حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آقای دولاح، نایب رییس اسکودا از کلاس‌های موسسه دادآفرین بیان گردید:
نحوه طراحی، گزینش سوالات آزمون کارٖموزی وکالت و برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش

آقای دولاح نایب رییس انحادیه سراسری کانو‌های وکلای دادگستری ایران -اسکودا- در بازدید از کلاس آیین دادرسی مدنی استاد امیر کمالوند جهت آمادگی آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۳ به ایراد سخن پرداختند که در قسمت ذیل متن کامل سخنرانی ایشان قرار دارد. همچنین ایشان به پرسش دانشجویان موسسه دادآفرین نیز پاسخ دادند:

من صمیمانه عرض سلام دارم خدمت یکایک دوستان عزیز.
جا دارد بنده به عنوان یک شهروند ایرانی از موسسه دادآفرین صمیمانه قدردانی کنم. وقتی با دوستی که در سال‌های گذشته در این موسسه درس خوانده بود، صحبت می‌کردم، ایشان به یک نکته زیبا اشاره کردند و گفتند: سیستم آموزش در موسسه دادآفرین به گونه‌ای بود که همانند یک متخصص، من در ذهنم هر کدام از داده‌های علمی را در قفسه‌ای جا گذاشتم و هر وقت به سؤال مراجعه می‌کردم می دانستم که به کدام قفسه باید مراجعه کنم و همان طوری که پزشک داروساز، دارو را بدون دردسر به مراجعه کننده تحویل می‌دهد من هم توانستم این مسیر را دنبال کنم.

در خصوص زمان و نحوه برگزاری آزمون وکالت باید بگویم
آزمون وکالت کانون وکلای کشور هر ساله یا اوایل یا اواسط آذر ماه، و علی‌الاصول نیمه اول آذر ماه برگزار می شود. در خصوص نحوه پذیرش حتماً یا شنیده‌اید یا استحضار دارید که طبق تبصره ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه کمیسیونی متشکل از رئیس کانون هر استان، رئیس دادگستری آن استان و رئیس دادگاه انقلاب، به عنوان کمیسیون نیاز تشکیل می‌شود. و به اقتضای توسعه کار وکالت و یا خدمات حقوقی معیاری از نظر عددی معین می‌کنند. بنابراین ساز و کار معین کردن تعداد پذیرش با این کمیسیون است، اما در خصوص نحوه طرح سؤال 23 کانون کشور با مدیریت اسکودا آمدیم و یک بانک سؤال درست کردیم. نزدیک به فرا رسیدن زمان آزمون از همه کانون‌های سراسر کشور راجع به هر درس به تعداد سؤالی که در آزمون برگزار می‌شود سؤال ارسال می‌شود. مجدداً در مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانون وکلای ایران رأی‌گیری می‌کنیم. معمولاً پنج کانون را متولی گزینش این سؤالات قرار می‌دهیم که معمولاً من خودم یکی دو بار در این مجموعه بوده‌ام. بعد از نهایی شدن به سازمان سنجش ارسال می‌شود. آنها فقط راجع به گزینه 1، 2، 3، 4 و یا جای سؤالات از نظر عددی تغییراتی را اعمال می‌کنند و به این کیفیت آزمون برگزار می‌شود نسبت به این که چه مدت بعد از برگزاری آزمون، پاسخ سؤالات در اختیار شرکت کنندگان در آزمون قرار می گیرد بعضاً به کیفیت قراردادی که با سازمان سنجش منعقد می‌کنیم بر می‌گردد. ولی علی‌الاصول ما در کوتاه‌ترین زمان، یک ماه و یا یک ماه و نیم پس از برگزاری آزمون پاسخ آن را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهیم.

به هر حال همیشه مشکلاتی از این دست وجود دارد، مثلاً نوشته‌ای بین ایران و 1 + 5 در خصوص طرح سؤالات اختلافی در آزمون وکلا بعضاً دانشجویان سؤال دارند، تنظیم می‌شود، با حضور کارشناسان حقوقی تفسیرات مختلفی روی کلمه Right انجام می‌شود، آیا اصلاً حقی وجود دارد؟ اصلاً کلمه Right در این باید وجود داشته باشد و تفاسیر مختلف از این دست...، به هر حال حقوق هم شاخه‌ای از علم انسانی است و شاید شیرینی‌اش به همین اختلاف‌نظرهاست. اگر قرار بود که همه چیز قاطع باشد پس هر آنچه دادگاه بدوی رأی می‌داد به دادگاه تجدیدنظر کشیده نمی‌شد و یا هر آنچه دادگاه تجدیدنظر در مقام قطعیت رأی صادر می‌کرد به مراجع ذی‌صلاح بعدی ارجاع نمی‌شد.

من در پنج سالی که با فضای مجمع عمومی کانون‌های ایران ارتباط مستقیم کاری داشتم به هر نحوه سعی شده است که این اختلافات به حداقل برسد. یک زمانی شاید شمول استدلالات و اختلاف رویه‌ها، مبنای ارزیابی و سنجش دقت و دامنه آگاهی‌های فرد آزمون دهنده قرار می گرفت اما بعدها آمدیم و گفتیم نه، قانون و آرای وحدت رویه ملاک عمل باشد؛ منتها به هر حال آن مجموعه‌ای که عرض کردم می‌آییم طراحان سؤالات را انتخاب می‌کنیم که عموماً از انسان‌های فرهیخته، اندیشمند، صاحب کتاب، صاحب تجربه هستند که البته در خروجی سؤالات بعضا اختلاف نظر پیش می‌آید. ما چه راهکاری برای حل موضوع داریم؟ اول اینکه از طراحان سؤال بخواهیم چرا این سؤال را طرح کردید؟ استدلال شما چیست؟ به نظر می‌رسد 2 و 3 هر دو می‌توانند پاسخ صحیح باشند، و یا پاسخی در این چهار گزینه‌ای که شما اختیار کرده‌اید وجود ندارد. سر جمع ما یک هیأت پنج نفره اسکودا هستم باید جمع شویم اگر نظر استاد را قبول نمی‌کنیم رای گیری شود، نظام حاکم بر اسکودا نظام دموکراتیک است. سؤال را روی میز می‌گذاریم رأی‌گیری می کنیم. حداقل برای اینکه حل اشکال کنیم. ادعا نداریم که حتماً درست است یا نادرست همان طوری که حتماً استحضار دارید در ازمونی که گذشت چند تا از سؤالات را حذف کردیم، چه بسا اعتقاد علمی مان این بود که درست است ولی سعی خواهیم کرد که این دغدغه جوانانی که جویای نام و کسوت وکالت هستند کمترشود و به نمایندگی از شما که نمایندگی بخشی از متقاضیان ایران در حوزه وکالت را دنبال می‌کنید من این قول را می‌دهم که بازهم تأکیداً هم در هیأت رئیسه اسکودا و هم در مجمع عمومی کانون های ایران این موضوع را مطرح و هم اصرار کنم.

یکی از دانشجویان در مورد سهمیه ایثارگران و تأثیر آن بر سهمیه آزاد سؤالی را مطرح کردند، ملاک همه ما برای ارزیابی، قانون است. در مقررات سابق 30 % سهمیه ایثارگران پیش‌بینی شده بود. یعنی اگر یک کانون صد نفر پذیرش می‌کرد 30 % قائل باشیم ، باید 30 نفر از صد نفر ما سهمیه ایثارگران باشد. منتهی از نظر جریان‌سازی علمی که رسالت اسکودا و کانون‌ها بوده و تلقی منزلت یک وکیل و آثار عملکرد او، متعرض این بودند که از نظر علمی شاید صحیح نباشد که ما این سهمیه را اعمال بکنیم. النهایه اسکودا یک مصوبه را گذراند که اگر چه قانون ساکت بود و در تفسیر و در عمل هم، دادگاه انتظامی قضات متفاوت عمل می‌کرد. مصوبه این بود که آخرین نفری که در یک کانون پذیرفته می‌شود، فرض بفرماید ان قانون که صد نفر عرض کردم 30 نفر، نفر آزادش می‌شود نفر هفتادم، اگر ایثارگر 70 درصد نمره نفر هفتادم سهمیه آزاد را کسب کرده باشد می‌تواند جزو قبول شده‌ها قرار بگیرد یعنی این مصوب اسکودا بود. وقتی ما می‌آمدیم اعمال می‌کردیم چه بسا پیش می‌آمد از این 30 نفر، 7 نفر آن هفتاد درصد نمره را می‌آوردند پس ما می‌آمدیم به سهمیه آزاد اضافه می‌کردیم منتها در مقررات سابق و حتی فعلی قانون‌گذار ملاک نمره را نیاورده که ما بگوییم 70 درصد.
بعضی از کانون‌ها می‌گفتند ما مستقل هستم، ما قائل به این هستیم که چون قانون‌گذار تصویب کرده سهمیه ایثارگر اعمال می‌کنیم. پس این 70 % درصد را اعمال نمی‌کنم، 30 نفر را قبول می‌کنیم. این امر موجب می‌شد که کسی که رتبه 71 یا 75 بود قبول نشود. در مقررات فعلی که شده 25 درصد مجدداً اسکودا همان معیار 70درصد را اعمال کرد ولی بعضی از کانون‌ها مثل کانون مرکز و یا مثل کانون فارس گفتند چون ما مستقل هستیم قبول نمی‌کنیم قائل به این هستیم که ایثارگر بیشتری را بپذیریم.
وقتی کارنامه آزمون به دستتان می‌رسد ما یک تراز نمره داریم و یک سیستم معدل‌گیری. کانون مرکز آمد گفت من 70 درصد معدل نفر آخر سهمیه آزاد را ملاک عمل قرار می‌دهم ، 21 کانون دیگر کشور گفتند ما مایل هستیم 70 درصد نمره سهمیه آزاد را ملاک قرار دهیم و بنابراین در مورد این مسأله اختلاف‌نظر وجود دارد آیا اگر کسی که سهمیه آزاد است می‌تواند به دادگاه انتظامی مراجعه کند؟ تحت شرایطی بدین ترتیب که اگر کانون مرکز گفت من 1200 نفر می‌خواهم و بعد 50 نفر اصلاً نیامدن ثبت نام کنند یا کارمند دولت بودن، یا قضاوت را ترجیح دادن یا رفتن دفترخانه منی که پذیرفته نشدم و نزدیک به ان سهمیه هستم می‌توانم به دادگاه انتظامی قضات مراجعه کنم و الزام اون کانون را به صدور پروانه کارآموزی بخواهم. با این استدلال که کمیسیون اعلام نیاز گفتند 1200 نفر، 50 نفر حاضر نیستند ،رتبه من 2 نفر با آن سهمیه فاصله دارد با توجه به اینکه 50 نفر نیامده‌اند این ظرفیت آزاد است چون کانون سیاست‌گذاری را دنبال می‌کنند و علی‌الاصول مایل نیستند تعداد وکلا را زیاد بکنند، بنابراین تحت این ساز و کار می‌توانند به دادگاه انتظامی - اگر این شرایط فراهم باشد - مراجعه و با صدور حکم محکومیت کانون، موفق به کسب پروانه کارآموزی بشوند.

کسانی که در آزمون پذیرفته می‌شوند و از ابتدا شهرستان دیگری را برای کاراموزی انتخاب کرده اند آیا می‌توانند کارآموزیشان را در تهران بگذرانند؟
علی‌الاصول کسانی که می‌خواهند آزاد بشوند سخت‌گیری نمی‌کنند. مثلا منی که کانون اصفهان هستم حاضرم ده نفر از کارآموزانم بار مسولیت آموزششان از دوشم برداشته شوند، مهمترین مشکل، از سوی کانون پذیرنده است. مثلاً تهران، منتها صحبتی که خودم در اسکودا داشته‌ام، نسبت به خانم‌ها به لحاظ معذوریت‌ها و شرایط دیگر قائل به این هستیم که همه کانون‌ها مکلف باشند به موافقت آنها در کانونی که محل زندگیشان باشد. اگر انشاءالله حیاتی باشد و در این مجموعه باشم خودم تعهد می‌دهم که نسبت به جابجایی راجع به مهمان در دوران کارآموزی این موضوع را مطرح و موافقت کنیم.

گزارش تصویری از بازدید آقای دولاح، نایب رییس اسکودا از موسسه دادآفرین


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, ] [ 20:31 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: