همچنین آیین دادرسی جرایم الکترونیک و آیین دادرسی اشخاص حقوقی صلاحیت های دادگاه نظامی در ماده یک جرایم نیروهای مسلح احصاء شده است.

در جرایم سیاسی مطبوعاتی نیز در صلاحیت دادگاه کیفری یک مرکز استان محل وقوع جرم می باشد که طبق  ماده 302 است و حضور هیئت منصفه الزامی است. در دادگاه اطفال زمان رسیدگی به جرم ملاک احراز صلاحیت قرار می گیرد و برای صلاحیت طبق تبصره 2 ماده 304 به شرط اینکه در زمان  وقوع جرم زیر 18 سال باشند اما رسیدگی پس از 18 سال تمام آغاز شود دادگاه کیفری یک یا دو یا انقلاب بر اساس جرم انجام گرفته صالح به رسیدگی می باشد و همچنین در این دادگاه ها نیز همه قواعد و حقوق حاکم بر دادگاه ویژه اطفال باید در نظر گرفته و انجام شود.

تکلیف مردم در مراجعه به دادگاه های کیفری یک و دو چیست؟

پرونده در آغاز به دادسرا می رود که کارهای  مربوط به هر دو دادگاه کیفری یک و دو انجام می شود و به تناسب ارجاع می دهند مگر پرونده هایی که مستقیما به دادگاه ارسال می شود که موارد استثنایی که قانون گذار تکلیف را طبق ماده 403 مشخص کرده است بعنوان مثال دادگاه کیفری یک پرونده ای را بررسی کرده است که گمان می کرده در صلاحیت اوست اگر متوجه شود که این پرونده در صلاحیت دادگاه کیفری دو است می تواند رسیدگی را ادامه دهد و پرونده را تا پایان کار همراهی کند و باید توجه داشت این مورد فقط در تعارض صلاحیت محلی است که انجام می شود.

مرجع تجدید نظر خواهی و قطعی بودن یا نبودن آراء

اصل قطعی بودن آراء در آ.د.ک جدید کاملا دگرگون شده است تاکنون اصل بر قطعی بودن آراء بوده است مگر مواردی که قانون گذار معین نموده اما اکنون اصل بر قابل اعتراض بودن همه آراء می باشد بجز مواردی که قانون گذار معین کرده است که در این موارد آراء قطعی است که دو مورد را در بر می گیرد جرایم تعزیری درجه هشت و جرایم مستلزم پرداخت دیه و ارثی در صورت کمتر بودن آن از 1/10 دیه کامل هر رایی از کیفری یک یا دو انقلاب و نظامی صادر شود غیر از این دو مورد قابل اعتراض است همچنین تمام آرا دادگاه اطفال قابل اعتراض می باشد.

 

منبع  :

پایگاه آموزشی مهداد


برچسب‌ها: صلاحیت, دادگاه, قانون دادرسی کیفری, قانون جدید, کیفری



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ جمعه 7 شهريور 1393برچسب:, ] [ 19:27 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: