حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





توصیه های خلاصه و جامع محمد یوسف وند،

 رتبه 1 حقوق جزا و جرمشناسی کنکور سال 1390 را بخوانید


 

برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد باید دو فاکتور را در نظر گرفت: اول باید منابع اصلی را شناخت و دوم اینکه همین منابع اصلی را تکرار کرد. بدین معنا که داوطلب به صرف یک دور یا دو دور خواندن منبع کفایت نکند.البته صرف دوره کردن منبع کفایت نمیکند بلکه خواندن منبع باید با فهم آن همراه باشد.در گرایش جزاو جرم شناسی هم باید به این دو فاکتور عمل کرد.رقابت در این رشته بسیار نزدیک و سنگین است و اگر داوطلب این دو فاکتور را در نظر نداشته باشد نمی تواند به هدف خود دست یابد.

 

مواد امتحانی رشته ی حقوق جزا و جرم شناسی عبارت اند از:

۱-متون حقوقی به زبان انگلیسی ۲-متون فقه ۳-حقوق جزای اختصاصی ۴-حقوق جزای عمومی۵-آیین دادرسی کیفری. ضریب دروس حقوق حقوق جزای اختصاصی ،حقوق جزای عمومی و آیین دادرسی کیفری هرکدام دو، و ضریب دروس متون حقوقی به زبان انگلیسی و متون فقه هر کدام یک است.باید اذعان کرد که دو درس متون فقه و متون حقوقی به زبان انگلیسی بسیار تعیین کننده هستند زیرا بیشتر داوطلبان این گرایش به سوالات دروس حقوق جزای اختصاصی و حقوق جزای عمومی و آیین دادرسی کیفری تا حدودی پاسخ می دهند اما خیلی از آنها نمیتوانند به سوالات دو درس مذکور به خوبی پاسخ دهند بنابراین کسانی بیشتر موفق هستند که به سوالات متون فقه ومتون حقوقی هم پاسخ دهند.

 

منابع اصلی؛

 

۱-متون حقوقی به زبان انگلیسی:در این درس توصیه عمومی به داوطلبان این است که اگر مهارت زبانشان تا حد متوسطی رسیده روی این درس سرمایه گذاری کنند وگرنه بهتر است بر سایر دروس بویژه متون فقه تمرکز کنند.در این درس دوستان بایستی مهارت فهم معانی کلمات و متن خوانی ودرک مطالب متن را تقویت نمایند.برای فهم کلمات کتاب ۵۰۴ واژه و کتاب کلمات ضروری برای تافل پیشنهاد می شود و برای درک مفاهیم متن، کتاب زبان تخصصی حقوق و علوم سیاسی دکتر زهرا داور پناه اکیدا توصیه می شود. دوستان عزیز از مطالعه ی کتابهایی همانند (جی سی اس سی) پرهیز نمایند چون شاید بتوان گفت حدود ۸۰درصد سوالات این درس مربوط به زبان عمومی است و این کتب چندان کمکی برای پاسخگویی به این سوالات نمیکند. برای دریافت مفاهیم اصطلاحات حقوقی کافیست ۲جلد تخصصی متون حقوقی دکتر غلامحسین شیروی یا کلمات آخر کتاب دکتر محمود رمضانی مطالعه شود.در پایان، مطالعه و تحلیل سوالات سالهای گذشته با توجه به کاربردی بودن لغات آنها و مشابهت سوالات سالهای اخیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

۲–متون فقه: منبع اصلی این درس کتاب شرح لمعه ی شهید ثانی می باشد. از مباحثی سوال طرح میشود که جنبه ی حقوقی دارند، پس مباحثی مانند حج و صلاة و زکاة و . . .نیازی نیست که مطالعه شود.حجم شرح لمعه بسیار زیاد و از طرف دیگر مباحث متون فقه بسیار فرّارند و به همین دلیل نیاز به تکرار و ممارست زیادی است.مطالعه ی کل شرح لمعه کاری سخت و بسیار وقتگیر است و بعضا مطالب فرعی طرح شده، ذهن را از مباحث اصلی باز می دارد. به دوستان عزیز پیشنهاد میشود بجای مطالعه ی کل شرح لمعه فقط مباحث حدود،نکاح،طلاق،متاجر و قصاص از روی این کتاب مطالعه شود و دیگر مباحث از روی کتاب «تحریرالروضه فی شرح اللمعه»(تالیف آقایان امینی و آیتی،ترجمه آقای دادمرزی) و کتاب لمعه ی دمشقیه مطالعه شود.برای مطالعه ی این درس دوستان عزیز سعی کنند که ابتدا قسمتی که میخواهند مطالعه کنند را از روی ترجمه فارسی بخوانند وسپس سراغ متن عربی بروند. بهتر است که داوطلب ماهیت بحث را متوجه شود سپس سراغ متن عربی برود.دوستان سعی کنند که هم متن عربی و هم ترجمه ی فارسی را مطالعه کنند و فقط به ترجمه ی فارسی اکتفا نکنند، زیرا که بسیاری از سوالات و حتى پاسخ ها به زبان عربی طرح می شود. در دو هفته ی منتهی به کنکور پیشنهاد میشود داوطلبان جهت مرور مطالب، کتاب لمعه ی دمشقیه را که جناب آقای شیروانی در دو جلد ترجمه نموده اند مطالعه نمایند.

۳-حقوق جزای اختصاصی: مباحث حقوق جزای اختصاصی به سه دسته ی جرایم علیه تمامیت جسمانی، اشخاص و شخصیت معنوی،جرایم علیه اموال و مالکیت و جرایم علیه امنیت وآسایش عمومی تقسیم شده است.در این حوزه مؤلفین متعددی به تالیف کتاب پرداخته اند مانند دکتر حسین میر محمد صادقی، دکتر گلدوزیان،دکتر هادی صادقی،دکتر آقایی نیا و ….اما کتابهایی که در سالهای اخیر بیشترین سوالات از آنها طرح شده، کتب آقای دکتر حسین میرمحمدصادقی است؛ میتوان گفت که تمامی سوالات این درس از کتب ایشان طرح شده است. پس پیشنهاد می شود داوطلبان بجای آنکه کتب همه ی مولفین ذکر شده را مطالعه کنند بر کتب آقای دکتر میر محمد صادقی تکیه نمایند.

 

۴–حقوق جزای عمومی:در این حوزه هم مولفین متعددی به تالیف کتاب پرداخته اند مانند دکتر شامبیاتی، دکتر اردبیلی،دکتر محسنی،دکتر گلدوزیان، دکتر نوربها و…اما در طی سالهای اخیر معمولا سوالات از کتب آقایان دکتر اردبیلی و نوربها طرح شده، پس پیشنهاد میشود داوطلبان گرامی کتب این دو مولف را مطالعه کنند؛ بهتر است که ابتدا کتاب دکتر نوربها به دلیل نثر روانتر وساده تر مطالعه شود، سپس کتب آقای اردبیلی. نکته ی دیگری که باید بیان شود این است که علاوه بر کتب ذکر شده آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی را که ذیل ۶۲ ماده اول در کتب محشاء قانون مجازات اسلامی(مانند کتاب محشای دکتر گلدوزیان،دکتر شکری) آورده شده مطالعه نمایند.البته باید اذعان کرد که هم در این حوزه و هم در حوزه ی جزای اختصاصی از آنجایی که اکثر مباحث مشترک هستند وبیشتر مولفین به موضوعات مشترکی پرداخته اند با مطالعه ی دیگر کتب ذکرشده هم می توان به خیلی از سوالات پاسخ داد اما به نظر میرسدمطالعه ی کتب پیشنهاد شده موثرتر باشد.

 

۵-آیین دادرسی کیفری:در این حوزه باید بیشتر بر متن قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور کیفری و قانون تشکیل دادگاهها ی عمومی وانقلاب تکیه کرد. بیشتر سوالات از متن این دو قانون مطرح می شوند. در این حوزه هم کتب مختلفی تالیف شده اما به دوستان پیشنهاد میشود کتاب آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی را مطالعه نمایند. داوطلبان عزیز باید قوانین اصلی(ق مجازات اسلامی،ق آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری و ق تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۷۳با اصلاحات ۱۳۸۱)و قوانین متفرقه(از قبیل ق مبارزه با مواد مخدر،ق نظارت بر رفتار قضات ،ق شورای حل اختلاف،ق حقوق شهروندی،ق دادرسی نیروهای ارتش،آیین نامه ویژه روحانیت،ق مطبوعات،ق اسلحه و مهمات،ق قاچاق انسان،ق مجازات اشخاصی که در امور سمعی بصری فعالیت غیر مجاز میکنند،ق اسید پاشی،ق صدور چک،ق تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس،ق اقدامات تامینی و تربیتی،ق حمایت از کودکان،ٱیین نامه ق تشکیل دادگاههای عمومی وانقلاب ،ق تعریف محکومیتهای موثر،ق پولشویی)را حتما مطالعه کنند.دوستان عزیز آراء وحدت رویه ی صادره بین سالهای ۷۵تا۹۱ را هم مطاله کنند.نباید از تست زنی هم غفلت کرد البته بهتر است که دوستان دور اول سراغ تست زنی نروند و انشاءالله تست زنی را از دور دوم به بعد شروع کنند چونکه با توجه به فرّار بودن مباحث ممکن است تست زنی در دور اول باعث ناامیدی داوطلب گردد. کتب ساده ساز دکتر نورمحمد صبری در زمینه ی ح ج ع و ح ج اخ وکتب تست آقای کلانتری در زمینه ی آیین دادرسی کیفری و متون فقه برای افزایش مهارت تست زنی به دوستان پیشنهاد میشود. دوستان بهتر است در یکی از آزمون های آزمایشی جهت خودسنجی و آمادگی بیشتر شرکت کنند.

در دفترچه سوالات،سوالاتی تحت عنوان حقوق جزا وآیین دادرسی کیفری مطرح میشود که زیر مجموعه ی گرایش حقوق خانواده می باشند دوستان مواظب باشند که دچار اشتباه نشوند. سعی کنید با برنامه ریزی پیش بروید. رمز موفقیت شما عزیزان برنامه ریزی درست و عمل کردن بر اساس برنامه میباشد.علاوه بر تلاش از توکل هم چشم نپوشید زیرا که همه چیز به دست اوست. بی تردید با تلاش و توکل، خدای متعال بهترین ها را برایتان رقم میسازد.«لیس للانسان الا ما سعى،والله یؤید بنصره من یشاء».

 

در پایان، درصدهای من به شرح زیر است؛

زبان؛ ۰

فقه؛ ۸۷

حقوق جزای اختصاصی؛ ۸۸

حقوق جزای عمومی ۹۳

آئین دادرسی کیفری؛ ۸۴

 معدل موثر؛ ۱۹:۵۹



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ چهار شنبه 4 تير 1393برچسب:, ] [ 10:41 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: