حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





موضوع و شاخه های حقوق جزای اختصاصی چیست؟

 

حقوق جزای اختصاصی

موضوع حقوق جزای اختصاصی خود جرم است و خصوصیات جرائم را چه از نظر عناصر تشکیل دهنده و چه از نظر کیفیت مجازات تعریف و بیان می کند.

 

سیر تاریخی


از منظر تاریخی حقوق جزای اختصاصی مقدم بر حقوق جزای عمومی می باشد. واضعین اولیه قوانین بنابر احتیاجات اعمال معینی را که با منافع خصوص افراد و یا مصالح عمومی جامعه مغایرت داشت با شرایط معینی جرم دانستند و توجهی به قواعد عام و مشترک که حاکم بر کلیه جرائم باشد، نداشتند. در فقه جزایی اسلام نیز فقها با استفاده از قرآن مجید و سنت نبوی بدون تدوین و تنظیم قواعد مهم عمومی حاکم بر حقوق جزا، هر یک از جرائم مهم و معین را مورد مطالعه قرار داده اند.


حقوق جزای اختصاصی در حقوق موضوعه ایران


مطالب حقوق جزای اختصاصی در ارتباط با حقوق موضوعه ایران به سه باب تقسیم شده و هر باب تعدادی از جرایم عمده را مورد بررسی قرار داده است:


1.جرایم علیه تمامیت جسمی و برضد شخصیت معنوی افراد


برخی از جرایم علیه اشخاص مثل قتل، نقص و یا قطع عضو موجب صدمه و ضرر جسمانی و برخی دیگر مثل افتراء، تهمت، قذف و هتاکی موجب صدمه و ضرر روحی و معنوی می گردند.


2. جرایم بر ضد اموال و مالکیت


در این باب جرایمی مانند صدور چک بلامحل، کلاهبرداری، خیانت در امانت، اختلاس، سرقت، مخفی کردن یا فروختن تموال مسروقه و... جای می گیرند و قوانین راجع به آن ها در حمایت از اموال و مالکیت خصوصی افراد وضع شده است.


3 . جرایم بر ضد امنیت و آسایش عمومی


مقصود از آن جرایمی است که ضرر و نتیجه سوء آن ها به طور مستقیم مصالح عالیه کشور، تمامیت سازمان های سیاسی، استقلال و حیات اقتصادی، اعتبارات مملکتی و در نهایت آسایش و آرامش عمومی را هدف قرار داده است، جرائمی مانند خیانت به کشور، جاسوسی، تهیه و ترویج سکه و اسکناس تقلبی ، جعل و تزویر، جنگ داخلی، تروریسم، جرائم سیاسی و... گرچه عواقب این قبیل جرائم به طور غیرمستقیم منافع خصوصی و شخصی افراد یا فرد معینی را به خطر می اندازد ولی در واقع هدف و قربانی اصلی آن ملت یا دولت و حکومت است.


برچسب‌ها: حقوق جزا, جرم, مجازات, جزای اختصاصی, جرایم اموال



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ شنبه 11 مرداد 1393برچسب:, ] [ 18:46 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: