حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آشنایی با قانون مواد خوردني و آشاميدني، مصوب آذرماه 1379

بهداشت عموميبهداشت عمومی
ضرورت رعايت بهداشت توسط عرضه کنندگان مواد غذايي


نظارت بر مراکز عرضه محصولات غذايي، اعم از محصولات غذايي آماده يا مواد اوليه، به دليل نقش مهمي که در سلامت جامعه دارند، فوق العاده ضروري است. به همين دليل، قانون گذار با تصويب قوانين سخت گيرانه، فعالان اين عرصه را ملزم به رعايت قوانين براي تأمين بهداشت و سلامت جامعه کرده است. با اين حال مردم، به دليل تماس مستقيم با اين مراکز و استفاده از خدمات آن ها، مهمترين نقش را در نظارت و الزام متصديان اين مشاغل به رعايت قوانين بهداشتي دارند.

در اين بخش، به معرفي قوانين مربوط به بهداشت فردي مي پردازيم. به استناد ماده يک آيين نامه اجرايي ماده 13 قانون مواد خوردني و آشاميدني، مصوب آذرماه 1379، کليه متصديان، کارگران و اشخاصي که در مراکز تهيه، توليد، توزيع، نگهداري و فروش مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي و اماکن عمومي، به کار اشتغال دارند، موظفند دوره ويژه بهداشت عمومي را در مراکز بهداشتي که توسط وزارت بهداشت و درمان تعيين مي شود، طي و گواهينامه مربوطه را دريافت کنند.

بديهي است که مديريت و اشتغال در مراکز نامبرده، بدون دريافت گواهينامه بهداشتي، اکيداً ممنوع است. به استناد تبصره 2 ماده مذکور، استخدام و به کارگيري افراد فاقد گواهينامه نيز ممنوع اعلام شده است. با اين حال تصدي برخي مشاغل مانند صندوقداري، باغباني، نگهباني و رانندگي، به شرط عدم ارتباط مستقيم با محصولات غذايي و بهداشتي، مطابق تبصره سه اين قانون، بلامانع است. افزون بر گواهينامه ياد شده، تمامي متصديان، مديران، کارگران و اشخاصي که با مواد غذايي و بهداشتي در تماس هستند، موظفند کارت معاينه پزشکي دريافت کنند. اين کارت پس از انجام معاينات پزشکي مربوطه و منحصراً توسط مراکز بهداشت وابسته به وزارت بهداشت و درمان صادر مي شود. بر اساس تبصره 2 ماده 2 آيين نامه اجرايي ماده 13 قانون مواد خوردني و آشاميدني، مدت اعتبار کارت معاينه پزشکي براي رانندگان وسايل نقليه حمل اغذيه ، بستني و آبميوه فروشان، قنادان و ساير مشاغل مشابه، شش ماه و ساير مشاغل حداکثر يک سال است.

بر اساس ماده 3 اين قانون، کليه متصديان، کارگران و مديران اماکن، مراکز، کارگاه ها، کارخانجات و وسايل نقليه حامل مواد غذايي، موظفند بهداشت فردي و نظافت عمومي را کاملا رعايت کنند. اين افراد بايد لباس کار و روپوش تميز، با رنگ روشن، به تن داشته باشند. افزون بر اين، تمام تهيه کنندگان مواد غذايي که با اين مواد مستقيماً در تماس هستند، مانند آشپزان، نانوايان، کارگران اغذيه فروشي و ... ملزم به پوشيدن روپوش و کلاه سفيد هستند. بر اساس تبصره يک ماده 4 آيين نامه اجرايي، شاغلين و فروشندگان اغذيه و ساندويچ، آبميوه، بستني، شيريني جات، کله و پاچه، دل و جگر و مشابه آن ها، علاوه بر روپوش و کلاه، ملزم به استفاده از دستکش حين کار هستند.


خراسان - مورخ دوشنبه 1393/05/27 شماره انتشار 18761


برچسب‌ها: بهداشت, قوانین, حقوق بهداشت, قوانین بهداشت, ماده 19

نويسنده : مسعود عرفانیان|دوشنبه 1393/05/27| موضوع: آموزشهای حقوقی|لينک مطلب|(0) ديدگاه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ سه شنبه 28 مرداد 1393برچسب:, ] [ 11:31 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: